Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MrWhizeguy:

Är väl det jag känner.. När det är implementerat korrekt, så är det toppen! Kanske jag som haft fel skärmar eller inställningar. Många gånger känner jag att det hade varit fint med att bara sätta igång HDR borde räcka, och att spel/appar vet vilken skärm den körs mot och justerar sig automatiskt 😂

Filmer/serier körs alltid i hdr när det finns tillgängligt! Upplevelsen blir såå mycket bättre!

HDR i Windows är och har varit en riktig soppa. Först sköttes det av drivers, sedan direkt av diverse spel, och nu framför allt via switch i inställningar. Men! För vissa spel måste switchen vara på innan du startar, annars finns inte HDR-alternativet. Andra kan själva kicka HDR, när du aktiverar det. So that makes (no) sense.

Är det slut där? Nä. I till exempel Nvidias inställningar kan du välja 8 bpc, 10 bpc etc. Rent krasst krävs ju 10 bpc för dynamiska omfånget som vi kallar HDR, men... du kan aktivera det med 8 bpc. Vad händer då? Kör den HDR i 8-bit? Vad kastas bort? Och startar du ett spel här, kan det be om 10-bit eller trycks det ihop i 8-bit? Who knows? 🤷‍♂️

Skrivet av Ürkel:

...att HDR gör färger blekare vet jag om...

Fast det är (för mig) den springande punkten! HDR gör inte färger blekare per se, däremot gör felaktiv HDR-implementation någonstans i kedjan (system, skärm, mjukvara etc) att färger kan bli urtvättade. Finns inget med HDR i sig som säger det ska hända, tvärt om har HDR ett betydligt större dynamiskt omfång med mer mättade färger!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kör inte HDR i Windows alls, utan enbart på min MacBook Air M1 samt LG OLED:s.

Min Dell XPS 13 "ska" klara HDR, men drivrutinerna i Windows säger annat.

Permalänk
Medlem

Har det alltid avstängt på min Lenovo Y27Q-20 då den ställer in ljusstyrkan på max, medan jag föredrar att ha den på 0%.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Kör alltid med det av. De ser förjävligt ut på dom två skärmarna jag testat. Av nån anledning funkar de skit på PC jämfört med konsoll, men de beror nog mest på att skärmarna jag testat inte varit så bra på just det jämfört med min Philips TV.
Datorskärmen är en Gigabyte M27F. Är väldigt nöjd med den i övrigt däremot 🙂

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Fast det är väl inte HELT vad Thomas skriver? Att inte köra HDR för skrivbordet är en sak, men för film och spel en annan.

Vet inte om jag var otydlig men var just skrivbordsmiljön jag menar. Skulle haft med det i rubriken men nu är det för sent. Ock som andra skriver är det synd att HDR inte sköts automatiskt i Windows som med mediaboxar. Vore skönt om när man spelar en film i HDR så kickar det in och det var samma med alla spel som stödjer HDR. Men kanske är svårt att få till i ett OS?

Men jag har HDR på ibland hela tiden för att lättare kunna läsa text pga mina utbytta ögonlinser. Har inte jättedåligt mörkerseende men just skärmar har jag svårt att se om de är dimmade. Annars ser jag perfekt men det är olika person till person som genomgått samma operation.

Så, slut på edit

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Trådskaparen

Endast 8 % som alltid har HDR på (skrivbordet, film och spel). Känns som ett litet misslyckande från Microsoft eftersom kopplar man en HDR skärm till datorn ställs den första gången på HDR automatiskt (om det fortfarande är så). Alltid undrat om många kör på standard, HDR On, men nu vet man i alla fall vad Swecklockers medlemmar har för vanor dvs stänger av funktionen och sätter på när det behövs. Och kul med en tråd där alla i diskussionen är överens.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

HDR i Windows är och har varit en riktig soppa. Först sköttes det av drivers, sedan direkt av diverse spel, och nu framför allt via switch i inställningar. Men! För vissa spel måste switchen vara på innan du startar, annars finns inte HDR-alternativet. Andra kan själva kicka HDR, när du aktiverar det. So that makes (no) sense.

Är det slut där? Nä. I till exempel Nvidias inställningar kan du välja 8 bpc, 10 bpc etc. Rent krasst krävs ju 10 bpc för dynamiska omfånget som vi kallar HDR, men... du kan aktivera det med 8 bpc. Vad händer då? Kör den HDR i 8-bit? Vad kastas bort? Och startar du ett spel här, kan det be om 10-bit eller trycks det ihop i 8-bit? Who knows? 🤷‍♂️

Fast det är (för mig) den springande punkten! HDR gör inte färger blekare per se, däremot gör felaktiv HDR-implementation någonstans i kedjan (system, skärm, mjukvara etc) att färger kan bli urtvättade. Finns inget med HDR i sig som säger det ska hända, tvärt om har HDR ett betydligt större dynamiskt omfång med mer mättade färger!

Jepp, märkte det när jag testade på min LG B7 i vardagsrummet. Som natt och dag vs Samsung LCD-skärm till datorn, synd bara att datorn är big no-no i vardagsrummet

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Har inte HDR på min monitor men streamar nästan allt till min HDR kapabla tv dock går det inte att få HDR då.

Permalänk
Medlem

En fråga, måste man köra HDR on i Windows settings för att köra det i spel? eller är det individuellt?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Köpte en PG279Q sommaren 2018 som inte har stöd för HDR. Sett till mina behov så kommer jag inte byta upp mig på allra minst tre år, såvida jag inte blir biten av HDR-flugan!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

HDR på men endast vid gaming om spelet stödjer det, och kräver att det slås på i windows (vilket alla spel inte gör).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Oneone:

En fråga, måste man köra HDR on i Windows settings för att köra det i spel? eller är det individuellt?

Emil Åkered tog upp det tidigare i tråden, ja man måste ha det påklickat innan du startar spelet, annars är alternativen för HDR utgråade inne i spelet.

Det är mest därför jag inte stänger av. På datorn som är kopplad till HDR-skärm så spelas det enbart spel, och då kan det lika gärna vara på. Jag är aldrig ute i skrivbordsmiljön på den datorn.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

En fråga, måste man köra HDR on i Windows settings för att köra det i spel? eller är det individuellt?

Tyvärr är det så med de flesta spel som stödjer HDR har jag märkt. Man måste slå på HDR i Windows. Samma med appen Film&TV. Orginal Kodi stödjer inte HDR.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

För mig är det mest en bekvämlighetsfråga. Alla filmer, tv-serier och spel som stödjer HDR nyttjar jag när tillfälle ges och eftersom jag tenderar till att växla mellan de tre olika aktiviteterna lite när som så är HDR alltid på även i skrivbordsmiljö där jag inte tycker att det gör något numera. Efter kalibrering blir även den delen väldigt bra så då finns ingen anledning att sätta det på off.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

För mig är det mest en bekvämlighetsfråga. Alla filmer, tv-serier och spel som stödjer HDR nyttjar jag när tillfälle ges och eftersom jag tenderar till att växla mellan de tre olika aktiviteterna lite när som så är HDR alltid på även i skrivbordsmiljö där jag inte tycker att det gör något numera. Efter kalibrering blir även den delen väldigt bra så då finns ingen anledning att sätta det på off.

Ofta samma här. Men när det är beckmörkt i rummet är jag ibland tvungen att stänga av HDR. Vore trevligt om Windows kunde skifta automatiskt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Lego Master

Alltid av i Windows (because wtf Microsoft), men igång i vissa spel beroende på hur de ser ut med/utan HDR.
Tycker color banding är ett groteskt fult koncept, så får ibland undvika HDR för att det ser mongo ut.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield