Industriell Ekonomi, inriktning: IT eller Industriell Produktion?

Permalänk

Industriell Ekonomi, inriktning: IT eller Industriell Produktion?

Halloj

Börjar bli dags att välja inriktning inför tvåan och trean för mig och mina kära vänner på Chalmers: Civilingejör - Industriell Ekonomi. Jag, personligen, tycker IT och Industriell Produktion verkar mest intressant och det är någon av dessa två jag tänker välja. Har ni några synpunkter? Vad är mest givande? Inom vilken sektor tjänar man mest? Hur kommer det att se ut i framtiden? Tacksam för alla bidrag. Vi kan skippa alla svar i stil med: "Välj det du tycker är roligast" eftersom jag redan skrivit att jag tycker båda dessa verkar intressanta.

//Albin

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

Jobbar själv med produktion, dock ingen större roll på din utbildning. Inom produktion tänker jag mig att du har mycket av det fysiska och praktiska framför näsan och en verklighet som kan se väldigt olika ut och med många olika kompetenser och kompetensnivåer du behöver samarbeta med.

Jag har själv läst 2 år produktionsutveckling och sedan 2 år elektroteknik/automation. Båda utbildningarna på KY-nivå. Jag har ett otroligt varierat jobb som automationsingenjör/produktionsutvecklare där jag både identifierar och förbättrar verksamheten i stort och smått baserat på process/produktionsdata jag själv gjort tillgänglig.

Fråga gärna om det är något mer konkret du funderar på.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Jag pluggade själv industriell ekonomi (dock inte på Chalmers) och läste data som teknikprofil. Jag är nöjd med valet och känner att jag har haft nytta av dessa kunskaper i yrkeslivet. Nu vet jag inte vilka kurser man läser i respektive profil på Chalmers men tror att det är större chans att du har gjädje av data/IT-kunskaper i framtiden.

Med det sagt hade jag valt det jag kände var intressantast. Din teknikprofil kommer troligtvis inte vara avgörande för vilka jobb du kommer få i framtiden. Bra betyg och vettiga extrajobb etc väger tyngre för många företag som I:are brukar söka sig till. Även valet av masterprofil är viktigare än teknikprofil.