Veckans fråga: Bryter du kryptovalutor?

Permalänk
Medlem

Låter mitt 3080 bryta krypto när jag inte gör annat med datorn. Det är ju trevligt att få tillbaka pengarna jag lagt på grafikkortet (inte riktigt fått tillbaka allt än men då har jag bara hållit på i strax över 2 månader). Får se hur detta håller i sig över sommaren bara. Brukar bli olidligt varmt utan att datorn är igång så det lär tyvärr få bli ett uppehåll då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuLioS:

Enligt Chia-calculator blir det ganska okej, men vi får se. Kanske blir inget. Värt o chansa helt enkelt

aah jag är med Hur många Chia coins har du fått ihop än sålänge?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

30 dagar per månad, hur många timmar behöver du jobba över för det?

En hel del

Dock har jag mest bara lekt lite med med mining och blev ju helt till mig när mitt 3080 låter som en dammsugare. Men nu har jag läst på lite och ändrat i Afterburner till

Power Limit: 68
Core Clock: -100
Memory Clock: 1150

= Runt 92-95 MH/s - 230w och framförallt en tyst dator.

Så nu kör vi någon vecka och ser hur om det blir några slantar (använder nicehash för det är enkelt, iaf för nybörjare..)

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

En hel del

Dock har jag mest bara lekt lite med med mining och blev ju helt till mig när mitt 3080 låter som en dammsugare. Men nu har jag läst på lite och ändrat i Afterburner till

Power Limit: 68
Core Clock: -100
Memory Clock: 1150

= Runt 92-95 MH/s - 230w och framförallt en tyst dator.

Så nu kör vi någon vecka och ser hur om det blir några slantar (använder nicehash för det är enkelt, iaf för nybörjare..)

Du får nog bättre resultat om du sänker core clock till -200. Jag kör power limit 65, core clock -200 och mem clock 1100. Ger 95-98MH/s och ~220W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du får nog bättre resultat om du sänker core clock till -200. Jag kör power limit 65, core clock -200 och mem clock 1100. Ger 95-98MH/s och ~220W.

Jag kör core 1245mhz/737mV med curve editor(man får testa sig fram).
+1500mhz på minne och powerlimit på 75, får stale shares om jag sänker powerlimit för mycket.

Ger 103mh/s och 225w.

Dock vattenkylt så vet ej hur tempen är med originlakylaren med samma inställningar.

Med vatten ligger kärnan på 35c och minnet på 58c.

Fixar jag en mining rig med 5st 3080(dock sjukt svårt att få tag på kort till vettigt pris) eller liknande så blir det vattenkylt, sparar nog en hel del på korten och framförallt så blir det tyst.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Det stora problemet är väl att penningsystemet är så eftersatt och uselt att Bitcoin ens är ett vettigt alternativ. Ser ingen ändring på den fronten. Bitcoin kommer ersätta stora delar av världsekonomin.

Du menar förutom att Bitcoin är totalt värdelöst för faktiska transaktioner och inte ens i närheten skulle vara snabbt nog för att hantera ens ett litet lands dagliga handel?

Det ser ut att finnas andra kryptovalutor som åtminstone försöker vara något som möjligen skulle kunna användas till något annat än valutaspekulation, men Bitcoin kommer aldrig att vara det om inte valutan byggs om från grunden.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du får nog bättre resultat om du sänker core clock till -200. Jag kör power limit 65, core clock -200 och mem clock 1100. Ger 95-98MH/s och ~220W.

Tackar för tipset!
Måste dock ha koll på PerCap minnena (GPU-Z) då jag avskyr fläktljud så försöker hitta en balans mellan Fan Speed % och Mem Clock i Afterburner... Jaja kanske fel tråd att diskutera detta i, sorry.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Ett RTX 3080 drar in drygt 250$ i månaden efter att elströmmen är betald.
Sen får man dra av 30% för skatt.

Så har man 10st kort så blir det en ordentlig slant och tar inte speciellt länge att tjäna in inköpet av korten.

Dock ordentlig med deg att ligga ute med, och faller bitcoin som en sten av någon orsak så lär man inte tjäna en spänn då alla andra crypto valutor hänger efter den.

Men har man en gaming rig så kan man lika gärna låta den stå och mina när man inte använder den, sen kan man leka med det man får in på cryptomarknaden. har man lite tur så får man ihop en slant. eller bara spara och se om Ethereum går samma väg som bitcoin.

Vilket elpris räknar man då med?

Vad jag hittar så ligger totalpriset på elen mellan ca 1 och 2.5 kr per kWh.

Hur som så tar det ju ett tag innan man fått tillbaka pengarna för investeringen av hårdvaran. RTX 3080 ligger väl omkring 10 000 kr i pris nu? Om man ens lyckas få tag på ett. Sedan krävs det ju lite specialhårdvara för att kunna köra flera stycken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är bra mycket högre skatt än 30% på mening.

Nej, inte enligt skatteverket iallafall. Det är 30 %.

https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Aja.
Intressant också hur det verkar variera rätt mycket hur mycket man tjänar in. Första gången gick det in motsvarande 6 euro på en kvart ungefär. Nu har jag hållit på drygt en halvtimme och fått in 0.28 euro (obetalt ännu).

Då har du nog sett fel någonstans. 6 euro på en kvart hade gett typ 5500kr om dagen. Utifrån ditt inlägg så låter det inte som du har en stor miningfarm som skulle ge sådana belopp.

Permalänk
Medlem

"Hej, nu höjs hyrorna pga. hög elanvändning."
"Hej, för att säkerställa elnätet måste vi öka energipriset."
"Hej, eftersom folk handlar valuta ospårat har vi köpt wall-of-china."

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Dunning-kruger effekten är verkligen intressant, förstår fortfarande inte hur ni totalt okunniga har sånt galet självförtroende i det ni skriver.

Att placera sig själv på pidestal genom att förminska med april månads buzzword bland influencers har väl sällan förbättrat något?

Förklara istället vad i påståendet som du anser är så pass fel att personen bör sluta sprida falskhet. Må det vara detaljer runt produktion eller omöjligheten att ha såväl negativ som positiv syn på konceptet valuta primärt skapad av elektricitet och valutahandel med primärt syfte legitim och icke legitim valutahandel och svarthandel.

Du invänder i ditt svar mot vad som sägs med ett otroligt självförtroende varpå du torde sitta på facit av vad du nu än åsyftar? Jag själv har det inte men är så klart nyfiken.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Inaktiv

Brytit från och till i ca ~5år nu. Men har bara mina två gamla trotjänare rx 480 kvar att köra med nu. 0.05 eth i månaden jämfört mer 0.5eth om dagen med bara ett amd 390 eller vad det hette när jag började.

Den som oroar sig om el är fånig för inte drar det mer el än ett element och värmer huset gör det lika effektivt. Hur skulle det vara mer okej med annan datorverksamhet särskilt typ gaming?! Värre är det kanske med stora kinesiska farms som köper tusentals kort och går på kolkraft, det är nog dessa alla haters borde släppa ut sin ilska på.

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Var det svårt att komma igång?

Det enda svåra va att lista ut hur jag släppte igenom installationen av NiceHash Quickminer genom Windows Defender.
Men så svårt va det egentligen inte, jag va kanske lite trög för jag kollade inte tillräckligt noga var installationen hamnade någonstans så jag la till en exception för fel mapp. Så fort jag insåg det gick det rätt smidigt.

Men det är ju inga stora pengar man hovar in. Jag körde mitt RTX 3090 under eftermiddagen och sedan under kvällen efter jobbet.
Testade att låta minern vara igång medan jag kollade på en Twitch-VOD, då gick jag ner till cirka 60 MH/s från runt 100 MH/s med "Lite"-inställningen så den drar bara 250-270 W ungefär och ligger på 70-80% användning av GPUn. Med "Medium"-inställningen hoppar det upp till ~115 MH/s med en ungefär likvärdig ökning i effektuttag.

I praktiken - med alla ineffektiviteter som att (ibland) titta på Twitch och surfa och annat medan miningen pågår - hamnade min intjäning på 75kr om jag hade kört på i 24 timmar på samma sätt. När miningen tuffar på ostört och jag kör på "Medium"-inställningen så blir det någonstans över 100kr per 24h så det skulle vara 36500kr på ett år då, som man skattar på. Det beror sedan också på bitcoinvärdet vid tillfället och värdet på det som minas, vilket nu är Ethereum.

En sak jag insett är att om man vill höja sin MH/s så blir det en del mer värme på minnesmoduler. Det beror på vilket kort man har förstås men båda låg runt 94-96 för mig när jag körde Medium och fläktarna går på max. Det är iofs inget "farligt" men kan man få ner det mer så skulle jag iaf känna mig lite tryggare om jag lämnade det på under natten t.ex.

