3080 fryser bilden ett par sekunder?

Permalänk
Medlem

3080 fryser bilden ett par sekunder?

Inte säker på att 3080:t är orsaken men sedan jag installerat det så får jag emellanåt frysningar på ett par sek ca i genomsnitt. Sedan släpper det. Jag kan belasta kortet hårt i 2-3h utan att det händer. Ibland händer det efter någon timme så rätt så slumpmässigt. I F1 2020 så vet jag att jag framöver kommer få en bluescreen inom en halvtimme när det sker. Denna bluescreen har jag haft även innan 3080:t ofta när man kollar på youtube. Det är något känt fel utan lösning vad jag sett så därav jag är långt ifrån säker på att 3080n har något med det hela att göra. Jag kör factory clocks på mitt msi suprim x och har klockat ner cpun rätt så rejält men får fortfarande dessa frysningar med samma frekvens mer eller mindre.

Högst troligt 3080 är helt oskyldig men nyfiken på att lurka ut vad det kan va.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Inte säker på att 3080:t är orsaken men sedan jag installerat det så får jag emellanåt frysningar på ett par sek ca i genomsnitt. Sedan släpper det. Jag kan belasta kortet hårt i 2-3h utan att det händer. Ibland händer det efter någon timme så rätt så slumpmässigt. I F1 2020 så vet jag att jag framöver kommer få en bluescreen inom en halvtimme när det sker. Denna bluescreen har jag haft även innan 3080:t ofta när man kollar på youtube. Det är något känt fel utan lösning vad jag sett så därav jag är långt ifrån säker på att 3080n har något med det hela att göra. Jag kör factory clocks på mitt msi suprim x och har klockat ner cpun rätt så rejält men får fortfarande dessa frysningar med samma frekvens mer eller mindre.

Högst troligt 3080 är helt oskyldig men nyfiken på att lurka ut vad det kan va.

Vad ligger din i7 i frekvens då? Kör du stock, eller under stock?
En lösning kan vara att i BIOS sätta inställningarna på "optimalt", om ditt moderkort har sådant bios där det finns "optimal" som val. En i7 är flaskhalsen för en 3080, speciellt om den är underklockad.

Hur varmt går CPU respektive GPU?

Permalänk
Medlem

Gå in i energispar i windows inställningar o sätt på maximal prestanda, gör sedan samma i nvidias kontrollpanel för grafikkortet. Sen kommer varken cpu eller gpu klocka ner o upp hela tiden o det blir jämnare flyt. Till en lite högre värmeutveckling. Värt o testa

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem

Kör en väldigt modest klock låst i 10x39. xmp inställningar för minnena och avaktiverat en del funktioner för att främja stabilitet över 0,0005 % prestandavinst. Den är stabil lika länge i 10x43... Särskilt varm går den inte men fläktarna får arbeta hårt i 10x43. Innan det ska krascha så börjar ofta min blurayspelare leva om som fan som att den söker skiva konstant.

inga energisparfunktioner aktiverade.

Ska göra en hårdrensning gällande bakgrundsprocesser. Se om jag kan bli av med ai suite, intel driver update och annat.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x