Varm Threadripper 3960x med Noctua U14-s SR3

Permalänk

Varm Threadripper 3960x med Noctua U14-s SR3

Hej på er. Fick igång min nya dator i förrgår och det är ju ett jäkla monster att vara snabb! Har idag suttit och redigerat lite i Premiere och vid hård belastning av CPUn (inte max men ca 80% under en tid) så kliver temperaturen upp till ca 85 grader och ligger där stadigt. Jag hade en peak på 91 grader (!) allt enligt CPUID HWMonitor.

Jag har en TR 3960x i ett Define 7 XL chassie, med org fläktar i chassiet och en Noctua u14-s med en extramonterad fläkt på flänsarna. Trots hög ljudnivå med dubbla fläktar på kylflänsarna så når jag dessa höga temperaturer. Hur kan jag få ner temperaturen mer? Är inte Noctua CPU-fläkten bra? Jag monterade ju en extrafläkt på kyltornet men hade tänkt ta bort den igen då det låter åt helvete för mycket ärligt talat - men med temperaturer på uppåt 91 grader så känns det som en dum idé.

Några tankar?

Visa signatur

Primary: Aorus Xtreme TRx40, Threadripper 3960x, 128GB 3600Mhz ram, Asus GTX3080 OC, 2x Mp600 Pro 2TB, 1x Mp600 Pro 1TB, 2x Samsung 970 Pro 2TB, 4x WD Red 10TB

Secondary: ASUS x299 Prime-Deluxe, Intel i9 7900x, 64GB RAM, Asus GTX1080Ti Strix OC, 1x Samsung NVMe SSD 2TB, 2x Samsung NVMe SSD 500GB, 4x WD Red 10TB, 2x WD Red 14TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av real_NiKeMaN:

Hej på er. Fick igång min nya dator i förrgår och det är ju ett jäkla monster att vara snabb! Har idag suttit och redigerat lite i Premiere och vid hård belastning av CPUn (inte max men ca 80% under en tid) så kliver temperaturen upp till ca 85 grader och ligger där stadigt. Jag hade en peak på 91 grader (!) allt enligt CPUID HWMonitor.

Jag har en TR 3960x i ett Define 7 XL chassie, med org fläktar i chassiet och en Noctua u14-s med en extramonterad fläkt på flänsarna. Trots hög ljudnivå med dubbla fläktar på kylflänsarna så når jag dessa höga temperaturer. Hur kan jag få ner temperaturen mer? Är inte Noctua CPU-fläkten bra? Jag monterade ju en extrafläkt på kyltornet men hade tänkt ta bort den igen då det låter åt helvete för mycket ärligt talat - men med temperaturer på uppåt 91 grader så känns det som en dum idé.

Några tankar?

Testa att montera om. Kan hjälpa, kan ju blivit något knas...

Glhf!

edit: sen är väl inte Define lådorna de bästa ur ett luftflödesperspektiv.

Permalänk
Medlem

Du har stoppat en 212 evo på en överklockad 10900K som en analogi. Ja kylaren är groteskt underdimensionerad för din 24 kärniga extremt effektslukande CPU. En Noctua D15 skulle vara i lägsta laget. En 360 radiator /AIO kylare att föredra.

Permalänk
Medlem

Din kylare orkar inte med mer skulle jag tro.
Precis som @str8forthakill skriver så behöver du nåt kraftfullare helt enkelt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Utan att ha erfarenhet av så effektkrävande hårdvara så tycker jag ändå 85 grader låter orimligt varmt. Åtminstone enligt Noctua själva så ska det finnas "Medium precision boost headroom" med den kylaren (vad nu det betyder i termer av temperaturer): https://ncc.noctua.at/cpus/model/AMD-Ryzen-Threadripper%20396...

En första sak att dubbelkolla är kanske att båda fläktarna pekar åt rätt håll?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Utan att ha erfarenhet av så effektkrävande hårdvara så tycker jag ändå 85 grader låter orimligt varmt. Åtminstone enligt Noctua själva så ska det finnas "Medium precision boost headroom" med den kylaren (vad nu det betyder i termer av temperaturer): https://ncc.noctua.at/cpus/model/AMD-Ryzen-Threadripper%20396...

En första sak att dubbelkolla är kanske att båda fläktarna pekar åt rätt håll?

Noctua speccar sina kylare på ett lite fult sätt
https://noctua.at/en/noctua-standardised-performance-rating

"medium turbo/overclocking headroom" antyder att kylaren klarar att kyla CPUn så den precis klarar att ligga ungefär mitt mellan Stock Clocks och Boost Clocks. Dvs att en 3960X kan ligga på runt 4.1GHz under last begränsad av thermal throttling.

Permalänk
Medlem

Har du testat med att undervolta cpun?

Sedan så är inte 80-90c extremt varmt. Inget de tar direkt skada av.
Dessa cpuer reglerar sig själva, så börjar dom komma upp i de temperaturerna så börjar dom klocka ner sig istället.

Permalänk
Medlem

Behövs en bättre kylare för det där. Den drar mkt el och mycket yta/kärnor att kyla

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk

Någon som har ett faktiskt tips på en kylare som är bättre än den jag har? Ska få plats i ett Define 7 XL chassie...

Visa signatur

Primary: Aorus Xtreme TRx40, Threadripper 3960x, 128GB 3600Mhz ram, Asus GTX3080 OC, 2x Mp600 Pro 2TB, 1x Mp600 Pro 1TB, 2x Samsung 970 Pro 2TB, 4x WD Red 10TB

Secondary: ASUS x299 Prime-Deluxe, Intel i9 7900x, 64GB RAM, Asus GTX1080Ti Strix OC, 1x Samsung NVMe SSD 2TB, 2x Samsung NVMe SSD 500GB, 4x WD Red 10TB, 2x WD Red 14TB.

Permalänk
Skrivet av nikwad:

Har du testat med att undervolta cpun?

Sedan så är inte 80-90c extremt varmt. Inget de tar direkt skada av.
Dessa cpuer reglerar sig själva, så börjar dom komma upp i de temperaturerna så börjar dom klocka ner sig istället.

Nej jag har inte testat att undervolta CPUn... Är det något man ska försöka ge sig på?

Grejen är att U14s med dubbla fläktar låter för mycket - samtidigt som kyleffekten redan nu är på gränsen. Så tar jag bort den extra fläkten jag monterat - så blir det ju ännu varmare... Så finns det något bättre så är ajg öppen för förslag.

Visa signatur

Primary: Aorus Xtreme TRx40, Threadripper 3960x, 128GB 3600Mhz ram, Asus GTX3080 OC, 2x Mp600 Pro 2TB, 1x Mp600 Pro 1TB, 2x Samsung 970 Pro 2TB, 4x WD Red 10TB

Secondary: ASUS x299 Prime-Deluxe, Intel i9 7900x, 64GB RAM, Asus GTX1080Ti Strix OC, 1x Samsung NVMe SSD 2TB, 2x Samsung NVMe SSD 500GB, 4x WD Red 10TB, 2x WD Red 14TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av real_NiKeMaN:

Nej jag har inte testat att undervolta CPUn... Är det något man ska försöka ge sig på?

Grejen är att U14s med dubbla fläktar låter för mycket - samtidigt som kyleffekten redan nu är på gränsen. Så tar jag bort den extra fläkten jag monterat - så blir det ju ännu varmare... Så finns det något bättre så är ajg öppen för förslag.

Som jag ser det så har du tre alternativ:

1. Sänk volt/tdp för mindre värmeutveckling så du kan sänka fläkthastigheten. Men du förlorar lite prestanda.

2. Max prestanda men med fläktarna på full fart. Men testa att montera om kylaren så att du säkerställ jämt och bra monteringstryck, detta steg borde du även göra för alt 1.

3. Försöker hitta en lämplig AIO eller luftkylare med högre kylningskapacitet. Eller så bygger du en custom loop för cpun om du hittar inte någon bättre kylare.

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D15 eller nån 360mm AIO kylare.
Kolla lite reviews.

Kör själv en D15 till min 5800X, med PBO aktivt kan den höras en del, utan PBO är den tyst skulle jag säga.
Går ju alltid att tweaka sina grejor för att hitta ett bra läge.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Noctua NH-D15 eller nån 360mm AIO kylare.
Kolla lite reviews.

Kör själv en D15 till min 5800X, med PBO aktivt kan den höras en del, utan PBO är den tyst skulle jag säga.
Går ju alltid att tweaka sina grejor för att hitta ett bra läge.

Detta och prova undervolta.
Mycket mer kan du inte göra om du inte tar bort sidan på datorn och ställer en bordsfläkt där.
Blir denna sommaren som dom senaste så är undervolta väldigt tacksamt att ha gjort redan nu.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Noctua NH-D15 eller nån 360mm AIO kylare.
Kolla lite reviews.

Kör själv en D15 till min 5800X, med PBO aktivt kan den höras en del, utan PBO är den tyst skulle jag säga.
Går ju alltid att tweaka sina grejor för att hitta ett bra läge.

Bara ett "litet" problem med ditt förslag.
D15 passar inte på en threadripper 3960x

Permalänk
Medlem

Köp en aio med stor kylare och som har en yta som täcker hela IHS.
Luftkylare har inget att göra på en Threadripper. Dessutom oftast lättare att dumpa värmen utanför chassit med en radiator.
Kör själv en TT aio på min TR med 360mm radiator.

Permalänk

Satt precis och googlade och hittar samma som en del ovan att NH-D15 inte passar på Trx40... NH-u14s är den största. Förvånar mig att det ställer till problem då flera youtubers har valt liknanade lösning t.ex. Linus (LTT) mfl. Märkligt som sjutton.

Visa signatur

Primary: Aorus Xtreme TRx40, Threadripper 3960x, 128GB 3600Mhz ram, Asus GTX3080 OC, 2x Mp600 Pro 2TB, 1x Mp600 Pro 1TB, 2x Samsung 970 Pro 2TB, 4x WD Red 10TB

Secondary: ASUS x299 Prime-Deluxe, Intel i9 7900x, 64GB RAM, Asus GTX1080Ti Strix OC, 1x Samsung NVMe SSD 2TB, 2x Samsung NVMe SSD 500GB, 4x WD Red 10TB, 2x WD Red 14TB.

Permalänk
Medlem

min Gen2 går aldrig så varm, jag har noctua luftkylning med bubbla fläktar. jag kör med en Noctua NH-U12S TR4-SP3, men den är upp till 180 TDP, Gen3 vill jag minnas vill ha en kylare som klarar 240. för jag var inne på att skaffa en Gen3 TR.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått varför man skall sitta och klocka ned och undervolta. I så fall är det väl bättre att köpa en icke threadripper och köra i stock. Annars betalar du bara mer för något du inte kommer kunna utnyttja. Detta är mer en generell kommentar till underklockningsgänget på Swe(under)clockers.

Gällande din TR så är nog kylaren för klen. Köp en 360 el 420 AIO så kommer det gå bra. Eller custom water så klart.

Permalänk
Viking
Skrivet av Daniel75:

Jag har aldrig förstått varför man skall sitta och klocka ned och undervolta. I så fall är det väl bättre att köpa en icke threadripper och köra i stock. Annars betalar du bara mer för något du inte kommer kunna utnyttja. Detta är mer en generell kommentar till underklockningsgänget på Swe(under)clockers.

Gällande din TR så är nog kylaren för klen. Köp en 360 el 420 AIO så kommer det gå bra. Eller custom water så klart.

Att undervolta behöver inte ens försämra prestandan. Vet inte riktigt hur det ser ut för CPU:er, men med grafikkort kan man undervolta och faktiskt få ökad prestanda. Ett bra exempel på det är 3080 och 3090.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Att undervolta behöver inte ens försämra prestandan. Vet inte riktigt hur det ser ut för CPU:er, men med grafikkort kan man undervolta och faktiskt få ökad prestanda. Ett bra exempel på det är 3080 och 3090.

Precis. Samma gäller cpu. Går dom svalare boostar dom mer och längre = mer prestanda.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Att undervolta behöver inte ens försämra prestandan. Vet inte riktigt hur det ser ut för CPU:er, men med grafikkort kan man undervolta och faktiskt få ökad prestanda. Ett bra exempel på det är 3080 och 3090.

Jaha, intressant. Visa gärna hur man kan nå 2200 mhz genom att undervolta ett 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Precis. Samma gäller cpu. Går dom svalare boostar dom mer och längre = mer prestanda.

Ni menar om man kör på stock boost då boosten hoppar upp och ned på CPUn mindre med lägre volt ?
Men kör man all core overclock med stadig överklockning så hjälper mig veteligen inte undervoltning.
Dvs hur jag skall undervolta för att nå 5.1 ghz eller 5.0 ghz på samtliga av mina 8 eller 18 kärnors riggar ser jag inte riktigt hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jaha, intressant. Visa gärna hur man kan nå 2200 mhz genom att undervolta ett 3090.

Tror han sa "ökad prestanda" inte maximal prestanda.

Om man kan få mer prestanda med undervoltning jämfört med standard/default så stämmer hans påstående.

Så kanske tagga ner lite?

Sen att jämföra med vad du råkar kunna få ut i överklockning med dina exemplar säger inte så mycket för andra.
Du kanske hade tur och fick guld exemplar som klockar väldigt väl. Men det betyder inte andra kan få samma oavsett spännings- och effektnivåer och tweakande.

Permalänk
Viking
Skrivet av Daniel75:

Jaha, intressant. Visa gärna hur man kan nå 2200 mhz genom att undervolta ett 3090.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Ok tolkade det fel då.

