PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Medlem
Skrivet av bugulu:

Har ju ingenting med Telia att göra utan det är som Trinnit säger, folk som delar med sig av länkar som inte är menade för folk som inte är kunder. Man anser sig väl berättigad att nyttja tjänster som man egentligen inte har någon rättighet till enbart för att det är ont om konsoler i marknaden.
Visst borde Telia ha krävt att man verifierar sig så som man har gjort, men också kollat så det faktiskt finns abonnemang bakom kontot och sedan makulerat ordern.

Jag tycker fortfarande att det är oseriöst som företag att släppa en länk i en exklusiv kampanj där vem som helst kan lägga beställning utan någon kontroll. Telia har ju rätt att sälja konsoler till vem man vill. Om man nu går ut med att ge sina kunder förtur, så är det ju misslyckat om det inte blir så. Och det är ju i så fall Telia som får skylla sig själva för den dåliga PR som eventuellt följer om de här konsolerna landar hos scalpers, även om ett sådant utfall givetvis är oönskat för alla (bortsett från scalpers).

Det är naivt att tro att alla människor i grunden är goda och ärliga; att den här länken skulle spridas vidare och användas av externa parter (kunder eller icke-kunder) var i min mening förutsebart.

Det var dessutom oerhört otydligt på deras sida att det faktiskt gällde ett specialerbjudande. Själva URLn såg lite suspekt ut, men själva hemsidan såg ut som en vanlig ehandel för vem som helst att handla på. Jag letade efter några särskilda villkor innan jag genomförde köpet, men de hänvisade bara till standard-villkoren.

Faktum är att jag hittade länken här i tråden, annars hade jag inte kunnat beställa (och precis hämtat ut) min PS5a. Och även om erbjudandet kanske inte var direkt riktat mot mig så känner jag inte direkt något dåligt samvete, dels för att jag faktiskt är mobil-kund hos Telia, och även aktieägare för den delen.

Och jag tror ärligt talat folk börjar bli rätt trötta på att vänta nu, så när en sån här möjlighet dyker upp tror jag att många icke-kunder nappar. Staten är ju trots allt delägare och vem vill inte ha lite återbäring på skattepengarna man slitit hårt för

Permalänk
Medlem
Skrivet av fismoln:

Det kan ju Telia fetglömma.
Klickade man på länken stod det inget vad jag kunde se om att man måste uppfylla en massa krav.
Man legitimerade sig med bank-id och betalade direkt. Där har ju Telia ett ansvar isåfall att kontrollera om man uppfyller kraven innan dom tar pengar från ens konto och skickar iväg varan. Vad som helst kan ju hända efter att man hämtat ut paketet. Man kan bli rånad utanför utlämningsstället, man kanske snubblar och tappar paketet så att PS5an går sönder, man kanske ger bort det i present. Affären är ju avslutad när Telia fått betalt och kunden fått sin vara. Hade det varit en prenumeration eller abonnemang så kanske Telia skulle kunna häva det i efterhand om man missbrukat tjänsten på något vis, men inte med en vara dom skickat iväg efter att ha fått betalt.

Håller med dig, så länge inte varan var gratis eller priset orealistiskt lågt, så är det väl att behandla som vilket annat köp som helst.

Om de upptäcker det innan varan lämnats ut kanske det är annorlunda dock, vet inte vad de har för rätt att häva ett köp som ännu inte fullbordats, borde vara ok från deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bugulu:

Har ju ingenting med Telia att göra utan det är som Trinnit säger, folk som delar med sig av länkar som inte är menade för folk som inte är kunder. Man anser sig väl berättigad att nyttja tjänster som man egentligen inte har någon rättighet till enbart för att det är ont om konsoler i marknaden.
Visst borde Telia ha krävt att man verifierar sig så som man har gjort, men också kollat så det faktiskt finns abonnemang bakom kontot och sedan makulerat ordern.

Jag tycker att detta ligger helt och hållet på Telia. Det hade dom ju kunnat list ut med arslet att folk som inte var kunder skulle få tag på denna länk. Det är ju typ som att dom hade ställt ut en back med läsk på ett torg med en lapp där det stod att alla som är Telia kunder får ta en gratis läsk, och sen gått därifrån och tro att ingen som inte är kund skulle ta en läsk och att ingen kommer att försöka ta mer än en.

För egen del har jag hur som helst inget dåligt samvete för att jag fick tag på en utan att vara kund. Min mamma är nämligen Telias förmodligen bästa kund. Varje gång någon ringer från telia med ett nytt erbjudande så säger hon JA! Hon Har TV med alla kanaler, streamingtjänster, Fast telefon!, Mobilabonnemang + mobiltelefon, ipad, mobilt bredband, dator och säkert en massa andra prylar som hon sagt ja till från telia. Jag hade kunnat be henne att beställa åt mig, men nu gick det ju ändå. Hon som delux-helkund kommer ju inte att utnyttja just detta erbjudande nu ändå när jag kunde beställa själv.

Permalänk
Medlem

Jag och mina 4 andra kollegor på jobbet har precis hämtat ut sina ps5:or ifrån Telia och ingen av oss kommer scalpa dessa vilket känns hyffsat även ifall några av dem inte är helhetskunder hos Telia :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagvillhaps5nuuu:

Jag har precis hämtat ut min Telia-beställning SE (ej kund just nu men varit kund tidigare).
Har försökt få tag i denna i flera månader och följt denna tråd men ej varit snabb nog tidigare, haft otur i utlottningarna och inte heller teknisk nog för att bevaka sidor som vissa andra härinne. Så att få tag på en via Telia-länk kändes rättvist för mig efter alla försök. Telia har knappast laglig rätt att begära tilbaka denna efter vad som stod vid beställningen.
Tack för alla som hjälper i denna tråd!

Hahaha rättvist hur då? För du inte varit snabb eller haft tur i utlottning? Geeze.

Permalänk
Medlem

Hämtade precis ut ett par PS5:or SE från Telia. Funkade fint trots att jag aldrig varit kund hos dem. Sjukt tacksam över hur små kartonger de skickade dem i till skillnad från Mediamarkt, Retrospelsbutiken, Elgiganten och Amazon som alla skeppat i gigantiska förpackningar som blir svåra att bära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Hämtade precis ut ett par PS5:or SE från Telia. Funkade fint trots att jag aldrig varit kund hos dem. Sjukt tacksam över hur små kartonger de skickade dem i till skillnad från Mediamarkt, Retrospelsbutiken, Elgiganten och Amazon som alla skeppat i gigantiska förpackningar som blir svåra att bära.

Har du behov av alla eller kan du tänka dig att sälja ett till mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Hämtade precis ut ett par PS5:or SE från Telia. Funkade fint trots att jag aldrig varit kund hos dem. Sjukt tacksam över hur små kartonger de skickade dem i till skillnad från Mediamarkt, Retrospelsbutiken, Elgiganten och Amazon som alla skeppat i gigantiska förpackningar som blir svåra att bära.

Tänkte du också ha en vid datorn så att du kan steka ägg utan att behöva gå hela vägen till köket?

Visa signatur

MainRig: RTX 3080 | Ryzen 7 7800x3d | 32GB DDR5 | Samsung 990 Pro | Fractal Design North
Konotorsskärmar: Acer predator XB271H + 2 nonames
TV (Och 4e pc-skärm): LG 77" Cs6 OLED
Ps5, Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollarN:

Tänkte du också ha en vid datorn så att du kan steka ägg utan att behöva gå hela vägen till köket?

Hehe. Jag brukar byta dem mot RTX 3060 Ti / 3070-kort till min mining-rigg. Så använder jag dem till att steka ägg på istället

Permalänk
Avstängd

Glöm inte frakten

Permalänk
Medlem

13 i lager så folk köper!:)

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Finns det några ps5or kvar på Telia ?

Visa signatur

Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av soder123:

Finns det några ps5or kvar på Telia ?

Tyvärr inte, men förhoppningsvis dyker det upp en ny release snart igen.

Permalänk
Medlem

Sådär, hämtat mitt nu, beställde från Telia i förrgår!

Tack du som tipsade om detta, nu blir det Demons Souls hela kvällen
Plockade även upp en extra handkontroll och It takes Two.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Jag var nyss och hämtade ut mitt ps5!
Tack för alla tips, alla som stöttat telia länk metoden och människan som hitta buggen. Har mitt hemma nu och är skit glad. Nu kan jag äntligen köra minecraft

Permalänk
Medlem

Någon som hämtat ut ifrån telia som har fått "ändrat förfogande" i postnords händelser?

Permalänk

..

Skrivet av Poza:

Någon som hämtat ut ifrån telia som har fått "ändrat förfogande" i postnords händelser?

Gött att ni fick ut det då 😅

Japp men de gick inge bra. Fick inte ut det utan det skulle tillbaka till telia...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Spontanköpte ju här, inte riktigt säker på att jag kommer köra den så ofta.
ska man Scalpa lite kanske?

Blir naturligtvis inget Scalpande, men funderar på om det är en bra present till en 6-årig pojk. Dels kan det ju lägga nivån på nästa present/julklapp och naturligtvis skall dennes syskon ha för ungefärlig samma summa. Kan ju dra iväg menar jag.

Är ej förälder utan farbror/morbror så har dålig koll på det hela.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av martini123:

Gött att ni fick ut det då 😅

Japp men de gick inge bra. Fick inte ut det utan det skulle tillbaka till telia...

När beställde du din? Och vart skulle du hämta upp den?

Permalänk
Skrivet av FredVvs:

När beställde du din? Och vart skulle du hämta upp den?

Köpte 2 så då fick jag bara ut den ena och ändrat förfogande på den andra

Telia ringde mig idag och förklarade varför med.

Är deras storkund altså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Hämtade precis ut ett par PS5:or SE från Telia. Funkade fint trots att jag aldrig varit kund hos dem. Sjukt tacksam över hur små kartonger de skickade dem i till skillnad från Mediamarkt, Retrospelsbutiken, Elgiganten och Amazon som alla skeppat i gigantiska förpackningar som blir svåra att bära.

Man kan ju undra varför du vet hur fem olika butiker skickar sina PS5:or...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poza:

Någon som hämtat ut ifrån telia som har fått "ändrat förfogande" i postnords händelser?

Du kan inte hämta ut paket som det står ändrat förfogande på. Telia annullerar då ordern för folk som har beställt flera produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Man kan ju undra varför du vet hur fem olika butiker skickar sina PS5:or...

Han byter emot 3070 till sin mining-rigg.
Samt kokar/steker ägg på.

Permalänk
Skrivet av martini123:

Köpte 2 så då fick jag bara ut den ena och ändrat förfogande på den andra

Telia ringde mig idag och förklarade varför med.

Okej, vad sa Telia då? Nämnde de något att du inte var kund? Eller du kanske är maxkund?
Lite nyfiken då mitt paket kommer dyka upp i Umeå imorgon först..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Man kan ju undra varför du vet hur fem olika butiker skickar sina PS5:or...

Jag håller med om att Telia har mycket bättre paket. De andra butiker skickar mycket större ps5-paket, och det är faktiskt ett problem för ryggen. Tycker att de andra får skärpa till sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howlinskogge:

Okej, vad sa Telia då? Nämnde de något att du inte var kund? Eller du kanske är maxkund?
Lite nyfiken då mitt paket kommer dyka upp i Umeå imorgon först..

Vill gärna veta detta också då jag hämtar ut min imorgon.

Permalänk
Medlem

Beställde 13/4 cirka 22.15
Hämtade ut idag runt 17tiden.
Tack så mycket, du som delade Telialänken! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av awderu:

Vill gärna veta detta också då jag hämtar ut min imorgon.

Det var för han beställde 2 dom skickade tillbaka 1 som han skrev

Permalänk
Medlem

Hämtade precis ut också, stort tack till dig som delade Telia-länken och till er!

Permalänk
Medlem

Kan dom som har telia beställa fortfarande?