Onsdagshäng – Kenneth och Jonas bygger i Louqe Raw S1

Permalänk
Melding Plague

Onsdagshäng – Kenneth och Jonas bygger i Louqe Raw S1

Det vankas Mini ITX-bygge i veckans livesända häng, där vi tar en titt på svenska Louqes purfärska SFF-chassi Raw S1.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant! Ser fram emot på detta.

Chassit ser ruggigt schysst ut. Dock är jag lite fundersam kring hur bra kylningen är för CPU och GPU. Samt att jag investerat så mycket bling i det chassit jag har nu.

Permalänk
Medlem

Attan då sitter jag i bilen på väg hem 😣 får kolla på den senare.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Spännande! Finns det någon information om släppdatum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Spännande! Finns det någon information om släppdatum?

Louqe siktar på slutet av april om allt går som planerat, enligt deras instagram kommentarer.

Permalänk
Medlem

Spännande!! Är verkligen intresserad av hur effektivt värmen leds bort

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Ja detta ska bli kul! Kan ju bli avgörande om man ska byta från sin Ghost S1 eller inte när de släpper en version i ljusare färg...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kul! Jag ser fram emot detta!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se! Gillar verkligen att detta faktiskt tillverkas i Sverige också.

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli chassit till min nya hemmakontors burk (ersätter Lenovo jobb laptop).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att det där grafikkortet är det snyggaste jag sett de senaste 5-7 åren.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Känns lite som filmen "the rock" när man försiktigt drar upp innerdelen 😂
Inga vindruvor där inte,men likt förbannat ömtåligt 👍

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara ett riktigt fint chassi! Bygger nog nästa dator i ett sådant

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur den hanterar värmen. Kan bli mitt nästa chassi.

Permalänk
Inaktiv

Ser snyggt ut, men jag har nog inte tålamod att bygga i ett så litet chassi. Det var illa nog med mikro-atx.

Permalänk

Ursäkta en oinsatts frågor. Men i videon och på Loques hemsida pratar man om tornlösningen, konvektion och skorstenseffekt för ventilation. Men blåser inte grafikkort och övrigt ut värmen i botten genom IO, dvs att man motverkar ett "naturligt" flöde nedifrån och upp? Man kanske ser grafikkortets kylning som en separat historia och att övriga komponenter kyls av en uppåtriktad luftström? Jag har inte plockat med komponenter på 10-15 år (använder fortfarande mitt Antec P180 från 2005 eller något) så jag är inte helt inläst på hur moderna chassin brukar fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ca.agrell:

Ursäkta en oinsatts frågor. Men i videon och på Loques hemsida pratar man om tornlösningen, konvektion och skorstenseffekt för ventilation. Men blåser inte grafikkort och övrigt ut värmen i botten genom IO, dvs att man motverkar ett "naturligt" flöde nedifrån och upp? Man kanske ser grafikkortets kylning som en separat historia och att övriga komponenter kyls av en uppåtriktad luftström? Jag har inte plockat med komponenter på 10-15 år (använder fortfarande mitt Antec P180 från 2005 eller något) så jag är inte helt inläst på hur moderna chassin brukar fungera.

Jag inväntar oberoende tester av kylningen, men den naturliga konvektionen slås lite ur spel när man använder fläktar. Vill inte låta negativ men spontant skulle jag tro att Ghost S1 med fläktar i topp och botten (2 st medium tophats) kommer ge bättre kylning med samma komponenter då den varma luften har väldigt kort transportsträcka från komponent till fläktarna som suger ut den varma luften (~3 cm).

De flesta GPU:er dumpar värmen uppåt och nedåt och i RAW så dumpar den då värmen framåt och bakåt (om du tittar på chassit framifrån) i hela chassits höjd. Blir ganska lång väg att färdas(~30 cm) för den varma luften längst ner om den ska sugas ut av fläkten längst upp på baksidan(120mm) eller av en extern 140mm fläkt på toppen.

En sista sak, hur tänkte de med fläkten i toppen!? Jag antog att det fanns plats så den skulle monteras internt och följa med när man drog ut innandömet. Nu är det riktig gettomod över det, se nedan:

Källa: www.louqe.com/raw-s1

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag inväntar oberoende tester av kylningen, men den naturliga konvektionen slås lite ur spel när man använder fläktar. Vill inte låta negativ men spontant skulle jag tro att Ghost S1 med fläktar i topp och botten (2 st medium tophats) kommer ge bättre kylning med samma komponenter då den varma luften har väldigt kort transportsträcka från komponent till fläktarna som suger ut den varma luften (~3 cm).

De flesta GPU:er dumpar värmen uppåt och nedåt och i RAW så dumpar den då värmen framåt och bakåt (om du tittar på chassit framifrån) i hela chassits höjd. Blir ganska lång väg att färdas(~30 cm) för den varma luften längst ner om den ska sugas ut av fläkten längst upp på baksidan(120mm) eller av en extern 140mm fläkt på toppen.

En sista sak, hur tänkte de med fläkten i toppen!? Jag antog att det fanns plats så den skulle monteras internt och följa med när man drog ut innandömet. Nu är det riktig gettomod över det, se nedan: https://www.louqe.com/wp-content/uploads/2020/11/detail_140mm-4-500x500.png
Källa: www.louqe.com/raw-s1

Jag hoppas verkligen att det kommer något tillbehör som täcker över den fläktplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

En sista sak, hur tänkte de med fläkten i toppen!? Jag antog att det fanns plats så den skulle monteras internt och följa med när man drog ut innandömet. Nu är det riktig gettomod över det...

Skrivet av Chibariku:

Jag hoppas verkligen att det kommer något tillbehör som täcker över den fläktplatsen.

Jo. Möjligt att de släpper en top-hat som de gjort med Ghost. Dock tror jag inte det kommer bli en riktigt snygg lösning det heller sett till hur cleant chassit är som det är.

Permalänk
Medlem

Så det är så, Jonas applicerar kylpasta, bara dutt och obesvärat - tack o hej-style

Permalänk
Skrivet av Reiker:

Jag inväntar oberoende tester av kylningen, men den naturliga konvektionen slås lite ur spel när man använder fläktar. Vill inte låta negativ men spontant skulle jag tro att Ghost S1 med fläktar i topp och botten (2 st medium tophats) kommer ge bättre kylning med samma komponenter då den varma luften har väldigt kort transportsträcka från komponent till fläktarna som suger ut den varma luften (~3 cm).

De flesta GPU:er dumpar värmen uppåt och nedåt och i RAW så dumpar den då värmen framåt och bakåt (om du tittar på chassit framifrån) i hela chassits höjd. Blir ganska lång väg att färdas(~30 cm) för den varma luften längst ner om den ska sugas ut av fläkten längst upp på baksidan(120mm) eller av en extern 140mm fläkt på toppen.

En sista sak, hur tänkte de med fläkten i toppen!? Jag antog att det fanns plats så den skulle monteras internt och följa med när man drog ut innandömet. Nu är det riktig gettomod över det, se nedan: https://www.louqe.com/wp-content/uploads/2020/11/detail_140mm-4-500x500.png
Källa: www.louqe.com/raw-s1

Just det, tänkte inte på att grafikkort inte kyls av blower-kylare längre, haha. Det är klart att då får man inte det tydliga "ut genom IO-plåten"-flödet som jag tänkte på.

Permalänk

Vart är tanken att man ska montera hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag inväntar oberoende tester av kylningen, men den naturliga konvektionen slås lite ur spel när man använder fläktar. Vill inte låta negativ men spontant skulle jag tro att Ghost S1 med fläktar i topp och botten (2 st medium tophats) kommer ge bättre kylning med samma komponenter då den varma luften har väldigt kort transportsträcka från komponent till fläktarna som suger ut den varma luften (~3 cm).

De flesta GPU:er dumpar värmen uppåt och nedåt och i RAW så dumpar den då värmen framåt och bakåt (om du tittar på chassit framifrån) i hela chassits höjd. Blir ganska lång väg att färdas(~30 cm) för den varma luften längst ner om den ska sugas ut av fläkten längst upp på baksidan(120mm) eller av en extern 140mm fläkt på toppen.

