Är idag en bra tid att bygga en prisvärd dator i delar, eller vänta på fallande priser?

Permalänk

Är idag en bra tid att bygga en prisvärd dator i delar, eller vänta på fallande priser?

Jo, jag ser t.ex att ssd hårddiskar har typ halverats i pris per prestanda jämfört med vad de kostade då jag köpte en senast för ca 2 år sedan Och det är ju tacksamt, men nu undrar jag; är idag en bra tid att spendera pengar på resten av datorns alla komponenter för en hel system uppgradering?

Har corona pressat upp priserna? Finns det kanske någon som vet en sida, helst svensk, som visar prisutveckling över tid på komponenterna?

Jag har inte direkt brådis att bygga ny dator och kan vänta x månader om så behövs

Permalänk
Medlem

Det är väldigt svårt att få tag på det grafikkort man vill ha. Även brist på vissa populära CPUer. Det har pratats om brist även på... ja, nätagg och SSD, vet inte hur allvarligt det är. Det skulle vara en bra tid att bygga om tillgången var normal och priserna likaså. Som det nu är så är jag glad över att jag inte behöver bygga i dag.

Edit: det kan iofs gå att få tag på saker om man köper färdigbyggda datorer, har jag hört.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Grafikkort och många processorer är unobtanium, RAM minnen har stigit på sistone, och DDR5 står för dörren.

Jag hade väntat!

Permalänk
Medlem

Jag skulle avvakta lite till... i nuläget är det fler faktorer än bara pandemin som påverkar.

Skulle jag gissa: kanske bra nog läge till sommaren/hösten.

Det enklaste är nog att hålla koll via https://prisjakt.nu - komponenter de har listade brukar ha tillhörande prisutveckling... 👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Om du inte har bråttom så vänta absolut. Är fruktansvärt dålig tid just nu att bygga själv.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P