EU föreslår dryga böter för Apples konkurrenshämmande butik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Det är snarare din vision som är skadlig. Se bara på Android hur mycket skadliga virus och skit som sprids genom appar.

Riktigt löjligt att folk är emot Apples. Jag är en av de få som är för Apples system. Hoppas Apple slänger ut Spotify som de gjorde med Epic.

Det är tack vare folk som förordnar rootning och tredjepartsaffärer och inte minst Google att så mycket virus och skadlig kod finns på Android.

Ja jag hoppas att alla lämnar Apples app store! Har en Ipad och värre appstore får man leta efter. Inget jag kommer sakna om Appstore försvinner eller Apple för den delen! Smutsigare företag får man leta efter!

Permalänk
Medlem

Kan ju flika in som konsument att "köp i app" är helt jävla värdelöst om man har familj.
Låt mig förklara... Jag köper en app för 100:- och då kan jag och alla i familjen använda den utan extra kostnad. Kanon.

Med köp i app: Jag tankar hem bamse appen, låser upp allt för en kostnad över 3500:- (ni får gärna titta själva om ni tror jag överdriver).
Barn 2 vill ha det på sin padda, familje kontot är diskvalificerat, det är bara att pynta upp 3500 för exakt samma sak.
Ni kan ju gissa vad som händer med barn 3...

Tycker ni att det är i sin ordning?

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Kan ju flika in som konsument att "köp i app" är helt jävla värdelöst om man har familj.
Låt mig förklara... Jag köper en app för 100:- och då kan jag och alla i familjen använda den utan extra kostnad. Kanon.

Med köp i app: Jag tankar hem bamse appen, låser upp allt för en kostnad över 3500:- (ni får gärna titta själva om ni tror jag överdriver).
Barn 2 vill ha det på sin padda, familje kontot är diskvalificerat, det är bara att pynta upp 3500 för exakt samma sak.
Ni kan ju gissa vad som händer med barn 3...

Tycker ni att det är i sin ordning?

Det beror på hur appen är utformat. Jag själv köper viaplay utanför någon butik och jag kan använda den överallt.
Men detta du tar upp är annars orättvist på ett annat sätt. En ensam person köper en app för en viss summa, en hel familj kan använda exakt samma app och använda den på hur många enheter och hur mycket som helst för samma summa. Är det rättvist? Nej, men livet är inte alltid rättvist. Där det bästa jag tycker för småanvändare är ett billigt tidsbegränsad användning, sedan kvittar det hur många det är som brukar den. Som det är nu så blir det dyrt för ensam lite förbrukare att ha alla prenumerationer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon236072:

Som utvecklare (och konsument) är jag helt för! Otroligt störande att tvingas använda apples betalningssystem för alla in app purchases!
Gillar tryggheten som Apples app store innebär för konsumenterna (typ inga skadliga appar etc), men de har en riktigt skitig taktik för att tvinga pengar av utvecklare och konsumenter!

Det är väl utmärkt att en leverantör samlar ihop alla appar, och hanterar både distribution och betalning åt företagen som vill finnas på plattformen?
Precis som Steam, Xbox game store mfl, eller helt vanliga svenska butiker ex Ica, City Gross etc med lika höga marginaler om inte mer på varje produkt än 30% i "förmedlingskostnad"?

Skrivet av giplet:

Jag gissar att problemet egentligen är Apple's avgifter. Hade avgifterna varit i samma storleksordning som man ändå får betala till andra betalningsleverantörer så hade förmodligen ingen brytt sig. Det känns korkat att vi ska döda systemet som är bra för oss som kunder när det egentligen är appleverantörerna som har ett problem med avgifterna.

Fast, man måste skilja på betalningen och distributionen. Visa/Mastercard/Paypal etc är bara betalning, de distribuerar inte något åt företaget de säljer åt (apputvecklarna), medans Apple sköter hela kedjan åt företagen, tar betalt, distribuerar appen, ger utvecklaren betalt, hanterar eventuella reklamationer osv.
kostar mer att ha ett system som hanterar allt, än bara ha ett system som sköter en transaktion.

Skrivet av Cenorida:

Exakt, så EU kommer ju inte kräva att Apple tar bort sitt betalningssystem utan enbart se till att avgifterna minskar till en rimlig nivå. Skulle Apple vägra detta så finns alternativet att låsa upp marknaden så att andra betalningssystem kan används också.

Även om man bötfälls på maxbeloppet kommer man ju givetvis inte bli tillåten att fortsätta på samma sätt som tidigare.

Se svaret ovan, 30% ska inte bara täcka betalning, utan allt övrigt.

Skrivet av Aktsu:

Själv tycker jag att det är fullt rimligt att Apple tar 30% för vad de gör. Vad kostade det inte för utvecklare att bygga och åskådliggöra program till så många innan vi fick app stores?

Vi kan ju helt klart se att Apples app store har varit bra för utvecklarna, nu kan man ju som ensam person sitta och bygga något och nå ut till massa kunder utan någon större insats.

Mycket svårare för utvecklare att få ut sina appar om de inte gör det via en central butik.
De tjänar betydligt mer via en central butik som nya, än att försöka sälja appen själv utanför (Om de kunnat).

Skrivet av Dem8n:

30% är inte så farligt, kolla vad matvarubutiker tar, det är betydligt mer

Precis!
Och ändå hör man inte många som klagar på att butikerna har 50% eller mer i vissa fall på inköpt vara och försäljningspris i marginal (Exkl kostnad för personal, lokal, maskiner mm).

Skrivet av Spiffman:

Kan ju flika in som konsument att "köp i app" är helt jävla värdelöst om man har familj.
Låt mig förklara... Jag köper en app för 100:- och då kan jag och alla i familjen använda den utan extra kostnad. Kanon.

Med köp i app: Jag tankar hem bamse appen, låser upp allt för en kostnad över 3500:- (ni får gärna titta själva om ni tror jag överdriver).
Barn 2 vill ha det på sin padda, familje kontot är diskvalificerat, det är bara att pynta upp 3500 för exakt samma sak.
Ni kan ju gissa vad som händer med barn 3...

Tycker ni att det är i sin ordning?

Enkelt löst, använt samma konto på båda de enheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Som konsument gillar jag att Apples betalningssystem används för alla transaktioner så att jag slipper sprida mina kreditkortsuppgifter mer än nödvändigt.

Helt enig, servicen och tryggheten i AppStore tvingar app-utvecklare att sköta sig.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Fast, man måste skilja på betalningen och distributionen. Visa/Mastercard/Paypal etc är bara betalning, de distribuerar inte något åt företaget de säljer åt (apputvecklarna), medans Apple sköter hela kedjan åt företagen, tar betalt, distribuerar appen, ger utvecklaren betalt, hanterar eventuella reklamationer osv.
kostar mer att ha ett system som hanterar allt, än bara ha ett system som sköter en transaktion.

Se svaret ovan, 30% ska inte bara täcka betalning, utan allt övrigt.

Absolut! Dock så tror jag att personen syftade specifikt på Apples betalningssystem som man som apputvecklare är tvingad till att använda för köp i appen, alltså inte köp i butiken. Däremot så är 30% fortfarande tok för högt för köp i butiken, särskilt med tanke på att App Store har monopol.

Sen så ska vi inte glömma ytterligare problem. Att Apple konkurrerar med ett flertal tjänster, exempelvis Spotify där man tvingar Spotify att betala 30%. Detta samtidigt som man själva indirekt inte behöver betala något alls och därmed kan hålla ett lägre pris än sina konkurrenter. Kan även tillägga att Apple Music på Android använder sitt egna betalningsystem istället för Googles betalningsystem. Vill man leva som man lär så borde man ju använda Googles betalningssystem för alla prenumerationer som görs där?

Skrivet av Saligt:

Helt enig, servicen och tryggheten i AppStore tvingar app-utvecklare att sköta sig.

Instämmer med det argumentet. Bara att priset är tok för högt, särskilt med tanke på att man ju ändå har monopol.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spiffman:

Kan ju flika in som konsument att "köp i app" är helt jävla värdelöst om man har familj.
Låt mig förklara... Jag köper en app för 100:- och då kan jag och alla i familjen använda den utan extra kostnad. Kanon.

Med köp i app: Jag tankar hem bamse appen, låser upp allt för en kostnad över 3500:- (ni får gärna titta själva om ni tror jag överdriver).
Barn 2 vill ha det på sin padda, familje kontot är diskvalificerat, det är bara att pynta upp 3500 för exakt samma sak.
Ni kan ju gissa vad som händer med barn 3...

Tycker ni att det är i sin ordning?

Jag förstår inte din poäng. Så fungerar en hel del licenser även på PC tex. De låses till en enhet och vill du använda spelet på fler enheter så får du betala för det. Det är väl bra att det finns familjedelning för de spel och program där det funkar, men räkna inte med det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Citat:

EU föreslår dryga böter för Apples konkurrenshämmande butik

Jag börjar genuint känna mig less på dom här aftonbladet-rubrikerna på sweclockers. Jag har läst hela artikeln några gånger och det står inte att butiken är konkurrenshämmande. Problemet är väl som alltid att man kräver betalning av andra aktörer (genom app-store) för streaming, när man själv inte måste betala denna avgift (apple music). Vilket står i texten. Helt sjukt hur dåliga sweclockers är när det gäller nyheter, och det blir bara sämre för varje år...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Runqen:

Vill utvecklare inte vara en del i det Apple skapat så behöver dem ju inte det. Det är väldigt smidigt att komma till bordet när maten är färdig när man inte hjälpt till att laga den.

Vore det inte för apputvecklare hade iPhone troligen inte varit så dominanta. Apple hade isåfall lagat mat och inte haft någon som vill komma, varken utvecklare eller användare.

Permalänk
Medlem

Man förstår varför Apple tjänar så mycket pengar när de har fans som helhjärtat försvarar vinstmarginaler på uppåt 80% och att de konkurrerar på olika villkor på den plattform de byggt ut och som tillsammans med Android är dominerande på mobilsidan. Det kanske också är dags igen att sluta ge konsumenter och även arbetstagare så mycket rättigheter och låta de med pengar göra som de vill?

Permalänk
Skrivet av ratbongo:

Man förstår varför Apple tjänar så mycket pengar när de har fans som helhjärtat försvarar vinstmarginaler på uppåt 80% och att de konkurrerar på olika villkor på den plattform de byggt ut och som tillsammans med Android är dominerande på mobilsidan. Det kanske också är dags igen att sluta ge konsumenter och även arbetstagare så mycket rättigheter och låta de med pengar göra som de vill?

Microsoft har haft marginaler på 60% och över i *decennier* utan att någon blinkat ens. Om marginalen på en service eller produkt skall styra vad priset är på en fri marknad så borde det vara förbjudet att ta mer än en krona för popcorn på biografer. Eller sockervadd, eller vad som helst som kostar ören att tillverka men tiotals kronor att köpa.

Nike-skor kostar tiolappar att tillverka och kan kosta tusentals kronor att köpa. Marginaler på hundratals procent.

Dessutom har inte Apple monopol. De har över 50% av marknaden i *två* länder mig veterligen. USA och Japan. På resten av klotet (kring 200 länder eller så) så dominerar Android. Om man inte vill sälja på Apples plattform går det alltså utmärkt att flytta till den konkurrernade plattformen som alltså dominerar marknaden i den andra tvåhundra länderna.

Att sedan inte Goole tjänar lika mycket på den dominansen är ju annan sak.

Dessutom. Finns det *en enda* normalt funtad människa som tror att en eventuell sänkning av avgiften oavkortat kommer att gå tillbaks till kunderna?

Naturligtvis inte.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Absolut! Dock så tror jag att personen syftade specifikt på Apples betalningssystem som man som apputvecklare är tvingad till att använda för köp i appen, alltså inte köp i butiken. Däremot så är 30% fortfarande tok för högt för köp i butiken, särskilt med tanke på att App Store har monopol.

Sen så ska vi inte glömma ytterligare problem. Att Apple konkurrerar med ett flertal tjänster, exempelvis Spotify där man tvingar Spotify att betala 30%. Detta samtidigt som man själva indirekt inte behöver betala något alls och därmed kan hålla ett lägre pris än sina konkurrenter. Kan även tillägga att Apple Music på Android använder sitt egna betalningsystem istället för Googles betalningsystem. Vill man leva som man lär så borde man ju använda Googles betalningssystem för alla prenumerationer som görs där?

Inget hindrar Spotify från att bara ta betalt via sin hemsida oavsett plattform appen sedan används på?
Precis som Apple valt att göra med Apple Music, Spotify kan göra lika dant.

Ser inget fel i att företaget som driver en plattform, oavsett om det är för mobilappar, eller pc appar, eller spel för pc/konsol tar betalt för sitt jobb de gör med plattformen, driftkostnader, publicitet de ger utvecklarna och möjligheten för utvecklarna att få ut apparna enkelt, och till stor skara.

Från nyåret som var tar Apple ut 15% upp till 1 Miljon dollar i omsättning på appstore, vilket täcker in många apputvecklare.

Ser inte problemet i att ett företag tar betalt för sin tjänst de ger andra företag, tvärtom så skulle det varit betydligt sämre om inte appstore/google play funnits över huvud taget, då båda butikerna tillför ett bra värde både för företagare som kan nå ut med sina appar, men främst för användarna att allt är enkelt samlat på ett ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Inget hindrar Spotify från att bara ta betalt via sin hemsida oavsett plattform appen sedan används på?
Precis som Apple valt att göra med Apple Music, Spotify kan göra lika dant.

Ser inget fel i att företaget som driver en plattform, oavsett om det är för mobilappar, eller pc appar, eller spel för pc/konsol tar betalt för sitt jobb de gör med plattformen, driftkostnader, publicitet de ger utvecklarna och möjligheten för utvecklarna att få ut apparna enkelt, och till stor skara.

Från nyåret som var tar Apple ut 15% upp till 1 Miljon dollar i omsättning på appstore, vilket täcker in många apputvecklare.

Ser inte problemet i att ett företag tar betalt för sin tjänst de ger andra företag, tvärtom så skulle det varit betydligt sämre om inte appstore/google play funnits över huvud taget, då båda butikerna tillför ett bra värde både för företagare som kan nå ut med sina appar, men främst för användarna att allt är enkelt samlat på ett ställe.

1. Vad menar du med att "Inget hindrar Spotify från att bara ta betalt via sin hemsida"? Som bekant så tillåter ju inte Apple att man informerar i sin app att det är billigare på hemsidan. Det krävs alltså att man sedan tidigare redan känner till att det är billigare utanför App Store.
2. Vad menar du med att "Precis som Apple valt att göra med Apple Music, Spotify kan göra lika dant."? På Android kan ju både Apple Music och Spotify ta betalt direkt i appen med sin egna betalningslösning utan att betala någon avgift till Google. Men det gäller ju inte på iOS?
3. Jag har absolut inga problem med att företag tar betalt för sin tjänst. Problemet är att App Store har monopol.
4. Om Apple är så angelägen om att appbutiken man använder ska få betalt, varför är så inte fallet med Google? Apple betalar alltså knappt en enda krona till Google för att ha sin app på Google Play. Dessutom har inte ens Google Play monopol på Android.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Som alltid, ett jäkla wahjn. Är inte Spotify eller nån annan nöjd så är dom fria att bygga en egen mobil, ett eget OS och en en egen App Store!

Och detta säger jag som mjukvaruutvecklare, jag har själv en app på App Store och betalar 30% till Apple. Det gör att jag får behålla 70%.

Vet ni hur många procent jag hade fått utan App Store? 0.

https://www.dn.se/sport/arsenals-agare-efter-protesterna-salj...

Verkar saknas lite pengar hos den stackaren?

Spotify verkar ju gå med vinst numera också. Men ingen är nånsin nöjd, alla ska bara ha mera hela tiden.

Permalänk
Medlem

Konstigt att man kan va för att Apple tar 30% men emot skatt?

Det är ju i praktiken en skatt, de tar inte skäligt betalt för en tjänst du kan ta på, om du inte menar att det kostar 23 miljarder årligen att hålla med servrar för App Store för isf har du mer än 99 problem.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Konstigt att man kan va för att Apple tar 30% men emot skatt?

Det är ju i praktiken en skatt, de tar inte skäligt betalt för en tjänst du kan ta på, om du inte menar att det kostar 23 miljarder årligen att hålla med servrar för App Store för isf har du mer än 99 problem.

Det är ju ett privat vinstdrivande företag. Trivs man inte med deras avgifter är det ju bara att välja t ex Android istället?

Jag trivs t ex inte med kostnadsläget hos en Lamborghini och köpte därför en Volvo istället.

