"Transformator" till gammal hederlig lysrörsarmatur, finns det? (Kan nada om detta!)

Permalänk
Medlem

"Transformator" till gammal hederlig lysrörsarmatur, finns det? (Kan nada om detta!)

Lysrören i armaturen i köket har börjar blinka. Tror inte det är glimtändarna, de "tänder" väl bara lysrören? De håller väl inte lysrören "igång"? Båda lysrören blinkar, släcks och tänds om vartannat.

Lysrörsarmaturen har nog hängt med sen 60/70talet. Funderar på om det kan vara "transformatorn" som sitter i den (vet inte ens om det är en transformator) som djävlas.

Hittar ingen att köpa. Alla som finns är för halogen eller led. Inte gamla lysrör. Vet någon var man kan hitta en?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd

Drivdon heter de, men de kallas också drosslar.

https://www.lampornu.se/utrustning-och-tillbehor/driftdon-for...

T ex. Men du måste veta vad du har nu för att kunna ersätta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Drivdon heter de, men de kallas också drosslar.

https://www.lampornu.se/utrustning-och-tillbehor/driftdon-for...

T ex. Men du måste veta vad du har nu för att kunna ersätta den.

Tackar! Jodå ska fotografera ur alla möjliga vinklar tänkte jag och hoppas på det lilla.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tackar! Jodå ska fotografera ur alla möjliga vinklar tänkte jag och hoppas på det lilla.

Dåliga glimtändare kan även orsaka det fel du har, även lysröret kan vara dåligt. Är relativt sällan det är drivdonet som är fel.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Kan ju vara en bra tid att uppgradera med. Har det hängt med sen 70 talet så är säkert en del plast i den som torkat osv. En modern led armatur är nog att föredra framför att hålla liv i så gammal armatur. Finns helt ok Led armaturer på både Jula och Biltema.
https://www.biltema.se/bygg/belysning/ljuskallor/led-lampor/r... som exempel. Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Dåliga glimtändare kan även orsaka det fel du har, även lysröret kan vara dåligt. Är relativt sällan det är drivdonet som är fel.

ok. Dumfråga nu av extrem okunskap! Kan båda glimtändarna "paja" samtidigt? Båda lysrören tänds och släcks.... ?

Edit.:

Denna kom medans jag skrev.

Skrivet av nisse007:

Kan ju vara en bra tid att uppgradera med. Har det hängt med sen 70 talet så är säkert en del plast i den som torkat osv. En modern led armatur är nog att föredra framför att hålla liv i så gammal armatur. Finns helt ok Led armaturer på både Jula och Biltema.
https://www.biltema.se/bygg/belysning/ljuskallor/led-lampor/r... som exempel. Lycka till.

Inte alls omöjligt att jag byter om det inte går att få tag på material till nuvarande. Iofs så ser den fin ut med amatörögon. Inget sprucket eller så. Tack för länk.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

ok. Dumfråga nu av extrem okunskap! Kan båda glimtändarna "paja" samtidigt? Båda lysrören tänds och släcks.... ?

Absolut, och finns inga dumma frågor. Om rören fortsätter tändas och släckas så brukar det antingen vara glimtändaren som inte kan tända röret korrekt, eller röret som inte kan tändas korrekt. Ett dåligt rör som tänder hela tiden kan få en glimtändare att brinna upp. Personligen hade jag bytt hela till en ny armatur. LED ger mycket bättre ljus och sparar dig pengar i längden då du inte behöver reparera den inom någon snar framtid.

(Och köp det inte från biltema eller jula om du vill ha något som håller länge)

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Absolut, och finns inga dumma frågor. Om rören fortsätter tändas och släckas så brukar det antingen vara glimtändaren som inte kan tända röret korrekt, eller röret som inte kan tändas korrekt. Ett dåligt rör som tänder hela tiden kan få en glimtändare att brinna upp. Personligen hade jag bytt hela till en ny armatur. LED ger mycket bättre ljus och sparar dig pengar i längden då du inte behöver reparera den inom någon snar framtid.

(Och köp det inte från biltema eller jula om du vill ha något som håller länge)

Tackar igen! ska prova byta glimtändare/lysrör till att börja med. Får ha LEDbyte på sikt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Det är inte något problem med drosseln/ballasten som det är beskrivet utan naturlig 'end of life' av rören.

