Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem

Inget vaccin för mig. Litar på mitt immunförsvar.

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cango:

Inget vaccin för mig. Litar på mitt immunförsvar.

Bara undrar ifall du vet att det finns folk som varit helt friska och vältränade osv sen tidigare, och ändå blivit väldigt sjuka av Covid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Bara undrar ifall du vet att det finns folk som varit helt friska och vältränade osv sen tidigare, och ändå blivit väldigt sjuka av Covid?

Finns folk som dör av blixten också.
Att som frisk och ung dö i covid är så osannolikt liten chans.

Den enda anledningen egentligen att vaccinera sig som ung och frisk är för att skydda äldre och folk i riskgrupp runtomkring sig. Men sen finns det ju studier som visar på att man kan smitta trots att man tagit vaccin..

Trist för de som drabbas allvarligt men det är en försvinnande liten andel. Känner ett 30-tal som fått Covid. Ingen har drabbats värre än kraftig huvudvärk och tappat luktsinne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sCaz:

En väsentligt frisk vän som äter sunt, är sjuk vältränad och springer maraton fick det i absoluta början. Han springer aldrig mer maraton pga. ärren i lungorna.

Exakt. Ärr betyder också att det kommer att vara livet ut eller tills att stamcellsforskning har rotat bot på det.

Yngre (de med starkare immunförsvar) kan få en värre smäll av viruset om deras immunförsvar överreagerar - om det är "för starkt". Immunförsvaret i kroppen ÄR "giftigt" även mot ens egna celler vilket är varför man mår som man gör under immunförsvarets respons såsom feber, huvudvärk, och värk i kroppen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calma:

Finns folk som dör av blixten också.
Att som frisk och ung dö i covid är så osannolikt liten chans.

Den enda anledningen egentligen att vaccinera sig som ung och frisk är för att skydda äldre och folk i riskgrupp runtomkring sig. Men sen finns det ju studier som visar på att man kan smitta trots att man tagit vaccin..

Du kan dock se vart det verkar blixtra mycket - och därmed välja när du skall ta dina risker - till skillnad från att se vart det finns mycket COVID-19 i och med dess till synes asymptomatiska egenskaper!

När du blir smittad trots fullvaccinerad ökar chanserna signifikant att sjukdomsförloppet blir milt (= dvs., troligen INGA ärr i lungorna eller andra permanenta men). Visst, om du kan se COVID-19 lika lätt som åska, så är det lugnt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Du tror inte levnadsstandarden har gjort något för att minska sjukdomar? Typ vatten och avlopp? Förut sket man direkt ner på gatan i städerna...

Visst har du rätt i det. Jämför man medellivslängden nu med då ser man att under andra halvan av 1700-talet var medellivslängden i Sverige cirka 37 år för kvinnor (något lägre för män). Ungefär hundra år senare hade den ökat till 44,4 år. I dag är den 84 år. (fortfarande något lägre för män).

(direkt kopierat från en artikel i SvD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Du kan dock se vart det verkar blixtra mycket - och därmed välja när du skall ta dina risker - till skillnad från att se vart det finns mycket COVID-19 i och med dess till synes asymptomatiska egenskaper!

När du blir smittad trots fullvaccinerad ökar chanserna signifikant att sjukdomsförloppet blir milt (= dvs., troligen INGA ärr i lungorna eller andra permanenta men). Visst, om du kan se COVID-19 lika lätt som åska, så är det lugnt!

Jag har aldrig haft en influensa och träffar säkert 50-100 pers om dagen i min närhet då jag jobbar inom transportbranschen där folk signerar på handdatorer dagligen. Har jobbat på hela 2020 sedan covid började utan en enda sjukdag, har inte haft munskydd sedan covid började och har suttit i diverse lunchrum med random folk och levt i stort sett levt helt normalt senaste året.

Jag kan inte säga att jag är speciellt rädd men använder någorlunda sunt förnuft och försöker hålla 2 meters avstånd så gott det går men i övrigt lever jag helt normalt minus allt resande då.

Får man covid så är det väl ödet.
#gudsplan

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, detta var en person i ett fängelse, så man hade perfekt kontroll på när och var personen varit nära andra. Det var också därför det fanns kameror.

Ok, bra källa och käll-hänvisning, nu tror jag på dig...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag fick min första dos phizer 29 april och får min andra 10 juni

Permalänk
Medlem

Det är en no-brainer, självklart tar jag det så fort jag får.
Biverkningarna av Covid kan vara betydligt värre än vaccinet, och det är betydligt större risk att drabbas av något allvarligt av Covid ön vaccinet.
Dessutom risker de som inte tar det att bidra till att viruset muterar ytterligare.

