Permalänk

Problem med att hyra ut en laptop?

Jag har en laptop som jag funderar på att hyra ut. Rtx2060.

Inget viktigt på den, men kan den som hyr den av mig strula med mitt microsoft konto, köpa saker ect? Finns det faror med att hyra ut en laptop?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Beror väll på till vem, men att bli av med laptopen är en ...

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Är detta något man gör som privatperson? Hyr ut sin dator?

Permalänk
Medlem

Asså du lär ju inte hyra ut den utan att ha blåst in en helt ren version av Windows. Alltså utan dina egna filer / konton alls på den.

Känns konstigt o hyra ut en dator. Finns det inte ens gigantisk risk att den försvinner eller speciellt går sönder o vad är det det som säger att personen kommer ersätta?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Asså du lär ju inte hyra ut den utan att ha blåst in en helt ren version av Windows. Alltså utan dina egna filer / konton alls på den.

Känns konstigt o hyra ut en dator. Finns det inte ens gigantisk risk att den försvinner eller speciellt går sönder o vad är det det som säger att personen kommer ersätta?

Och så ska skattemasen ha sitt också.. suck, beskattad till döds.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

gör det inte, vem gör så idag? risken är att nån kommer ta sönder den eller sno den...

Permalänk
Inaktiv

Sen är det skillnad på att hyra ut en dator och att låna ut sin dator åt en kompis för en liten slant

Permalänk

Sönder eller sno kan man ju förstå. Tänkte mer om det var något konstigt man kunde göra med mitt windowskonto som man inte tänker på. Det mesta har väl 3parts verifieringd.

Dumt att ha en laptop stående och bara används ibland. Men det kanske inte är en bra ide alltså?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Sönder eller sno kan man ju förstå. Tänkte mer om det var något konstigt man kunde göra med mitt windowskonto som man inte tänker på. Det mesta har väl 3parts verifieringd.

Dumt att ha en laptop stående och bara används ibland. Men det kanske inte är en bra ide alltså?

Du hade väl inte hyrt ut den inloggad på ditt Windows-konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Sönder eller sno kan man ju förstå. Tänkte mer om det var något konstigt man kunde göra med mitt windowskonto som man inte tänker på. Det mesta har väl 3parts verifieringd.

Dumt att ha en laptop stående och bara används ibland. Men det kanske inte är en bra ide alltså?

Det är väl bara att ominstallera Windows innan du hyr ut den? Om den som hyr vill göra det själv räcker det med att du formaterar den. Sedan borde du även ominstallera Windows när du väl får tillbaka den så att det inte ligger någon malware på den.

Använd det här verktyget och ett USB-minne för att skapa installationsmedia om du inte redan har:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Tar typ 10 min att (om)installera Windows.

Permalänk
Medlem

Hade inte gjort det själv, laptops är känsliga och ganska bräckliga ändå och jag är för rädd om mina grejer för att det skulle vara aktuellt för egen del.

Men OM, så skulle jag lämnat över en nyinstallerad maskin. Nu vet jag inte om det går att installera med enbart lokalt konto, jag ominstallerade min maskin senast igår och då hade jag inte möjlighet till enbart lokal installation, utan fick lösa den biten efter installation.

Men det hade ju varit det ideala annars.
Skulle tro att det går att ta bort alla spår av microsoftkonto och sådär men det har jag inte koll på på rak arm hur man gör men går säkert att googla sig till.

Jag menar det kan vara bra att göra så personen inte kan logga in sig på dina konto ens av misstag.

//Peter

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Sälj den istället för att hyra ut.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros