Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ja det ska det vara, ett parti som vit och ett som svart.

Då så! Blev lite paff när jag fick "partiet avbröts" och sen var där ett nytt igång

Permalänk
Medlem

Tjena! Kul med en schacktråd! Jag är också en av dem som börjat leka lite efter att ha sett queens gambit och tänkte lägga upp ett parti här för lite feedback om någon av er lite vassare har lust! Min rating är 930 just nu.

https://www.chess.com/analysis/game/live/11041405305?tab=anal...

Lätt ett av de läskigaste partier jag spelat. Vet inte varför datorn fick för sig att jag skulle spela mot någon med 300 högre rating än jag, men partiet är kanske ett av mina bästa sen jag började! Den missade gaffeln vid drag 27 är det jag grämer mig över mest. Jag hade manövrerat dit springaren och allt, men jag glömde av mig när mitt torn blev attackerat!

Var skapligt livrädd för remi i slutet också... Hade varit ett sånt antiklimax!

Permalänk
Medlem

Patt är nog det värsta som kan hända en. Mycket bättre bli mattad.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av gh0ti:

Tjena! Kul med en schacktråd! Jag är också en av dem som börjat leka lite efter att ha sett queens gambit och tänkte lägga upp ett parti här för lite feedback om någon av er lite vassare har lust! Min rating är 930 just nu.

https://www.chess.com/analysis/game/live/11041405305?tab=anal...

Lätt ett av de läskigaste partier jag spelat. Vet inte varför datorn fick för sig att jag skulle spela mot någon med 300 högre rating än jag, men partiet är kanske ett av mina bästa sen jag började! Den missade gaffeln vid drag 27 är det jag grämer mig över mest. Jag hade manövrerat dit springaren och allt, men jag glömde av mig när mitt torn blev attackerat!

Var skapligt livrädd för remi i slutet också... Hade varit ett sånt antiklimax!

Bravo. 96.46% Precision så det var jädrigt duktigt. Din motståndare spelade väldigt risky och pushade pawns på kingside medan hans kung fortfarande var i mitten. Snygg pin med pawn på e4 som vann hans häst.

Permalänk
Medlem

Lirar en väldigt otrevlig match mot s-cup. Så mycket fällor att falla i och båda har fått ner damen på backranks och kungarna är svårskyddade :/

Ligger plus i material men jag kan ana en blunder komma snart om jag inte redan gjort den.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Lirar en väldigt otrevlig match mot s-cup. Så mycket fällor att falla i och båda har fått ner damen på backranks och kungarna är svårskyddade :/

Ligger plus i material men jag kan ana en blunder komma snart om jag inte redan gjort den.

That’s me!

Blev ganska bitter när jag lyckades slarva bort min springare, med den bade livet varit så otroligt mycket enklare.

Just nu får din dam min kung att vettskrämd hoppa mellan rutorna och jag vet inte riktigt hur jag ska kunna bryta det. Samtidigt är det som du är inne på, om min kung bara får andas en runda så är det min dam som kommer få din kung att hoppa runt. Även om jag kanske inte kommer kunna matta dig så tycker jag mig se sätt att tvinga dig att offra damen eller byta den mot mitt torn. Kanske.

Frågan är bara om jag kommer få den möjligheten för just nu har du helt köart övertaget

Kommer inte ha ro att spela på ett par timmar så vi får se vad som händer ikväll.

Ska bli intressant att se efter spelet hur många misstag och ”missed wins” jag haft i vår match. Tror det kommer bli en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Lirar en väldigt otrevlig match mot s-cup. Så mycket fällor att falla i och båda har fått ner damen på backranks och kungarna är svårskyddade :/

Ligger plus i material men jag kan ana en blunder komma snart om jag inte redan gjort den.

Är det denna matchen https://www.chess.com/game/daily/323685940?username=undefined ?

Permalänk
Medlem

Ja (antar jag).

Ska erkänna att jag nu ser hur han kan tvinga fram en matt på mig... Fan att jag sumpade springaren. Jag har förstås begått många andra misstag men den springaren var helt klart det som omedelbart förstörde spelet för mig.

Ingen av oss är någon grand master så med lite tur kanske han begår ett misstag så än ger jag inte upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

That’s me!

Blev ganska bitter när jag lyckades slarva bort min springare, med den bade livet varit så otroligt mycket enklare.

Just nu får din dam min kung att vettskrämd hoppa mellan rutorna och jag vet inte riktigt hur jag ska kunna bryta det. Samtidigt är det som du är inne på, om min kung bara får andas en runda så är det min dam som kommer få din kung att hoppa runt. Även om jag kanske inte kommer kunna matta dig så tycker jag mig se sätt att tvinga dig att offra damen eller byta den mot mitt torn. Kanske.

Frågan är bara om jag kommer få den möjligheten för just nu har du helt köart övertaget

Kommer inte ha ro att spela på ett par timmar så vi får se vad som händer ikväll.

Ska bli intressant att se efter spelet hur många misstag och ”missed wins” jag haft i vår match. Tror det kommer bli en del.

De kanske tycker du vann redan när du snodde hästen. Var skönt få ge igen
Jag tror inte jag har så många iaf.

Jobbigt måste hålla mig nykter alltså Ska också iväg så jag kommer inte va aktiv förrän i kväll troligtvis.
Jag hade ju hoppats jag har någon tvingad mattsekvens för att slippa att du ska få din dam att börja skutta men får nog inrikta mig på att försöka bygga borg.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ja (antar jag).

Ska erkänna att jag nu ser hur han kan tvinga fram en matt på mig... Fan att jag sumpade springaren. Jag har förstås begått många andra misstag men den springaren var helt klart det som omedelbart förstörde spelet för mig.

Ingen av oss är någon grand master så med lite tur kanske han begår ett misstag så än ger jag inte upp!

Ska bli intressant höra sen. Jag hittade den inte iaf Jag hittade en massa nära alternativ att fortsätta attackera men sen tyckte jag mig alltid finna mig i ett prekärt läge där jag fick ge upp och ge dig initiativet och behöva oroa mig för att inte springa in i en matt själv.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Testade lite nytt.
English Opening: Great Snake Variation, 2.Nc3 Bg7 som chess.com kallar det. Det är roligt när man öppnar och vill testa något nytt och gör lite halvrandom drag sedan så berättar chess.com för en att öppningen har ett namn. Iaf tyckte jag att det var en spännande och rolig match. Det var väldigt jämnt fram till slutet.
https://www.chess.com/game/daily/324232104?username=undefined

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Testade lite nytt.
English Opening: Great Snake Variation, 2.Nc3 Bg7 som chess.com kallar det. Det är roligt när man öppnar och vill testa något nytt och gör lite halvrandom drag sedan så berättar chess.com för en att öppningen har ett namn. Iaf tyckte jag att det var en spännande och rolig match. Det var väldigt jämnt fram till slutet.
https://www.chess.com/game/daily/324232104?username=undefined

Snygg pin där i slutet! Lite nyfiken på varför du spelade h4. Bara skapa lite action på kungasidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gh0ti:

Snygg pin där i slutet! Lite nyfiken på varför du spelade h4. Bara skapa lite action på kungasidan?

Hade planerat castle queen side och sen pusha pawns mot hans kung men vi kom aldrig så långt så det kan se lite random ut. När han öppnar upp sådär så antog jag att han skulle göra castle på kingside och jag har sett flera som streamar som brukar pusha pawns direkt som anfall.

Permalänk
Medlem

Blev ledsen på slutet där. Såg att jag kunde gå för Queen trade istället, men sen var det bara för dig att pusha nästa bonde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryddost:

Blev ledsen på slutet där. Såg att jag kunde gå för Queen trade istället, men sen var det bara för dig att pusha nästa bonde.

Ah hade du inte bytt löpare så hade jag inte kunnat få drottning av bönderna där.
Pawn endgame tycker jag är väldigt svårt men det är bra nu när man kör daily och får träna på det i lugn och ro. För kör jag Blitz så är jag helt körd ifall det blir pawn endgame, då har man kanske 10 sekunder om ens det på sig att bestämma sig för ett drag, nu kan man sitta i lugn och ro med en kopp kaffe och testa olika drag och försöka gissa vad motståndaren gör för att se hur man ska kunna pusha sina pawns.

Permalänk
Medlem

Det lät nice Elektron, jag ska också ta det över en kopp kaffe. Önskar er en glad påsk!

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Ja nu har man nog lyckats vinna ett parti. Låg bra till mot culiford också men slappnade av och la för mycket fokus på s-cup så culiford har gjort ett bra jobb vända på steken. Får se om man kan slinka ur greppet utan att de kostar för mycket.

Att de ska va så jobbigt använda sina grå celler

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Ja nu har man nog lyckats vinna ett parti. Låg bra till mot culiford också men slappnade av och la för mycket fokus på s-cup så culiford har gjort ett bra jobb vända på steken. Får se om man kan slinka ur greppet utan att de kostar för mycket.

Att de ska va så jobbigt använda sina grå celler

Försöker desperat hitta en kombination att kunna vinna med, men hittar ingen. Sedan drag 20 har jag konstant huvudvärk i den här matchen.

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ska bli intressant höra sen. Jag hittade den inte iaf Jag hittade en massa nära alternativ att fortsätta attackera men sen tyckte jag mig alltid finna mig i ett prekärt läge där jag fick ge upp och ge dig initiativet och behöva oroa mig för att inte springa in i en matt själv.

Om du hade fortsatt att pressa min kung och försökt driva den mot a-kolumnen så kunde jag bara se två alternativ för mig, matt inom 4-5 drag med lite hjälp av andra pjäser eller att jag offrade mitt torn vilket förstås inte gjort saken lättare för mig.

Grattis till vinsten, nu är det dags för revansch

Skrivet av oqvist:

Ja nu har man nog lyckats vinna ett parti. Låg bra till mot culiford också men slappnade av och la för mycket fokus på s-cup så culiford har gjort ett bra jobb vända på steken. Får se om man kan slinka ur greppet utan att de kostar för mycket.

Att de ska va så jobbigt använda sina grå celler

Själv har jag satt min dam i en väldigt knepig situation i min match mot Culliford. Jag har en lösning även om den inte är optimal. Ska kanske sluta spela när jag är trött

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Om du hade fortsatt att pressa min kung och försökt driva den mot a-kolumnen så kunde jag bara se två alternativ för mig, matt inom 4-5 drag med lite hjälp av andra pjäser eller att jag offrade mitt torn vilket förstås inte gjort saken lättare för mig.

Grattis till vinsten, nu är det dags för revansch

Själv har jag satt min dam i en väldigt knepig situation i min match mot Culliford. Jag har en lösning även om den inte är optimal. Ska kanske sluta spela när jag är trött

Mmm Culiford orsakar mycket besvär

Jag såg att jag missade världens enklaste matt i 1 med damen på drag 34 eller 35. Helt otroligt vad blind man blir ibland. Men datorn tyckte att du tvärloosa när du drog ner damen i hörnet men det var väl den matten som var oundviklig då.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ska kanske sluta spela när jag är trött

Ja det är livsfarligt. Det är då det kan stå still i skallen och man tänker, "jag vet inte riktigt vad jag ska göra så jag bara gör ett drag", som man sedan ångrar väldigt snabbt

Puzzle kan man köra om man är trött och ändå vill lira för då kostar det inget om man gör ett dåligt drag, eller ah lite puzzle rating då. Dailys är ju hemskt om man gjort ett dåligt drag för då kan man få lida en halv vecka eller hur länge nu matchen pågår.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr blivit väldigt upptagen så måste lägga mig i mina återstående matcher

Permalänk
Medlem

lira lite blitz idag, det här var en lite rolig match, eller ah den sluta snabbt
https://www.chess.com/analysis/game/live/11739898889?tab=anal...
fast det beror ju mer på att motståndaren gjorde en blunder som tillät lite rolig teknik

Måste bjuda på en fin shack matt jag fick till också på denna
https://www.chess.com/game/live/11741706837

Permalänk
Medlem

Synd att det inte är första killen du lirade med som hade smeknamnet fork my queen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Synd att det inte är första killen du lirade med som hade smeknamnet fork my queen

haha ja det hade varit något.

Fick förresten ett mail av chess.com

" Vi har upptäckt att en eller flera av dina senaste motståndare har brutit mot vår Fair Play Policy. Som kompensation för att du eventuellt har förlorat på ojusta grunder, så har vi justerat följande ratings:

Rapid: 1067 + 14 => 1081 "

Så jag vart lite nyfiken på att veta vem det var man jag hittade inte matchen så det kan ju vara för ett bra tag sedan eller om personen inte har blivit avstängd så kanske det bara har blivit varnad, vad vet jag. Iaf trevligt att de justerar rating såhär ifall man har förlorat poäng mot någon som fuskar.

Permalänk

Såg nyligen en video med Ben Finegold, han hade blivit inbjuden till presentation hos chess.com och var väldigt imponerad över deras algoritmer för att identifiera vilka som fuskar och vilka som inte fuskar.

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

Vad går de efter? Att man lirar för likt stockfish? Det är väl bara 2 min partier man kanske inte skulle haft tid replikera partier om man skulle vart sådan.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vad går de efter? Att man lirar för likt stockfish? Det är väl bara 2 min partier man kanske inte skulle haft tid replikera partier om man skulle vart sådan.

De har ju datorer som kan beräkna bästa draget. Gör man bästa draget med 95-100% precision så brukar det ju se jädrigt skumt ut. Man kan ju också jämföra bullet blitz och rapid för att se hur en spelare presterar när tiden är knaper, är tiden knapper typ bullet så hinner man ju inte skriva in alla drag i sitt program och föra över till matchen.

Det är iaf vad jag tror, dvs att det baseras på precisionen. Om man når 95-100% i för många matcher.

Permalänk

Vet inte, gissar att dom inte vill gå ut med det eftersom det då går lättare att hitta hål. Men jag antar att ingen människa spelar som Magnus Carlsen 10 drag i rad i middle game / endgame och sedan helt plötsligt spelar på vår nivå. Om det beteendet sen upprepas i många matcher kanske det betyder att sannolikheten är försvinnande låg att det är icke-fusk? Nu spekulerar jag vilt!

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

Apropå turneringen vad är tie break för något?

Går lite segt med teddys matcher i vår grupp.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x