Helgsnack: Vilken är din mest betydande uppgradering någonsin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Vet inte riktigt. Däremot vet jag vad som var den största nedgraderingen, nämligen LCD skärmen. Jävlar vilket skräp. CRT skärmar än idag utklassar varenda spelskärm som finns idag i spelprestanda.

Ja, jag bytte från en fin trinitron skärm till en tft typ 2003 och vilket skit det var i jämförelse. Enda fördelen var att den var mycket tunnare. En riktigt bra CRT är alla dagar bättre på det mesta jämfört med till och med dagens TFT-skärmar...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jag har varit med ett tag så har flera stora men kan inte direkt rangordna dem så här är de i mer eller mindre kronologisk ordning.

Windows 95.
Slippa använda DOS.
Direkt X.
Soundblaster awe 32.
Gå från 2d grafikkort till 3d.
Intel Core 2 Duo och Core 2 Quad.
DDR minne.
Gå från CRT skärm till bra LCD skärm, de tidiga TFT skärmarna var inte mycket att ha.
SSD hårddisk.
Nvidia GTX 1080 Ti, bästa grafikkortet jag använt.

Permalänk
Medlem

En skulle vara: Amiga Stereo Sampling Cartridge till Fast Tracker! och idag har vi smaskiga DAW/VST plug-ins och datorer som kan driva dem utan att svettas, vilken resa hit! 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Måste väl säga att det var på 286:an när man tryckte på turbo-knappen, klar mäktigaste förändringen. Speciellt i snake.

Annars är det som många skriver, ssd. De andra har mest varit lite snabbare, lite snabbare men ssd gjorde ett hopp ordentligt.

Minns att det var turboknappar på datorerna, men har ingen egen upplevelse av någon sådan. Hade dock display där 25 Mhz stod. Ett lyft från amigans 6-7 Mhz. Dock fick första PC:n expanderas med ljudkort och cd-rom senare för att få samma upplevelse som Amigan. Snacka om hur mycket en cd-rom rymde när den kom. 1993 hade jag 170MB hårddisk och på en cd fick det plats 650MB. Hela cica och något annat pd bibliotek hade jag på cd skiva då.

Permalänk
Medlem

386sx-40 till 486dx2-66. Sicken fart.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk

Intel Pentium 4 -> Intel Core 2 duo

Permalänk

Lite blandade minnen, sorry för en del OT

När man fick sin första stationära dator med Turbo-knapp och spelade Wolfenstein 3D i hörnan av tvättstugan.
När ens morbror byggde ihop en dator med ett s.k. "sportpaket" beståendes av Pentium 1, 75MHz plus 16MB RAM, vet inte hur många timmar det blev med Worms, Duke Nukem och Shadow Warrior.
Mitt första Voodoo 2 från 3dfx, minns fortfarande den förpackningen.
Ändlösa onlinematcher i Quake 1, då tidigare nämnd morbror hade fått snabbt bredband på 10Mbit
Polarens Compaq (när du läser detta vet du vem du är)
Alla LAN med tunga CRT-skärmar. En vän halkade fint och fick sin över sig en iskall vinterdag runt millennieskiftet, men det är en annan historia. Första LAN:et med switch istället för hub var trevligt med.
Min första optiska mus, eller "lasermus" som en polares farsa uttryckte det.
Övergången från min svintunga Eizo-CRT till TFT-skärm.
När man fick tillgång till fiberanslutning under högskoletiden.
På senare år är nog uppgraderingen till M2-disk och 144Hz-skärm de främsta höjdpunkterna.

Fina minnen allihop

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem

När gick från single channel 1333 MHz DDR3 till dual channel 1333 MHz DDR3 RAM i en trött laptop. Nästa logiska uppgradering skulle varit HD till SSD men eftersom HD är 1 TB där nästan allt används är det knappt värt att lägga pengarna på en lika stor SSD för en så gammal laptop...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

SSD följt av uppgradering till 144Hz-skärm. Tror dock aldrig vi kommer uppleva något som hoppet från HDD till SSD igen?

Ett hopp som skulle kunna bräcka det är nog när vi slutar ha separata minnen för arbete och för lagring.
Men det är några år kvar till dess.

Dock så var ju hdd -> ssd ett galet hopp. I princip på vilken maskin som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

En skulle vara: Amiga Stereo Sampling Cartridge till Fast Tracker! och idag har vi smaskiga DAW/VST plug-ins och datorer som kan driva dem utan att svettas, vilken resa hit! 😎

Javisst, så underbart det är Numera sitter man o jobbar i Bitwig. Men jag har faktiskt Renoise 3 och Reason 11 också
Bland mina bästa upgrades för min ljudproduktion är klart mina Beyer Dynamic DT-1770 Pro lurar.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Kulmus till optisk mus och första SSD'n är de mest märkbara uppgraderingarna jag kommer på, enorma QoL uppgraderingar båda de två. Kulmöss tenderade ju att samla skräp på kulan, så man fick rengöra den väldigt ofta och redan de första optiska mössen presterade enormt mycket bättre. En SSD gör att hela datorn känns mer responsiv och skär ner laddtider rejält.

Kulmus har man ju förträngt att det existerade ju! De var ju också ett bra lyft.

Permalänk

Det första jag minns är när jag köpte min 2600K med det nya EUFI bios, blev ett riktigt lyft annars är det utan tvekan custom loop. Kostade drygt 8000kr men ångrar det inte en sekund. Kommer aldrig gå tillbaka till luft igen.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hjälpsam

Lite svårt, men min första tvåkärniga CPU var ett stort lyft, vilket flyt det blev!
Athlon 4600 någonting tror jag att den hette.
HD4850 till HD 6950 och 6950 till R9 290 var också bra lyft!
Stora lyft för mig har alltid varit mycket minne, guld när min Atari 512 STe gick från 0,5 till 2,5 MiB!
Men numera köper jag alltid mycket minne från början.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Första gången man bootade datorn efter att ha installerat windows på SSD eller när jag gick från 24" 1080p till 34" 144hz ultrawide. Båda gav en enorm wow-upplevelse och visste att man aldrig skulle kunna gå tillbaka.

Permalänk
Medlem

I datorsammanhang så är det när jag gick från software rendering till mitt första grafikkort som var voodoo 3 2000 PCI.

I konsol sammanhang var det ju nästan varje generation från NES upp till dreamcast/ps2, kanske också ps3.

Skrivet av str8forthakill:

Gick från 165hz CRT till 60hz S-IPS, kan inte direkt påstå att steget tillbaka till 144hz IPS var största steget. Med tanke på att man faktiskt satt på snabbare skärm förr!

Vägrade byta ner mig till 60hz så jag hade kvar min 120hz CRT till 2012 när jag sen bytte till 120hz lcd.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av H0lmb3rg:

Första gången man bootade datorn efter att ha installerat windows på SSD eller när jag gick från 24" 1080p till 34" 144hz ultrawide. Båda gav en enorm wow-upplevelse och visste att man aldrig skulle kunna gå tillbaka.

Att boota från HDD tyckte jag funkade ganska bra, men att uppdatera Windows som ligger på en HDD, herregud!
Uppdaterade en gammal laptop från 2012 i höstas, tog ett dygn, slängde in en gammal SSD på 250 GB, vilket lyft!
En HDD är inte så tokig med fåtal stora filer, där en SSD verkligen skiner är filerna många och små, Windows har över 300 tusen filer!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bästa uppgradering tror jag som många andra nämnt är SSD. Uppgraderade min Macbook från 2009 någon gång i 2012 med SSD + 4 GB RAM. Datorn flyter fortfarande på bra för surf och bankärenden 11 år efter inköp.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av bogg:

Ja, jag bytte från en fin trinitron skärm till en tft typ 2003 och vilket skit det var i jämförelse. Enda fördelen var att den var mycket tunnare. En riktigt bra CRT är alla dagar bättre på det mesta jämfört med till och med dagens TFT-skärmar...

TN är skit!
För Data håller jag mig till IPS, för TV är Plasma svårslaget, har dock hört en del gott om Oled, men jag behåller min gamla Panasonic så länge den håller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Resizable bar.

Skämtåsido... om jag mäter det i livskvalitet, och jag kan hålla mig lite löst till området "hårdvara", så är det när jag köpte mina AKG Q701. Det va då jag insåg att jag varit musikdeprimerad i flera år, då jag inte haft pengar att spendera på sånt och mina senaste bra lurar va inte längre bra och lurarna jag köpte däremellan var inte alls vad jag hade tänkt mig.

Men om jag håller mig till datorhårdvara för spelande så måste det nog vara när jag byggde min första egna dator, från att ha använt farsans dator att spela på. Det va första gången jag hade en dator med ett kompetent grafikkort, GTX 260 (216SP-versionen), och det va extra speciellt eftersom det va just min egen dator som jag tjänat ihop pengar till själv.

Eller om det bara ska vara en enda komponent... då är det nog min första 144hz-skärm. Det finns ingen väg tillbaka efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninnuam:

Javisst, så underbart det är Numera sitter man o jobbar i Bitwig. Men jag har faktiskt Renoise 3 och Reason 11 också
Bland mina bästa upgrades för min ljudproduktion är klart mina Beyer Dynamic DT-1770 Pro lurar.

Bitwig of choice här med! 😎
Dem får gärna uppdatera sin Sampler med Elastique så man kan stanna i den miljön utan att blanda in Kontakt &/eller annat. 😉

Skrivet av baselica:

386sx-40 till 486dx2-66. Sicken fart.

Och just like that! you can play Doom! *grattis!* 😎

Permalänk
Medlem

Har oftast tagit rätt stora steg, men ändå har de känts mer evolutionära än revolutionära. De har alltså varit ungefär enligt föväntan el inte riktigt nått upp till förväntan med tanke på stegen. Då har man ändå pysslat med datorer i över 26 år..

Men de tydligaste skulle jag nog säga är:
A. Enkelkärnig till HT, sen upp till 4 kärnor (el bara 2+HT också).
B. ISDN till ADSL
C. HDD till SSD
D. En till två skärmar

Hjälpt en del privat att uppgradera, där har det skett rätt dramatiska förbättringar.
Elller vad sägs om steget (uppgradering, inte ny dat) från enkelkärnig+5400rpm HDD+2GB enkelkanaligt, till tvåkärnig+SSD+8 GB tvåkanaligt?
Bara steget till tvåkanaligt minne gör en hel del för prestandan, inte minst för integrerade grafiken.

När sen stegen går från "så man precis klarar sig" till "något bättre med mer marginal" märks det mindre.
Beror också väldigt mycket på användningen, om man i första läget är märkbart begränsad för det man använder så blir ju skillnaden tydligare.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

TN är skit!
För Data håller jag mig till IPS, för TV är Plasma svårslaget, har dock hört en del gott om Oled, men jag behåller min gamla Panasonic så länge den håller.

Jag har också en Panasonic-plasma!
Kommer fan inte ihåg modellen ens... men jag tror det va sista generationen av plasma-TV från Panasonic, 2010 eller något sånt.
Med 3D-funktion som faktiskt har kommit till en del användning, t.ex. till Avatar, Hobbit m.fl.

Det är iaf bra grejer fortfarande!

Permalänk
Medlem

3DFX Voodoo 1, jävlar vilken skillnad det blev

Permalänk

1. Att gå från en Mac med en 68030 på 33MHz och 12 MB RAM till en PowerMac G3 på 300MHz och 64 MB RAM. Sinnessjukt stort skillnad.

2. När man för ganska exakt 20 år sedan övergav klassiska MacOS och gick över till Mac OS X.

3a. Att slippa klumpiga tjockskärmar. Mycket bättre bild på moderna plattskärmar.

3b. Att gå från en ultraportabel Powerbook G4 med 12"-skärm till en iMac med 24". Kändes fullständigt enormt.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Bitwig of choice här med! 😎
Dem får gärna uppdatera sin Sampler med Elastique så man kan stanna i den miljön utan att blanda in Kontakt &/eller annat. 😉

Och just like that! you can play Doom! *grattis!* 😎

Cool, faktiskt inte så ofta jag stöter på folk som kör Bitwig så är alltid en positiv överraskning

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

SSD lyfte det rejält för mig att slippa den tröga uppstarten av windows...
Jag vet inte varför men har aldrig tyckt att den högre frekvensen på skärmen hjälpte mig även om jag köpte en av intresse tillslut för att se om jag upptäckte någon skillnad.

Permalänk
Medlem

När jag ägde min Amiga 1200 med extra minnes kort i och byte ut det mot ett 603e PPc kort med grafikkort och klämde i 128Mb minne var inte mycket som funka på ppc processorn men det som gjorde det gick till typ 100 gånger snabbare speciellt med grafikkortet.

Blizzard PPC (603e/240, 060/50, 3.1 in RAM, Voodoo 3 3000

Riktigt bra kort på den tiden kosta några tusen

Annars tycker jag om uppgraderingen från min 6700k/GTX1070 till mitt 5900X/RTX3080 var en väldigt bra uppgradering med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extrapaj:

Vet inte riktigt. Däremot vet jag vad som var den största nedgraderingen, nämligen LCD skärmen. Jävlar vilket skräp. CRT skärmar än idag utklassar varenda spelskärm som finns idag i spelprestanda.

Hade en Samsung 959NF innan jag gick till LCD. Tyvärr så bilden börjat gulna, så byte till Philips 20.1" LCD var suverän, mycket skarpare och lugnare bild. Enda som jag inte gillade var sämre svärta, och det är ju fortfarande ett problem.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Får nog säga från en G4400 till en 4670K som var parat med ett 750ti, blev en enorm skillnad i CS som var det enda spelet jag spelade på den tiden.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Steget från Q9450 till 2600K var rätt gigantiskt, då körde jag ändå Q9450 i 3.84GHz men 5.0GHz(24/7) var ju en hel del mer(5.3GHz CPUZ suicide run) samtidigt som IPC var brutalt bättre och DDR3-2133 vs DDR2-1066. Det kändes som den skulle hålla hur länge som helst, och faktiskt, 2600K är inte superdålig ens idag. Även om jag har pensionerat den.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||