Nvidia Geforce 3000 med strypt mining-prestanda på ingång

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce 3000 med strypt mining-prestanda på ingång

Nya grafikkort med begränsningar i mining-prestanda är på ingång och omfattar hela serien, exklusive Geforce RTX 3090.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stor chans att nästa grafikkort blir ett AMD, det här lär väl sabotera för AI och Cuda också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Stor chans att nästa grafikkort blir ett AMD, det här lär väl sabotera för AI och Cuda också.

Behöver det inte göra. Eller har du någonting som stödjer det du säger?

Permalänk
Medlem

Ett av argumenten för rtx-kort kan ju vara just miningprestanda. Säg 8000kr för ett 3070 och 7500 för ett 6700xt, då har 3070 hashrate på 62MH/s jämfört med 50 MH/s för AMD. Trevligt att få tillbaka en slant, om inte hela beloppet, för pengarna man lagt ut på dubbla msrp

Permalänk
Medlem

Nvidia vill sälja sina miningkort istället som sen kastas när de är för långsamma istället för att spelas på. Värdelöst Nvidia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Stor chans att nästa grafikkort blir ett AMD, det här lär väl sabotera för AI och Cuda också.

Nej, ytterst liten risk [0]. Eller har du källor?

[0] https://blogs.nvidia.com/blog/2021/02/18/geforce-cmp/

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

För att citera Gert Fylking: Äntligen!

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem

Tror ej på att detta är vägen att gå för att lösa problemet. This is not the way!

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Tror ej på att detta är vägen att gå för att lösa problemet. This is not the way!

Vad ska dom göra istället?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Sätt en spärr i bios så det inte går att mina alls? Går inte det? Och försöker någon manipulera eller ändra i bios ryker garantin och så blir kortet oanvändbart (förutom tillverkarens egna bios).

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Stor chans att nästa grafikkort blir ett AMD, det här lär väl sabotera för AI och Cuda också.

Tror inte det kommer sabotera cuda. Skulle ju vara att skjuta sig själva i foten om så är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Sätt en spärr i bios så det inte går att mina alls? Går inte det? Och försöker någon manipulera eller ändra i bios ryker garantin och så blir kortet oanvändbart (förutom tillverkarens egna bios).

BIOS är alldeles för lätt att gå runt. Är bara flasha in nytt valfritt BIOS så är det klart sen.
Detta är helt rätt väg att gå eftersom hårdvaran inte går att manipulera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

...hårdvaran inte går att manipulera.

Jag tror du underskattar uppfinningsrikedomen bland pengakåta kineser...

Man blir nog av med en del (Folk som låter sin dator köra dubbelarbete på natten när elen är billig), men har extremt svårt att tro att man blir av med de som använder detta som affärsidé

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Helt rätt.
Rena lotteriet idag om man köper begagnat grafikkort för man vet aldrig längre om det använts 24/7 inom mining eller 1 timme/dag av en vanlig svensson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad ska dom göra istället?

inget! att börja strypa och begränsa användning av produkter är en slippery slop när sånt väl börjar.
Låt den som köper produkten använda den som han/hon vill då personen äger den.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

inget! att börja strypa och begränsa användning av produkter är en slippery slop när sånt väl börjar.
Låt den som köper produkten använda den som han/hon vill då personen äger den.

Nvidia har dock länge sagt att de inte tillåter sina vanliga grafikkort att nyttjas för mining och att göra detta voidar garantin. Korten är inte skapade för att köras 24/7.

Permalänk
Medlem

Bra.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Låter toppen! Tycker det är trist att kort för att spela går till miners.

Jag undrar hur skyddet ska göras rent konkret? Hoppas de inte gör något som drabbar andra applikationer som kör CUDA t.ex.

Jag skulle gärna sett att mining var något för gamla grafikkort som inte kunde användas för spel längre.
Men algoritmerna idag går ut på att göra transaktionerna svårare och svårare.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Nvidia har dock länge sagt att de inte tillåter sina vanliga grafikkort att nyttjas för mining och att göra detta voidar garantin. Korten är inte skapade för att köras 24/7.

ja men du ska ändå ha rätten att få göra det om du vill! då får som fixa till det med garantin istället för dom som kör mining.
vad ska dom bestämma att du inte får göra med ditt grafikkort nästa gång eller gången efter det? slippery slope

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

99,95% säker på att detta kommer kringgås på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem

Tycker också det är bra. Dock får jag en känsla att detta kan komma att påverka prestandan ändå.
Det kommer säkert visa sig i något test längre fram när man bänkar 3080GA102-200 mot 3080GA102-202.

Om så nu inte blir fallet, så tycker jag det är jätte bra.
Jag vill själv få tag på ett 3070/3080 för att ersätta mitt trötta gamla 1080.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

99,95% säker på att detta kommer kringgås på ett eller annat sätt.

skulle nog säga 100% 👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

inget! att börja strypa och begränsa användning av produkter är en slippery slop när sånt väl börjar.
Låt den som köper produkten använda den som han/hon vill då personen äger den.

Trots att du köper in bil i Sverige så finns det lagar och regler som anger hur du får och inte får använda den, vilket jag skulle gissa att dem flesta anser är en rätt bra sak?

Jag håller med om att man bör få använda det som man vill, men uppenbarligen fungerar inte det.

Tänk om man istället för mining la alla dessa resurser på Folding@Home!?!

Utlyser någon kunnig att skapa en kryptovaluta som viker proteiner, fasiken va långt vi hade kunnat komma då...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pacc:

Stor chans att nästa grafikkort blir ett AMD, det här lär väl sabotera för AI och Cuda också.

Om de gör något i HW för att begränsa mining-prestanda finns absolut en risk att vissa andra saker också påverkas. Just AI lär vara rätt "safe" då det är primärt beräkningsintensivt medan (Ethereum)-mining primärt är bandbreddsintensivt, d.v.s. eventuell begränsningen i HW kommer rimligen bara påverka arbetslaster som har snarlik last med mining.

Om eventuell påverkan på program som använder CUDA är det du oroar dig för, hur blir då det ett logiskt steg att gå till AMD för då är du 100 % säker på att CUDA-prestanda blir exakt noll?

Tycker själv AMDs GPUer HW-mässigt har klara fördelar över Nvidias då jag värdesätter prestanda/W högt, problemet är att GPGPU är ett av mina primära användningsområden och i det läget är det just nu rätt mycket spel mot ett mål p.g.a. rejält bristande programvarustöd. Är rätt mycket bara Nvidia (och Apple förutsatt att man kör MacOS) som är realistiskt alternativ just nu. Positivt är att Intels OneAPI (där GPGPU-delen är öppen källkod så i teorin kan AMD fixa stöd för Radeon där) ser väldigt lovande ut.

Angående Nvidias intresse i att göra deras gaming-kort mindre intressanta för miners. Man kan tycka att Nvidia inte borde bry sig om vem som köper deras GPUer, det är ju pengar in ändå. Tänker man något steg till är det på längre sikt bättre för Nvidia att deras kort används för spel och liknande, framförallt nu när industrin jobbar mot en övergång till tekniker som raytracing och AI-uppskalning där Nvidia har en rejäl ledning för tillfället.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

inget! att börja strypa och begränsa användning av produkter är en slippery slop när sånt väl börjar.
Låt den som köper produkten använda den som han/hon vill då personen äger den.

Det är en ny kategori som växt upp och de kommer kort specifikt för dom också.
Man måste få styra sina produkter till rätt målgrupp om man vill.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Trots att du köper in bil i Sverige så finns det lagar och regler som anger hur du får och inte får använda den, vilket jag skulle gissa att dem flesta anser är en rätt bra sak?

Jag håller med om att man bör få använda det som man vill, men uppenbarligen fungerar inte det.

Tänk om man istället för mining la alla dessa resurser på Folding@Home!?!

Utlyser någon kunnig att skapa en kryptovaluta som viker proteiner, fasiken va långt vi hade kunnat komma då...

vad säger att folding inte blir nästa grej dom låser då? börjar man väl med sånt så sprider det sig lätt och blir värre och värre. kanske låser för streaming iframtiden för att du måste köpa ett dedikerat kort för streaming av dom etc.

lider av samma brist på grafikkorten som er och har väntat i ca 6mån, men tyvärr tycker jag detta är fel väg att gå.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Framöver kommer andrahandsmarknaden vara uppdelad i pre- och epi- mining block. Intressant att se hur marknaden kommer påverkas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

skulle nog säga 100% 👍

Frågan är väl mer hur mycket det krävs att kringgå snarare än om det går i huvudtaget. Är det omständigt så kan det helt enkelt vara mer värt för miners att undvika korten och gå på andra alternativ.

Permalänk
Medlem

ska dom strypa bild/videoredigering då nästa gång?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Frågan är väl mer hur mycket det krävs att kringgå snarare än om det går i huvudtaget. Är det omständigt så kan det helt enkelt vara mer värt för miners att undvika korten och gå på andra alternativ.

för mej jag läst att dom redan lyckats byta id på kort så det ska fungera som vanligt? kan ha fel men var något sådant iaf 🙂 skulle vara enkelt tydligen.

Visa signatur

In science we trust!