En sista sak, hur tänkte de med fläkten i toppen!? Jag antog att det fanns plats så den skulle monteras internt och följa med när man drog ut innandömet. Nu är det riktig gettomod över det, se nedan: https://www.louqe.com/wp-content/uploads/2020/11/detail_140mm-4-500x500.png
Källa: www.louqe.com/raw-s1

Jag är inne på lite samma tankar. Luft in verkar ganska ok, men luft ut verkar sådär. Känns spontant som om luften särskilt från gpu kommer cirkulera tillbaka in i kylaren några gånger när den långsamt stiger upp efter att träffat insida chassit?
Intern 140mm i topp med perforerat lock i v2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag inväntar oberoende tester av kylningen, men den naturliga konvektionen slås lite ur spel när man använder fläktar. Vill inte låta negativ men spontant skulle jag tro att Ghost S1 med fläktar i topp och botten (2 st medium tophats) kommer ge bättre kylning med samma komponenter då den varma luften har väldigt kort transportsträcka från komponent till fläktarna som suger ut den varma luften (~3 cm).

De flesta GPU:er dumpar värmen uppåt och nedåt och i RAW så dumpar den då värmen framåt och bakåt (om du tittar på chassit framifrån) i hela chassits höjd. Blir ganska lång väg att färdas(~30 cm) för den varma luften längst ner om den ska sugas ut av fläkten längst upp på baksidan(120mm) eller av en extern 140mm fläkt på toppen.

En sista sak, hur tänkte de med fläkten i toppen!? Jag antog att det fanns plats så den skulle monteras internt och följa med när man drog ut innandömet. Nu är det riktig gettomod över det, se nedan: https://www.louqe.com/wp-content/uploads/2020/11/detail_140mm-4-500x500.png
Källa: www.louqe.com/raw-s1

Jag gissar någon slags Top Hat för att få det snyggt. Är som du tveksam till kylningen i botten av denna. Det borde bli stillastående värme där eftersom det inte finns någon in-luftkanal, vad jag kan se? Nu stiger ju värme uppåt...men det måste ju komma dit luft någonstans ifrån. En in-fläkt i botten och ut-fläkt på toppen (eller båda ut med in-luft enbart från sidorna) hade känts mer logiskt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Nja, blev inte direkt suktad att byta ut H1 mot den där kände jag. Verkar ju inte ha stöd för någon vettig AIO kylare för CPU t.ex., så även om den är något mindre så blir det stora kompromisser på ljudnivå och prestanda. Tyckte den verkade intressant när man först fick se den, gillade mitt Ghost jag hade.

Permalänk
Medlem

Louqes hemsida kan man läsa deras egna temperatur resultat: https://www.louqe.com/wp-content/uploads/2021/03/Raw-S1-cooli...

Väntar spänt på vad recensionerna säger!

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | OLED48CX
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk
Medlem

Kan va det snyggaste chassit jag sett.
Cpu-kylningen verkar dock lite sådär precis som med Ghosten utan top-hat.
Får plats med en Blackridge med Noctua nf-a12x25 istället för en nf12-15a som i Ghost.
Alternativt är en Noctua nh-l12s istället en böjd eller för en Noctua nh-l12 som i Ghosten.
Synd att det inte fanns plats för en 120mm rad.

På GPU-sidan blåser den ju en stor del av utblåset rakt in och front och bakpanelen men man får ju plats med GPU-uer med större kylare än i Ghosten så ska bli kul att ses tester.
Ska bli kul att se hur den presterar.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengman_223:

Vart är tanken att man ska montera hårddisken?

Hittar inget i user manualen men den ska ju ha plats för en 2.5" antar att det måste bli mellan nätagget och väggen i mitten.

Permalänk
Medlem

Inet har lagt upp det för förbokning, jag lade en beställning.

Release 30 april, 3300 sek.

https://www.inet.se/produkt/6904936/louqe-raw-s1#information

Hoppas färgen på chassit är närmare Sweclockers live-stream mer än de nästan svarta bilderna på Inet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard