Permalänk
Medlem

Poll - Hur många använder HDR på PC

Är nyfiken av mig. Min fråga är till er som sitter med Windows-datorn kopplat till HDR-skärmar/TV. Kör ni med HDR-inställningen i Windows?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Keeper of the Bamse

Alltid på! Nu för tiden ser det inte ur som skit om själva spelet inte stödjer HDR, så det finns ingen direkt anledning att stänga av

Edit: Kör LG OLED, har inte HDR på lilla skärmen

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltid av. Känns fortfarande mer som en gimmick då ljusstyrkan inte verkar räcka till på de tre/fyra skärmar jag testat.

De få gånger jag spelat på TVn däremot, har jag haft det aktiverat till några spel

Permalänk
Hedersmedlem

Kan nästan lova att många "Alltid HDR av" kommer vara från de som inte har HDR-skärm och inte läste introtexten innan svar. Lägg till en "Har ej HDR-skärm" så kanske det blir lite rättvisande

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har ingen HDR skärm, läääängtar till den dagen jag har tillräckligt med cash för en imponerande skärm

Permalänk
Medlem

Ungefär hälften av spelen spelar jag på min LG OLED, och då har jag nästan alltid HDR på. Ett undantag nyligen var Hitman 2 som såg hemskt ut med HDR påslaget av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kan nästan lova att många "Alltid HDR av" kommer vara från de som inte har HDR-skärm och inte läste introtexten innan svar. Lägg till en "Har ej HDR-skärm" så kanske det blir lite rättvisande

Fixat 👍 men kanske för sent. Fast det är som du skriver att valet Har ej HDR-skärm är i kontrast till introtexten. Ungefär som när någon säger att maten var skitgod (och inte är en fluga, men flugor kan ju ändå inte snacka).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Relik 📜

HDR på ibland, LG CX. Tycker inte mappningen av SDR i HDR i Windows är helt klockren, så slår oftast av när jag ska spela något utan HDR-stöd, kolla på SDR-video etc.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Ungefär hälften av spelen spelar jag på min LG OLED, och då har jag nästan alltid HDR på. Ett undantag nyligen var Hitman 2 som såg hemskt ut med HDR påslaget av någon anledning.

Samma med The Division II med mitt grafikkort och LG TV.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Alltid på! Nu för tiden ser det inte ur som skit om själva spelet inte stödjer HDR, så det finns ingen direkt anledning att stänga av

Edit: Kör LG OLED, har inte HDR på lilla skärmen

Ja, i början såg HDR på Windows obegripligt urvattnat ut. Blev ju bättre med tiden men i början var kruxet att HDR i Windows kickade i automatiskt och jag blev helt förtvivlad när det rullades ut i en W10 uppdatering. Gick ju inte använda datorn tills man av en händelse hittade inställningen att stänga av det. Men numera ser det bra ut fast det inte är fullkomligt bra.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

HDR är avstängt i windows, då det drar med mer problem än vad det är bra. Men spel brukar oftast sätta igång hdr automatiskt har jag för mig, så det är väl trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

HDR på ibland, LG CX. Tycker inte mappningen av SDR i HDR i Windows är helt klockren, så slår oftast av när jag ska spela något utan HDR-stöd, kolla på SDR-video etc.

Relik 😏 Gjorde också så innan men har blivit lat och har numera nästan alltid HDR på. Fast vissa YouTube kanalers SDR material blir för ljusa som tex LTT. Illa även utan HDR påslaget men inte lika mycket.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

har skärm med grundläggande hdr stöd (Dell S2721DGFA), stängde av det. Vill inte ha det igång i desktop läge men verkar inte gå att slå igång på applikations basis i windows vad jag sett.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

HDR i spel är ett måste om man gillar ögongodis och om spelet har stöd. Skillnaden är dag och natt. Man måste leka lite med färginställningarna i nvidias kontrollpanel och i själva spelet.
Cyberpunk 2077 med HDR behöver ett ReShade filter från NexusMods.

Kör på ASUS TUF VG27AQL1A

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av xSean145:

HDR i spel är ett måste om man gillar ögongodis och om spelet har stöd. Skillnaden är dag och natt. Man måste leka lite med färginställningarna i nvidias kontrollpanel och i själva spelet.
Cyberpunk 2077 med HDR behöver ett ReShade filter från NexusMods.

Kör på ASUS TUF VG27AQL1A

Hah, det påminner mig om när jag hittade Red Dead Redemption 2's "Game" läge för HDR. Tyckte det såg lite... urvattnat ut, men när man slog på game så ba "JAMEN NUUUU SÅÅ"

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Valde hade ej hdr skärm. När jag tänker efter stödjer ena skärmen säkerligen detta, men det är inget jag ens bryr mig om. D¨jag inte använder datorskärm till att kolla på hdr material.

Permalänk
Avstängd

Bryr mig inte om HDR alls. Med LCD så får man högre ljusstyrka, men svärtan är fortfarande dåligt. Med OLED så får man svärtan men desto högre ljusstyrka desto snabbare så föråldras cellerna.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

LG OLED 55" B7 TV - HDR påslaget i filmer och TV-serier där det erbjuds och när det känns värt det.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Bryr mig inte om HDR alls. Med LCD så får man högre ljusstyrka, men svärtan är fortfarande dåligt. Med OLED så får man svärtan men desto högre ljusstyrka desto snabbare så föråldras cellerna.

Nja, den höga ljusstyrkan i HDR-läge på OLED används bara för ett par procent av pixlarna i taget, och då vanligtvis bara korta stunder per "region", som t.ex. lyktor från en bil i en enda scen. Ljusstyrkan sjunker vid högre APL (average picture level). Jag tror därför inte att HDR minskar livslängden märkvärt, om du nu inte har en källa som säger något annat.

Drar man upp ljusstyrkan till max över hela panelen så kanske livslängden påverkas, men det gäller ju oavsett om man använder HDR eller ej.

Permalänk
Medlem

HDR alltid på. Har Sony 65XE9005 som skärm.

Som andra varit inne på var den första implementeringen i Windows felaktig men fungerar nu väldigt bra.

Och för guds skull: KALIBRERA SKÄRMEN innan ni dömer ut något...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av urban22:

Nja, den höga ljusstyrkan i HDR-läge på OLED används bara för ett par procent av pixlarna i taget, och då vanligtvis bara korta stunder per "region", som t.ex. lyktor från en bil i en enda scen. Ljusstyrkan sjunker vid högre APL (average picture level). Jag tror därför inte att HDR minskar livslängden märkvärt, om du nu inte har en källa som säger något annat.

Drar man upp ljusstyrkan till max över hela panelen så kanske livslängden påverkas, men det gäller ju oavsett om man använder HDR eller ej.

Skulle kanske skrivit det bättre...mer att det finns brister i allt, saknas bra industri-standarder vad gäller stödda format också.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kaleid:

Skulle kanske skrivit det bättre...mer att det finns brister i allt, saknas bra industri-standarder vad gäller stödda format också.

Videon förklarar the basics bra. Men likt många drar till det med helt onödig "FAKE" och rör till det runt tekniken utan att ge vägledning. Tyvärr ser jag fler som jagar views och klick på det här sättet än vad jag träffar på innehåll som faktiskt vill förklara.

Det finns tydliga HDR-standarder som i allra högsta grad är anammade av industrin:
(1) HDR10 – Basen som alla använder. Dolby Vision och HDR10+ adderar dynamiska format ovanpå på HDR10. Därför är båda bakåtkompatibelt med HDR10. Valet mellan Dolby Vision och HDR10+ är mer en fråga om det utbud man vill nå. Dolby Vision är etablerat i fler tjänster (Netflix, Apple, Disney+) och har ett större utbud samt öppnar för högre kvalitet samt mer sömlös integration SDR/HDR jämfört med HDR10+

(2) HLG för att svara mot förutsättningarna för broadcast. Lite för dyrt att skicka upp nya satelliter enbart för HDR. Marginell betydelse i en strömmande värld.

(3) Inget mer. Det finns i praktiken inga andra HDR-format. Det har, likt med alla ny utveckling, föreslagits kanske dussinet HDR-varianter likt den i videon nämnda Technicolors format. Ingen har tagit fart utöver ovan två nämnda grundformat. Alla TV idag hanterar HDR10 och HLG.

Vad som är otydligt är skillnaden på implementeringen och den är också ganska enkel att hålla i huvudet:
OLED: Mycket hög HDR-kvalitet med betoning på dynamiskt omfång
LCD med diverse FALD-lösningar i den dyrare toppklassen: Hög till mycket hög HDR-kvalitet med betoning på ljusstyrka
Allt annat: är LCD:er med medioker eller usel förmåga till dynamiskt omfång. Vilket inkluderar nästan alla datorskärmar. HDR-innehåll kan fortfarande ha en kvalitetsmässig fördel över SDR, särskilt med Dolby Vision och HDR10+. Därför är det är inte helt förgäves även om HDR i sig inte innebär någon betydande förändring mot SDR.

Så kort svar: Välj bland de bästa TV-apparaterna och man får HDR med hög kvalitet idag. Välj något annat och HDR är ofta alldeles meh.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Bra svar men vad tycker du om HDR på skrivbordet? Själv har jag multifokala linser inopererade och på min LG C9 syns text mycket bättre med HDR eller SDR "Technicolor Expert ljust rum". Tyvärr blir ofta YouTube videor där folk "color grading" för glatta livet en plåga för ögonen så man får ändra till mörkare på skärmen eller låta bli att titta. Ett problem som inte visar sig i riktiga filmer. Folk som Marques Brownlee tycker jag håller sig inom ramarna. Kanske för att han gjort en LASIK 😄

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av yrfhar:

@Laxpudding: Bra svar men vad tycker du om HDR på skrivbordet?

I stort sett ofta meningslöst eftersom skrivbordet/Windows är skapat för SDR. Hela implementationen av HDR i Windows bygger på att mappa in SDR-nivåerna och detta genomförs med generellt mycket sämre resultat än att köra SDR som vanligt.