Kanske att jag sätter in ett par extra Noctua-fläktar jag har liggandes vid bakplåten för att kyla ner den. Då kommer temp på minnesmodulerna på den sidan att kylas ner en del åtminstone och de lär ju vara de som är varmast.

räknade lite fel
Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Då har du nog sett fel någonstans. 6 euro på en kvart hade gett typ 5500kr om dagen. Utifrån ditt inlägg så låter det inte som du har en stor miningfarm som skulle ge sådana belopp.

Ja jag håller med om att det verkar lite mysko, jag får nog ta tillbaka det jag sa om att jag va "100% säker". Så ska man ju aldrig säga egentligen.

Jag vet ju inte ens vad som är rimligt, om jag kan ha fått ett jobb som inte va Ethereum och jag lyckades få några shares med lite flax på något svårt som tickade in 6 euro. Men det mycket mer troliga är nog ändå att jag bytte över till "History & Stats"-fliken och där syns ju bara profitability / 24h och estimat på vecka, månad och år. Kanske insåg jag inte vilken flik jag va på och den enda typ rimliga siffran som syntes skulle då vara den för 24h.

Och sedan kan det väl ha varit så att jag inte kommit upp i 1000 Satoshi än och därför fick jag inget utbetalt.
Tycker ändå det är mysko att när jag startade om datorn och påbörjade mining igen så fanns det inte ens någon historik av det jag minat innan jag startade om. Även om det bara va 45 minuter eller något sånt, så är det konstigt att inget av det fanns kvar öht.

Permalänk

Har 2 kommentarer:

1.
Så som jag har uppfattat det så är det skillnad på beskattning om man handlar med bitcoin, eller om man bryter. Många här tycks anse att det är same same. När man handlar är det vanlig vinstskatt på 30% som handel med vilka andra värdepapper som helst(aktier, bankkonton, fonder etc), men när man minar är det som att producera något, och även där som vad annat som helst, föda upp kycklingar, köra runt folk i en taxi, sälja konsulttimmar till ett it-företag etc. Dvs en helt vanlig verksamhet, och ifall den är hobby eller proffessionell är egentligen skitsamma, du ska betala samma skatt i båda fallen. Det enda undantag som finns är att ifall man inte har några andra inkomster överhuvudtaget(dvs INGET jobb), så slipper man beskattning på hobbyverksamhet som har ett rörelseresultat(vinst) på under 20.000 kronor per år. Så; man kan mina som hobbyverksamhet, och helt slippa skatt, sålänge man inte gör någon vinst, MEN man måste redovisa det på deklarationen. Och gör man vinst, då måste man betala skatt. Och vad man ska betala räknas ut på ett till synbart krångligt och dyrt vis - precis på samma sätt som vid vilken annan typ av verksamhet som helst.

2.
Ilskan man ser här och på många andra forum världen över vet verkligen inga gränser. Skulle man göra en sammanställning på alla hatiska kommentarer så skulle man märka att många hatar miners mer än de som håller på med barnporr och terrorism. Och allt det handlar om är man ska fler bildrutor per sekund och/eller att man inte kan spela kanske ett par av de hundratusentals speltitlar som finns. Eller kanske bara att man inte kan få den 3Dmark-poäng man suktade efter. Jag bara tänker hur arga måste folk bli när det kommer problem som ger betydligt större livsproblem? Typ om dom får cancer, blir av med jobbet eller inte kan betala hyran? Fram med puffran och börja skjuta folk?

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backsten:

Det är nog mera frågan om Ethereum går över snart eller om det är länge kvar. Juli var det senaste jag hörde.

Ok. Ska bli spännande att se om det blir av då och hur skillnaden då blir i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Nej, inte enligt skatteverket iallafall. Det är 30 %.

https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillg...

Ja om du gör kapitalvinster, dvs köper och säljer med vinst. Mining beskattas som inkomst av tjänst i hobbyverksamhet och även kapitalvinst om man håller dem ett tag efter man minat och de ökade i värde. Din egna länk säger detta eftersom omkostnadsbeloppet skall sättas till det värde man tar upp som inkomst av tjänst i hobbyverksamhet.

Folk verkar inte förstått hur man ska deklarera detta och Skatteverket är rätt inriktade på att granska dessa saker just nu. Många lär åka på en smäll då de inte kommer ha handlingar som visar på köpen av cryptovalutorna och har man deklarerat omkostnadsbelopp utan att ha tagit upp samma summa i inkomst av tjänst ser man direkt att man undanhållit något.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html?q...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henry Rollins II:

Har 2 kommentarer:

1.
Så som jag har uppfattat det så är det skillnad på beskattning om man handlar med bitcoin, eller om man bryter. Många här tycks anse att det är same same. När man handlar är det vanlig vinstskatt på 30% som handel med vilka andra värdepapper som helst(aktier, bankkonton, fonder etc), men när man minar är det som att producera något, och även där som vad annat som helst, föda upp kycklingar, köra runt folk i en taxi, sälja konsulttimmar till ett it-företag etc. Dvs en helt vanlig verksamhet, och ifall den är hobby eller proffessionell är egentligen skitsamma, du ska betala samma skatt i båda fallen. Det enda undantag som finns är att ifall man inte har några andra inkomster överhuvudtaget(dvs INGET jobb), så slipper man beskattning på hobbyverksamhet som har ett rörelseresultat(vinst) på under 20.000 kronor per år. Så; man kan mina som hobbyverksamhet, och helt slippa skatt, sålänge man inte gör någon vinst, MEN man måste redovisa det på deklarationen. Och gör man vinst, då måste man betala skatt. Och vad man ska betala räknas ut på ett till synbart krångligt och dyrt vis - precis på samma sätt som vid vilken annan typ av verksamhet som helst.

2.
Ilskan man ser här och på många andra forum världen över vet verkligen inga gränser. Skulle man göra en sammanställning på alla hatiska kommentarer så skulle man märka att många hatar miners mer än de som håller på med barnporr och terrorism. Och allt det handlar om är man ska fler bildrutor per sekund och/eller att man inte kan spela kanske ett par av de hundratusentals speltitlar som finns. Eller kanske bara att man inte kan få den 3Dmark-poäng man suktade efter. Jag bara tänker hur arga måste folk bli när det kommer problem som ger betydligt större livsproblem? Typ om dom får cancer, blir av med jobbet eller inte kan betala hyran? Fram med puffran och börja skjuta folk?

Ang punkt 2, tänker jag att det är samma problem som vanligt med internetkommentarer, dvs att de med starka åsikter tar sig tid att lovorda/hata, medan de med mindre starka åsikter inte ids. Dessutom kommer starkt negativa åsikter citeras flitigt, så de verkar mer dominanta än de egentligen är. Oavsett är det jobbigt med för polariserad debatt.

Permalänk
Skrivet av candyraver:

En hel del

Dock har jag mest bara lekt lite med med mining och blev ju helt till mig när mitt 3080 låter som en dammsugare. Men nu har jag läst på lite och ändrat i Afterburner till

Power Limit: 68
Core Clock: -100
Memory Clock: 1150

= Runt 92-95 MH/s - 230w och framförallt en tyst dator.

Så nu kör vi någon vecka och ser hur om det blir några slantar (använder nicehash för det är enkelt, iaf för nybörjare..)

jag ska tipsa om lite bättre inställningar :
Powerlimit 58-60
coreclock -300
Memoryclock 1300

då hamnar du på 92-95MH/S samt ca 215-220w o ännu tystare dator... vet inte om det blir exakt samma på alla men värt du testar

klockfrkvensen verka inte spela nån roll för släpper man lös kortet helt får man ändå bara ut strax över 100

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja om du gör kapitalvinster, dvs köper och säljer med vinst. Mining beskattas som inkomst av tjänst i hobbyverksamhet och även kapitalvinst om man håller dem ett tag efter man minat och de ökade i värde. Din egna länk säger detta eftersom omkostnadsbeloppet skall sättas till det värde man tar upp som inkomst av tjänst i hobbyverksamhet.

Folk verkar inte förstått hur man ska deklarera detta och Skatteverket är rätt inriktade på att granska dessa saker just nu. Många lär åka på en smäll då de inte kommer ha handlingar som visar på köpen av cryptovalutorna och har man deklarerat omkostnadsbelopp utan att ha tagit upp samma summa i inkomst av tjänst ser man direkt att man undanhållit något.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html?q...

Ang. svårighet att veta hur man ska skatta kommer jag ihåg hur kämpigt det var med skattefunderingar när min fru startade eget företag för några år sedan. En jäkla stress innan hon förstod hur hon skulle göra, trots många samtal med Skatteverket och googlande hit och dit.

Det är snårigt om man inte känner någon med koll att rådfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ang. svårighet att veta hur man ska skatta kommer jag ihåg hur kämpigt det var med skattefunderingar när min fru startade eget företag för några år sedan. En jäkla stress innan hon förstod hur hon skulle göra, trots många samtal med Skatteverket och googlande hit och dit.

