Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Skrivet av serafim:

Du jublade trots att man faktiskt inte dödade MS-DOS. Man bara gömde det för användarna.

För ungefär ett år sen gick någon från Microsoft ut med att CMD var i maintenance mode och inte bör användas för interaktivt arbete utan bara för legacyscript, så det höll ju i sig en smula längre än till Windows 2000...
https://twitter.com/richturn_ms/status/1265155820083240962

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Har lite överlappande tankar om era respektive inlägg så jag svarar på båda.

Mitt inlägg handlade om varför man kan ha nytta av ett CLI kontra ett GUI och jag tog upp en hel del exempel på var det finns fördelar att hämta. Självklart har ett CLI en högre ingångströskel innan man är produktiv, det är ingen tvekan om det. Men när du kan det har du en extra uppsättning verktyg att jobba med. Det är som att fritt kunna välja mellan hammare och spikpistol, skruvmejsel och skruvdragare, vattenpass och krysslaser, spade och grävmaskin. I vart och ett av fallen är det enklare att komma igång med det manuella verktyget, och det finns tillfällen då du inte vill använda något annat, men att också ha tillgång till ett mer kraftfullt verktyg för att göra samma sak lönar sig oerhört mycket i längden även om det kräver några timmars träning innan det faller sig lika naturligt som sin manuella kusin.

Som ni säger: Idag kan man väldigt ofta göra samma saker i GUI som i kommandoraden i de tre gängse operativsystemsfamiljerna, och det är ärligt talat en bra förbättring. Att kunna göra något i text är jättebra, men att inte behöva göra det är bättre. Återigen referens till Windowsvärlden: Microsoft har insett att man lätt introducerar fel genom att tvinga människor att göra samma operation gång på gång manuellt och har sen ett drygt decennium tillbaka "återuppfunnit" kommandotolken i Windows. Den är långt ifrån lika smidig att använda som ett traditionellt Unixskal men den är lika kraftfull - och precis som i Linuxvärlden kommer ofta funktionalitet i Powershell långt innan samma möjligheter öppnar sig via GUI:t, helt enkelt för att det är enklare för utvecklarna att implementera.

En annan aspekt är att GUI tenderar att följa trender på ett annat sätt än CLI: Kunde du Bash 1991 har det räckt med inkrementella uppdateringar av din kunskap för att den fortfarande ska vara fullständigt relevant 2021. Visste du vilka ikoner man ska trycka på i Windows 1991 har du varit tvungen att skola om dig totalt vid åtminstone tre tillfällen sedan dess, och du har åtminstone blivit konfunderad 1995, 1998, 2001, 2006, 2012 och 2015. Har du kört GUI i Unix under motsvarande tidsperiod har du behövt byta skrivbordsfamilj vid åtminstone ett par tillfällen, och sett stora förändringar vid en handfull tillfällen. Har du kört MacOS kontinuerligt under samma period har det gått bättre; då har du troligen bara blivit rejält konfunderad vid ett tillfälle (övergången mellan Mac OS Classic och OS X), tack vare ett mer konsekvent helhetstänk.

Det gör du rätt i alltid smidigast om man kan slå två flugor i en smäll.

Jag är helt med på det, men just om man är nybörjare från winskrot eller mac eller om man har grav dyslexi så man har svårt med stavningar eller bara har kasst minne, så är GUIs extremt underlättande. Det är därför jag förespråkar både och.. Terminalen är ruskigt kraftfull.. Men det kräver väldigt mycket från användaren om man inte har kompisar som är proffs som kommer o fixar saker åt en. hihi.

Så sant... är man van vid linux och saker ändrar sig är det småjusteringar man behöver lära sig då grunden är den samma... samma sak med windows.. För mig som hanterar windows system som ni hanterar linux, vilket enbart är en stor fet nackdel när jag klev in i Linuxvärlden då jag inte har någon nytta av den kunskapen och det bromsar mig när jag felsöker o försöker tänka lösningar.. för det som funkar i windows funkar inte i linux.. det tog mig 2år att passera tröskeln, tänk inte windows.
Men för min del tog det 30-45minuter att lära mig win10 lika bra som win7. Det är nog samma sak för dig/er i linuxvärlden om du byter från ubuntu till mint eller annan debian based distro, så lär du dig det lika snabbt då det är samma bas bara lite små ändringar som du måste lista ut som utvecklarna lagt in/tagit bort.

Sant, från 3.x till 9x var det ett ganska stort steg så där var det nog många som fick tänka till. Från xp till win7 var det en del ändringar och win7 till 10 en del oxå.. Men det hade alltid någorlunda samma grund i skiftena, så att var man vass på windows var det små förändringar som man lärde sig på två röda.. ME, vista och win8 är mellan skräp OS globalt erkänt ..... win8 vet i fanken vad de tänkte när de anpassade hela systemet för pekskärm totalt odugligt på stationära datorer med vanlig mus... Svep in från höger osv.. jo tack o hur gör man det med en klassisk mus. hahaha

Jag hade förhoppningen att varannan principen skulle hålla, så jag bara skippa 8an o invänta 10an.. Men där blev jag blåst, värre än absolut värsta första april skämtet jag erfarit i mitt liv och fick leta alternativ utväg. hahahaha
10an går att stuka till ganska bra så den uppför sig som 7an och det går att stuka om ISO'n så att man får home+pro att bli som enterprise edition utan allt spyware, blotware, tvångsomstarter osv.. problemet är att win10 är rolling edition så när den stora uppdateringen kommer så blir allt jobb ogjort och man får börja om igen. Det går att hindra den genom att stoppa uppdateringarna.. Men då kan man lika gärna fortsätta köra win7 EOL då ett opatchat win10 är lika riskfyllt som opatchat win7.

Min patetiska linux erfarenhet från mars 2018 när jag för första gången i mitt liv testa Linux mint18 fram till nu, så har det skett en hel del förbättringar för oss nybörjare. mer guis osv. en bra grej har försvunnit o det var system-config-samba guin eller vad den hette.. Den var smidig.

Sedan har jag ju skjutit mig själv i foten saklöst.. jag gick från LMDE3 som har bra guis till rena Debian buster Xfce då jag vill ha en bra LTS support och en desktop som tar minimalt med resurser så jag inte behöver ominstallera datorerna så ofta.. dock ska jag testa kde o se om den har mer guis.
Jag tror rätt ord för det är väl sadomasochist. hahahahaha

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Jag skaffade Linux enbart därför att en UNIX-licens hade kostat för mycket. Det var 1993 och det var ganska struligt eftersom vi tvingades skriva massor av drivrutiner själva. Men sedan 1994 använder jag nästan bara UNIX/Linux (med ett litet inslag av MacOS/MacOSX) och sedan 2001 enbart Linux utom då någon behöver hjälp med något annat, då kan det t.o.m. bli Windows men bara en kort kort stund....

Så jag hade nästan samma usla anledning. Inget intresse, bara snålhet. MacOs hade då ingen multitasking och Windows stannade med ojämna mellanrum och vi behövde ha vår maskin igång dygnet runt. Det blev att välja UNIX (kostade mycket) eller Linux (gratis men hög inlärningskurva)

Jaa, typish samma snygga anledning. Då är du med på mitt dilemma lite asså. hihi Det är inte kul att bli tvingad att byta system.
Men var det inte aningens enklare från unix till linux? än win<-->linux,,, typ som att skifta från mac<-->win typish?

ahaa jaa win behöver en del handpåläggning för att bli stabil 24/7 drift.. Men jag har en win7 maskin just nu som stått på i över 6månader utan omstart.. den går felfritt.. jag har varit tvungen att starta om LMDE3maskinen oftare faktiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Du jublade trots att man faktiskt inte dödade MS-DOS. Man bara gömde det för användarna.

jaa, typ så.. dock var väl det skiftet mellan 98 och 98se.. eller om det redan var 95 till 98 som det gick från ms-dos 6.22 till ms-dos7, det grund skiftet där försvann en hel del dos program/kommandon.. så där dog ju ms dos kan man säga mellan 6.22 till 7.0 men från 98se till 2000 så försvann ju dos-delen då den bota rakt in i windows istället för först dos sedan in i win och man behövde inte längre tänka på high and low mem o config.sys o autoesec.bat o den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jaa, typish samma snygga anledning. Då är du med på mitt dilemma lite asså. hihi Det är inte kul att bli tvingad att byta system.
Men var det inte aningens enklare från unix till linux? än win<-->linux,,, typ som att skifta från mac<-->win typish?

ahaa jaa win behöver en del handpåläggning för att bli stabil 24/7 drift.. Men jag har en win7 maskin just nu som stått på i över 6månader utan omstart.. den går felfritt.. jag har varit tvungen att starta om LMDE3maskinen oftare faktiskt.

Enda problemet var att det inte fanns drivrutiner, annars var det ungefär som UNIX. Enstaka kommandon var lite annorlunda men inget allvarligt. När vi kollade koden till kommandona var Linux västneligt snyggare programmerat. UNIX-koden var oftast ganska sopig, det mesta hade tagits fram då det fortfarande ansågs OK med GOTO medans Linux-koden var modernare, mer strukturerad, inga GOTO, bättre modulariserad. Vid det kommande licensbråken mellan UNIX och Linux kunde vi vittna om att ingen UNIX-kod migrerat till Linux utan snarare tvärtom hade Linux-kod migrerat till UNIX, tack och lov för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo, men titta bara i den här tråden: Någon kör Gnome. Någon kör KDE. Någon kör vanilla Ubuntu eller i3 eller Mate. Jag slår vad om att vi kan hitta någon som kör WindowMaker eller Enlightenment åtminstone på deltid. Vartenda ett av de här systemen kommer kräva att man memorerat ett mer eller mindre annorlunda sätt att utföra en uppgift på, om man inte är kapabel att experimentera sig fram baserat på vad man vill få gjort.

Öppnar man istället en terminal så spelar OS-familjen viss roll i termer av pakethantering eller val av nätverkshanterare, men i de allra flesta fall kan du råda någon att göra i princip exakt samma sak oavsett vilken Linux de kör, och eftersom majoriteten Linuxanvändare kör något RedHat-baserat eller något Debian-baserat, så kan man i princip gissa sig till nödvändiga kommandon om man använt bådadera i någon som helst grad.

Jo så är det. Dem flesta använder väl en fönsterhanterare som har linux på sin main rigg.
Man vill ju gärna underlätta inlärningskurvan i början för det är där jag tror linux förlorar
dem flesta av sina potentiella desktop användare.
Jag menade aldrig att man inte ska lära sig terminalen. Man är nog tvungen förr eller senare
men lägger man lite mer fokus på GUI i början och inte på terminal så kanske
fler fortsätter och inte ger upp lika lätt.

Jag ska ge dig ett exempel.
Jag behövde en klient för ssh som kan hantera bokmärken/favoriter
som detsutom har stöd för att hantera flera olika nycklar till olika servrar.
Jag fick tips som löd "Terminalen" och det var allt. Det kommer man inte långt på som nybörjare.
För det första hur skapar man favoriter/bokmärken där? Är det ens möjligt?
Hur gör man för att hantera olika ssh nycklar till olika servrar? Är det möjligt?
Allt sånt här kan man inte om den enda kontakten man haft med linux är en boot cd.

Kommer man från Windows världen är ju sannolikheten stor att man använt diverse program
som exempelvis Putty. Där har du en knapp för att peka på en nyckel på filsystemet
och en annan knapp för att spara en specifik server som favorit/bokmärke.
Du behöver knappt någon tidigare erfarenhet för att klara av detta.
Och tipsar någon om liknande GUI program så kanske man klarar sig lite längre utan
att gå tillbaka till Windows. Sen när man känner sig mer hemma kan man ju alltid experimentera
och försöka hitta ännu enklare sätt/metoder som passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jo så är det. Dem flesta använder väl en fönsterhanterare som har linux på sin main rigg.

Fönsterhanterare betyder inte nödvändigtvis GUI:n. Jag kör en fönsterhanterare som optimerar min användning av skärmytan för att få plats med terminaler.

Skrivet av Superthug:

Man vill ju gärna underlätta inlärningskurvan i början för det är där jag tror linux förlorar
dem flesta av sina potentiella desktop användare.

Alla distros har inte detta som mål. Tror framförallt att Ubuntu, Fedora, Mint, Manjaro, Pop, SteamOS har detta som mål. Min uppfattning är att Ubuntu kommit längst i detta racet eftersom det är den första distro:n som jag känner till som valde det som sin nisch.

Skrivet av Superthug:

Jag ska ge dig ett exempel.
Jag behövde en klient för ssh som kan hantera bokmärken/favoriter
som detsutom har stöd för att hantera flera olika nycklar till olika servrar.
Jag fick tips som löd "Terminalen" och det var allt.

Om du syftar på mitt svar kan jag komplettera med att din fråga var något annorlunda. Du letade efter en terminal med bokmärken. Det är inte uppenbart att bokmärken skulle vara SSH-konfigurationer eftersom det är två helt olika saker och det är enbart putty som blandar dessa (vad jag känner till). Om du istället bett om ett förenklat sätt att hantera SSH-inställningar så hade folk kunnat peka dig till SSH-konfigen direkt (`man 5 ssh_config` förövrigt).

Skrivet av Superthug:

För det första hur skapar man favoriter/bokmärken där? Är det ens möjligt?
Hur gör man för att hantera olika ssh nycklar till olika servrar? Är det möjligt?
Allt sånt här kan man inte om den enda kontakten man haft med linux är en boot cd.

Detta är ju frågor om SSH och inte Linux. SSH är också mestadels terminalorienterat.

I Windows eller Mac så är det ett företag som ligger bakom den kompletta upplevelsen. I Linux är allt modulärt, majoriteten av Linux snurrar på servrar, mobiler, bilar osv. Jag vågar nästan påstå att majoriteten av det som kör som desktop är för utveckling och de som använder Linux i detta syfte är oftast bekväma med terminalen.

Jag tror att problemet är att distros som Ubuntu försöker fånga den generella PC-användaren, som Windows. Det som jag har sett i denna tråden är exempel om att det saknas GUI för iptables och SSH. Dessa skulle jag inte klassa som funktionalitet som den generella PC-användaren är ute efter, iaf inte min mormor. Vart drar man linjen mellan vilka saker som det ska finnas GUI för och inte när spektrumet är så stort? Personligen tycker jag att linjen är bra, min mormor klarar sitt vardagliga användande med Ubuntu och jag klarar mig med en terminal.

Jag vill förtydliga att det är jätteskoj att ni är intresserade av Linux och jag vill inte låta avskräckande eller avfärdande men jag tror att ni är inne på lite av ett corner-case. Mycket har hänt de senaste 10 åren när det kommer till GUI och användarvänlighet i Linux men nästan all utveckling är community-drivet med undantag för Ubuntu och Fedora som har företag bakom sig så det kommer ta tid, speciellt om det inte är högt prioriterat.

Permalänk
Medlem

har linux-creatörerna ordnat det så att det inte går att flasha usb minnen till windows iso avbild ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Fönsterhanterare betyder inte nödvändigtvis GUI:n. Jag kör en fönsterhanterare som optimerar min användning av skärmytan för att få plats med terminaler.

Alla distros har inte detta som mål. Tror framförallt att Ubuntu, Fedora, Mint, Manjaro, Pop, SteamOS har detta som mål. Min uppfattning är att Ubuntu kommit längst i detta racet eftersom det är den första distro:n som jag känner till som valde det som sin nisch.

Om du syftar på mitt svar kan jag komplettera med att din fråga var något annorlunda. Du letade efter en terminal med bokmärken. Det är inte uppenbart att bokmärken skulle vara SSH-konfigurationer eftersom det är två helt olika saker och det är enbart putty som blandar dessa (vad jag känner till). Om du istället bett om ett förenklat sätt att hantera SSH-inställningar så hade folk kunnat peka dig till SSH-konfigen direkt (`man 5 ssh_config` förövrigt).

Detta är ju frågor om SSH och inte Linux. SSH är också mestadels terminalorienterat.

I Windows eller Mac så är det ett företag som ligger bakom den kompletta upplevelsen. I Linux är allt modulärt, majoriteten av Linux snurrar på servrar, mobiler, bilar osv. Jag vågar nästan påstå att majoriteten av det som kör som desktop är för utveckling och de som använder Linux i detta syfte är oftast bekväma med terminalen.

Jag tror att problemet är att distros som Ubuntu försöker fånga den generella PC-användaren, som Windows. Det som jag har sett i denna tråden är exempel om att det saknas GUI för iptables och SSH. Dessa skulle jag inte klassa som funktionalitet som den generella PC-användaren är ute efter, iaf inte min mormor. Vart drar man linjen mellan vilka saker som det ska finnas GUI för och inte när spektrumet är så stort? Personligen tycker jag att linjen är bra, min mormor klarar sitt vardagliga användande med Ubuntu och jag klarar mig med en terminal.

Jag vill förtydliga att det är jätteskoj att ni är intresserade av Linux och jag vill inte låta avskräckande eller avfärdande men jag tror att ni är inne på lite av ett corner-case. Mycket har hänt de senaste 10 åren när det kommer till GUI och användarvänlighet i Linux men nästan all utveckling är community-drivet med undantag för Ubuntu och Fedora som har företag bakom sig så det kommer ta tid, speciellt om det inte är högt prioriterat.

Jag vet inte vad du förväntar dig av en Windowsanvändare men att prata med rätt
terminologi direkt är lite mycket att vänta sig tycker jag.

Känns ju lite tråkigt att bli ifrågasatt för sina ordval när man kastar in sig i okänd mark
och ber om hjälp för att komma igång. Det höjer liksom inte suget direkt :/

Permalänk
Medlem

Om ni Linux/Unix användare skulle försöka locka in en noob i eran värld, vart skulle ni be en börja titta?

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Jag vet inte vad du förväntar dig av en Windowsanvändare men att prata med rätt
terminologi direkt är lite mycket att vänta sig tycker jag.

Känns ju lite tråkigt att bli ifrågasatt för sina ordval när man kastar in sig i okänd mark
och ber om hjälp för att komma igång. Det höjer liksom inte suget direkt :/

Jag tror ni pratar lite förbi varandra bara.
Du vill ha en lösning som liknar den du är van vid - vilket är självklart: du vet hur det funkar.
Du blir rekommenderad en lösning baserad på hur OpenSSH faktiskt fungerar - vilket också är självklart: Har du blivit kompis med det sättet att tänka kan du sen också välja lösning ur en större verktygslåda.

Om du vill använda olika privata nycklar i OpenSSH, testa att lära dig om kommandona ssh-add och ssh-agent.

Eftersom OpenSSH är en inbyggd komponent i de flesta Linuxdistributioner och folk väljer terminalemulator utifrån tycke och smak, är det normala inte att man har en separat klientprogramvara som PuTTY som används för fjärrstyrning, utan man använder sin favoritterminal med den funktionalitet man tycker om och kör ssh i den. Det är en konkret kulturskillnad mot Windowsvärlden där fenomenet med en användbar native-terminal man skulle vilja använda frivilligt bara blivit verklighet de senaste åren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superthug:

Jag vet inte vad du förväntar dig av en Windowsanvändare men att prata med rätt
terminologi direkt är lite mycket att vänta sig tycker jag.

Känns ju lite tråkigt att bli ifrågasatt för sina ordval när man kastar in sig i okänd mark
och ber om hjälp för att komma igång. Det höjer liksom inte suget direkt :/

Om vi ska få morra åt terminalen, så måste de ha rätt att få morra lite åt oss Gui människor. Sedan är det ju stygga jag som drog igång diskussionen.
Olika åsikter och ståndpunkter skapar alltid debatter/diskussioner.. oavsett om det är bilmärken, operativsystem, politik eller samhället i sig.
Jag ser det som att diskussioner driver utveckling och förståelse framåt och det för oss alla samman i slutänden. Och vem vet det kanske är utvecklare som läser tråden o ser våra önskemål o kanske får en tanke att de kanske ska kika på saken när de får tid o lust o ork.

Jag har mild dyslexi och när jag skriver på forum är jag inte så petnoga med ordval, synonymer o grammatik.. Blir det missförstånd så är det enkelt att rätta till o förklara om saker i efterhand... Jag kastar ofta in lite edit i mess jag gör.

Så häng in där och ge inte upp ..... Jag börja med linux mars 2018 inom förloppet av 6månader så var jag på väg att ge upp hundra gånger, kasta ut datorn genom stängt fönster femtioelva gånger osv.. Men det finns alltid de linux proffs som hjälper oss nybörjare som tur är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LURKOVIC:

Om ni Linux/Unix användare skulle försöka locka in en noob i eran värld, vart skulle ni be en börja titta?

Jag är halvnybörjare själv och om du aldrig testat linux i hela ditt liv, så skulle jag föreslå Linux Mint på förstaplats.. sedan Ubuntu och sist pop_OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag vet inte vad du förväntar dig av en Windowsanvändare men att prata med rätt
terminologi direkt är lite mycket att vänta sig tycker jag.

Känns ju lite tråkigt att bli ifrågasatt för sina ordval när man kastar in sig i okänd mark
och ber om hjälp för att komma igång. Det höjer liksom inte suget direkt :/

Jag har inte ifrågasatt dina ordval men jag förstod inte vad du menade och bad om ett förtydligande. Jag gjorde även en gissning om att det skulle kunna röra sig om SSH-konfigen i samma inlägg. Anledningen till att jag tog upp det här är för att du tog upp det som ett dåligt bemötande när jag försökte hjälpa dig. Det känns som ett missförstånd. Du bad om en terminal och jag gav exempel på terminalemulatorer.

Kan avslöja att jag inte har för avsikt att vara varken elak eller dryg. Jag började själv på detta forumet när jag var 16 och skulle installera Ubuntu 4.10. Detta var innan USB-minnen och man var tvungen att bränna en skiva för varje distrohopp. Mina problem då var att installera grafikdrivrutiner till ett ATI Radeon 9800XT om jag kommer ihåg korrekt.

Permalänk

Remmina har väl ssh-bokmärken?

Permalänk
Medlem

Vad gör ssh-bokmärken, äre samma funktion som när man lägger in serveradress och användarnamn i config så man kör ssh <inställt-namn>.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Vad gör ssh-bokmärken, äre samma funktion som när man lägger in serveradress och användarnamn i config så man kör ssh <inställt-namn>.

SSH-bokmärken är visst en feature från putty där man kan spara SSH host, användarnamn, lösenord, nyckel osv så man kan klicka på en knapp istället för att skriva in det manuellt.

Min tolkning av OpenSSH's motsvarighet är SSH-konfig med motsvarande information så att man kan ansluta med `ssh <host>`.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jo så är det. Dem flesta använder väl en fönsterhanterare som har linux på sin main rigg.
Man vill ju gärna underlätta inlärningskurvan i början för det är där jag tror linux förlorar
dem flesta av sina potentiella desktop användare.
Jag menade aldrig att man inte ska lära sig terminalen. Man är nog tvungen förr eller senare
men lägger man lite mer fokus på GUI i början och inte på terminal så kanske
fler fortsätter och inte ger upp lika lätt.

Jag ska ge dig ett exempel.
Jag behövde en klient för ssh som kan hantera bokmärken/favoriter
som detsutom har stöd för att hantera flera olika nycklar till olika servrar.
Jag fick tips som löd "Terminalen" och det var allt. Det kommer man inte långt på som nybörjare.
För det första hur skapar man favoriter/bokmärken där? Är det ens möjligt?
Hur gör man för att hantera olika ssh nycklar till olika servrar? Är det möjligt?
Allt sånt här kan man inte om den enda kontakten man haft med linux är en boot cd.

Kommer man från Windows världen är ju sannolikheten stor att man använt diverse program
som exempelvis Putty. Där har du en knapp för att peka på en nyckel på filsystemet
och en annan knapp för att spara en specifik server som favorit/bokmärke.
Du behöver knappt någon tidigare erfarenhet för att klara av detta.
Och tipsar någon om liknande GUI program så kanske man klarar sig lite längre utan
att gå tillbaka till Windows. Sen när man känner sig mer hemma kan man ju alltid experimentera
och försöka hitta ännu enklare sätt/metoder som passar.

Putty går att köra på Linux också finns bla i Debians repo.

Snabb googling gav följande kanske kan va nått.
https://itsfoss.com/putty-linux/

Permalänk
Medlem

Jag som är lite av en "erfaren" nybörjare vid detta laget så vill jag reflektera lite över just GUI/CLI-diskussionen som kom igång här nu. När man kommer som nybörjare ifrån windowsvärlden så är man inte riktigt beredd på terminalen och det sättet att konfigurera sin miljö och utföra olika saker. I början kan det vara skönt att kunna använda ett gui för att ändra lite inställningar och slippa att tänka terminal det första man gör.

Sen är det ju ett klockrent argument att just terminalen blir ett lite universellt sätt att göra saker över de flesta distros. Och när man väl har kommit in lite djupare i det så blir det ett naturligt val.

Något som jag kan tänka mig skulle underlätta för nybörjarna är att man kan få lite mer förklarat för sig VAD de olika kommandona gör när man får en lösning presenterad för sig som utgår ifrån terminalen. Ofta så får man kanske ett par rader terminalkommandon utan förklaring och får problemet löst, men efteråt så sitter man lika ovetandes om vad som löser problemet. Får man däremot lite förklarat för sig vad som händer när man kör dessa kommandon så är chansen större att man får lite förståelse och kommer ihåg lite mer till nästa gång.

Jag läser systemutveckling på yrkeshögskola för tillfället och då stöter man på lite mer CLI och det har fått mig personligen att försöka lära mig ganska mycket mer än jag i rollen som utvecklare behöver. Jag har även installerat Ubuntu (tidigare körde jag Pop) som en av mina utvecklingsmiljöer.
Nu när jag kommit in i det allt mer så börjar jag förstå fördelarna med att använda terminalen till mycket. Men det är viktigt att ha med sig att det är något som kommer med tiden och inte direkt när man bootar en Linux-dist första gången. I början kan det vara mycket bara att komma in i att använda andra program än man är van vid i Windows. Då ligger inte fokus på terminalen.

För att bli lite bättre på att hantera servrar och konfigurationsfiler så har jag försökt att lära mig lite Vim, en riktigt utmanande men spännande grej att göra. För att få övning även i windowsmiljö så körde jag tom en vim-extension i VS Code.

Kanske skulle man pilla ihop en liten "cheat sheet" för dummies med terminalkomandon som är bra att kunna. Det är något jag vet att jag själv skulle ha stor nytta av, för det är många saker man googlar varje gång man skall lösa något i terminalen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Housepainter:

Jag som är lite av en "erfaren" nybörjare vid detta laget så vill jag reflektera lite över just GUI/CLI-diskussionen som kom igång här nu. När man kommer som nybörjare ifrån windowsvärlden så är man inte riktigt beredd på terminalen och det sättet att konfigurera sin miljö och utföra olika saker. I början kan det vara skönt att kunna använda ett gui för att ändra lite inställningar och slippa att tänka terminal det första man gör.

Sen är det ju ett klockrent argument att just terminalen blir ett lite universellt sätt att göra saker över de flesta distros. Och när man väl har kommit in lite djupare i det så blir det ett naturligt val.

Något som jag kan tänka mig skulle underlätta för nybörjarna är att man kan få lite mer förklarat för sig VAD de olika kommandona gör när man får en lösning presenterad för sig som utgår ifrån terminalen. Ofta så får man kanske ett par rader terminalkommandon utan förklaring och får problemet löst, men efteråt så sitter man lika ovetandes om vad som löser problemet. Får man däremot lite förklarat för sig vad som händer när man kör dessa kommandon så är chansen större att man får lite förståelse och kommer ihåg lite mer till nästa gång.

Jag läser systemutveckling på yrkeshögskola för tillfället och då stöter man på lite mer CLI och det har fått mig personligen att försöka lära mig ganska mycket mer än jag i rollen som utvecklare behöver. Jag har även installerat Ubuntu (tidigare körde jag Pop) som en av mina utvecklingsmiljöer.
Nu när jag kommit in i det allt mer så börjar jag förstå fördelarna med att använda terminalen till mycket. Men det är viktigt att ha med sig att det är något som kommer med tiden och inte direkt när man bootar en Linux-dist första gången. I början kan det vara mycket bara att komma in i att använda andra program än man är van vid i Windows. Då ligger inte fokus på terminalen.

För att bli lite bättre på att hantera servrar och konfigurationsfiler så har jag försökt att lära mig lite Vim, en riktigt utmanande men spännande grej att göra. För att få övning även i windowsmiljö så körde jag tom en vim-extension i VS Code.

Kanske skulle man pilla ihop en liten "cheat sheet" för dummies med terminalkomandon som är bra att kunna. Det är något jag vet att jag själv skulle ha stor nytta av, för det är många saker man googlar varje gång man skall lösa något i terminalen.

Jag som inte längre tillhör datornörd-eliten eller jobbar med programmering/systemutveckling/serversystem osv jag utnyttjar ju datorn på ett helt annat sätt än er.
Jag installerar, konfigurerar o anpassar systemet en gång, sedan gör jag en systemavbildning för att på 10-15 minuter kunna återställa datorn ifall systemet kraschar eller hårddisken kraschar. Sedan under alla år som operativsystemet får säkerhetsuppdateringar så pillar jag aldrig mer i OS'et.
Så även om någon förklarar vad kommandona gör och jag under installationsprocessen använder terminalen o filhack.. Hur stor är chansen att jag minns de kommandona 5-10 år senare när OS'et nått EOL och jag behöver göra en nyinstallation igen?
Det är då som GUI's är oslagbara.. för det är lätt att minnas att man gick in på menyn, sedan inställningar och klickar på inställningshanterare för att då hitta inställningarna till skärmar, färguppsättning, mus, tangentbord osv osv. Men försök minnas 5-10 år senare att du för evigheter sedan skrev 30talet kommandon o variabler.

Senast jag tweaka en av mina windows installationer var för 3år sedan när jag skaffa en Lenovo stationär med OEM win8.1. Sist jag tweaka något med denna laptop jag skriver på just nu LMDE3 är för 2år sedan när jag installerade den. Sist jag återställde ett OS med systemavbildning var 4år sedan på min HP win7Pro dator jag har till tv'n för att se på film, lyssna på musik osv när jag bytte ut C-disken till en större disk.
Jag hatar att installera datorer.. jag hatar att konfigurera dem.. jag hatar att behöva underhålla dem. Där av är systemabildningar ett oslagbart verktyg och jag väljer enbart OS med LTS för att slippa göra det för ofta.. Rullande relleaser passar jag mig extremt mycket för, då det är att be om trubbel när man absolut inte vill hamna i en sits att behöva fixa systemet.. samt systemavbildnings metoden fungerar inte på dem utan att behöva uppdatera systemavbildningen efter varje uppgradering av systemet.

Så det är huvudanledningen varför jag enbart lägger fokus på de program/funktioner som har en GUI. Man kan inte minnas enstaka kommandon när man aldrig använder dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

... Man kan inte minnas enstaka kommandon när man aldrig använder dem.

Men det är lätt att spara kommandon i en textfil med en kortare förklaring till vad dem gör, till skillnad mot att skriva instruktioner för hur du hittar till en specifik inställning via GUI

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av immutable:

Men det är lätt att spara kommandon i en textfil med en kortare förklaring till vad dem gör, till skillnad mot att skriva instruktioner för hur du hittar till en specifik inställning via GUI

Jag har en lathund för nätverk o den biten.. Men sedan förändras saker oxå under 5-10 år, då funkar inte exakt samma kommando eller värde.
Som exempel mellan mina tre bärbara så är det olika värden för musplattans känslighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Min patetiska linux erfarenhet från Mars 2018 när jag för första gången i mitt liv testa Linux mint18 fram till nu, så har det skett en hel del förbättringar för oss nybörjare. mer guis osv. en bra grej har försvunnit o det var system-config-samba guin eller vad den hette.. Den var smidig.

En annan börja leka och dualboot'a Windows/Linux från Tellus 😜 vid samma tid lite smått, lärde mig snabbt att det finns Hjälpsamma Pingviner och att en Notepad var ett Måste! (rekommenderas) en aning glad nu att man börja då så man slapp nu, inte för att man är en expert men nu är det bara att hoppa in när man känner för det och man vet iaf lite vad f_n ni snackar om 😎

PS, ibland är det lättare att hjälpa om lösningen är textbaserat och färdig, bara att copy/paste in i konsolen för den som har problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ludde72:

En annan börja leka och dualboot'a Windows/Linux från Tellus 😜 vid samma tid lite smått, lärde mig snabbt att det finns Hjälpsamma Pingviner och att en Notepad var ett Måste! (rekommenderas) en aning glad nu att man börja då så man slapp nu, inte för att man är en expert men nu är det bara att hoppa in när man känner för det och man vet iaf lite vad f_n ni snackar om 😎

PS, ibland är det lättare att hjälpa om lösningen är textbaserat och färdig, bara att copy/paste in i konsolen för den som har problem.

hahaha... jaa alla flashiga termer blir jag lite galen på ibland oxå, då jag inte heller kan alla förkortningar som används...
Ofta inom akademikervärlden eller högutbildade och i vissa områden används ibland termer o faktaspråket lite för ofta... lite som att vissa människor vill mer flasha med sin kunskap för att göra sig märkvärdiga(jag pratar nu inte om diskussionerna här, utan som sagt politiker, akademiker, fint folk och de som vill hävda sig).. Jag föredrar att alltid använda så jordnära språk som möjligt, för att även oinvigda ska hänga med i svängarna. Ska man kunna lära nya människor saker så måste man använda rätt pedagogik och ord som majoriteten förstår. Det märker man ju när man pluggar... vissa lärare är skitbra på att lära ut och andra hänger man knappt med då de termtrollar för mycket.

Jo ibland är text bra om man ska lösa ett problem med att googla ihjäl sig i en vecka.. Men fördelen med guis, det är att till 90% så hamnar man aldrig i den sitsen att man faktiskt måste fråga andra om hjälp för att lösa saker.. Där med blir det besparing av tid.. Vilket jag prioriterar Får jag välja mellan att svära åt en gui i 30minuter eller googla i timmar ställa frågor på forum som kanske tar dagar innan någon besvarar... gissa vilket jag väljer... japp 30minuter gui svordomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

hahaha... jaa alla flashiga termer blir jag lite galen på ibland oxå, då jag inte heller kan alla förkortningar som används...
Ofta inom akademikervärlden eller högutbildade och i vissa områden används ibland termer o faktaspråket lite för ofta... lite som att vissa människor vill mer flasha med sin kunskap för att göra sig märkvärdiga(jag pratar nu inte om diskussionerna här, utan som sagt politiker, akademiker, fint folk och de som vill hävda sig).. Jag föredrar att alltid använda så jordnära språk som möjligt, för att även oinvigda ska hänga med i svängarna. Ska man kunna lära nya människor saker så måste man använda rätt pedagogik och ord som majoriteten förstår. Det märker man ju när man pluggar... vissa lärare är skitbra på att lära ut och andra hänger man knappt med då de termtrollar för mycket.

Jo ibland är text bra om man ska lösa ett problem med att googla ihjäl sig i en vecka.. Men fördelen med guis, det är att till 90% så hamnar man aldrig i den sitsen att man faktiskt måste fråga andra om hjälp för att lösa saker.. Där med blir det besparing av tid.. Vilket jag prioriterar Får jag välja mellan att svära åt en gui i 30minuter eller googla i timmar ställa frågor på forum som kanske tar dagar innan någon besvarar... gissa vilket jag väljer... japp 30minuter gui svordomar.

🙂 tror jag skippat att läsa alla licence agreement jag någonsin fått framför mig, lär hamna på "javisst"-knappen endå 😎
Kan finnas en del som är "yrkesskadade" och har helt enkelt glömt bort Peter Pan och Neverland.. sorgligt 😎
funkar t.ex denna än i konsolen? watch -n 1 "cat /proc/cpuinfo | grep \"^[c]pu MHz\""
😎

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ludde72:

🙂 tror jag skippat att läsa alla licence agreement jag någonsin fått framför mig, lär hamna på "javisst"-knappen endå 😎
Kan finnas en del som är "yrkesskadade" och har helt enkelt glömt bort Peter Pan och Neverland.. sorgligt 😎
funkar t.ex denna än i konsolen? watch -n 1 "cat /proc/cpuinfo | grep \"^[c]pu MHz\""
😎

ajabaja... man måste alltid läsa det finstilta i licenser o avtal. hihihi
ehh?? vad gör det kommandot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

ajabaja... man måste alltid läsa det finstilta i licenser o avtal. hihihi
ehh?? vad gör det kommandot?

Det visar CPU hastigheter direkt i consolen, hade jag inte kommit ihåg om jag inte, skrivit ner det! lol 😎

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ludde72:

Det visar CPU hastigheter direkt i consolen, hade jag inte kommit ihåg om jag inte, skrivit ner det! lol 😎

och varför ska man se dem?
sedan första dualcore tiden så har ju cpuerna variabel hastighet beroende på belastning... så så länge inte cpu tempen blir för hög(som jag använder lm-sensors till med graderna listade bredvid klockan) så spelar det ju inget roll om den kör i 600MHz eller 3GHz
Sedan öppnas jag Systemövervakaren om tempen blir hög för att se vilket program som tar så mycket cpu kraft, så det inte handlar om något som hängt sig i en loop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

och varför ska man se dem?
sedan första dualcore tiden så har ju cpuerna variabel hastighet beroende på belastning... så så länge inte cpu tempen blir för hög(som jag använder lm-sensors till med graderna listade bredvid klockan) så spelar det ju inget roll om den kör i 600MHz eller 3GHz
Sedan öppnas jag Systemövervakaren om tempen blir hög för att se vilket program som tar så mycket cpu kraft, så det inte handlar om något som hängt sig i en loop.

Det är inget mer än ett "partytricks-tjosan, lite mer att bli impad om man e noob kanske, HTOP funkar kanske och sen finns det säkert "vilken är din favo HTOP"? skulle inte förvåna 😅
Men nu börjar cpupower-gui bli vardagsmat med i distros, va bra, ennu en rad kommandos borta 🙂

Permalänk
Skrivet av Lafa:

har linux-creatörerna ordnat det så att det inte går att flasha usb minnen till windows iso avbild ?

Jodå det gick fint sist jag provade med WoeUSB. Finns flera andra också men just jag gillar Woe.

https://www.fossmint.com/woeusb-create-bootable-windows-usb-s...

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11