Permalänk
Medlem

Inte att NH D15 passar Threadripper, men knappast så att en sådan är så pass mycket bättre än en NH U14S, speciellt med dubbla fläktar. Skiljer sig några enstaka grader max.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem, samma kylning med dubbla fläktar & samma chassi.
Nu har jag den här: https://www.inet.se/produkt/5320335/alphacool-eisbaer-420mm
& den här: https://www.inet.se/produkt/5323120/alphacool-eisblock-xpx-pr....
Inte gratis... men hade du råd med en 3960X så..
Har under voltat med -0.15 volt.
Temperaturen ligger på mellan 60 & 70 grader beroende på belastning & systemet är i det närmaste ljudlöst så länge grafiken inte behöver jobba.

Visa signatur

1. Asus ROG STRIX TRX40-E Gaming|AMD Ryzen Threadripper 3960X|4x8Gb Kingston ECC|ASUS ROG Strix RTX 3080Ti|SSD1: Samsung 980 Pro NVMe M.2 500GB; SSD2: Intel 660p 2TB NVMe M.2; SSD3: Crucial P3P 4TB NVMe M.2|PSU: Seasonic Prime Titanium 1000W|Fractal Define7 XL
2. Asus TUF Gaming X570|AMD Ryzen 5 5600X|2x8Gb Kingston 3466Mhz|Asus TUF Gaming RTX 3060TI GDDR6X|SSD1: Samsung 970 Pro 500GB; SSD2: Samsung 870EVO 1TB|PSU: Seasonic Prime Titanium 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Noctua speccar sina kylare på ett lite fult sätt
https://noctua.at/en/noctua-standardised-performance-rating

"medium turbo/overclocking headroom" antyder att kylaren klarar att kyla CPUn så den precis klarar att ligga ungefär mitt mellan Stock Clocks och Boost Clocks. Dvs att en 3960X kan ligga på runt 4.1GHz under last begränsad av thermal throttling.

Aja, så blir det nog då ja.

Threadripper mm kanske börjar närma sig en gräns för vad luftkylare klarar med rimlig ljudnivå i ett vanligt chassi. Finns ju galna lösningar som ProSiphon Elite men då måste man anpassa luftflödet i lådan, då den måste blåsa uppåt, alternativt skugga flera pcie-platser.

Supermicro menar dock att de klarar en tdp på 280w med en 92cm fläkt i SNK-P0064AP4, som dock maxar på 3800rpm (så knappast att föredra för nåt som ska stå under skrivbordet). Med 92cm har de inte utnyttjat all kylpotential känns det som, den hade kunnat vara större och ha en större fläkt eller två på lägre varv, och ändå få plats i de flesta towerchassin.

Vilket leder till en annan aspekt. Supermicro-kylaren är byggd så att den blåser längs med långsidorna av en Threadripper/EPYC, som ju är rektangulär. Så vill man ha front-to-back luftflöde så funkar den dåligt med vanliga Threadripper, däremot bättre med TR Pro samt EPYC, där alla moderkort jag sett har socklarna ställda 90 grader mot hur de sitter på TR4/sTRX4. Det känns också som att det finns bättre potential i den designen - det finns plats för fler heatpipes om de får sitta vinkelrätt mot långsidan på IHS, utan att de hindrar luftflödet. Men vad som saknas ännu är kylare för hemmamarknaden, som nyttjar den orienteringen. Alla från Noctua mfl. som passar dessa socklar är anpassade för vanliga Threadripper, alltså där långsidan på IHS sitter vinkelrätt mot luftflödet, och alla heatpipes trängs på kortsidan.

Ja, en liten rant om kylning, vet inte om det hjälper TS men jag tycker det borde finnas potential för någorlunda tyst luftkylning, som är något bättre än det bästa vi har i dag från företag som Noctua.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av real_NiKeMaN:

Någon som har ett faktiskt tips på en kylare som är bättre än den jag har? Ska få plats i ett Define 7 XL chassie...

Thermalright SilverArrow TR4
Vet inte om kylaren är bättre än NH-U14 TR4-SP3, men tänker att jag nämner den då märket Thermalright är inte är jätte- populärt/omtalat. Skulle jag välja en luftkylare utifrån utseende(se ut att kunna kyla en Threadripper), så skulle jag välja Prosiphon och sedan SilverArrow TR4.

Annars skulle jag(0 erfarenhet) inte rekommendera en AIO, då de allra flesta AIO har en "coldplate" som inte täcker hela Treadrippers IHS. De enda AIO som jag känner till som är designade för Threadripper, är Enermax Liqtech TR4(II) men Gamers Nexus "sågade" den, kylvätskan förvandlades till slime, har för mig att det var så iallafall.

Känner till märket och kylaren då jag har en ganska lika kylare(silverarrow sb-e) själv, har dock inte kunnat testa den då den inte stödjer AM4 så som den ursprungligen såldes.

Vill man, kan man titta på https://se.pcpartpicker.com under "completed builds" och kryssa i sin processor (och andra komponenter), så kan man se vad andra har satt ihop för system runt komponenter man kan kryssat i.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58