Moderkort med 32 SATA-portar för mining dyker upp i Kina

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoL_:

Exakt den var det.
@Lodisen, något för dig kanske?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Perfekt om man ska bygga en filserver

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur är det med gaming då? Snacka om slöseri med energi att köra strömtörstiga gamingriggar bara för meningslöst nöje. Sen ska vi ju inte ens tala om alla gamingrelaterade tjänster...

Alla ni som gafflar om energislöseri kommer få er önskan hörd förr eller senare, när det blir nya straffskatter på datorkomponenter.

Det är känt sedan urminnes tid att nöje har stor påverkan på välmåendet. Så länge du inte sitter och har roligt framför din mining rig som går på full kraft 24/7 så har du inget att komma med. Och är det något som genererar nya straffskatter så är det onödig överkonsumtion, som att ha 32 hårddiskar ämnat för meningslös mining.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, de borde lansera ett passande chassi också, det ser ju ut som att moderkortet också agerar SATA-bakplåt.

Tänkte precis påpeka samma sak.
Helt klart ett bakplan med allt integrerat.
Knappast nyheter, annat än att ingen varit galen nog att göra ett bara för SATA.

Permalänk
Medlem

Verkar ju väldigt billig. Ett pci-e - 8 sata kostar ju en tusenlapp https://www.komplett.se/product/911709/datorutrustning/datork... (har ingen aning vilket chip detta, eller moderkortet använder, så jag hör bara något).

Permalänk
Medlem

Hade nog istället köpt ett LSI kort, 9211 eller 9207 etc, för bättre prestanda/tillförlitlighet. Och kört med ett lite mer välkänt moderkort

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Ja, de borde lansera ett passande chassi också, det ser ju ut som att moderkortet också agerar SATA-bakplåt.

Edit: Jag tror jag hittade chassit. Eller stommen i alla fall:
http://www.chidaolian.com/data/attachment/portal/202104/25/204141gbxzqrsxf3sf9xcb.jpg

Läcker, hyffsat "vill ha"-faktor. Min instegs Dell-server lämnar en del att önska.

Skrivet av DasIch:

Hur är det med gaming då? Snacka om slöseri med energi att köra strömtörstiga gamingriggar bara för meningslöst nöje. Sen ska vi ju inte ens tala om alla gamingrelaterade tjänster...

Alla ni som gafflar om energislöseri kommer få er önskan hörd förr eller senare, när det blir nya straffskatter på datorkomponenter.

Skrivet av Gender Bender:

Det är känt sedan urminnes tid att nöje har stor påverkan på välmåendet. Så länge du inte sitter och har roligt framför din mining rig som går på full kraft 24/7 så har du inget att komma med. Och är det något som genererar nya straffskatter så är det onödig överkonsumtion, som att ha 32 hårddiskar ämnat för meningslös mining.

Valuta har också en stor påverkan på välmåendet, finns en koppling till att de flesta försöker lämna relativ eller verklig fattigdom.

"Stop being poor", helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Vore rätt smutt för NAS-bygge.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är känt sedan urminnes tid att nöje har stor påverkan på välmåendet. Så länge du inte sitter och har roligt framför din mining rig som går på full kraft 24/7 så har du inget att komma med. Och är det något som genererar nya straffskatter så är det onödig överkonsumtion, som att ha 32 hårddiskar ämnat för meningslös mining.

Varför kan man inte förena nytta med nöje menar du? Jag känner ett rätt bra välmående av att spela spel, glo på film och spendera min tid med familjen. Samtidigt som jag drar in i princip fyrsiffrigt varje dag på bara mina miningriggar. Ganska fint tillskott i semesterkassan det!

"Så har du inget att komma med". Ja, för din åsikt är den som gäller! :')

Att du anser att kryptomining är meningslös får stå för dig. Jag anser att det är någonting som behövs och uppmanar folk att fortsätta med och bygga ut och stödja nätverken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem

Finns i alla fall M.2. om idioterna köper upp alla SATA SSD:er...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En mindre bisarr variant av denna hade varit fin som NAS-bygge.

Skrivet av ronnylov:

Perfekt om man ska bygga en filserver

Skrivet av Pzyber:

Vore rätt smutt för NAS-bygge.

Funderade lite på det- undrar om de byggt korter "rätt" och faktiskt ger full bandbredd per sata port, så att de inte bara slängt på ett gäng sata per X1 lane eller något. Skulle ju definitivt vara fräscht för en filserver isåfall- nästa fråga är väl huruvida vettigt RAID-stöd finnes, men finns ju andra lösningar på det också.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shiprat:

Funderade lite på det- undrar om de byggt korter "rätt" och faktiskt ger full bandbredd per sata port, så att de inte bara slängt på ett gäng sata per X1 lane eller något. Skulle ju definitivt vara fräscht för en filserver isåfall- nästa fråga är väl huruvida vettigt RAID-stöd finnes, men finns ju andra lösningar på det också.

Tänkte på detta med, med tanke på ändamålet så bör den ha full prestanda för att minska flaskrisken, men något säger mig att produkten är sjukt ogenomtänkt och något som skyndats fram för att täcka en tveksam marknad. Den inre kinesiska marknaden för komponenter borde nog vara tillräckligt stor för att allt de behöver kommer att tas fram.

Måste rimligtvis vara massor av styrkretsar för att hantera alla dessa diskar. Men jag har ingen riktig koll.

Skulle aldrig ha behov av 32 portar personligen men att köpa en lämplig plattform och bara fortsätta bygga ut tilltalar en del. Samt intressantare RAID-lösningar, men känns inte som att just denna produkt lär ha något stöd. Men visst, säg att detta skulle kunna bli något användbart i framtiden, ett par portar extra som får arbeta och kanske ge lite extra inkomst hade inte varit helt otrevligt kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niemert:

Hade nog istället köpt ett LSI kort, 9211 eller 9207 etc, för bättre prestanda/tillförlitlighet. Och kört med ett lite mer välkänt moderkort

This

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Sweclockers hypar chia rätt bra. Har aldrig hört om det utanför swec. Finns det ens, altså är det live? Vad är det som skulle vara bra med chia utöver att det käkar upp all ens lagringsutrymme?

Krypto, mining och brist ger rejält med klick/views som i sin tur ger intäkter.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

32 SATA-portar är inte mycket : / En gammal sas kontroller och expander kan köpas bra billigt. Ska man gå all in på Denna hdd-coin så tar jag hellre ett moderkort med flera pcie slots och ger dem sas kontrollers som vardera kan hantera 1024 stycken sas/s-ata hårddiskar...

Känns som att detta moderkort försöker tjänna pengar på att lösa ett icke problem.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Oggmeiler:

Vad ska miners förstöra härnäst?

Vänta bara, det blir nog världsomspännade torka och högtryck utan vind förrutom en envis sirocco som belägger solpaneler med damm. Sexdubbla priset på el borde dämpa hysterin lite i att spekulera i pyramidspelen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vondran:

Som någon skrev på Reddit "No... Proof of space is stupid and a waste of hard drives. It literally just fills up hard drives with random data. If it at least would use the space to store files and you earned coins for storing the files it would be OK."

Jag trodde det här var ett sätt att också bidra med storage, ungefär som typ Storj, https://www.storj.io typ en decentraliserat moln där man "hyr ut" sitt lediga utrymme.

Men nej, nu kommer folk köpa upp all storage ist som kommer stå tomt enbart för "proof of space".

Ser ut att vara lite vettigt betalt.
Kanske värst att sparka igång min nasse som ligger på en HP server, typ 4-8TB disk.
Och då kanske dessutom mer värt att ta typ 1 Gbit surfa hemma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

Ser ut att vara lite vettigt betalt.
Kanske värst att sparka igång min nasse som ligger på en HP server, typ 4-8TB disk.
Och då kanske dessutom mer värt att ta typ 1 Gbit surfa hemma

Det går så sjukt långsamt med storj. Tar några månader att fylla upp en disk.

Permalänk
Medlem

Perfekt då kan jag sälja mina gamla IBM ServeRAID M1015 kort! Kom och köp till scalper pris!

Permalänk
Medlem

Jag har en virtuell HDD med oändligt med plats i molnet. Fungerar det?

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Exakt den var det.
@Lodisen, något för dig kanske?

Redan köpt grejor, men tack för omtanken. Om dessa skulle funnits att köpa i Sverige så hade jag skaffat ett sådant.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja, det här är verkligen slöseri med energi. Tänk om det gick till projekt som Folding@home istället, där det tydligen går att mina FoldingCoins. Är nog bara en tidsfråga innan kryptovalutor och mining kommer förbjudas, då det finns en hel del problematik kring hela konceptet.

Jag föreslår att Ni läser på lite i området kring blockkedjeteknik.
Det handlar inte bara om virtuella pengar som man helt plötsligt "får". Utan man håller faktiskt igång ett helt nätverk och bidrar med sin datorkraft, som man sedan får betalt för genom den valutan som är kopplad till den tekniken.
Går kanske att göra mer energieffektivt, visst... Men att kalla det för "slöseri"... Beror på hur man ser på det.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ClintBeastwood:

Krypto, mining och brist ger rejält med klick/views som i sin tur ger intäkter.

Trafiken på SweClockers utgörs till sjukt övervägande majoritet av forumet själv.

Vår påverkan med nyhetsflödet är så pass liten att det inte påverkar intäkter på ett nämnvärt sätt.
Däremot eftersträvar vi att skriva om sådant som antingen intresserar många av besökarna eller engagerar många i forumet.
Utöver det försöker vi ju också ha en samhällsnyttig position genom att skriva om viktiga branschnyheter även när de inte läses av så många eller leder till något större engagemang i forumet.

Och så skriver vi såklart om grejer som fångat vårt personliga intresse. Kuriosa, fascinerande fenomen, specialintresse hos den enskilda redaktören etc.

Och utöver det skriver vi om saker som kanske engagerar på en mer individuell nivå. Det vill säga det kanske inte är så många som läser eller kommenterar men de som gör det är väldigt tydliga i sin positiva feedback.

Med andra ord många olika faktorer styr vad vi skriver om. Intäkter är aldrig en sådan faktor eftersom nyheternas påverkan på det är så otroligt försumbar.

Edit: korrigerade ett syftningsfel

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Jag föreslår att Ni läser på lite i området kring blockkedjeteknik.
Det handlar inte bara om virtuella pengar som man helt plötsligt "får". Utan man håller faktiskt igång ett helt nätverk och bidrar med sin datorkraft, som man sedan får betalt för genom den valutan som är kopplad till den tekniken.
Går kanske att göra mer energieffektivt, visst... Men att kalla det för "slöseri"... Beror på hur man ser på det.

Har inte läst speciellt mycket om blockchains så genuina frågor:
Vad är syftet med det nätverket som du hjälper till att hålla igång?
Jag antar att en stor del av datorkraften går ut att försöka hitta nya coins eftersom hade det varit enkelt så hade inte coins varit värda speciellt mycket?
Validerar det också överföringar?
Om det blir successivt svårare och svårare att hitta ny coins, hur får då personer som bidrar med sin datorkraft betalt eftersom värdet per bidragen beräkningstimme minskar? Vad händer när folk istället bidrar med sin datorkraft till ett annat nätverk? T.ex. är väl bitcoins inte the shitz längre ur mining perspektiv men om nätverket har andra funktioner förutom att bryta hur funkar det då när folk inte längre bidrar till det?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur är det med gaming då? Snacka om slöseri med energi att köra strömtörstiga gamingriggar bara för meningslöst nöje. Sen ska vi ju inte ens tala om alla gamingrelaterade tjänster...

Alla ni som gafflar om energislöseri kommer få er önskan hörd förr eller senare, när det blir nya straffskatter på datorkomponenter.

Vem spelar 24/7 med full energiåtgång? Dessutom har "seriösa" miners ofta många fler komponenter per person.

Permalänk
Medlem

Chia låter som något kinesiska staten hittat på.
Jag kommer aldrig någonsin handla med Chia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Har inte läst speciellt mycket om blockchains så genuina frågor:
Vad är syftet med det nätverket som du hjälper till att hålla igång?
Jag antar att en stor del av datorkraften går ut att försöka hitta nya coins eftersom hade det varit enkelt så hade inte coins varit värda speciellt mycket?
Validerar det också överföringar?
Om det blir successivt svårare och svårare att hitta ny coins, hur får då personer som bidrar med sin datorkraft betalt eftersom värdet per bidragen beräkningstimme minskar? Vad händer när folk istället bidrar med sin datorkraft till ett annat nätverk? T.ex. är väl bitcoins inte the shitz längre ur mining perspektiv men om nätverket har andra funktioner förutom att bryta hur funkar det då när folk inte längre bidrar till det?

Ju färre som deltar desto längre tid tar transaktionerna antar jag, och slutat alla använda är valutan död.
Kryptovalutor kommer ta död på sig själva genom att svårighetsgrader ökar exceptionellt så blir det inte längre värt det och då hoppar man få en my coin som är lättare men värd mindre i förhoppningen att det ska bli nästa hit.
Finns så otroligt många olika coins, och precis som med verkliga valutor så är de bara värda något så länge många tror på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Sweclockers hypar chia rätt bra. Har aldrig hört om det utanför swec. Finns det ens, altså är det live? Vad är det som skulle vara bra med chia utöver att det käkar upp all ens lagringsutrymme?

Förutom mycket fibrer innehåller chiafrön mycket vitaminer och mineraler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Har inte läst speciellt mycket om blockchains så genuina frågor:
Vad är syftet med det nätverket som du hjälper till att hålla igång?
Jag antar att en stor del av datorkraften går ut att försöka hitta nya coins eftersom hade det varit enkelt så hade inte coins varit värda speciellt mycket?
Validerar det också överföringar?
Om det blir successivt svårare och svårare att hitta ny coins, hur får då personer som bidrar med sin datorkraft betalt eftersom värdet per bidragen beräkningstimme minskar? Vad händer när folk istället bidrar med sin datorkraft till ett annat nätverk? T.ex. är väl bitcoins inte the shitz längre ur mining perspektiv men om nätverket har andra funktioner förutom att bryta hur funkar det då när folk inte längre bidrar till det?

Det handlar inte om själva valutan i sig. Det är en liten del av det hela, tycker jag. Det handlar som sagt om blockkedjetekniken som man hjälper till att hålla igång. Det finns otaliga appar som bygger på ethereums kedjeteknik och andra tekniska under som också drivs via dessa nätverk. Dvs håller man igång ett helt decentraliserat system, som inte ägs av någon enskild aktör (t ex google/amazon osv) utan det sprids ut på den stora massan och som betalning för att hålla igång detta får man en ETH som är direkt kopplad till deras teknik.
Sen finns det såklart andra valutor som påstår sig vara bättre och andra som är sämre - och hör och häpna, andra valutor som använder sig utav ethereums nät men är en helt egen valuta..... Ja, det finns en inflation på valutor helt enkelt.
Men själva grundtanken och tänket bakom det hela, dvs lite åt "p2p" hållet, är inte så dum. Jag tror personligen att det är framtiden allt eftersom den stora massan inser vad det handlar om och INTE vill ha all sin information på centrala servrar någonstans där en multimiljardär äger allt t ex. Jag tror att framtida IT-appar och system delvis kommer ligga på dessa nät.

Näten hålls såklart igång av att man som betalning dels får en del av transaktionssumman men också får helt nya ETH. Priset i sin tur drivs per automatik upp ju fler som har intresse för valutan och ju fler som använder sig av nätverket = gör det än mer värt att minea. Så som Ni säger, när det kommer fler miners och svårighetsgraden ökar kommer inflationen i valutan göra att det fortsatt är värt. Dessutom ändrar nätägarna dynamiskt transaktionsavgifterna för att hålla igång sitt nät och därmed göra det värt för miners, eftersom allt bygger på dem... (då får miners per automatik mer betalt, eftersom transaktionsavgiften går till dem).

Enkelt förklarat är det så det funkar. Så att tro att det är en fluga och en valuta som någon hittat på och satt ett fantasifullt värde på, som sedan skjutit i höjden... Det är helt fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Det handlar inte om själva valutan i sig. Det är en liten del av det hela, tycker jag. Det handlar som sagt om blockkedjetekniken som man hjälper till att hålla igång. Det finns otaliga appar som bygger på ethereums kedjeteknik och andra tekniska under som också drivs via dessa nätverk. Dvs håller man igång ett helt decentraliserat system, som inte ägs av någon enskild aktör (t ex google/amazon osv) utan det sprids ut på den stora massan och som betalning för att hålla igång detta får man en ETH som är direkt kopplad till deras teknik.
Sen finns det såklart andra valutor som påstår sig vara bättre och andra som är sämre - och hör och häpna, andra valutor som använder sig utav ethereums nät men är en helt egen valuta..... Ja, det finns en inflation på valutor helt enkelt.
Men själva grundtanken och tänket bakom det hela, dvs lite åt "p2p" hållet, är inte så dum. Jag tror personligen att det är framtiden allt eftersom den stora massan inser vad det handlar om och INTE vill ha all sin information på centrala servrar någonstans där en multimiljardär äger allt t ex. Jag tror att framtida IT-appar och system delvis kommer ligga på dessa nät.

Näten hålls såklart igång av att man som betalning dels får en del av transaktionssumman men också får helt nya ETH. Priset i sin tur drivs per automatik upp ju fler som har intresse för valutan och ju fler som använder sig av nätverket = gör det än mer värt att minea. Så som Ni säger, när det kommer fler miners och svårighetsgraden ökar kommer inflationen i valutan göra att det fortsatt är värt. Dessutom ändrar nätägarna dynamiskt transaktionsavgifterna för att hålla igång sitt nät och därmed göra det värt för miners, eftersom allt bygger på dem... (då får miners per automatik mer betalt, eftersom transaktionsavgiften går till dem).

Enkelt förklarat är det så det funkar. Så att tro att det är en fluga och en valuta som någon hittat på och satt ett fantasifullt värde på, som sedan skjutit i höjden... Det är helt fel!

Denna förklaring låter mycket som en självändamål, lite cirkulärt resonemang. Frågan är vilken faktiskt problem som valutan löser. När det gäller decentraliserade system för lagring, tjänster, och kommunikation så verkar det väldigt omständigt.