LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Apropå, med min förra skärm å grafikkort hade jag osynliga linjer/vågor som gick nedifrån och upp i vissa spel. Framförallt i PUBG. Sen jag skaffade den här skärmen/grafikkortet verkar det ha försvunnit.. Vad var det för nåt egentligen??

Det var inte bara screen tearing då? När uppdateringsfrekvensen och fpsen diffar? Gsync lär ju ha ordnat upp det om du inte hade det på tidigare skärm också förståss. Alternativt grafikkort som börjat sjunga på sista versen

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hur såg du nåt som var osynligt?

Haha ja men.. du veet

Skrivet av macmann1:

Det var inte bara screen tearing då? När uppdateringsfrekvensen och fpsen diffar? Gsync lär ju ha ordnat upp det om du inte hade det på tidigare skärm också förståss. Alternativt grafikkort som börjat sjunga på sista versen

Ja precis, det var det!
Hade både g-sync och ett inte så gammalt 2070, det som är så konstigt..

Permalänk
Medlem

Kanske inte helt rätt tråd, men provar här ändå.
Skeptisk till soundbars sedan alltid, men eftersom en vän köpte 55CX+LG SN9YG-paketet från Netonnet och inte ville ha soundbaren köpte jag den av honom för att testa om det kunde mäta sig med min stereoanläggning. (svaret är nej, för den som undrade, burkigt och kasst)

Hur som helst så har soundbaren två uttag för HDMI, en HDMI IN och en HDMI OUT (eARC). eARC går såklart till HDMI 2 på min CX, funkar fint. Men jag verkar ha misstolkat "HDMI IN" - jag antog att det var en HDMI-passthrough i den mån att man kan använda HDMI2 till att koppla in t.ex. en spelkonsol också, men det verkar inte vara så, utan HDMI IN på soundbaren är alltså bara för ljud in till soundbaren, om man saknar ARC/eARC?

Till min fråga: Betyder det att man "förlorar" en HDMI helt och hållet om man använder sig av eARC? Den går alltså inte att användas med någon typ av passthrough för att koppla in t.ex. en Nintendo Switch genom soundbaren? Så med en eARC-enhet är man nere på totalt 3 HDMI ut till andra enheter?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Karate Taco:

Till min fråga: Betyder det att man "förlorar" en HDMI helt och hållet om man använder sig av eARC? Den går alltså inte att användas med någon typ av passthrough för att koppla in t.ex. en Nintendo Switch genom soundbaren?

Ifall soundbarens extra HDMI-ingång saknar en passthrough kommer den att blockera en HDMI-anslutning. Du får 3 st. ingångar kvar i TV:n.

Permalänk
Medlem

En updatering här efter 1 månads användande, är det någon av er som har upplevt "lip sync" problem med eran LG Oled?
Märkte först idag hur det först på Viaplay var osynkat ljud med läpparna ungefär 0,5-1sec fördröjning och tänkte inte mer på det.

Drog upp Youtube och exakt samma sak, osynkat ljud med läpparna. Kör med min dator inkopplat via en certifierad HDMI 2.1 kabel (48gbps) och TVn's högtalare. Gäller en OLEDCX65.

Några som har tips? Ska jag kontakta support?

Edit : Norsk reset (omstart) löste det för er som får liknande problem framöver, skumt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qubeista:

En updatering här efter 1 månads användande, är det någon av er som har upplevt "lip sync" problem med eran LG Oled?
Märkte först idag hur det först på Viaplay var osynkat ljud med läpparna ungefär 0,5-1sec fördröjning och tänkte inte mer på det.

Drog upp Youtube och exakt samma sak, osynkat ljud med läpparna. Kör med min dator inkopplat via en certifierad HDMI 2.1 kabel (48gbps) och TVn's högtalare. Gäller en OLEDCX65.

Några som har tips? Ska jag kontakta support?

Edit : Norsk reset (omstart) löste det för er som får liknande problem framöver, skumt!

Ibland tycker jag att det ser lite fel ut, men inte tillräckligt för att det ska vara uppenbart.

Jag kör dock via Sonos, så kan justera i appen om jag tycker det är fel.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall soundbarens extra HDMI-ingång saknar en passthrough kommer den att blockera en HDMI-anslutning. Du får 3 st. ingångar kvar i TV:n.

Tack för svaret! Var ganska idiotsäkert att få till det, men LG:s manualer är lost in translation eller saknar hela avsnitt känns det som ibland Det var bara att sätta input på "HDMI" istället för E-ARC på soundbaren så slogs bilden på, passthrough till eARC porten på TV:n med 4k/120hz/HDR och full fräs.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

hur många har tagit bort plasten på baksidan... visade 2 polare, dom hade heller ingen aning
där sitter skyddsfilm på platta delen ovan klumpen ) sägs påverka tempen, men gäller nog varmare klimat...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Factorial112:

hur många har tagit bort plasten på baksidan... visade 2 polare, dom hade heller ingen aning
där sitter skyddsfilm på platta delen ovan klumpen ) sägs påverka tempen, men gäller nog varmare klimat...

Det är ju det roligaste med nya teknikprylar, att ta bort plasten.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är ju det roligaste med nya teknikprylar, att ta bort plasten.

på framsidan absolut, men i min krets var det ingen som kände till plasten på baksidan

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

på framsidan absolut, men i min krets var det ingen som kände till plasten på baksidan

Nix, den var väldigt svår att se. Och svår att pilla bort, jämfört med den på framsidan.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är ju det roligaste med nya teknikprylar, att ta bort plasten.

Det är det som man betalar för

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Skall köpa en ny TV och just nu så säljer webhallen CX 65 modellen för 17,000 kr. Är detta ett bra pris? Finns det bättre tv för pengarna?

https://www.webhallen.com/se/product/320320-LG-2020-65-OLED65...

Aldrig köpt TV i den här prisklassen tidigare utan max 8000 kr tidigare. Skall främst användas för netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Skall köpa en ny TV och just nu så säljer webhallen CX 65 modellen för 17,000 kr. Är detta ett bra pris? Finns det bättre tv för pengarna?

https://www.webhallen.com/se/product/320320-LG-2020-65-OLED65...

Aldrig köpt TV i den här prisklassen tidigare utan max 8000 kr tidigare. Skall främst användas för netflix.

Du bör väll kunna hitta billigare alternativ om du endast ska titta på netflix, CX modellerna är 120Hz och har Gsync modul, detta är främst inriktat mot gaming, och är något du skulle sitta och betala extra för när du igentligen inte behöver detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Du bör väll kunna hitta billigare alternativ om du endast ska titta på netflix, CX modellerna är 120Hz och har Gsync modul, detta är främst inriktat mot gaming, och är något du skulle sitta och betala extra för när du igentligen inte behöver detta.

Mjae, de lär inte ha någon specifik riktig gsync-modul utan de är bara "gsynckompatibla" dvs stöder nya HDMI 2.1 VRR och gamla freesync...
Det jag menar är att de är bra gamingskärmar också, men det man får är ju att det är OLED med grym svärta.
Finns väl inga billigare apparater som fixar det? (dvs går du ner i pris så går du högst sannolikt ner även i bildkvalitet)
Fast det beror ju förstås på behovet: Ska TV:n tex stå i väldigt ljust rum där solen ligger mot är antagligen OLED bortkastat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mjae, de lär inte ha någon specifik riktig gsync-modul utan de är bara "gsynckompatibla" dvs stöder nya HDMI 2.1 VRR och gamla freesync...
Det jag menar är att de är bra gamingskärmar också, men det man får är ju att det är OLED med grym svärta.
Finns väl inga billigare apparater som fixar det? (dvs går du ner i pris så går du högst sannolikt ner även i bildkvalitet)
Fast det beror ju förstås på behovet: Ska TV:n tex stå i väldigt ljust rum där solen ligger mot är antagligen OLED bortkastat.

Rummet skiftar inte mot solen så borde vara säker på den biten. Haha får alltid sådan ångest när man lägger så mycket pengar på något man annars brukat köpa billigt. När jag köper mobiler eller datorer väldigt dyrt så har jag inte denna sortens känsla

Men tror det får bli denna, läst så mycket negativt om samsungs Qled här.

Permalänk
Medlem

Är det någon som nyttjar OLED Motion Pro funktionen (BFI) och har någon erfarenhet av hur den funkar för olika ändamål?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Calle:

Är det någon som nyttjar OLED Motion Pro funktionen (BFI) och har någon erfarenhet av hur den funkar för olika ändamål?

Med HDR är den ganska pointless, eftersom den tar bort en hel del ljusstyrka. Vilket såklart inte riktig är vad man vill.

Annars är min erfarenhet att den är lite buggig. Det blir black crush, samt en del artefakter trots att interpolering ska vara avslaget. Har gett upp på den och kör utan, för klöddigt att ge sig in i menyer de få gånger jag skulle vilja ha den.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

En konstig sak som har hänt sen jag bytte till LGn och ett 3080 via hdmi är att när jag startar datorn blir det ingen signal på första försöket men när jag startar om blir det bild.. Nån som vet vad det kan bero på??

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Gizmo_8:

En konstig sak som har hänt sen jag bytte till LGn och ett 3080 via hdmi är att när jag startar datorn blir det ingen signal på första försöket men när jag startar om blir det bild.. Nån som vet vad det kan bero på??

Jag har EXAKT SAMMA med 3070 sedan några veckor! Var helt säker på det var någon bugg i nya B560-plattformen, men kanske inte då.

Undrar om det är drivers för GPU eller ny firmware till TV som kom precis där?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har EXAKT SAMMA med 3070 sedan några veckor! Var helt säker på det var någon bugg i nya B560-plattformen, men kanske inte då.

Undrar om det är drivers för GPU eller ny firmware till TV som kom precis där?

Kom nya GeForce-drivers för en vecka sen.. undra om det är det då

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gizmo_8:

En konstig sak som har hänt sen jag bytte till LGn och ett 3080 via hdmi är att när jag startar datorn blir det ingen signal på första försöket men när jag startar om blir det bild.. Nån som vet vad det kan bero på??

Jag har fått det ett par gånger bara, men var ett tag sen. Får kolla om jag har senaste drivrutinerna.

Däremot så tappar mitt tangentbord sin bakgrundsbelysning efter datorn gått i viloläge. Började när jag bytte till denna skärm, men känns helt absurt att det skulle ha något med varandra att göra Måste dra ut sladdarna eller starta om datorn för att det ska fungera igen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Skall köpa en ny TV och just nu så säljer webhallen CX 65 modellen för 17,000 kr. Är detta ett bra pris? Finns det bättre tv för pengarna?

https://www.webhallen.com/se/product/320320-LG-2020-65-OLED65...

Aldrig köpt TV i den här prisklassen tidigare utan max 8000 kr tidigare. Skall främst användas för netflix.

Varför inte bara köpa den hos någon med öppet köp (t.ex. Webhallen) och avgöra själv?

Permalänk
Medlem

Kort fråga: Är det problemfritt att köra Displayport --> HDMI --> Reciever för ljud? Jag tänkte koppla en kabel till TV och en till recievern från TV då min reciever ej stöder 4k. Recievern stöder ju inte det nyaste med ljud, men tar DTS-HD och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Är det någon som nyttjar OLED Motion Pro funktionen (BFI) och har någon erfarenhet av hur den funkar för olika ändamål?

i 120 hz läga så kör jag alltid med bfi på max. Spelen flyter på så mycket bättre. Se bara till så att du inte drar upp ljus och kontrast mer än 80 annars så dimmar panelen för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Kort fråga: Är det problemfritt att köra Displayport --> HDMI --> Reciever för ljud? Jag tänkte koppla en kabel till TV och en till recievern från TV då min reciever ej stöder 4k. Recievern stöder ju inte det nyaste med ljud, men tar DTS-HD och dylikt.

Ja. Jag har själv kopplat det så. Funkar fint. Samtidigt det sämsta med den här TV:n, att LG tog bort även passthrough för DTS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Kort fråga: Är det problemfritt att köra Displayport --> HDMI --> Reciever för ljud? Jag tänkte koppla en kabel till TV och en till recievern från TV då min reciever ej stöder 4k. Recievern stöder ju inte det nyaste med ljud, men tar DTS-HD och dylikt.

Osäker på helt vad du menar, men räkna inte med en totalt problemfri resa är nog min reaktion...

Om jag fattar rätt behöver du en relativt dyr aktiv adapter om du vill köra displayport från datorn till TV:n och vill kunna nyttja 4k @ 120hz osv.
Den adapter jag läst om verkar strula en del och stödjer kanske inte VRR/Gsync mm, så du behöver nog gräva lite där för att få mer info vad den klarar av.

Och om du ska skicka en HDMI sen från TV:n till recievern så kan det finnas några begränsningar vilka format ARC:en klarar av (som Passthrough för DTS tex som nämndes här ovan) Tror det finns en del info om det tidigare i tråden. (jag äger inte TV:n själv )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Osäker på helt vad du menar, men räkna inte med en totalt problemfri resa är nog min reaktion...

Om jag fattar rätt behöver du en relativt dyr aktiv adapter om du vill köra displayport från datorn till TV:n och vill kunna nyttja 4k @ 120hz osv.
Den adapter jag läst om verkar strula en del och stödjer kanske inte VRR/Gsync mm, så du behöver nog gräva lite där för att få mer info vad den klarar av.

Och om du ska skicka en HDMI sen från TV:n till recievern så kan det finnas några begränsningar vilka format ARC:en klarar av (som Passthrough för DTS tex som nämndes här ovan) Tror det finns en del info om det tidigare i tråden. (jag äger inte TV:n själv )

Jag var lite otydlig, så ska se om jag kan bättra på det

Mitt grafikkort på datorn (2080) har 3 Displayport och 1 HDMI 2.0. Har en reciever i dagsläget, men den stöder inte upplösningar övar 1080p. Därmed tänkte jag använda en HDMI-kabel från grafikkort till TV för bild och sedan en Displayport-->HMDI till recievern för ljud (då den också bara har HDMI-ingångar). Från en tidigare fråga jag hade verkar det gå bra att skicka ut bild och ljud på detta sätt (egentligen går väl hela bild+ljud-informationen ut, men i TV:n får jag väl slå av ljudet och i recievern strunta i att koppla in HDMI out till TV:n antar jag). Men här blev jag lite osäker om ljudet problemfritt kan överföras som Displayport --> HDMI. Denna konversation verkar dock mer problemfri än tvärtom (HDMI-->Displayport) från det jag har googlat.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Levan:

Kort fråga: Är det problemfritt att köra Displayport --> HDMI --> Reciever för ljud? Jag tänkte koppla en kabel till TV och en till recievern från TV då min reciever ej stöder 4k. Recievern stöder ju inte det nyaste med ljud, men tar DTS-HD och dylikt.

Kortfattat kan det öppna för problem då de flesta omvandlare/adaptrar inte är byggda för att sköta uppgiften mot en TV och receiver utan byggda för att arbeta mot en skärm. Men ifall @Svantesson666 har en fungerande lösning kanske han kan berätta vilka produkt han valde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Jag var lite otydlig, så ska se om jag kan bättra på det

Mitt grafikkort på datorn (2080) har 3 Displayport och 1 HDMI 2.0. Har en reciever i dagsläget, men den stöder inte upplösningar övar 1080p. Därmed tänkte jag använda en HDMI-kabel från grafikkort till TV för bild och sedan en Displayport-->HMDI till recievern för ljud (då den också bara har HDMI-ingångar). Från en tidigare fråga jag hade verkar det gå bra att skicka ut bild och ljud på detta sätt (egentligen går väl hela bild+ljud-informationen ut, men i TV:n får jag väl slå av ljudet och i recievern strunta i att koppla in HDMI out till TV:n antar jag). Men här blev jag lite osäker om ljudet problemfritt kan överföras som Displayport --> HDMI. Denna konversation verkar dock mer problemfri än tvärtom (HDMI-->Displayport) från det jag har googlat.

Jag tipsar om den här produkten igen: https://www.hdfury.eu/shop/hdfury-avrkey/
Kör en själv och får på så sätt ut loss less ljudformaten till receivern och 4k HDR till TVn utan problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H