Att det börja blinka beror på att lysrören är utbrända - kvicksilvret har slagits djupt in i elektroderna och börja ta slut i gasvolymen och det börja ersättas med annan oönskad gas (luft och helium) genom glas och förseglingar med diffusion, trycket ökar och enligt Paschens LAW behöver högre Spänning för att bibehålla urladdningen.

När det börja blinka så var gång glimtändaren kortsluter blir elektroderna glödvarma och avger elektroner som tillfälligt sätter ned genombrottspänningen i gasen och lampan tänds när glimtändaren öppnar sig igen - men under drift blir elektroderna kallare - spänningen över urladdningen ökar och urladdningen slocknar eller blir så hög spänning att glimmtändarens egna lilla gas tänder igen och kortsluter igen efter någon sekund - och så håller det på att blinka

---

Det enda du kan göra är att köpa nya rör och nya glimtändare av samma typ som satt där (det finns lösning med seriekopplade rör och parallellmatade rör och det är olika glimtändartyper )- ha med de gamla rören och glimtändare när du köper nytt så att det blir rätt rör eller dess ekvivalenter (smalare rör) och rätt glimtändare.

Tänk på att rör finns i olika färgtemepratur - du vill ha varmvitt och inte iskallt blåvitt i hemmet.

en sak till de första veckornas lystid kan rören fladdra lite och man ser hur urladdningen vrider och vandrar i rören - det försvinner efter en tid och är normalt beteende.

---

Led-rör kan oftast stoppas in istället för det gamla röret men behöver en 'egen' glimtändare som alltid skall användas för just LED-rör.

men vad jag sett på stora anläggningar så är vanliga rör fortfarande vanligast och ett av problemen som led-rör dras med är ojämt kvalitet - dvs. helt plötsligt så slocknar en armatur redan kort efter bytet, nästa på helt annan del och slumpmässig tid och det är kostsamt att åka runt med saxliftar, nattjobb och arbetståg att byta dessa en och en och det tar aldrig slut - medans lysrör med kvicksilver har en beräkningsbar åldring och väldigt få rör hinner slockna innan det är dags att byta alla om intervallen är efter de rekommenderade tiderna.

LED löser inte allt- men mycket men blir helt fel på fel tillämpning (tänk trafikljus där det inte gick så bra med LED, också problem med slumpmässiga lamphaverier men också att värmen från glödlamporna hade sin roll att hålla saker snö och isfria.)

Liknande problem har man med LED-majskolvslamporna för utomhusbelysning på stolpe - de är till och börja med inte speciellt billiga att köpa in - kran/lift för att få dit dem med eller utan ombyggnad av armaturen (aka förbikoppla drosseln) man överskattar hur mycket de lyser och vill inte erkänna att de lyser betydlig mindre (mindre användbar ljuscirkel) än tänkt med tanke på hur dyra de var och riktiga grämelsen kommer 1-2 år senare när allt fler av stolparna inte lyser alls... medans den gamla kvicksilverlampan man ersatte har suttit 20 år och fortfarande fungerade, dock med rätt svag ljus typ i sista 5-10 åren (dvs långt, långt förbi rekommenderade bytesintervallen) - kort sagt maskolvslamporna tål inte miljön, temperaturväxlingarna, fukten under långa tider, att plötsligt slås på vid -20 grader C (vilket är skrämselhicka för det mesta elektronik i plastkapsel) och den låga effekten får inte armaturerna att rensa sig från is och snö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är inte något problem med drosseln/ballasten som det är beskrivet utan naturlig 'end of life' av rören.

Att det börja blinka beror på att lysrören är utbrända - kvicksilvret har slagits djupt in i elektroderna och börja ta slut i gasvolymen och det börja ersättas med annan oönskad gas (luft och helium) genom glas och förseglingar med diffusion, trycket ökar och enligt Paschens LAW behöver högre Spänning för att bibehålla urladdningen.

När det börja blinka så var gång glimtändaren kortsluter blir elektroderna glödvarma och avger elektroner som tillfälligt sätter ned genombrottspänningen i gasen och lampan tänds när glimtändaren öppnar sig igen - men under drift blir elektroderna kallare - spänningen över urladdningen ökar och urladdningen slocknar eller blir så hög spänning att glimmtändarens egna lilla gas tänder igen och kortsluter igen efter någon sekund - och så håller det på att blinka

---

Det enda du kan göra är att köpa nya rör och nya glimtändare av samma typ som satt där (det finns lösning med seriekopplade rör och parallellmatade rör och det är olika glimtändartyper )- ha med de gamla rören och glimtändare när du köper nytt så att det blir rätt rör eller dess ekvivalenter (smalare rör) och rätt glimtändare.

Tänk på att rör finns i olika färgtemepratur - du vill ha varmvitt och inte iskallt blåvitt i hemmet.

en sak till de första veckornas lystid kan rören fladdra lite och man ser hur urladdningen vrider och vandrar i rören - det försvinner efter en tid och är normalt beteende.

---

Led-rör kan oftast stoppas in istället för det gamla röret men behöver en 'egen' glimtändare som alltid skall användas för just LED-rör.

men vad jag sett på stora anläggningar så är vanliga rör fortfarande vanligast och ett av problemen som led-rör dras med är ojämt kvalitet - dvs. helt plötsligt så slocknar en armatur redan kort efter bytet, nästa på helt annan del och slumpmässig tid och det är kostsamt att åka runt med saxliftar, nattjobb och arbetståg att byta dessa en och en och det tar aldrig slut - medans lysrör med kvicksilver har en beräkningsbar åldring och väldigt få rör hinner slockna innan det är dags att byta alla om intervallen är efter de rekommenderade tiderna.

LED löser inte allt- men mycket men blir helt fel på fel tillämpning (tänk trafikljus där det inte gick så bra med LED, också problem med slumpmässiga lamphaverier men också att värmen från glödlamporna hade sin roll att hålla saker snö och isfria.)

Liknande problem har man med LED-majskolvslamporna för utomhusbelysning på stolpe - de är till och börja med inte speciellt billiga att köpa in - kran/lift för att få dit dem med eller utan ombyggnad av armaturen (aka förbikoppla drosseln) man överskattar hur mycket de lyser och vill inte erkänna att de lyser betydlig mindre (mindre användbar ljuscirkel) än tänkt med tanke på hur dyra de var och riktiga grämelsen kommer 1-2 år senare när allt fler av stolparna inte lyser alls... medans den gamla kvicksilverlampan man ersatte har suttit 20 år och fortfarande fungerade, dock med rätt svag ljus typ i sista 5-10 åren (dvs långt, långt förbi rekommenderade bytesintervallen) - kort sagt maskolvslamporna tål inte miljön, temperaturväxlingarna, fukten under långa tider, att plötsligt slås på vid -20 grader C (vilket är skrämselhicka för det mesta elektronik i plastkapsel) och den låga effekten får inte armaturerna att rensa sig från is och snö.

Bugar. Tack för bra klargörande! Ska som sagt var, ska testa att byta glimtändare och lysrör först och se.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Bytte glimtändare och lysrör. Det var det!

Tack för alla svar och skämmes på mig, borde ha provat dessa byten innan jag startade denna tråd.

"Lustig" grej, glimtändarna lyder orangerött innan de tänder lysrören.....

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Det är för att det är neon med kanske en aning argon i dessa och tänder först vid högre spänning (vilket det blir när stora röret inte brinner)

När kvicksilvrets gastryck i lysröret går från 10-12 mBar under drift till 3-4 mBar för att kvicksilvret har slagits in hårt och begravts djupt inne i metallelektroderna ('getter' effekt och lite av 'kratrarna' av de hårda inslagen ger utslagna av metallatomer (sputtring) från elektroden som ger det mörka tonen kring glaset närmast elektroden på välanvänd lysrör) så ökar brinn-spänningen över röret och till sist når samma nivå som gasblandningen i glimmtändaren som börja glimma och röret börja blinka - och när väl börjat så blir det aldrig bättre. Elektroniska glimtändare har begränsad antal blink efter varandra innan det stängs av helt och kan återanvändas (återställningsknapp)