Jag hoppas att alla länder i världen inför inresestopp utan vaccination, så kan alla antivaxers sitta och uggla medans vi andra lapar sol och åker skidor i alperna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Finns folk som dör av blixten också.
Att som frisk och ung dö i covid är så osannolikt liten chans.

Det är 34 st mellan 0-29 år som har dött av covid sedan pandemin startade här i Sverige, jag skulle påstå att det är långt mycket större chans att dö av covid än att dö av ett blixtnedslag om man är ung och frisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ok, bra källa och käll-hänvisning, nu tror jag på dig...

Jag vet inte vad du tror om folk. Jag ljuger aldrig! Jag kanske inte alltid minns detaljer hundraprocentigt, men i grova drag så.
Vet inte heller om du har ett gigantiskt länkbibliotek i din dator där du noga bokfört varje artikel du läst, varje sida du besökt, med taggar och nyckelord så att du ögonblickligen kan ta fram det om nån frågar efter en referens? I så fall är du förmodligen ensam om det. Jag gör det inte.

Jag försökte söka efter det, men Google har under senaste året blivit nästan oanvändbart för den här typen av sökningar. Det var nog mer än ett halvår sen jag läste om detta, så mer detaljer än så kan jag inte lämna. Du får naturligtvis tror på det hur mycket eller lite du vill. Men varför tror du att jag skulle sitta här och skriva lögner?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calma:

Jag har aldrig haft en influensa och träffar säkert 50-100 pers om dagen i min närhet då jag jobbar inom transportbranschen där folk signerar på handdatorer dagligen. Har jobbat på hela 2020 sedan covid började utan en enda sjukdag, har inte haft munskydd sedan covid började och har suttit i diverse lunchrum med random folk och levt i stort sett levt helt normalt senaste året.

Jag kan inte säga att jag är speciellt rädd men använder någorlunda sunt förnuft och försöker hålla 2 meters avstånd så gott det går men i övrigt lever jag helt normalt minus allt resande då.

Får man covid så är det väl ödet.
#gudsplan

Du verkar resonera som en annan person jag känner som också säger att det räcker med immunförsvaret och att är "ens tid kommen så är den kommen". Det tycker jag är galen "mental gymnastics" bara för att en är lite rädd för två-tre sprutor? (han finner det nämligen obehagligt med sprutor)

Om du nu inte är rädd. Ta sprutorna och dra ditt strå till samhället? Eller är sprutor också din "kryptonit"?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Jag har aldrig haft en influensa och träffar säkert 50-100 pers om dagen i min närhet då jag jobbar inom transportbranschen där folk signerar på handdatorer dagligen. Har jobbat på hela 2020 sedan covid började utan en enda sjukdag, har inte haft munskydd sedan covid började och har suttit i diverse lunchrum med random folk och levt i stort sett levt helt normalt senaste året.

Jag kan inte säga att jag är speciellt rädd men använder någorlunda sunt förnuft och försöker hålla 2 meters avstånd så gott det går men i övrigt lever jag helt normalt minus allt resande då.

Får man covid så är det väl ödet.
#gudsplan

Fast då har ju gud bidragit till att vi fått vaccinet också så att vi kan skydda oss.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Du verkar resonera som en annan person jag känner som också säger att det räcker med immunförsvaret och att är "ens tid kommen så är den kommen". Det tycker jag är galen "mental gymnastics" bara för att en är lite rädd för två-tre sprutor? (han finner det nämligen obehagligt med sprutor)

Om du nu inte är rädd. Ta sprutorna och dra ditt strå till samhället? Eller är sprutor också din "kryptonit"?

Jag skrev ju att jag kommer ta sprutan om jag behöver, men knappast för min egen skull. Låt andra gå före som behöver det mer..

Jag lever faktiskt så som jag skriver. Dör jag så dör jag. Försöker att ta så lite tabletter, vacciner och allt icke-naturligt som möjligt.

Jag är generellt mycket mer rädd för vaccinet än att få covid, så mycket kan jag säga i alla fall och nej, det är ingen sprutfobi utan bara min världsbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Finns folk som dör av blixten också.
Att som frisk och ung dö i covid är så osannolikt liten chans.

Den enda anledningen egentligen att vaccinera sig som ung och frisk är för att skydda äldre och folk i riskgrupp runtomkring sig. Men sen finns det ju studier som visar på att man kan smitta trots att man tagit vaccin..

Trist för de som drabbas allvarligt men det är en försvinnande liten andel. Känner ett 30-tal som fått Covid. Ingen har drabbats värre än kraftig huvudvärk och tappat luktsinne.

Men vet du om att risken för andra sjukdomar ökar efter covid även om du haft lindriga symptom?

Jag vet om en familj där både mamman och mormorn strök med i covid så pappan är ensam med en nyfödd bäbis.

Astrid Lindgrens Barnsjukhus är överbelamrat med barn som haft covid och några månader efteråt fått problem så de behöver sjukvård.

Jag tycker det är sinnessjukt dåligt att hänvisa till att folk blir träffade av blixten, det är så jävla nonchalant mot övriga i samhället. Såna personer önskar man nästan att de åkte på det och får känna på vad syrehunger är.

Hur många var det inte som inte vaccinerade sig mot svininfluensan? Friska vältränade unga människor som låg nära döden för att de kanske lyssnat på någon jubelidiot på internet som skrämt upp dem om vaccinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Men vet du om att risken för andra sjukdomar ökar efter covid även om du haft lindriga symptom?

Jag vet om en familj där både mamman och mormorn strök med i covid så pappan är ensam med en nyfödd bäbis.

Tråkigt för de som drabbas som sagt, men det är upp till var och en om man vill spruta in saker i sin kropp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

En väsentligt frisk vän som äter sunt, är sjuk vältränad och springer maraton fick det i absoluta början. Han springer aldrig mer maraton pga. ärren i lungorna.

Det absolut värsta med ärren på lungorna är ju att man dessutom blir mer mottaglig för lunginflammationer med mer ärrbildning, och till sist när inte lungorna kan syresätta kroppen, så hamnar man på palliativa i väntan på att kroppen ska ge upp. Kroppen orkar inte kämpa särskilt länge när syresättningen ligger runt 50% med fullt flöde på syrgasen...Fruktansvärd död att dö med syrehunger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calma:

Jag skrev ju att jag kommer ta sprutan om jag behöver, men knappast för min egen skull. Låt andra gå före som behöver det mer..

Jag lever faktiskt så som jag skriver. Dör jag så dör jag. Försöker att ta så lite tabletter, vacciner och allt icke-naturligt som möjligt.

Jag är generellt mycket mer rädd för vaccinet än att få covid, så mycket kan jag säga i alla fall och nej, det är ingen sprutfobi utan bara min världsbild.

Även det där med "icke-naturligt" är typiskt för den personen som jag känner. Det är någon slags livsåskådning att det som kommer från naturen måste vara bra och per automatik är allt som INTE kommer från naturen skadligt för en.

Samtidigt är du väl medveten om att allt "naturligt" och även "ätbart" INTE nödvändigtvis är bra för en? T.ex., olika "ätbara" bär och svampar. Bakterier är intressanta dock. Tror det eller ej - det finns BÅDE bakterier som är bra för en (många i tarmfloran) och de som är DÅLIGA för en. Samma sak gäller virus. Det finns virus i kroppen som dödar livsfarliga bakterier åt oss och lever i symbios med oss.

Är det korrekt då att du även är emot det här med "mediciner" eftersom det kommer från läkemedelsbolag som bara vill tjäna pengar på att vi är sjuka? (så tror snubben jag känner att det ligger till)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Tråkigt för de som drabbas som sagt, men det är upp till var och en om man vill spruta in saker i sin kropp.

Egentligen borde det inte vara det när det gäller virus av den här kalibern.
Men de som vägrar kan straffas på andra sätt.

Vem vill anställa en som vägrar vaccin? Inte jag iaf!

Permalänk
Medlem

Har bokat tid så på tisdag får jag första vaccinet sen är det ca sex veckor till nästa spruta..
Vill slippa munskydd och allt annat med Corona
Hoppas vi får ner den ordentligt så livet kan återgå till mer normalt.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Även det där med "icke-naturligt" är typiskt för den personen som jag känner. Det är någon slags livsåskådning att det som kommer från naturen måste vara bra och per automatik är allt som INTE kommer från naturen skadligt för en.

Samtidigt är du väl medveten om att allt "naturligt" och även "ätbart" INTE nödvändigtvis är bra för en? T.ex., olika "ätbara" bär och svampar. Bakterier är intressanta dock. Tror det eller ej - det finns BÅDE bakterier som är bra för en (många i tarmfloran) och de som är DÅLIGA för en. Samma sak gäller virus. Det finns virus i kroppen som dödar livsfarliga bakterier åt oss och lever i symbios med oss.

Är det korrekt då att du även är emot det här med "mediciner" eftersom det kommer från läkemedelsbolag som bara vill tjäna pengar på att vi är sjuka? (så tror snubben jag känner att det ligger till)

Kanske är jag som är ”den du känner” för hen verkar vettig.

Nej, men jag tycker läkemedelsbolag generellt är vidriga. Var ju någon som förlorade en anhörig efter AZ vaccinet och läkemedelsbolaget ville inte ens uttala sig utan skrev av det som typ ”lite spill får man räkna med” ...

Nej, blä. Dör hellre än att stödja dessa framstressade vinstmaximerande vacciner.

Enda anledningen jag kommer ta det är ifall det blir krav för att resa men det känns tveksamt, tror att tester kommer vara giltiga också. I alla fall är det så just nu.

Men det är ju fritt fram. Vill man vaccinera sig så är det ju bara att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag vet inte vad du tror om folk. Jag ljuger aldrig! Jag kanske inte alltid minns detaljer hundraprocentigt, men i grova drag så.
Vet inte heller om du har ett gigantiskt länkbibliotek i din dator där du noga bokfört varje artikel du läst, varje sida du besökt, med taggar och nyckelord så att du ögonblickligen kan ta fram det om nån frågar efter en referens? I så fall är du förmodligen ensam om det. Jag gör det inte.

Jag försökte söka efter det, men Google har under senaste året blivit nästan oanvändbart för den här typen av sökningar. Det var nog mer än ett halvår sen jag läste om detta, så mer detaljer än så kan jag inte lämna. Du får naturligtvis tror på det hur mycket eller lite du vill. Men varför tror du att jag skulle sitta här och skriva lögner?

Ifrågasatte inte vad DU tror, ifrågasatte sanningshalten i vad du läst (allt som står på internet är inte sant...). Ett generellt tips är att läser man något på internet och det är svårt att hitta det igen eller ens liknande information, då är källan med stor sannolikhet dålig.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Kanske är jag som är ”den du känner” för hen verkar vettig.

Nej, men jag tycker läkemedelsbolag generellt är vidriga. Var ju någon som förlorade en anhörig efter AZ vaccinet och läkemedelsbolaget ville inte ens uttala sig utan skrev av det som typ ”lite spill får man räkna med” ...

Nej, blä. Dör hellre än att stödja dessa framstressade vinstmaximerande vacciner.

Enda anledningen jag kommer ta det är ifall det blir krav för att resa men det känns tveksamt, tror att tester kommer vara giltiga också. I alla fall är det så just nu.

Kan vi sätta dig som 0 HLR då?
Och ger du upp din plats på IVA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Kan vi sätta dig som 0 HLR då?
Och ger du upp din plats på IVA?

Inga problem..
Hur gör man?

Som sagt. Jag låter ödet och Gud bestämma vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Inga problem..
Hur gör man?

Du hör av dig till sjukvården så hjälper de dig.

Permalänk
Skrivet av Calma:

Inga problem..
Hur gör man?

Som sagt. Jag låter ödet och Gud bestämma vad som händer.

Är de all medicin typ antibiotika osv som du inte tar och låter gud bota dig eller är det bara just covid19 vaccin där du litar på att han fixar det ?

Permalänk
Medlem

Är det åldern som avgör vilket vaccin man får? samt är det AstraZenecas som gäller man om man är född 1966?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tydligen kommer det inte riktigt att gå. Skulle tippa på att de kör rätt relativt lika runtom landet.

Någon som vaccinerat sig första/andra dos här kan få verifiera om det är så att: När du kommer dit på plats så får du byta munskydd (eller om du saknar ett så får du ett).

What? när jag vaccinerade mig i jan + feb så kom jag in i lokalen med munskydd och behövde inte byta. Är större risk för kontaminering om du ska hålla på att ta av och på munskydd. så låter helt vrickat..

Skrivet av Calma:

Finns folk som dör av blixten också.
Att som frisk och ung dö i covid är så osannolikt liten chans.

Den enda anledningen egentligen att vaccinera sig som ung och frisk är för att skydda äldre och folk i riskgrupp runtomkring sig. Men sen finns det ju studier som visar på att man kan smitta trots att man tagit vaccin..

Trist för de som drabbas allvarligt men det är en försvinnande liten andel. Känner ett 30-tal som fått Covid. Ingen har drabbats värre än kraftig huvudvärk och tappat luktsinne.

Folk dör av blixten, men det är sällan man utmanar ödet och klättrar i träd när det åskar. Fortfarande liten risk, men man tar inte den extra risken.
Det är "få" som dör, men det är många fler som får permanenta skador. Både fysiska och psykiska. Det är dessutom betydligt mindre risk för biverkningar av vaccin än att få värre biverkningar av Covid-19.

Ju fler som vaccineras ju bättre och snabbare kommer samhället tillbaka.

Offra lite av ert ego och rädda andra, ta vaccinet om ni får chansen.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Trist för de som drabbas allvarligt men det är en försvinnande liten andel. Känner ett 30-tal som fått Covid. Ingen har drabbats värre än kraftig huvudvärk och tappat luktsinne.

Varför trivialiserar du covid så som du gör enligt ovan?

Idag är det 1763 personer som är inlagda på sjukhus för covid av dom är det 389 personer som är mycket allvarligt sjuka och ligger på intensivvårdsavdelningar runtom i Sverige.