Med ert resonemang så skulle man ju kunna ge sig på allt. Vet du hur många miljoner i snitt en Ica-handlare tjänar per år? Med det resonemanget skulle man ju kunna kräva billigare mat.
Hur många tiotals millar drar inte en mäklare per år? Jag vill ha billigare bostadsaffärer. Etc etc.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Det är ju ett privat vinstdrivande företag. Trivs man inte med deras avgifter är det ju bara att välja t ex Android istället?

Jag trivs t ex inte med kostnadsläget hos en Lamborghini och köpte därför en Volvo istället.

Med ert resonemang så skulle man ju kunna ge sig på allt. Vet du hur många miljoner i snitt en Ica-handlare tjänar per år? Med det resonemanget skulle man ju kunna kräva billigare mat.
Hur många tiotals millar drar inte en mäklare per år? Jag vill ha billigare bostadsaffärer. Etc etc.

Att klaga för att någon tjänar för mycket pengar tycker jag också är ett dåligt argument. Däremot är det ett problem att något företag får monopol och för mycket makt. Det är därför vi har konkurrsmyndigheter och det är därför som Microsoft räddade Apple från konkurs år 1997.

För många företag så finns det inget alternativ till att ej ha en App på både Android och Apple.

*edit*
Det är väldigt många Microsoft fanboys här i tråden som drömmer. Tänk om vi inte hade haft konkurrensmyndigheterna, då hade Microsoft inte behövt ösa in pengar i Apple och räddat dem. Även ge dem program som OfficePaket enbart för att göra dem attraktiva så folk köpte det.
Vi hade då haft det underbara läget att vi hade enbart haft Microsoft Windows + linux och sluppit valet Apple, på våra mobiler hade vi kört Microsoft.
Man kan drömma på hur världen hade varit med bara ett företag som hade så hög dominans.

Jag personligen tror dock inte att det hade varit bätte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

4. Om Apple är så angelägen om att appbutiken man använder ska få betalt, varför är så inte fallet med Google? Apple betalar alltså knappt en enda krona till Google för att ha sin app på Google Play. Dessutom har inte ens Google Play monopol på Android.

Affärsrelationen mellan apple och google är inte helt enkel att reda ut tror jag. Google betalar >10 miljarder dollar till apple varje år för att google skall vara den förvalda sökmotorn på apples produkter.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Affärsrelationen mellan apple och google är inte helt enkel att reda ut tror jag. Google betalar >10 miljarder dollar till apple varje år för att google skall vara den förvalda sökmotorn på apples produkter.

Och det är skitbra för konkurrensen att företag kan betala dessa ofantliga summor pengar för att deras produkter ska vara första valet.
Som sagt, konkurrensmyndigheterna borde granska fler företag. Men nu är det många företag som har bråkat med Apple och driver detta emot något juridisk process.

Permalänk
Medlem

Är kanske lättare att förstå situationen om man jämför iOS med macOS/Windows/Linux, på dem senare går det utmärkt att installera valfri programvara, valfria appaffärer och så vidare. macOS har ju en App Store med liknande regler som på iOS, men det går utmärkt att gå förbi den genom att installera program från valfri källa och således slippa uppställda reglerna.

Telefoner, plattor och datorer är ju samma skit egentligen, hårdvaruenheter med operativsystem - som av skäl behandlas olika.

Är ju inget problem om Apple vill ta betalt och sätta sina krav i App Store, bara det finns alternativ till den, precis som i macOS.

Permalänk
Avstängd

Det finns ju flera parallella frågor här.

Är Appstore ett monopol? Det beror på hur man ser på marknaden, men det är absolut inte orimligt att se det på det viset. Det betyder inte nödvändigtvis att man borde tvinga dem att öppna upp för flera app-butiker på sin hårdvara men kanske att man borde reglera dem lite hårdare när det gäller både prissättningen och hur de väljer att promota vissa saker över andra och liknande.

Är kostnaden rimlig? Det är svårt att avgöra för oss egentligen, men de har ju rätt höga marginaler och väldigt låg risk. Jämförelsen med en mataffär håller ju inte riktigt för den har ju en massa mer eller mindre fasta kostnader med personal och butikshyra exempelvis, och förstås risken att något sänker efterfrågan på en produkt eller produktkategori och de därmed står där med ett lager som inte går att sälja som är på väg att bli gammalt. Men detta borde ju delas upp i mina ögon.

30% är högt för köp av appar men kanske inte helt orimligt jämfört med andra plattformar då det ju ska täcka hosting, utveckling av butiken, viss marknadsföring och förstås själva betallösningen. IAP däremot har inte butiken så mycket att göra med och då känns kostnaden mer orimlig. Samtidigt har de ju ett argument att om kostnaden var lägre för IAPs så hade man gett bort apparna och lagt funktionaliteten bakom IAPs istället. Jag vet inte hur man löser det på bästa sätt men en lägre grundkostnad mer i linje med vad en ren betallösning tar hade nog gjort att kostnaden för IAPs blev mer accepterad även om den är samma som för app-inköp. Kanske också med ett tak så att inköp av en användare i en app över säg $100 per år innebär att Apples avgift går ner.

Prenumerationer däremot tycker jag hamnar utanför hela butiksfrågan och handlar mer om en ren betallösning. Samma argument som för IAPs kan förstås användas där, att man hade gjort apparna gratis och tagit betalt via en prenumeration istället för att kringgå kostnaden, men det har inte riktigt samma vikt där för det är väldigt mycket svårare att få någon att signa upp för löpande betalningar än att få dem att betala en engångskostnad. Men det hade också gått att lösa på andra sätt än hur de har löst det idag. Signar man upp för löpande betalningar på sin enhet skulle ju Apple kunna ta en högre andel för första betalningen men sen lägga sig på samma nivå som en vanlig betallösning för efterkommande betalningar exempelvis.

Så för att sammanfatta mitt förslag till en mer rättvis appstore så blir det typ: 10-15% avgift för köp av appar och IAPs upp till taket. Samma för första betalningsperioden för ett abonnemang som man tecknar i appen. Allt annat borde kosta ungefär som en betallösning, alltså 3-5%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Microsoft har haft marginaler på 60% och över i *decennier* utan att någon blinkat ens. Om marginalen på en service eller produkt skall styra vad priset är på en fri marknad så borde det vara förbjudet att ta mer än en krona för popcorn på biografer. Eller sockervadd, eller vad som helst som kostar ören att tillverka men tiotals kronor att köpa.

Nike-skor kostar tiolappar att tillverka och kan kosta tusentals kronor att köpa. Marginaler på hundratals procent.

Dessutom har inte Apple monopol. De har över 50% av marknaden i *två* länder mig veterligen. USA och Japan. På resten av klotet (kring 200 länder eller så) så dominerar Android. Om man inte vill sälja på Apples plattform går det alltså utmärkt att flytta till den konkurrernade plattformen som alltså dominerar marknaden i den andra tvåhundra länderna.

Att sedan inte Goole tjänar lika mycket på den dominansen är ju annan sak.

Dessutom. Finns det *en enda* normalt funtad människa som tror att en eventuell sänkning av avgiften oavkortat kommer att gå tillbaks till kunderna?

Naturligtvis inte.

Många har blinkat över Microsoft och de har, med all rätt, fått flera domar mot sig. Det är dock ett ytterst svagt argument att försöka hävda att bara för att det finns andra saker som är dåliga så behöver man inte bry sig om en dålig sak. Det är en rent barnslig nivå att hålla sig på.

Jag har inte nämnt monopol över huvud taget. Att sätta upp halmgubbar är ovärdigt.

Jag betackar mig för din oärliga argumentation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag förstår inte din poäng. Så fungerar en hel del licenser även på PC tex. De låses till en enhet och vill du använda spelet på fler enheter så får du betala för det. Det är väl bra att det finns familjedelning för de spel och program där det funkar, men räkna inte med det.

Men här är det ett definerat system utryckligen utformat av Apple som man specifikt går runt för att skinna folk, oftast småbarnsföräldrar.

Permalänk
Medlem

"App Store är en viktig komponent i Spotifys framgång och att EU-beslutet inte är i linje med god konkurrens."
De själva väljer inte ens att ge möjlighet till någon form av konkurrens, vad fan klagar dom på EU's val?
Apple dra åt pip-svängen, bara kåta på att få sig själva växa ekonomiskt och "schyssta" affärer finns inte för dem, bara idiotiska tekniker och själviska val.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Asla:

Ja jag hoppas att alla lämnar Apples app store! Har en Ipad och värre appstore får man leta efter. Inget jag kommer sakna om Appstore försvinner eller Apple för den delen! Smutsigare företag får man leta efter!

Du lyckas totalt falera att förmedla vad du inte gillar med appstore. Sedan är det väl bara byta till Android. Kom inte sedan och klaga när du fått virus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du lyckas totalt falera att förmedla vad du inte gillar med appstore. Sedan är det väl bara byta till Android. Kom inte sedan och klaga när du fått virus.

Virus är nog ingen stor risk som android användare. Har nu kört både iOS och Android senaste 11 åren och varken eller har haft problem med virus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det är ju ett privat vinstdrivande företag. Trivs man inte med deras avgifter är det ju bara att välja t ex Android istället?

Jag trivs t ex inte med kostnadsläget hos en Lamborghini och köpte därför en Volvo istället.

Med ert resonemang så skulle man ju kunna ge sig på allt. Vet du hur många miljoner i snitt en Ica-handlare tjänar per år? Med det resonemanget skulle man ju kunna kräva billigare mat.
Hur många tiotals millar drar inte en mäklare per år? Jag vill ha billigare bostadsaffärer. Etc etc.

Detta är ju ett riktigt fånigt resonemang.

Jag bor i bostadrätt men kan inte välja annat nätalternativ på vare sig el eller nätverk.
Är inte de ett monopol? Alternativen är bo kvar och acceptera monopolet eller flytta.

Om vi vill ta de i biltermer kanske detta skulle förklara situationen bättre.
Du har köpt din Volvo men enligt svensk lag måste du ha den försäkrad. Nu eftersom du köpt en Volvo är de
enda alternativet en försäkring från Volvo. Hade de varit rimligt?
"Köp en cykel då om du inte gillar kostnadsläget!"

Permalänk
Skrivet av Humper:

Virus är nog ingen stor risk som android användare. Har nu kört både iOS och Android senaste 11 åren och varken eller har haft problem med virus.

Självklart är Apple store på flera sätt bättre än Androids när det gäller säkerhet.

Men det är lite samma som med windows. Om man letar upp något från en opålitlig källa så är risken högre.
Att tro att bara för att en App har kommit in Google eller Apples store så är den säker är feltänkt.
Man måste kolla tillverkaren och dens historik och man ska passa sig för nya saker.
Är det en app med endast hundra tusen downloads och man inte vet ett skit om tillverkaren, så testa appen på en surfplatta som man inte har så viktigt på. Men ge tusan installera den på jobbmobilen.

Exakt samma sak med windows store. Att tro att en app kan räknas som säker bara för att den har kommit dit är feltänkt. Sedan kanske man inte gör något viktigt vid datorn och vågar tar risken mer än andra.

Alltså de appar folk installerar på sin privata dator/mobil är inte samma som de skulle våga installera på sin jobbdator/mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Självklart är Apple store på flera sätt bättre än Androids när det gäller säkerhet.

Men det är lite samma som med windows. Om man letar upp något från en opålitlig källa så är risken högre.
Att tro att bara för att en App har kommit in Google eller Apples store så är den säker är feltänkt.
Man måste kolla tillverkaren och dens historik och man ska passa sig för nya saker.
Är det en app med endast hundra tusen downloads och man inte vet ett skit om tillverkaren, så testa appen på en surfplatta som man inte har så viktigt på. Men ge tusan installera den på jobbmobilen.

Exakt samma sak med windows store. Att tro att en app kan räknas som säker bara för att den har kommit dit är feltänkt. Sedan kanske man inte gör något viktigt vid datorn och vågar tar risken mer än andra.

Alltså de appar folk installerar på sin privata dator/mobil är inte samma som de skulle våga installera på sin jobbdator/mobil.

Och vad har det här med min post att göra?

Permalänk
Skrivet av Humper:

Och vad har det här med min post att göra?

Att virus helt klart är en risk på Android. Men man måste tänka sig för. Och exakt samma sak gäller Apples butik. Bara det att risken är högre på Android. Så hur riskfyllt Android är beror väldigt mycket på hur riskbelägen man själv är.
Det är osannolikt att det har smugit in något virus i Microsoft Office paketet, men håller man hela dagarna på att testa småspel med kanske tusen nerladdningar så är man riskbeläggen.