Nvidia Geforce 3000 med strypt mining-prestanda på ingång

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Visst förbjöd EU lootboxes? Annars kanske det vore något för grafikkort, har man tur kan man få upplåsningsnyckel till högre HZ eller upplösning osv...

Nej, det gjorde dom inte, men dom kollar på det. Belgien däremot förbjöd

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Nä, för miljön tillför det inte så mycket positivt.
Men för hälsan och kognitiva beteenden.

Nästan inget man gör i vardagen är väl positivt för miljön om man ska se det så?
Promenerar du sliter du på skorna som släpper ifrån sig microplaster. Eller har du träskor utan gummisula?
Och tillverkningen av skorna du använder med transport och allt var ju inte heller positivt för miljön.

Promenad är väl ingen stor påverkan, men inte heller positivt för miljön. Dock bättre än att ta bilen.

Tycker inte ditt argument håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Tycker inte ditt argument håller.

Vet inte om jag skulle kalla det argumentet, mer ett påstående om att det mesta vi gör i vardagen påverkar miljön.
Det finns många saker man gör som är bättre än andra, men oavsett vad man gör så sätter man ett "footprint" i miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Det vet jag inte..? Jag är gamingkonsument men jag minear med mitt 3080 när jag inte spelar, vore ju helt knäppt att inte göra det när man kan dra in en massa pengar utan att lyfta ett finger..

Du och en massa andra en-procentare...

https://onepercenterbikers.com/sonny-barger/

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Vet inte om jag skulle kalla det argumentet, mer ett påstående om att det mesta vi gör i vardagen påverkar miljön.
Det finns många saker man gör som är bättre än andra, men oavsett vad man gör så sätter man ett "footprint" i miljön.

Så vi är överens om att en promenad är bättre för miljön och välbefinnandet än att spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Nvidia vill sälja sina miningkort istället som sen kastas när de är för långsamma istället för att spelas på. Värdelöst Nvidia!

Nja, att detta till stort är ett miljöproblem håller jag med om, men problemet med mining och miljön i den här kontexten är väl att de flesta grafikkort som används för mining körs väldigt hårt under lång tid. Därmed anser jag att andrahandsvärdet för ett miningkort tyvärr inte är så högt rent ur ett användningsperspektiv (penningvärdet är en annan fråga). Jag hade personligen inte köpt ett fd miningkort med de risker som det medför och jag tror många med mig. Men även om de säljs så kommer med stor sannolikhet dessa kort inte kunna användas under lika lång tid som ett icke miningkort, så miljöproblemet kvarstår oavsett.

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Så vi är överens om att en promenad är bättre för miljön och välbefinnandet än att spela?

Ja absolut.
När jag svarade på gamer frågan kan jag ha misstolkat när det stod att det var dåligt för miljön och inte tillförde något.
Då tolkade jag det som att det inte tillförde något alls, inte just för miljön.

Och där menade jag bara att spel i måttlig mängd är bra för vissa kognitiva förmågor eller hur det var.

Så gaming tillförde något, men inte för miljön och mindre för välbefinnandet än en promenad.

Men det finns ett om här.. har man en pedal trampad dator och sitter i en skogsdunge och spelar, vart står vi i frågan då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Bra! Mining förstör miljön ordentligt och vi behöver inte det.
Utöver det så hjälper det även svarta marknaden så är glad att det kommer lösningar.

Gaming och konsumption av grafikkort förstör miljön ordentligt den med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Mycket bra. Gamers är den rätta målgruppen. Minsta kan gott köpa de dedikerade korten för mining istället för att snylta på lagren av kort som är menade för gamete. Helst ser jag att utveckling av kryptovalutotmr och brytning av desamma blir straffbart med fängelse samt att man ska betala skadestånd för mental sveda och verk till allt hederligt folk man förstör för, men detta är en bra början. Detta kan även få folk som inte riktigt vet om de gillar eller ogillar mining att väga över till att de ogillar det så det är bra. Vi behöver att den stora massan vaknar och inser vilket sattyg mining är. Så ja detta är mycket bra av Nvidia. AMD'S tafatthet I detta är pinsam.

Ska det bli fängelsestraff för alla som har medel och ork att uggla framför webhallens lagerstatusuppdateringar när det råder brist oavsett orsak eller bara när en finansmarknadsrevolution är anledningen? Har fortfarande inte sett en 5950x i lager och de används ju inte för brytning av ethereum så vem bär skulden där? Nackskott för alla entusiaster som inte är sweclockers medlemmar? Är det den rättspraxis du föreslår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Härligt! Så de som inte tycker som dig borde straffas med fängelse? Du är medveten att argumentet likväl kan vändas emot dig och att de som bryter krypto tycker att alla gamers lägger beslag på alla GPU.er ska straffas med fängelse? Gissar att du trollar lite men är du seriös är du ute och cyklar.

Nu rör du till det helt i onödan genom att medvetet göra en strawman. Jag bemöter inte sådant det jag kan säga är dock att om du inte begriper att du gjorde en strawman, och på allvar tror att brytning av kryptovalutotmr är samma sak som att inte tycka som jag, så är det inte jag som har problem. Alternativet är väl att du vet att du har fel och tog en rövare och chansade på att jag faller för billiga retoriska knep, men då går du bet. Vill du ha en riktig diskussion så bemöt de verkliga argumenten. Om din argumentation faktiskt hade någon substans så är det rätt hedrande att ett av världens ledande företag inom elektronik tycker att mina åsikter är så bra att alla som tycker olika skall bekämpas det jag krasst kan konstatera är att Nvidia hållet med mig om att deras kort som är ämnade för gaming skall användas till... Gaming. Resten kan vi lämna därhän. Såvida du inte avser att bemöta argumenten på riktigt.

Jag anser att det problem som kryptovalutor påstås lösa är påhitt, och är de inte det så känns det som att det finns vettigare sätt att hitta på egna pengar eller extrahera värde ur desamma utan att det ska gå åt massa energi, v förvärra koldioxidutsläppen och försämra tillgången på produkter som egentligen är avsedda för helt andra ändamål.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av clappen:

Gaming och konsumption av grafikkort förstör miljön ordentligt den med.

Just detta som är så löjligt. Bara AMD köper kretsar från TSMC som kräver strömförbrukning motsvarande vad en medelstor kärnkraftsreaktor producerar VARJE MÅNAD. Vill man protestera mot "onödig" strömförbrukning i kryptovärlden så kan man lika gärna protestera mot netflix och de där jävla asen på svt som nu insisterar på att allt deras innehåll ska vara tillgängligt på nätet, fattar de inte vilken miljöförstöring de bidrar till?

Bakåtsträvande människor som försöker insistera på att övriga samhället också bör drabbas av motsvarande utvecklingsstörning verkar ha noll förståelse för att beräkningskapacitet byggs ut på precis ALLA plan och bara för att proportionerligt mer elproduktion nu går till att bryta valuta så betyder det inte att dessa kretsar skulle ligga på en soptipp om sådant var olagligt. Efterfrågan är sådan att den omöjligen kan mättas och endast begränsas av prispåslag, skatter och bristande säkerhet i elnätet som gör att tex amazon börjar komma på andra tankar att expandera sin verksamhet i Sverige när man inte längre kan garantera strömförsörjningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Ja absolut.
När jag svarade på gamer frågan kan jag ha misstolkat när det stod att det var dåligt för miljön och inte tillförde något.
Då tolkade jag det som att det inte tillförde något alls, inte just för miljön.

Och där menade jag bara att spel i måttlig mängd är bra för vissa kognitiva förmågor eller hur det var.

Så gaming tillförde något, men inte för miljön och mindre för välbefinnandet än en promenad.

Men det finns ett om här.. har man en pedal trampad dator och sitter i en skogsdunge och spelar, vart står vi i frågan då?

Hehe, då behöver du äta så mycket mat (energi) så att det blir ännu skadligare för miljön än exempelvis kolkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu rör du till det helt i onödan genom att medvetet göra en strawman. Jag bemöter inte sådant det jag kan säga är dock att om du inte begriper att du gjorde en strawman, och på allvar tror att brytning av kryptovalutotmr är samma sak som att inte tycka som jag, så är det inte jag som har problem. Alternativet är väl att du vet att du har fel och tog en rövare och chansade på att jag faller för billiga retoriska knep, men då går du bet. Vill du ha en riktig diskussion så bemöt de verkliga argumenten. Om din argumentation faktiskt hade någon substans så är det rätt hedrande att ett av världens ledande företag inom elektronik tycker att mina åsikter är så bra att alla som tycker olika skall bekämpas det jag krasst kan konstatera är att Nvidia hållet med mig om att deras kort som är ämnade för gaming skall användas till... Gaming. Resten kan vi lämna därhän. Såvida du inte avser att bemöta argumenten på riktigt.

Jag anser att det problem som kryptovalutor påstås lösa är påhitt, och är de inte det så känns det som att det finns vettigare sätt att hitta på egna pengar eller extrahera värde ur desamma utan att det ska gå åt massa energi, v förvärra koldioxidutsläppen och försämra tillgången på produkter som egentligen är avsedda för helt andra ändamål.

Det fundamentala i krypto är att decentralisera det ekonomiska systemet. Ser du inte poängen med det så berättar jag gärna mer om du vill. Ether är just nu lönsamt att mina pga proof of work. Långt ifrån all krypto använder PoW.

Vem har enligt dig företrädesrätt på chip som tillverkas? Gamers eller exempelvis bilproducenter? Du och dem som tycker som du, eller andra?

Om vi gör analogin att GPU istället är bil, att gamer är privat ägare av bil som används till vardagliga sysslor och miner till taxichaufför, håller dina argument då att alla som inte tycker som du ska straffas med fängelse?

Alltså, alla taxibolag lägger vantarna på alla nya bilar. Bilar ska användas av vanligt folk, inte för att tjäna pengar. Alla som kör taxi borde straffas med fängelse. Håller liknelsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Trots att du köper in bil i Sverige så finns det lagar och regler som anger hur du får och inte får använda den, vilket jag skulle gissa att dem flesta anser är en rätt bra sak?

Jag håller med om att man bör få använda det som man vill, men uppenbarligen fungerar inte det.

Tänk om man istället för mining la alla dessa resurser på Folding@Home!?!

Utlyser någon kunnig att skapa en kryptovaluta som viker proteiner, fasiken va långt vi hade kunnat komma då...

Volvo har hastighetsbegränsning på sina bilar. https://www.volvocars.com/se/edit/artikel/volvo-sakerhet-180-...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Hehe, då behöver du äta så mycket mat (energi) så att det blir ännu skadligare för miljön än exempelvis kolkraft.

Sant.
Lat = miljövänlig (energibesparande)

Permalänk
Medlem

Kommer mitt 3080 med "äldre" kretsen öka ännu mer i värde nu eller? ;P

Visa signatur

Serverdator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeNnalol:

Kommer mitt 3080 med "äldre" kretsen öka ännu mer i värde nu eller? ;P

Garanterat, sen går det ju inte att sia om eventuella kurskorrektioner etc som drar ner lönsamheten men de har bara stigit i pris sen lansering

Permalänk
Medlem

Ironin som uppstår när man kan gå med vinst på överprisade kort

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Sicken popcorn-tråd

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Varför är så otroligt många glada över denna nyhet? korten är vill inte bara till för er "Gamers" ? känns lite som soviet här....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandviken1337:

Varför är så otroligt många glada över denna nyhet? korten är vill inte bara till för er "Gamers" ? känns lite som soviet här....

Sannolikt är det flera som inte är intresserade av mining men som kommer få billigare/kortare kö till sina kort pga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Många bilar är begränsade idag med t ex

bromsassistans - bilen ser till att däcken inte låser sig vid kraftig inbromsning
kollisionsskydd - bilen bromsar av sig själv
vägbaneassistans - bilen håller sig på rätt sida av vägen
hastighetsbegränsning - går inte att maxa bilen (på tyska motorvägar) när bilen tappar kraft vid en viss hastighet
mm mm

Alla dessa inskränkningar kränker såklart bilförarens integritet och borde vara förbjudet i lag så att alla som köper bilen kan nyttja den som man själv vill enligt tidigare resonemang i tråden

Nja, vet inte att jag håller med helt här.

Nu är iofs familjens bil för gammal för att ha dessa men när jag sist provkörde en nyare bil förra året så gick i princip alla assistansfunktioner såsom vägbaneassistans att stänga av vid behov. Sedan ser jag inte helt alla dessa som begränsningar heller utan snarare som hjälpfunktioner för att underlätta i körningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Det fundamentala i krypto är att decentralisera det ekonomiska systemet. Ser du inte poängen med det så berättar jag gärna mer om du vill. Ether är just nu lönsamt att mina pga proof of work. Långt ifrån all krypto använder PoW.

Vem har enligt dig företrädesrätt på chip som tillverkas? Gamers eller exempelvis bilproducenter? Du och dem som tycker som du, eller andra?

Om vi gör analogin att GPU istället är bil, att gamer är privat ägare av bil som används till vardagliga sysslor och miner till taxichaufför, håller dina argument då att alla som inte tycker som du ska straffas med fängelse?

Alltså, alla taxibolag lägger vantarna på alla nya bilar. Bilar ska användas av vanligt folk, inte för att tjäna pengar. Alla som kör taxi borde straffas med fängelse. Håller liknelsen?

Du modifierar liknelsen för att passa dina syften, så då ska inte jag vara sämre.

Om det blir brist på bilar för att taxibolag köper upp alla bilar, så innebär ju det att privatpersoner nu måste åka att taxi för att ta sig någonstans. Är det bra? Ska man bli sur på biltillverkaren för att den lackar ur och sänker topphastigheten om det upptäcks att bilen nyttjas till taxiverksamhet? Och borde det inte vara kriminellt att vara taxibolag när omständigheterna leder till att vanligt folk måste åka taxi för att ta sig någonstans? I det sammanhanget så tycker jag att jo, det borde det. Särskilt när taxiverksamhet är ett från tillverkarens sida icke önskvärt ändamål.

Men som sagt. Nvidia håller med mig om att deras grafikkort ämnade för spel inte borde användas till mining, så övrig diskussion blir rätt meningslös. Jag har pratat om i flera månader att det medför oerhört dålig PR att ignorera det faktum att Camera blir utan kort för att de som finns köpa upp för mining och nu tycks även Nvidia ha fattat det.

Och dom jag nämnde innan så går det hitta på nya decentraliserade valutor utan att lägga beslag på modern hårdvara och förstöra miljön. Man kan tänka sig skrivningar till floppydisksr eller vad som inte skulle stå i vägen för tillgången till modern hårdvara. Men ett av syftena verkar ju vara att jävlas och ställs till oreda i allmänhet. Kanske för att det känns lite tufft och rebelliskt, vad vet jag. Men poängen är att alla påstått ädla syften med kryptovaluta skulle kunna uppnås utan att konkurrera med och förstöra för gamers.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av DeNnalol:

Kommer mitt 3080 med "äldre" kretsen öka ännu mer i värde nu eller? ;P

Skrivet av Brillmongot:

Garanterat, sen går det ju inte att sia om eventuella kurskorrektioner etc som drar ner lönsamheten men de har bara stigit i pris sen lansering

Precis - kanske man kan sälja sitt 3070 på Tradera till någon miner och få tillräckligt för att köpa ett 3080 ti! Korten borde väl hamna i prisklassen kring 10,000 SEK (vid MSRP) och det får man ju lätt ett 3070 för redan nu. Har någon koll på vad det rekommenderade priset för 3080ti blir, eller har de inte släppt den infon än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Har fortfarande inte sett en 5950x i lager

Finns 50+ i lager på inet

https://www.inet.se/produkt/5303477/amd-ryzen-9-5950x-3-4-ghz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Poängen är att vi köper en vara som har vissa "inskränkningar", eller så låter vi bli att köpa den. Svårare är det inte.
Det går ju utmärkt att stanna kvar i GTX-världen för evigt om man inte accepterar (framtidens) RTX kort och hur de saluförs.

Skrivet av Timmy Fox:

Nja, vet inte att jag håller med helt här.

Nu är iofs familjens bil för gammal för att ha dessa men när jag sist provkörde en nyare bil förra året så gick i princip alla assistansfunktioner såsom vägbaneassistans att stänga av vid behov. Sedan ser jag inte helt alla dessa som begränsningar heller utan snarare som hjälpfunktioner för att underlätta i körningen

Du missade poängen nu inciterad. Det handlar inte om en 'bil' eller inte. Utan valet att avstå om det inte passar..

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snowscar91:

Precis - kanske man kan sälja sitt 3070 på Tradera till någon miner och få tillräckligt för att köpa ett 3080 ti! Korten borde väl hamna i prisklassen kring 10,000 SEK (vid MSRP) och det får man ju lätt ett 3070 för redan nu. Har någon koll på vad det rekommenderade priset för 3080ti blir, eller har de inte släppt den infon än?

Ingen info kring det, rykten säger väl $1099 typ. Men spelar inte så stor roll om det inte går att köpa. Tänker nog försöka få tag på ett och sälja mitt 3080 men det är nog exremt osannolikt att det händer. Ska inte göra samma misstag där jag säljer mitt kort innan en launch för att sen behöva vänta 2 månader

Visa signatur

Serverdator

Permalänk
Medlem

Om detta ens stämmer är väl lite uppe i luften. Folk går apeshit över detta men än så länge har väl inte Nvidia gått ut och bekräftat att det faktiskt kommer några strypta GPU:er utöver 3060 eller vilket det nu var? Stor skillnad på att "Detta komma garanterat hända" som artikeln får det att låta som och "Det SÄGS att detta ska hända".

Permalänk
Medlem

Det är enbart ekonomi bakom nvidias beslut, som vanligt. De flesta tror nvidia gör något bra för gamers. Ungefär som när dom tillverkar elektronik som enbart kan användas för mining. När det inte längre är lönsamt med mining så får man slänga korten på skroten istället för att dom ska hamna på begagnat-marknaden. Nvidia hämtar hem goodwill och får dessutom säjla fler kort eftersom korten snabbare blir utskrotade.

Permalänk
Medlem

Är inte pandemin den stora anledningen till bristen? Stor fabriker som haft begränsad tillverkning och att efterfrågan ökat iom pandemin? Jag menar hur många kort får återförsäljarna ens in? några enstaka i månaden? Finns det någon statistik som visar hur stor del av de kort som kommer ut som används till mining ?