Permalänk
Medlem

En fråga om bil och garanti

Jag har nyligen fått ett brev där det står:

"Din fabriksgaranti har slutat att gälla för din Volkswagen med reg.nr xxx. Du kan förlänga ditt skydd i ytterligare tre år genom en ny garanti. 0 kr i självrisk, snabb skadereglering, bilen repereras på en verkstad nära dig.
Månadspremie 229kr, halvårspremie 1198kr, helårspremie 2120kr"

Det är mina föräldrars bil och jag har absolut inget intresse för eller kunskap om bilar. Jag undrar om det är "värt" att göra det här, eller hitta en annan garanti, eller inte göra något alls? Jag gissar att folksam försäkring inte täcker det här?

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk

Första du borde ta reda på är hur bilen har gått gennom sina servicar. Om den inte har gjort service etter slik det står i instruktionerna vill garantien oansett inte vara giltig.

Brukar också vara en maximal körsträcka på dessa förlänga garantier, så kolla så att bilen inte redan är nära taket på den.

Permalänk
Hedersmedlem

Varifrån har du fått brevet?

Det var uppe på nyheterna ganska nyligen om nåt företag som skickar ut halvsuspekta erbjudanden om försäkring på bilar som nyss har fått slut på nybilsgarantin. Påminner en del detta.

Kolla upp med försäkringbolaget där bilen är försäkrad. Det är förmodligen vettigare att ha allt på samma ställe.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Varifrån har du fått brevet?

Det var uppe på nyheterna ganska nyligen om nåt företag som skickar ut halvsuspekta erbjudanden om försäkring på bilar som nyss har fått slut på nybilsgarantin. Påminner en del detta.

Kolla upp med försäkringbolaget där bilen är försäkrad. Det är förmodligen vettigare att ha allt på samma ställe.

Det är nog exakt detta. Fick själv ett. Kan verkligen inte rekommendera det. Släng brevet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Är det inte från tillverkaren (dvs Volkswagen) så skulle jag slänga det rakt av.
Finns ett par företag som erbjuder så kallad "garanti", brukar dyka upp hos halvsuspekta bilhandlare där de erbjuder "garanti" för begagnade bilar. De både krånglar och beter sig som de suspekta bilhandlare de har sina tjänster hos.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag fick också hem ett sånt brev. Var lite osäker själv när det var som min garanti gick ut så googlade först på bolaget som skickade fakturan och fick då bekräftat att det är ett bluffföretag/random bolag som vill sälja extraförsäkring som är menlös.

Sen gick jag in på tillverkaren och sökte upp när min faktiska garanti gick ut.

Så tipset är, googla ALLTID på avsändaren av fakturan så du ser vad det är för något.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

@OSkar000, @ronz, @Necrophor, @SunQ,

Ha. Det är mycket riktigt sant att det inte är själva Volkswagen som har skickat det här brevet. Jag hade endast läst stycket som jag refererade till. Det är just detta föratag som har gjort det här: https://www.bytbil.com/nyheter/hard-kritik-mot-foretags-utski...

Det var nära... Jag brukar annars vara ganska försiktig. Betalningsmottagaren är något som kallas Auktoritet Fakturaservice. Jag kan hävda att jag skulle vakna till när jag såg det konstiga namnet men det är lätt att vara efterklok

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem

Fick också hem ett sånt brev och det lät för bra för att vara sant.. Vilket det också var..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!