Det är snårigt om man inte känner någon med koll att rådfråga.

Ja men det blir lite som allt annat, är man inte beredd att sätta sig in i hur det skall beskattas så skall man nog undvika att göra det.

Det jobbiga är ju också att ringer man och frågar Skatteverket om råd kan man få vilka svar som helst och inget de säger är bindande. Det faller på individen att deklarera enligt skattelagstiftningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Kryptovalutor kanske är jordens undergång. Så....hell no.

Förtydligande:
https://cbeci.org/
eller
https://www.youtube.com/watch?v=Oz9zw7-_vhM

Så ... värdens totala konsumtion är ca ~24000 TW och bitcoin står för 138 TW (estimated) av dem? Eller som högst 476 TW? Någonstans mellan 0.5 och 1,9 %...

https://cbeci.org/
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_electricit...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ok. Ska bli spännande att se om det blir av då och hur skillnaden då blir i praktiken.

Den enda skillnaden blir att du inte kan bryta eth med grafikkortet. Då köper du datorkraft genom att låna ut dina pengar till en superdator avsed för beräkning och på så sätt får du ränta eller % på det du lånat ut. Så har jag fattat det hela. Är säkert mer komplicerat än min förklaring men i stora drag är det typ så.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Total elproduktion i världen är ~27000 TWH/år. Bitcoin tar därmed ca 0.37%. Jag tycker att det är rimligt med tanke på den nytta Bitcoin erbjuder. Bitcoin är klart effektivare och säkrare än guld för handel och på sikt kommer det att bli en bättre värdebevarare.

Tittar vi på mängden energi som går åt att gräva guld motsvarande 1 krona så är den högre än mängden energi som går åt att gräva bitcoin motsvarande 1 krona. Det kommer troligen alltid att vara så.

Hur mycket guld det finns, och hur mycket av det som finns i vilken form är det nog ingen som vet. USA håller runt 8 ton i sina valv. Kanske hälften går till smycken? Andelen som går till värdebevarande investering kan jag bara spekulera i. 30% kanske? Även en ring är värdebevarande, är din guldring endast ett smycke eller också en investering? Hade du köpt en guldring om den kostar 10000 kronor och tappar 50% av sitt värde varje år? Troligen inte.

Guldgrävandet skapar som sagt mer giftigt avfall, tungmetaller etc, än bitcoin. En guldring som väger 10 gram orsakar 20 ton giftigt avfall. Om vi multiplicerar USA:s 8000 ton guld med den siffran:
20 ton avfall / 10 gram guld = 2000000 ton avfall / 1 ton guld
Det vill säga 16 miljarder ton giftigt avfall bara för USA:s 8000 ton. Det finns fler länder som har guld, Kina exempelvis.

Skrivet av kelthar:

Så ... värdens totala konsumtion är ca ~24000 TW och bitcoin står för 138 TW (estimated) av dem? Eller som högst 476 TW? Någonstans mellan 0.5 och 1,9 %...

https://cbeci.org/
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_electricit...

Ni tänker inte på hur få personer som IDAG använder Bitcoin och kryptovalutor? Tänk om hela jordens befolkning skulle börja bryta kryptovalutor? Hur skulle det se ut? GG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ni tänker inte på hur få personer som IDAG använder Bitcoin och kryptovalutor? Tänk om hela jordens befolkning skulle börja bryta kryptovalutor? Hur skulle det se ut? GG.

Varför skulle hela jordens befolkning bryta kryptovalutor? Att bryta ETH kommer upphöra inom inte allt för lång tid framåt och att minea BTC kräver specialiserad utrustning och är endast lönsamt där el är billigt.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja om du gör kapitalvinster, dvs köper och säljer med vinst. Mining beskattas som inkomst av tjänst i hobbyverksamhet och även kapitalvinst om man håller dem ett tag efter man minat och de ökade i värde. Din egna länk säger detta eftersom omkostnadsbeloppet skall sättas till det värde man tar upp som inkomst av tjänst i hobbyverksamhet.

Folk verkar inte förstått hur man ska deklarera detta och Skatteverket är rätt inriktade på att granska dessa saker just nu. Många lär åka på en smäll då de inte kommer ha handlingar som visar på köpen av cryptovalutorna och har man deklarerat omkostnadsbelopp utan att ha tagit upp samma summa i inkomst av tjänst ser man direkt att man undanhållit något.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html?q...

Försöker få in i huvudet hur byggande av Bitcoin kan vara inkomst av tjänst? Jag skapar ju något själv, med en dator jag själv byggt och betalat, med EL jag själv köper.
Betalar bönderna inkomst av tjänst för mjölken när mjölkmaskinen flyttar mjölken från Kons juver till behållaren med mjölk?
Jag menar, mjölken har ju ett värde i behållaren, precis som bitcoinsen har i min wallet. Bonden/jag får ju inga pengar förrän mjölken/bitcoinsen sålts.
Fast det är klart, Bitcoins ÄR pengar. USH vad svårt det är att få detta logiskt.
Hur som helst är väl inte Bitcoins accepterat som giltig valuta överallt ändå...så att säga att man tjänat pengar genom att man skapat en bitcoin är ju egentligen helt fel.

Jag vet, det är en konstig jämförelse men min morgontrötta hjärna går fortfarande på kallstart.

Det är ju först när jag skall sälja min vara jag är med på att betala vinstskatt.
Lika knasigt som fastighetsskatten detta ju. Betala skatt för ett värde som inte går att använda förrän man sålt det.

Idag skall jag tjäna ihop min första euro på Nicehash har jag bestämt Skall bara köra GPUn idag. Igår när jag testade använde jag både CPU och GPU...och det blev varmt! CPUn tillför ju ingenting ändå när jag kollade kalkylatorn i morse.
Skall sätta GPUn på "min" i Nicehash och se om det blir för låg lönsamhet. Annar kör jag på "Mid"

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ni tänker inte på hur få personer som IDAG använder Bitcoin och kryptovalutor? Tänk om hela jordens befolkning skulle börja bryta kryptovalutor? Hur skulle det se ut? GG.

Ja, applicera det tänket på fabriker, serverhallar, köpcenter, el-radiatorer, AC:s, etc. Tänk om alla skulle ha sådana? Tänk om alla i hela värden skulle skaffa sig en fabrik! Tänk så mycket de drar!

Mycket av det där är till stora kryptohallar, inte individer...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Försöker få in i huvudet hur byggande av Bitcoin kan vara inkomst av tjänst? Jag skapar ju något själv, med en dator jag själv byggt och betalat, med EL jag själv köper.
Betalar bönderna inkomst av tjänst för mjölken när mjölkmaskinen flyttar mjölken från Kons juver till behållaren med mjölk?
Jag menar, mjölken har ju ett värde i behållaren, precis som bitcoinsen har i min wallet. Bonden/jag får ju inga pengar förrän mjölken/bitcoinsen sålts.

Jag vet, det är en konstig jämförelse men min morgontrötta hjärna går fortfarande på kallstart.

Det är ju först när jag skall sälja min vara jag är med på att betala vinstskatt.
Lika knasigt som fastighetsskatten detta ju. Betala skatt för ett värde som inte går att använda förrän man sålt det.

Så länge du producerar något och får betalt för det arbete du utför kommer det bedömas som inkomst av tjänst, det räknas som att du utför ett arbete (minandet) och får kryptovalutan som betalning. Om du då sen inte växlar den till SEK direkt så behöver du ju kanske även betala vinstskatt om krypton går upp i värde för då har du gjort vinst på valutaspekulation.

Detta är väl egentligen en effekt av att folk fick som de ville, kryptovaluta bedöms som en riktig valuta enligt svensk skattelagstiftning så då gäller samma regler som vanligt, alltså anses du få betalt så fort du får krypton (inte när du säljer den) då det inte är en produkt utan en valuta. Får du betalt för något arbete du utför i USD så kommer samma regler gälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, applicera det tänket på fabriker, serverhallar, köpcenter, el-radiatorer, AC:s, etc. Tänk om alla skulle ha sådana? Tänk om alla i hela värden skulle skaffa sig en fabrik! Tänk så mycket de drar!

Mycket av det där är till stora kryptohallar, inte individer...

år 2018 använde jordens PC gamers lika mycket el som 25 "power plants" producerar. Den siffran har stigit brutalt mycket nu under corona epidemin.
Detta gäller endast PC spelarna....inte konsoller osv som drar sin ganska stora bit till stacken.

PC spelarna använde mer el när de spelade än vad alla andra hushållsvaror (kylskåp, lampor, AC osv osv) gjorde tillsammans år 2018. Globalt sett.

Men det är det ingen som klagar på....

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard