Veckans fråga: Vad är viktigast för dig när du köper nästa bärbara dator?

Permalänk
Medlem

För mig är det väldigt viktigt med Linux stöd (rätt operativsystem) och att det fungerar med öppna drivrutiner.
Utöver det vill jag att den är ganska tyst, bra tangentbord (det ska inte bågna när jag skriver) och en hyfsad skärm.

Permalänk
Medlem

Ljudnivån är en viktig parameter. Många bärbara låter som en dammsugare, redan vid låg belastning.

/ B

Permalänk
Medlem

Jag har tre förstahands krav på bärbara datorer. Den måste ha bra Linux stöd, bra tangentbord och ha en trackpoint. Så för min del är det nästan bara Lenovo/IBM Thinkpads som duger. Har för tillfället en Thinkpad T440p. Den duger fin fint för mig, batteritiden kunde vara bättre men annars är jag hel nöjd med den.

Permalänk
Medlem

Har kört apple laptop i ganska många år nu, om jag nu köper en laptop igen (sällan jag har något behov av en) så lär det bli en macbook m1 (eller efterföljare igen). Kör fortfarande en macbook pro 13" late 2013 och det är helt sjukt vad dom håller länge! Inte ens batteritiden är särskilt dålig efter alla dessa år!
Nej, när det gäller laptops finns det inte många som kan tävla med Apple vad gäller skärmar, touchpads m.m. Och nu med m1 drar de ifrån ännu mer. Alla laptoptillverkare, shape up!

Edit: Min HP elitebook, jag har som jobbdator, är förresten helt ok. Men varken skärm, tangentbord, touchpad eller batteritid är bättre än en apple-laptop. Använder laptopen enbart som tunn klient mot en bättre utvecklingsdator, och då givetvis med externt tangentbord, mus och skärm 😂

Enda som jag tycker är bättre med en pc-laptop är uppgraderingsmöjligheterna..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

att den finns i lager

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Musplattan, tangentbordet och den allmänna byggkvalitén. Macbooks är i en liga för sig där men det närmsta i PC-väg som jag hittat är Razer Blade Advanced.

Permalänk
Medlem

Apple har alltid haft snygg design utan massa jox.

Dessutom har deras trackpads varit extremt mycket bättre än alla PC.

Så laptop hade jag valet varit en MacBook

Permalänk

Jag köper knappt bärbara, men jag har vissa krav som jag alltid går efter.

- 16GB RAM
- minst 1920x1080 upplösning och 13-14 tum skärm.
- i5 av de 2-3 senaste generationerna eller bättre. Ingen Ryzen, har haft riktigt dåliga erfarenheter med dem.
- HDMI, ethernet, några USB-A
- Vanligt tangentbord, inget numeriskt. Vill jag ha numeriskt så kopplar jag in ett externt. Bekväma brytare.
- Bra musplatta à la Apple-modell
- INGEN RGB ELLER GAMING-STUK ÖVERHUVUDTAGET

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Viktigt för mig är att laptopen inte har Intel grafik, bara haft dåliga erfarenheter med det, t.ex xps 13. Använder bara laptop till jobb och med windows och Linux.

Macintosh går bort helt pga dålig kompabilitet med mjukvara och mångdubbelt överprisade komponenter

Permalänk
Rekordmedlem

Prisvärd är nog det enskilt viktigaste men det är ju en mix av de andra egenskaperna men datorn bör ju vara billig såvida den inte har otroligt bra livslängd genom uppgraderings och reparerbarhet förutom att den är slitstark fån början.
Bra skärmar är det också ganska ont om på pc och där är ju Apple betydligt bättre men de har ju andra svåra nackdelar men hårdvarumässigt har de ju bra skärmar och arm som starka fördelar.
Det är ju också ett måste med bra anslutningar eller rättare sagt borde dockstation ingå och än bättre om de standardiserades så man lätt kan docka mot riktig skärm och tangentbord var än man är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Snygg design, många anslutningar eller massvis av prestanda? Samsung frågar medlemmarna om valet och kvalet.

Läs hela artikeln här

Kunne ikke se svarsalternativet "hurtig oppladning", slik at en ikke vente en halv dag for lade opp batteriet, dersom den bærbare ville gå tom for strøm.

Lang batterietid er ikke mye verdt, dersom det også vil ta dobbelt så lang tid å lade opp batteriet når en trenger å ta den med et sted der det kanskje ikke finnes el-uttak. Trådløs oppladning er jo et alternativ som eksister for mobiler, burde være mulig å lage noe tilsvarende for mobile enheter der overlapper mot bærbare enheter.

Noen form av garanti for at det også er mulig å kjøpe batteriet og skifte det ut innenfor 5 års tid for å minke miljø avfallet og behovet for å kjøpe nytt, dersom en ikke er i behov skifte ut den bærbare helt. Kanskje en modulær løsning der en kan oppgradere enheten over tid og der hver enhet er isolert fra vann og fukt tilsvarende dagens mobil telefoner ville være for Samsung å sikte på i fremtiden?

Permalänk
Medlem

Om jag mot förmodan skulle köpa en ny bärbar så är det typ mest för att se på film (vilket jag har surfplatta/mobiltelefon till nu), eller kunna spela "enklare spel" i nödfall om jag reser bort. Fast brukar ha Nintendo Switch för den delen nu för tiden. (Spelar inte på bärbart, det ska man göra på stationärt)

Jag jobbar med foto, så ibland händer det att jag har en bärbar med mig för att slänga över bilder och titta på.

Jag kör Linux Mint på bärbart för bästa prestanda, ser ingen anledning att köra Windows längre om man ändå inte ska spela på bärbart. Det mesta finns på Linux idag.

Lång batteritid, smidigt format typ 14" skärm, bra tangentbord, låg vikt och hyfsad standard prestanda för kontorsrelaterade program tex Libre Office, Gimp, Visual Studio Code, Blender. Spotify, VLC... Jag slänger alltid i en SSD om det inte redan finns från början.

Många spel funkar idag under Linux i Steam även så vill man tex spela CS Go! Doom Ethernal.. AoE. Och discord så funkar det utmärkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

AMD inside (cpu).
Inbillar mig att få mer bang for the bucks och mindre värme.
Och så ger det lite Fanboy tillfredsställelse.
Inte det starkste argumentet, men.... tankar som finns.

Permalänk

Senaste köpet blev en lätt 13" fläktlös pekskärms-ultrabook med bra batteritid: Galaxy Book S (Lakefield)

Antagligen kommer jag aldrig mer köpa en laptop med fläkt (osmidigt, då fläktar åldras för snabbt o låter allt mer, och man måste vara försiktig med placering på matbord, sängar, soffor, osv)

Fläktlöshet, lång batteritid och pekskärm (för behaglig webbscroll och snabb "pinch to zoom") har i princip blivit ett minimumkrav inför alla mina framtida laptopköp, men nästa gång kanske jag dessutom väljer en med ännu bättre skärm (AMOLED, men vill ej ha batterislukande high res). Har tyvärr ej sett någon fläktlös i Samsungs kommande utbud.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

För min del så är laptop en arbetsdator.

Det är viktigt att kunna docka hemma, på arbetsplats och ute hos kunder. Gärna via thunderbolt, minst 2 USB typ A, samt gärna HDMI.

Lång batteritid, samt bra grundkonfig som i5/i7 och 16GB ram eller mer.
Ett plus med bra skärm och numeriskt bakgrundsbelyst tangentbord och stabilt byggd.
Kör en HP Elite Book 15”.
Det ända jag saknar är 16:10 skärm, vore nice med typ 1920x1200 istället för 1920x1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Macintosh går bort helt pga dålig kompabilitet med mjukvara och mångdubbelt överprisade komponenter

Om man jämför MacBook med Dell XPS 13, HP Spectre eller Lenovo Carbon X1, så ger ofta Mac:en betydligt mer för pengarna.

Enda fördelen med exempelvis Dell, HP och Lenovo är att de rear ut sina datorer då och då. I annat fall kostar många av datorerna jag nämnde en bit över 20000:- (ibland över 30000:-) om du vill ha mer än 8GB RAM och 1080p-skärm.

Permalänk
Medlem

Jag valde hög prestanda och stabilt chassi med hög kvalitet, men vill även ha ett bra tangentbord och att det ska gå att uppgradera RAM och lagring.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem

För just mitt laptop-case, det jag först kommer att tänka på:

* Prestandan ska vara tillräcklig för att kunna köra Lightroom Classic och EU4. Det är de två enskilt viktigaste programmen. Någon form av enklare videoredigering skulle kunna tillkomma, men det är ännu terra incognita. Siffermässigt betyder det (bland annat) 16 GB RAM och ett grafikkort i klass med gamla GeForce MX150. Det är möjligt att nya integrerade Xe-grafiken är tillräcklig.

* Skärmen måste duga för grundläggande bildredigering för webben. Det betyder bra sRGB-täckning och hyfsad färgprecision. Hög upplösning inte så viktigt, full-HD är ok men JA, 16:10 vore najs.

* Den måste vara enkel att få med på resa. Jag har 14" nu, kaaanske att Samsungs nya 15,6" skulle funka, jag behöver kolla måtten närmare. Relativt låg vikt. Jag har 1,25 kg i dag och vill helst inte öka det.

* Jag har en del saker jag vill ansluta, som mus och kortläsare. Och dykdator. De tenderar att gå på USB-A. Kan man använda en liten sidomackapär för det, så visst, men enklast är förstås att kunna stoppa in det direkt i datorn.

Jag har ingen budget för ny laptop just nu, men tycker Samsungs lanseringar faktiskt ser riktigt intressanta ut. Skulle jag vara på jakt efter ny laptop nu skulle de stå med på min shortlist, även om jag varit nöjd med min Asus.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk

1. Fungerar som allt i allo dator som man kan göra allt på. Spela, Jobba (virtuella maskiner, databaser, programmera, Windows)
2. Bra grafikkort >= Nvidia 3060 prestanda
3. Bra CPU >= 6 kärnor
4. Mycket RAM >= 32 GB
5. Mycket lagringsutrymme >= 2 TB, 2st M2 platser
6. Bra skärm, bra upplösning, ljusstark
7. Ok batteritid, >6 timmar vid låg belastning
8. Inte för tung < 2,5 kg

Min "nya" Lenovo 5 Pro uppfyller allt detta Ryzen 5800H, Nvidia 3070, 64 GB RAM, 3 TB, 16:10 QHD, ~8 timmars batteritid låg belastning. Brukar köpa ny dator var 4 år så nästa dator måste ha extrema spec med dagens mått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Om man jämför MacBook med Dell XPS 13, HP Spectre eller Lenovo Carbon X1, så ger ofta Mac:en betydligt mer för pengarna.

Enda fördelen med exempelvis Dell, HP och Lenovo är att de rear ut sina datorer då och då. I annat fall kostar många av datorerna jag nämnde en bit över 20000:- (ibland över 30000:-) om du vill ha mer än 8GB RAM och 1080p-skärm.

Kan inte annat än att hålla med.
Det är en seglivad myt att en macbook skulle kosta många gånger mer än en motsvarande windows burk.

Tycker att macbooks är rätt rimligt prissatta, ultrabooks kostar oavsett vilken tillverkare som satt sin badge på baksidan.

Enda är väl att det inte finns något budget segment.
Börjar på premium och går bara uppåt efter det.

För min del är val av laptop relativt enkelt, ska jag kunna testköra min kod i safari utan att hålla på med virtuella maskiner, då är det en macbook som gäller.
Skadar inte att man får bra grejer, deras trackpad är i en egen klass. Utomordentliga.

För gaming blir det windows alla gånger, men där är det andra prioriteringar. Gör ju inget om man har 2-3h i batteritid om den ändå ska vara inkopplad under användning.
Nu köper jag dock inte gaming laptops, men om jag hade.

Hade jag köpt en dator idag hade det tveklöst blivit en M1 Mac.
Men då jag har dator genom jobbet, och slipper safaristöd, så får min gamla base intel macbook tuffa vidare.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Att kylningen inte sviker! Det är inte ovanligt med bärbara som har så pass dålig kylarlösning att antingen snurrar fläktar i 6000rpm och låter som ett jetplan, eller så får processor/grafikkort gott väl koka i 90C°+.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Har precis köpt en del bärbara på slutet.
Alla viktiga saker måste ju avvägas till priset, kan tumma lite på det mesta till en viss grad om priset är rätt.
Batteritid är inte så viktigt för mig då jag oftast har nätadaptern i och det är mer smidigheten att flytta datorn som jag har den bärbara till.
Tycker inte dom riktigt små och lätta datorerna är värd priset. Storleken på vanliga gaming-laptops är smidiga nog idag och man får så mycket mer prestanda för priset, framförallt på gpu fronten.
Sen brukar det oftast vara enkelt att uppgradera RAM och lagring på gaming-laptops.

I dessa tider när grafikkort till stationära är svårt att få tag på till bra pris så känns bärbara ganska vettiga i förhållande till pris.
Har lyckats hitta riktigt bra köp på Elgigantens outlet och några begagnade.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

16:10 aspect ratio borde bli mer standard.
Lång batteritid, minst 16GB RAM och att den har TB4 samt gärna en "vanlig" USB A port. Sen får den inte väga över 1,5kg
Detta är för den dator jag inte spelar på eftersom en bärbar kan som bäst (enligt mig) vara en sekundär extra spelmaskin.

Skulle ja det som spelmaskin så är ju IPS, 144Hz (minimum), HDR samt bra kylning som inte låter som en skördetröska.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Om man jämför MacBook med Dell XPS 13, HP Spectre eller Lenovo Carbon X1, så ger ofta Mac:en betydligt mer för pengarna.

Enda fördelen med exempelvis Dell, HP och Lenovo är att de rear ut sina datorer då och då. I annat fall kostar många av datorerna jag nämnde en bit över 20000:- (ibland över 30000:-) om du vill ha mer än 8GB RAM och 1080p-skärm.

Apple har inte i närheten av samma priser om man jämför komponenter.

MacBook pro 13" med 10e generationens Intel i5 med intelgrafik 16gb/1tb
27 000:- loppor på Apple store nu

Dustin har från lenovo, Dell m.m laptops med 11e generationens Intel i7 16gb/1tb för runt 16 000:- loppor.

Fram tills M1 har Apple alltid legat efter, men sedan är det ofta så att mjukvara för företag till applikationer, system m.m bara fungerar i windows eller Linux. Vill man slippa emulera och tappa prestanda så finns det ingen anledning att välja Macintosh

Permalänk
Medlem

Som jag ville förmedla i mitt första inlägg i tråden tror jag det är svårt att hitta en laptop som passar alla.

Redan vid skärmstorlek så spricker det. Går nog att få lika många konfigurationer som antalet medlemmar som skriver i denna tråd.

Säkert går många att bundla in i de tre kategorier jag tidigare beskrev.

Ska man ha kraftfull kylning för eGPU så ger fysikens lagar en stor kylfläns vare sig man vill det eller inte.
Allt annat kommer leda till thermal throttling. Med en stor kylfläns blir datorn dessutom tjockare och tyngre.
Sen behöver man en fläkt som kan får bortvärmen från kylflänsen, den kommer låta då radialfläktar är det enda man får in i en laptop. Heatpipes används för att flytta värme från chip till kylflänsen, men är den redan varm försvinner funktionen.

Just nu är jag mest imponerad av Apple med deras M1 och GPU med PS4 liknande prestanda. Det är också spännande vad Apple kan tänkas följa upp med.
Intels Xe vet jag inte om den duger. Tycker AMD har varit för snåla, skulle nog vilja se ett Vega 20 åtminstone.
Nu kommer väl nästa chip ha RDNA istället, vi får se hur bra de blir.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

annat: "att det inte är en bärbar dator" Vet inte varför men har aldrig känt mig bekväm med dem, hade en bärbar 386'a en gång i tiden. Därefter har det bara varit jobbdatorer, resterande är stationärt.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

annat: "att det inte är en bärbar dator" Vet inte varför men har aldrig känt mig bekväm med dem, hade en bärbar 386'a en gång i tiden. Därefter har det bara varit jobbdatorer, resterande är stationärt.

Kan lova att det hänt en del sedan din förra bärbara. 💡

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Apple har inte i närheten av samma priser om man jämför komponenter.

Om man nu jämför komponenter, så kanske man behöver lyfta blicken högre än att räkna gigahertz och gigabytes.

Sett till min egna Dell XPS 13, så är varken skärm, SSD, webbkamera eller wifi-kretsarna av någon högre klass.

Försökte för övrigt hitta några prisvärda laptops på Dustin.se, men alla "professionella" bärbara verkar kosta en bit över 20000:-.

Lenovo X1 (17999:- exkl. moms):
https://www.dustin.se/product/5011190298/thinkpad-x1-carbon-g...

Permalänk

Att mer eller mindre alla PC-standard tangenter finns tillgängliga utan fn-krumbukter. HP fick mig att leta efter ny tillverkare efter att de plockat bort insert (och ett par andra tangenter) från tangentbordet (fn+e för insert är helt värdelöst) och ersatt det med bland annat "presentera skärm", "lägg på luren" och "svara på samtal" som helt egna tangenter utan att man kan påverka dem med fn-lock.

Jag är utvecklare, jetbrains utvecklingsmiljöer använder insert till massor med hotkeys på windows och linux. Använder shift+insert för att klistra in i terminalemulatorer. Alla som köper en dator kör inte 100% Zoom, Skype, Teams.

Permalänk
Medlem

En bra budgetmodell

Rätt kompromisser i max 8000kr segmentet. Bättre skärm är konkurrenterna i segmentet med bra färgåtergivning och kontrast och åtminstone 1920x1080, utan att sätta i en värsting panel som spräcker budget. Ca 14"-15". Helst vikbar till Tabletmode.
Låg värmeutveckling, och bra passiv kylning med tyst aktiv fläkt som sällan behöver gå igång alls. Idealiskt för budgetsegmentet då beskedliga prestanda är billigt och strömsnålt. Dessutom använder allt fler laptops för podcast inspelning/streaming, inspelning av musik/sång eller som media center för att strömma film/ljud. Då är låg ljudnivå alltid kritiskt. Dessutom väldigt positivt för långsiktig hållbarhet att inte komponenter alltid överhettas. Leder till accelererad åldring.
Mina 5 ören.