När jag fortfarande skrev för Swec brukade jag mäta SDR-i-HDR-i-Windows på skärmarna och konstaterade att precis allting blev sämre. Färgrymden krymper och är mindre än rec.709, kontrastförhållandet sjunker och belysningen lyser på med full ljusstyrka men eldar egentligen bara för kråkorna. Windows gör gissningar som inte stämmer. Dessa gissningar hade fungerat bättre under HDR10+ eller DV eftersom det då kommer mer utförlig metadata från skärmen om dess faktiska kapacitet.

Så länge Windows är SDR kommer det inte finnas någon egentligen poäng med att köra HDR på skrivbordet. Det kan aldrig bli bättre, utan kan bara bli sämre eller i bästa fall en smidig kompromiss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

I stort sett ofta meningslöst eftersom skrivbordet/Windows är skapat för SDR. Hela implementationen av HDR i Windows bygger på att mappa in SDR-nivåerna och detta genomförs med generellt mycket sämre resultat än att köra SDR som vanligt.

Just nu har flest svarat Alltid HDR av och håller med dig 👍

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Alltid av, har inte sett något positivt i bildkvaliten i verken film eller spel med HDR vs SDR. 3DTV 2.0 imo. LG 48CX

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Laxpudding:

I stort sett ofta meningslöst eftersom skrivbordet/Windows är skapat för SDR. Hela implementationen av HDR i Windows bygger på att mappa in SDR-nivåerna och detta genomförs med generellt mycket sämre resultat än att köra SDR som vanligt.

När jag fortfarande skrev för Swec brukade jag mäta SDR-i-HDR-i-Windows på skärmarna och konstaterade att precis allting blev sämre. Färgrymden krymper och är mindre än rec.709, kontrastförhållandet sjunker och belysningen lyser på med full ljusstyrka men eldar egentligen bara för kråkorna. Windows gör gissningar som inte stämmer. Dessa gissningar hade fungerat bättre under HDR10+ eller DV eftersom det då kommer mer utförlig metadata från skärmen om dess faktiska kapacitet.

Så länge Windows är SDR kommer det inte finnas någon egentligen poäng med att köra HDR på skrivbordet. Det kan aldrig bli bättre, utan kan bara bli sämre eller i bästa fall en smidig kompromiss.

Skrivet av yrfhar:

Just nu har flest svarat Alltid HDR av och håller med dig 👍

Fast det är väl inte HELT vad Thomas skriver? Att inte köra HDR för skrivbordet är en sak, men för film och spel en annan. Där finns ju tydlig uppsida, under förutsättning att bra stöd finns i hela kedjan såklart. Där är inte heller Windows "skissa och gissa" en faktor, eftersom det inte handlar om mappning av SDR i HDR.

Skrivet av headphoneninja:

Alltid av, har inte sett något positivt i bildkvaliten i verken film eller spel med HDR vs SDR. 3DTV 2.0 imo. LG 48CX

Jag ser ändå rätt tydlig skillnader i både film och spel! Skulle absolut säga att HDR är att föredra, under förutsättning att implementationen är korrekt - alltså, CP2077 etc kan skippas. Skulle jag jämföra HDR med annat är det väl snarast att gå från 8-bitars till 24-bitars färgdjup och helt plötsligt ha en hög nyanser som helt enkelt inte fanns innan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Fast det är väl inte HELT vad Thomas skriver? Att inte köra HDR för skrivbordet är en sak, men för film och spel en annan. Där finns ju tydlig uppsida, under förutsättning att bra stöd finns i hela kedjan såklart. Där är inte heller Windows "skissa och gissa" en faktor, eftersom det inte handlar om mappning av SDR i HDR.

Jag ser ändå rätt tydlig skillnader i både film och spel! Skulle absolut säga att HDR är att föredra, under förutsättning att implementationen är korrekt - alltså, CP2077 etc kan skippas. Skulle jag jämföra HDR med annat är det väl snarast att gå från 8-bitars till 24-bitars färgdjup och helt plötsligt ha en hög nyanser som helt enkelt inte fanns innan.

Är väl det jag känner.. När det är implementerat korrekt, så är det toppen! Kanske jag som haft fel skärmar eller inställningar. Många gånger känner jag att det hade varit fint med att bara sätta igång HDR borde räcka, och att spel/appar vet vilken skärm den körs mot och justerar sig automatiskt 😂

Filmer/serier körs alltid i hdr när det finns tillgängligt! Upplevelsen blir såå mycket bättre!

Permalänk
Medlem

Har en Samsung C32HG70, stänger alltid av. HDR på denna skärm gör skärpan skum och allt ser bara konstigt ut, att HDR gör färger blekare vet jag om, inte det jag stör mig på. Har testat med BFV och Star Wars Battlefront 2. Med datorn kopplad till min LG B7 ser det dock riktigt bra ut men det var bara en engångsgrej.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

HDR av i Windows, men oftast på i Spel som stödjer det