Permalänk
Medlem

Problem med nätverksuppkoppling

Jag har de senaste dagarna haft ett lustigt problem med min nätverksuppkoppling som jag hoppas någon kan förstå sig på. Jag har en router med ett sim-kort i för mobilt nätverk som jag använder och kopplar upp mig trådlöst på med min dator. Det har tidigare fungerat utan några större problem, men sedan ett par dagar tillbaka uppmärksammade jag att det av någon anledning finns 2 nätverk med "samma" namn i listan där man kan hantera sina anslutningar. Av någon anledning kan jag välja en andra anslutning som heter exakt samma sak som mitt nätverk fast med numret "2" efter.

Det låter väl inte som något större problem, men i samma veva som detta uppstod har mitt nätverk börjat "hacka" en del, kollar jag på en video eller dylikt så fryser videon samt ljudet till i någon microsekund med ett par sekunders mellanrum. Detsamma sker om jag spelar någonting, och då detta märkliga beteende verkar ha uppstått samtidigt gissar jag att det är sammankopplat med mina dubbla nätverk.

Jag har för övrigt provat att dela nätverket från min mobil, och detta "hackande" är helt bortblåst, så det uppstår garanterat pga. nätverket.

Jag har googlat runt på problemet och hittat lösningar kring hur man ska bli av med det andra nätverket, med inte lyckats. Jag provade därför att helt enkelt att gå in i routerinställningarna och byta namn på nätverket, och det finns nu enbart en nätverksanslutning med det nya namnet, men det underliga "hackandet" kvarstår. Någon som har någon aning om vad det kan vara som spökar här?

Permalänk
Hedersmedlem

Stäng av ström till din 4G-router, försvinner nätet då eller finns det kvar?

Finns det kvar så finns det någon annan enhet i närheten som använder samma nätverksnamn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Stäng av ström till din 4G-router, försvinner nätet då eller finns det kvar?

Finns det kvar så finns det någon annan enhet i närheten som använder samma nätverksnamn.

Stänger jag av min router så försvinner båda nätverken när jag tidigare provat detta. När jag dessutom bytte namn på nätverket genom att logga in i routern har nätverk nr.2 försvunnit permanent, men problemet jag upplever kvarstår dessvärre fortfarande.

Permalänk
Medlem

Prova att döpa de två olika namn igen och använd 5 GHz WiFi.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hennil93:

Stänger jag av min router så försvinner båda nätverken när jag tidigare provat detta. När jag dessutom bytte namn på nätverket genom att logga in i routern har nätverk nr.2 försvunnit permanent, men problemet jag upplever kvarstår dessvärre fortfarande.

Har du någon "nätverksförlängare" hemma?