Geforce-grafikkort får stöd för virtualisering

Permalänk
Melding Plague

Geforce-grafikkort får stöd för virtualisering

Funktionen låter Linux-användare nyttja grafikkort ur Geforce-serien till virtuella Windows-miljöer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta inte är ett aprilskämt. Bra grej detta.
Borde alltid varit så

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Inget med att det är 1 April att göra? 😂😂

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Detta har funkat sedan länge. Det har endast funnits en mjukvaruspärr för Geforce-kort som gått att kringgå enkelt. Det kräver fortfarande full passthrough av ditt Geforce kort till gäst-OS:et och således en sekundär GPU till ditt host-OS. Inget spännande här, egentligen. Gissar att de bara lyft på mjukvaruspärren.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Hoppas detta inte är ett aprilskämt. Bra grej detta.
Borde alltid varit så

Nyheten är egentligen några dagar gammal. Så den är helt legit. https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NVIDIA-Ge...

@Karate Taco Fortfarande trevligt att man får använda sin hårdvara som man vill plötsligt. Det är ingen big deal för vanligt folk, men för företag som inte vill bryta mot EULA så är det det.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta innebär slutet för Error 43!

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Men det fungerar ju redan, så hur har tex Unraid fått det att fungera? Har kört passthrough på mitt 1070 utan problem länge nu

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

April april!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Nu kan jag ha fel, men vill minnas att det här funkade en gång i tiden, sedan blev inaktiverat/blockerat av nVidia i deras konsument-driver får att det ansågs vara någon enterprise feature, för att nu ta bort blockeringen för det igen i deras drivrutin.

För dem med moderkort som haft korrekt IOMMU grupper så har detta tidigare gått att kringgå med olika quickfixes, därav tror jag att det alltid varit en möjlighet, bara det att man fick "lura" drivern att det inte rörde sig om ett Passthrough scenario.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Finns även sätt att göra detta med bara ett grafikkort. För den som är intresserad av ett helgs projekt eller något i den stilen. Har själv inte gett mig på detta än men funderat ett tag på att göra det.

Länk till en guide: https://github.com/joeknock90/Single-GPU-Passthrough

Permalänk
Inaktiv

Förändrar egentligen inte så mycket då dubbla grafikkort fortfarande behövs. Nvidia ville få lite gratis PR men de får arbeta på en smidigare lösning. Dock lite kudos för att de tog bort en korkad begränsning

Hade det varit SR-IOV eller motsvarande hade jag nog provat i helgen faktiskt. Som ITX användare är det fortfarande inte användbart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Nvidia implementerar inte stöd för "single root input/output virtualization (SR-IOV)

Vad blir det för skillnad?

För hade jag problem att få sli att fungera i kvm men nu finns det knappt några spel som stödjer flera grafikkort. Har sen dess använt deras konsument kort i kvm utan några problem eller begränsningar. Det enda jag har stött på var ett anti-cheat från ett mmo spel som klagade på att jag virtualiserade. Då var det bara att ändra ett värde så att windows och dess mjukvara inte såg att det var en virtualiserad miljö och spelet rullade på som vanligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Funlo:

Finns även sätt att göra detta med bara ett grafikkort. För den som är intresserad av ett helgs projekt eller något i den stilen. Har själv inte gett mig på detta än men funderat ett tag på att göra det.

Länk till en guide: https://github.com/joeknock90/Single-GPU-Passthrough

Intressant! Blir att läsa igenom noggrannare efter det blir helg. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Vad blir det för skillnad? För hadde jag problem att få sli att fungera i kvm men nu finns det knappt några spel som stödjer flera grafikkort. Har sen dess använt deras konsument kort i kvm utan några problem eller begränsningar. Det enda jag har stött på var ett anti-cheat från ett mmo spel som klagade på att jag virtualiserade. Då var det bara att ändra att värde så att windows och dess mjukvara inte såg att det var en virtualiserad miljö och spelet rullade på som vanligt.

Det är nog just att du inte behöver "luras" på något vis för att det ska fungera och att det inte är någon risk för katt-och-råtta-lek i kommande drivrutiner.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om det är sant så är det riktigt bra!
Eftersom det pratas om SR-IOV så tolkar jag det som att man kan splitta upp grafikkortet i flera delar och köra passthrough på en delmängd av kortet och även behålla kortet i hosten.
Ungefär som GVT-G som Intel har stöd för.

Ok, det var inte så bra som jag tolkade det. Men visst, det är bra att dom lyfter mjukvaruspärren (som man ändå kunnat kringgå utan större problem). Jag har dock aldrig haft problem när jag kört virtualiserat Linux OS och kört passthrough till Linux, då har man inte behövt mecka något för att det ska funka.
Men som sagt bra att dom tagit bort spärren i windowsdrivrutinerna..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Funktionen låter Linux-användare nyttja grafikkort ur Geforce-serien till virtuella Windows-miljöer.

För att det ska fungera behövs två grafikkort, ett för Linux-värden och ett för den virtuella Windows-miljön.

Du behöver inte ha ett grafikkort för din Linux värd i dagsläget. Jag gjorde aldrig det. Det underlättar ifall man får problem. Jag använder mig av COM porten och SSH för att felsöka linux värden medans jag ger mitt nvidia kort till windows 10 vm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Intressant! Blir att läsa igenom noggrannare efter det blir helg. Tack!

Den enda nackdelen jag har sett med detta är att du "avmonterar" grafikkortet i Linux och monterar det i Windows. Det blir effektivt sätt som att du bootar in i Windows och har endast tillgång till Linux via CLI genom SSH eller dylikt. Sedan när du stänger av Windows så har du återigen tillgång till GUIt i Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Du behöver inte ha ett grafikkort för din Linux värd i dagsläget. Jag gjorde aldrig det. Det underlättar ifall man får problem. Annars använder jag mig av COM porten och SSH för att felsöka linux värden medans jag ger mitt nvidia kort till windows 10 vm.

Det är dock lite bökigare att köra så. Jag gjorde likadant förut, men är ganska smidigt att kunna få upp hosten på en skärm.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon185723:

Du behöver inte ha ett grafikkort för din Linux värd i dagsläget. Jag gjorde aldrig det. Det underlättar ifall man får problem. Jag använder mig av COM porten och SSH för att felsöka linux värden medans jag ger mitt nvidia kort till windows 10 vm.

Varför köra på det sättet, dock? Är det inte enklare i så fall att bara köra Linux som en VM?

Permalänk
Medlem

Så med andra ord är det ända dom gjort att lyfta mjukvaruspärren dom medvetet la dit tidigare som kollar efter hypervisorn....

Dålde man hypervisorn för VM'et så fungerade det tidigare med.

Tyvärr verkar man få göra det på AMD kort numera, fick göra det på mitt RX5700 annars installerade driersen inte koreckt med masa problem som följs och drivers efter 20.4 för AMD tappade massa prestanda oavsett så dumpade VGA passtrough.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Varför köra på det sättet, dock? Är det inte enklare i så fall att bara köra Linux som en VM?

Windows 10 har en tendens att samla in en massa personlig information. De flesta väljer nog att ha linux i grunden och Windows i en vm för att ha bättre koll på sin dator. Man vill kunna ha datorn på utan att någon annan hos microsoft väljer när den ska uppdateras och startas om. Man vill helt enkelt inte ha microsoft som sitter och ändrar på en massa viktiga inställningar utan att fråga en efter en uppdatering.

Grund operativsystemet i min burk agerar som en hypervisor. Den hanterar alla virtuella maskiner och containers som körs simultant. Jag är kort sagt inte så sugen på att köra Windows 10 som grund. För att sedan emulera samma virtuella maskiner och containers som jag har i linux.

Vill jag spela startar jag Windows i en VM. Vill jag göra något annat så kan jag starta Linux i en VM. Det kan vara enklare att ha bild, mus och tangentbord på värddatorn ifall man behöver felsöka. Men annars ser tyvärr ingen poäng med att slösa en PCI-E slot och dess lanes för den möjligheten.

En terminal räcker för mig och då duger COM porten och SSH för mig. Om jag vill in i bios så kan jag använda IPMI som kommer med de bra moderkorten i dag. Men de flesta är i dag mer moderna än mig och kör ett helt webbläsargränssnitt för att hantera värdmaskinen. Så att de kan konfigurera maskinen i webbläsaren på samma sätt som de flesta konfigurerar sina routers.

Jag vill inte gå till att använda en KVM switch istället för typ PuTTY. Hade min processor haft integrerad grafik så kanske jag skulle ha övervägt att ha bild på min värddatorn. Men känner jag mig själv rätt så kommer jag förmodligen att slå av det för att spara ström. : /

Mycket spam av mig, men tack att du frågar. : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Så med andra ord är det ända dom gjort att lyfta mjukvaruspärren dom medvetet la dit tidigare som kollar efter hypervisorn....

Dålde man hypervisorn för VM'et så fungerade det tidigare med.

Tyvärr verkar man få göra det på AMD kort numera, fick göra det på mitt RX5700 annars installerade driersen inte koreckt med masa problem som följs och drivers efter 20.4 för AMD tappade massa prestanda oavsett så dumpade VGA passtrough.

AMD har ju den s.k. reset-buggen på många av deras kort. Alltså att man bara kan starta upp ett os med kortet en gång och sen går det inte starta om utan att fel uppstår. Antingen boota om servern eller trixa med script för att reseta kortet.. Så AMD är ju tyvärr inget säkert kort när det gäller pass through. Jag hade dock inga problem med mitt XFX RX580, det funkade bra.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Nu kan jag ha fel, men vill minnas att det här funkade en gång i tiden, sedan blev inaktiverat/blockerat av nVidia i deras konsument-driver får att det ansågs vara någon enterprise feature, för att nu ta bort blockeringen för det igen i deras drivrutin.

För dem med moderkort som haft korrekt IOMMU grupper så har detta tidigare gått att kringgå med olika quickfixes, därav tror jag att det alltid varit en möjlighet, bara det att man fick "lura" drivern att det inte rörde sig om ett Passthrough scenario.

Jag vill minnas att jag fått det att funka med Proxmox och passthrough till en Windows VM med ett GTX 460. Nu funkar det förvisso inte särskilt bra men det har nog mer att göra med att hårdvaran är från stenåldern (Bloomfield).

Trodde faktiskt det fanns stöd för detta i drivrutinerna och att det bara var SR-IOV som saknades. Om det alltså varit krångel med det kanske vi ser ett uppsving i virtualisering framöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

AMD har ju den s.k. reset-buggen på många av deras kort. Alltså att man bara kan starta upp ett os med kortet en gång och sen går det inte starta om utan att fel uppstår. Antingen boota om servern eller trixa med script för att reseta kortet.. Så AMD är ju tyvärr inget säkert kort när det gäller pass through. Jag hade dock inga problem med mitt XFX RX580, det funkade bra.

AMD rekomenderades ofta tidigare då dom inte aktivt låste ute användaren från att köra passtrough men som sagt med 5000 serien kom ju resetbuggen sedan verkar AMD smygit in hypervisor checks och annat under 2020.

Reset buggen går att komma runt relativt smidigt om du kompilerar denna modulen och installerar.
Körde den själv MEN den fungerar bara med vanolga Adrenalin drivers inte PRO serien drivers när jag testade.
https://github.com/gnif/vendor-reset

Men problemet anser jag är att AMD tyst har fuckat sina kort likt nvidia offecielt alltid gjort så man måste dölja hypervisorn annars installeras driversen inte korrekt, saknas massa i kontrollpanelen bland annat och jag tappade lät 50% prestanda efter 20.4 drivers vilket jag inte var ensam om så AMD är dött för passtrough anser jag.
Så är Steam och Proton nu och det fungerar bättre men linux drivern i kernel suger fortfarande med stabilitetsproblem för mig dock lite bättre nu.

Sedan äger ju nvidias Nvec encoder, mitt GTX970 spöar mitt RX5700 flera gånger om, sedan har man Cuda stöd på Nvidia, AMD har inte ens OpenCL som standard, måste installeras från propertiära drivers manuelt sisst jag kollade.

I linux är man bättre av med ett nvidida kort och när AMD prisar sitt 6700 20€ under ett 3070 som är lika snabbt eller snabbare så ser jag noll poäng med AMD. Köpt 3st AMD kort för att testa sedan 2017 men kört nvidia i 20 år i linux så kommer bli nvidia nästa gång med.

Bara betala Nvidia taxen men supportet är så mycket bättre även om nvidia är rövhål så har dom i alla fall features dom kan segmentera XD

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Går det till exempel installera en mining-mjukvara i en virtuell maskin? Det skulle vara skönt att köra den här typen av programvaror i en sandlåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

AMD rekomenderades ofta tidigare då dom inte aktivt låste ute användaren från att köra passtrough men som sagt med 5000 serien kom ju resetbuggen sedan verkar AMD smygit in hypervisor checks och annat under 2020.

Reset buggen går att komma runt relativt smidigt om du kompilerar denna modulen och installerar.
Körde den själv MEN den fungerar bara med vanolga Adrenalin drivers inte PRO serien drivers när jag testade.
https://github.com/gnif/vendor-reset

Men problemet anser jag är att AMD tyst har fuckat sina kort likt nvidia offecielt alltid gjort så man måste dölja hypervisorn annars installeras driversen inte korrekt, saknas massa i kontrollpanelen bland annat och jag tappade lät 50% prestanda efter 20.4 drivers vilket jag inte var ensam om så AMD är dött för passtrough anser jag.
Så är Steam och Proton nu och det fungerar bättre men linux drivern i kernel suger fortfarande med stabilitetsproblem för mig dock lite bättre nu.

Sedan äger ju nvidias Nvec encoder, mitt GTX970 spöar mitt RX5700 flera gånger om, sedan har man Cuda stöd på Nvidia, AMD har inte ens OpenCL som standard, måste installeras från propertiära drivers manuelt sisst jag kollade.

I linux är man bättre av med ett nvidida kort och när AMD prisar sitt 6700 20€ under ett 3070 som är lika snabbt eller snabbare så ser jag noll poäng med AMD. Köpt 3st AMD kort för att testa sedan 2017 men kört nvidia i 20 år i linux så kommer bli nvidia nästa gång med.

Bara betala Nvidia taxen men supportet är så mycket bättre även om nvidia är rövhål så har dom i alla fall features dom kan segmentera XD

Japp, rent skit är det rent ut sagt. Jag skulle väldigt gärna köpa ett kort som har stöd för något liknande som GvT-g som Intel stödjer, så man kan ge delar av ett grafikkort till en eller flera VM och inte köra full passthrough till respektive vm.
Intel stödjer det ju, men deras inbyggda grafikkort är ju så svaga så det är inte mycket lönt att lägga energi på.
Jag har kört gvt-g på två av mina maskiner och även gvt-d (och då haft ett sepat grafikkort i det senare fallet) med proxmox vilket har funkat bra. Dessvärre är det svårt att få bild ut från portarna i båda fallen, men man kan få hårdvaruaccelreread remote desktop åtminstone.
Men synd att Nvidia ska ta så hutlöst mycket pengar för korten som stödjer detta. Vore roligt om man kunde leka lite med detta även nere i konsumentledet.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Mycket intressant. Går det till exempel installera en mining-mjukvara i en virtuell maskin? Det skulle vara skönt att köra den här typen av programvaror i en sandlåda.

Det skulle funka alldeles utmärkt. Om du vill köra det på en dator som du använder samtidigt, typ din gaming-rig eller dylikt, så kan du inte använda grafikkortet till båda sakerna samtidigt. Har du inte problem med extra sladdar kan du dock ha en KVM-switch och använda iGPU.
På en server är det förstås inga problem. Såvitt jag vet är inte prestandaförlusten mer än några få procent. Värt att poängtera är dock att virtuella maskiner inte är vattentäta. Det är säkrare men inte hundraprocentigt. Är du orolig för skadlig kod (vilket man bör vara när det kommer till kryptobrytning) är det alltså inte säkert att du är skyddad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Japp, rent skit är det rent ut sagt. Jag skulle väldigt gärna köpa ett kort som har stöd för något liknande som GvT-g som Intel stödjer, så man kan ge delar av ett grafikkort till en eller flera VM och inte köra full passthrough till respektive vm.
Intel stödjer det ju, men deras inbyggda grafikkort är ju så svaga så det är inte mycket lönt att lägga energi på.
Jag har kört gvt-g på två av mina maskiner och även gvt-d (och då haft ett sepat grafikkort i det senare fallet) med proxmox vilket har funkat bra. Dessvärre är det svårt att få bild ut från portarna i båda fallen, men man kan få hårdvaruaccelreread remote desktop åtminstone.
Men synd att Nvidia ska ta så hutlöst mycket pengar för korten som stödjer detta. Vore roligt om man kunde leka lite med detta även nere i konsumentledet.

Jo jag har pratat med polare om just någon form av hårvaruviritualiseringstöd i GPU'n, ska vi kalla det SMT för GPU'er!
Jag du förstår poängen, hade en GPU kunnat se ut som två så hade det ju varit nice att kunna aktivera det och ge ett VM tillgång till GPU'n utan att hosten blir av med den sedan skulle man ju helst då med kunna diktera vilken eller vilka portar för bild VM'et ska ha.

Tror själv att det finns en marknad för detta och den som ger vanliga konsumenter detta utan extra taxa kommer ha en fördel bland med tech savy konsumenter och prosumers som behöver tex flera OS samtidigt med bra prestanda på alla.

Möjligheterna är ju nästan oändliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jo jag har pratat med polare om just någon form av hårvaruviritualiseringstöd i GPU'n, ska vi kalla det SMT för GPU'er!
Jag du förstår poängen, hade en GPU kunnat se ut som två så hade det ju varit nice att kunna aktivera det och ge ett VM tillgång till GPU'n utan att hosten blir av med den sedan skulle man ju helst då med kunna diktera vilken eller vilka portar för bild VM'et ska ha.

Tror själv att det finns en marknad för detta och den som ger vanliga konsumenter detta utan extra taxa kommer ha en fördel bland med tech savy konsumenter och prosumers som behöver tex flera OS samtidigt med bra prestanda på alla.

Möjligheterna är ju nästan oändliga.

Agree! Tror rätt många skulle vara intresserade av det!
Level1Techs har ju lagt upp en del vädjande videor om det;
https://www.youtube.com/watch?v=11Fs0NHgzIY
https://www.youtube.com/watch?v=IXUS1W7Ifys

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |