Permalänk
Medlem

Tips på budget psu?

Tjenare!

Min gamla trotjänare rasade förra året och väntat på nya delar sen dess. Nu är 5600x snart här, men jag har bestämt mig för att inte riskera att det var gamla psun som rasade och tog med sig resten så dags för nytt. Dock är budgeten snål för stunden, så kan ni vara schysta och ge mig lite råd om vad som är vettigt idag? Ett årtionde sen jag sist köpt nytt...

Det jag tänkte köra är ett 5600x med 16/32gb 3600mhz och lite framåt parat med något i stil med 3060 Ti/3070. 650w borde räcka gott till, annars bryr jag mig inte särskilt mycket om märke, klassning eller utseende. Stabila komponenter, gärna minimalt med whine och att den är driftsäker är viktigare än flashighet.

Vart går den undre smärtgränsen för psu idag? Hur billigt kan man gå utan att vara nere på skräp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TzunSu:

Tjenare!

Min gamla trotjänare rasade förra året och väntat på nya delar sen dess. Nu är 5600x snart här, men jag har bestämt mig för att inte riskera att det var gamla psun som rasade och tog med sig resten så dags för nytt. Dock är budgeten snål för stunden, så kan ni vara schysta och ge mig lite råd om vad som är vettigt idag? Ett årtionde sen jag sist köpt nytt...

Det jag tänkte köra är ett 5600x med 16/32gb 3600mhz och lite framåt parat med något i stil med 3060 Ti/3070. 650w borde räcka gott till, annars bryr jag mig inte särskilt mycket om märke, klassning eller utseende. Stabila komponenter, gärna minimalt med whine och att den är driftsäker är viktigare än flashighet.

Vart går den undre smärtgränsen för psu idag? Hur billigt kan man gå utan att vara nere på skräp?

Detta eller bättre dvs Titanium klassat:

https://www.webhallen.com/se/product/263113-Corsair-HX750-750...

Permalänk
Moderator
Moderator

https://www.inet.se/produkt/6904619/corsair-rm650-650w-2019

Bra agg till bra pris, inte mycket att orda om.
Går att gå ned några hundralappar lägre men är inte så stor prisskillnad att det är värt det, särskilt inte med en sprillans CPU/RTX 3-serie gpu.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Du tycker alltså det är budget med Platinum?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6904761/corsair-cv650-650w-v2 649:-

Längre ner än så hade inte jag gått iaf...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

PSU är inget man bör snåla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Du tycker alltså det är budget med Platinum?

PSU är den viktigaste komponenten i en dator, finns ingen som helst anledning att snåla på den komponenten, om man inte vill ha problem i framtiden för det kommer man att få oavsett allting slits men vad slits mest tror du en komponent som har 3 års garanti eller en som har 10 års garanti?

Permalänk
Medlem

RM650 - 949kr (Guld)
https://www.inet.se/produkt/6904619/corsair-rm650-650w-2019?u...

EVGA 600 - 582kr (Brons)
https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/EVGA-600-BR-Stroem...

Seasonic 650 - 636kr (Brons)
https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/Seasonic-S12III-Se...

Brons är i mitt tycke det minsta man bör köpa, med tanke på att du har relativt påkostad dator så hade jag valt RM650 eller annan likvärdigt nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

PSU är den viktigaste komponenten i en dator, finns ingen som helst anledning att snåla på den komponenten, om man inte vill ha problem i framtiden för det kommer man att få oavsett allting slits men vad slits mest tror du en komponent som har 3 års garanti eller en som har 10 års garanti?

Så länge man inte köper ett skräpaggregat så spelar det ingen roll egentligen. Kvaliteten har ökat enormt på nätaggregat sedan ~2008.
Typ billiga Corsair/Be quiet håller typ 10 år ändå.
Enda anledningen att köpa ett dyrare är egentligen om man har dyr el, behöver fler kablar eller vill ha ett mycket tystare nätaggregat.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Det här bisarrt mycket overkill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

PSU är inget man bör snåla på.

Precis därför jag ber om råd. Snåla är ju en gråskala, vissa tycker att allt under 1000w och platinum är att snåla och vissa tycker att allt som inte gör att datorn brinner upp är overkill. Jag söker prestanda för priset, vid vilken pricepoint klarar man sig? Jag bryr mig mindre om effektivitet och mer om driftsäkerhet, t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Så länge man inte köper ett skräpaggregat så spelar det ingen roll egentligen. Kvaliteten har ökat enormt på nätaggregat sedan ~2008.
Typ billiga Corsair/Be quiet håller typ 10 år ändå.
Enda anledningen att köpa ett dyrare är egentligen om man har dyr el, behöver fler kablar eller vill ha ett mycket tystare nätaggregat.

Men det finns väl gränser för det också? Eller kommer jag få samma erfarenheter med Corsairs billigaste och deras dyraste, om klassningen är densamma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

RM650 - 949kr (Guld)
https://www.inet.se/produkt/6904619/corsair-rm650-650w-2019?u...

EVGA 600 - 582kr (Brons)
https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/EVGA-600-BR-Stroem...

Seasonic 650 - 636kr (Brons)
https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/Seasonic-S12III-Se...

Brons är i mitt tycke det minsta man bör köpa, med tanke på att du har relativt påkostad dator så hade jag valt RM650 eller annan likvärdigt nätaggregat.

Tack för tipsen! Läst lite recensioner på EVGA och Seasonicen som inte var helt nöjda, någon speciell anledning att du tänker på just dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TzunSu:

Men det finns väl gränser för det också? Eller kommer jag få samma erfarenheter med Corsairs billigaste och deras dyraste, om klassningen är densamma?

Det är inte samma kvalitetskontroller, så de kan krångla direkt ur kartong oftare.
Enligt mina erfarenheter de senaste tio åren så blir upplevelsen densamma så länge nätagget fungerar.
Om man kör ett väldigt törstigt grafikkort, +250W så bör man ändå köpa ett bättre nätaggregat då det ofta kan komma spikar i belastningen som kan göra datorn instabil eller leda till små "fryslagg".

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av TzunSu:

Tack för tipsen! Läst lite recensioner på EVGA och Seasonicen som inte var helt nöjda, någon speciell anledning att du tänker på just dessa?

Jag sorterade efter prisjakt på brons och guld och valde ut nätaggregat efter märken jag kände igen. Så de två nätaggregat passar nog snarare någon med en tajtare budget. Medan jag skulle rekommedera ett guld agg till dig, som tex RM650 som är ett av de billigare kvalitetsagget just nu eftersom det är lite rea på det.

Annars har du även https://www.inet.se/produkt/6903698/seasonic-focus-gx-650w Seasonic FOCUS GX 650W för 1099kr som ett alternativ till RM650.

Du kommer nog landa runt 1000kr om du vill ha ett nätaggregat med lite bättre kvalitet överlag.

Här har du Sweclockers tester på nätaggregat https://www.sweclockers.com/arkiv/sok?searchid=5b192c62-dc6f-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Hur är det där ett budget agg?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag sorterade efter prisjakt på brons och guld och valde ut nätaggregat efter märken jag kände igen. Så de två nätaggregat passar nog snarare någon med en tajtare budget. Medan jag skulle rekommedera ett guld agg till dig, som tex RM650 som är ett av de billigare kvalitetsagget just nu eftersom det är lite rea på det.

Annars har du även https://www.inet.se/produkt/6903698/seasonic-focus-gx-650w Seasonic FOCUS GX 650W för 1099kr som ett alternativ till RM650.

Du kommer nog landa runt 1000kr om du vill ha ett nätaggregat med lite bättre kvalitet överlag.

Här har du Sweclockers tester på nätaggregat https://www.sweclockers.com/arkiv/sok?searchid=5b192c62-dc6f-...

Tack för tipsen! Jag hade hoppats på att det fanns lite billigare guldklimpar men är nog så att man får vad man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TzunSu:

Tack för tipsen! Jag hade hoppats på att det fanns lite billigare guldklimpar men är nog så att man får vad man betalar för.

Ja det är tyvärr rätt dyrt med psu.
Ibland finns det riktigt bra reor. Jag köpte ett guldagg för 649kr 2018 när de var en bra rea på Inet. Så det går att komma billigare undan, men reor likt de kommer väldigt sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ja det är tyvärr rätt dyrt med psu.
Ibland finns det riktigt bra reor. Jag köpte ett guldagg för 649kr 2018 när de var en bra rea på Inet. Så det går att komma billigare undan, men reor likt de kommer väldigt sällan.

Ja, tyvärr var man ju inte smart nog att tänka på att det var en smart idé att köpa i vinter... Processorn kommer imorgon och tänker att det åt dumt att riskera ett nytt system med urgammal PSU när jag inte vet om det var en anledning till varför den förra burken dog.

Permalänk
Medlem

Jag tittar lite på Corsair CX650, VS har jag hört har en del dåliga komponenter, är det något ni gurus skulle rekommendera? Varje krona blir relevant för vidare inköp av grafikkort när det nu går att få tag på!

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha kikat på främst garantiperioden och formfaktorn, så du kan ta med det i framtiden. Mitt gamla psu var precis att det kom in i nya chassit, men då blev det riktigt mycket svårare att gömma kablar och jag drar mig för att öppna upp chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TzunSu:

Tjenare!

Min gamla trotjänare rasade förra året och väntat på nya delar sen dess. Nu är 5600x snart här, men jag har bestämt mig för att inte riskera att det var gamla psun som rasade och tog med sig resten så dags för nytt. Dock är budgeten snål för stunden, så kan ni vara schysta och ge mig lite råd om vad som är vettigt idag? Ett årtionde sen jag sist köpt nytt...

Det jag tänkte köra är ett 5600x med 16/32gb 3600mhz och lite framåt parat med något i stil med 3060 Ti/3070. 650w borde räcka gott till, annars bryr jag mig inte särskilt mycket om märke, klassning eller utseende. Stabila komponenter, gärna minimalt med whine och att den är driftsäker är viktigare än flashighet.

Vart går den undre smärtgränsen för psu idag? Hur billigt kan man gå utan att vara nere på skräp?

Jag gillar att använda PSU Tier List av Luke Savanije på LTT Forum. För ett bygge med 3060 Ti och 3070 ska man definitivt ha minimum B-tier men jag hade valt A-tier p.g.a. att kostnadsskillnaden är liten i Sverige. Det finns såklart en massa olika nätagg att välja på jag rekommenderar detta från Webhallen p.g.a. hög kvalité och 750 watt ger lite mer rum för uppgraderingar i framtiden. Detta från Inet fungerar utmärkt det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Jag gillar att använda PSU Tier List av Luke Savanije på LTT Forum. För ett bygge med 3060 Ti och 3070 ska man definitivt ha minimum B-tier men jag hade valt A-tier p.g.a. att kostnadsskillnaden är liten i Sverige. Det finns såklart en massa olika nätagg att välja på jag rekommenderar detta från Webhallen p.g.a. hög kvalité och 750 watt ger lite mer rum för uppgraderingar i framtiden. Detta från Inet fungerar utmärkt det också.

Tack för tipset! Har kollat på den en hel del senaste dagarna, men blir nästan bara mer förvirrad av mängden! Har jag läst fel när jag ser Corsair CX på deras B tier? Verkar vara ett rätt bra precis, och bra erfarenhet från Corsair tidigare.

Phantek AMPn, är det samma modell som Revolution modellen i listan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TzunSu:

Tack för tipset! Har kollat på den en hel del senaste dagarna, men blir nästan bara mer förvirrad av mängden! Har jag läst fel när jag ser Corsair CX på deras B tier? Verkar vara ett rätt bra precis, och bra erfarenhet från Corsair tidigare.

Phantek AMPn, är det samma modell som Revolution modellen i listan?

Grabben har ett CX 650M i sin dator (4790K/1070Ti), köptes i mars 2019 den datorn står igång i princip dygnet runt & till dags dato har agget fungerat utan problem.. https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/modu...

RM650 finns i netonnets fyndhörna för 809:- .. https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av TzunSu:

Tack för tipset! Har kollat på den en hel del senaste dagarna, men blir nästan bara mer förvirrad av mängden! Har jag läst fel när jag ser Corsair CX på deras B tier? Verkar vara ett rätt bra precis, och bra erfarenhet från Corsair tidigare.

Phantek AMPn, är det samma modell som Revolution modellen i listan?

CX är B-tier, men CX-M är C-tier. Jag antar att du menar CX650M eftersom den kostar 799 vs CX som kostar minst 962 kr. CX650M är hyffsad och kommer säkert att fungera, men kvalitén på kondensatorerna är lite sisådär och den har inte Over Power Protection eller Under Voltage Protection. Kostnadsskillnaden till en rikigt bra PSU är bara 150-200 kronor vilket är 1-2% av den totala byggkostnaden för datorn. Det är liksom så lite extra pengar för så mycket bättre prestanda och hållbarhet. Med en bra PSU kan du ju använda den tills nästa dator också.

Phanteks AMP är en en Seasonic Focus GX med klistermärken. Det är Seasonic som står för den 10 åriga garantin så du kan vara säker på att det är bra grejor. Phanteks Revolt X och Revolt Pro är också tillverkade av Seasonic men jag är osäker på vilken serie de är baserade på.

Permalänk
Medlem

Nu har jag alltså jag behöver, men var såklart fast i att jämföra istället för att beställa, så jag springer ner om en stund och plockar upp en RM650 från lokala Netonnet. Kanske inte det absolut prisvärdaste, men det borde väl få jobbet gjort ändå? Over och undervoltskydd och hyfsad effektivitet. Kanske inte bästa fläkten, men lite ljud har ingen dött av!

Någon som har en sista invändning nu såhär strax före vi gifter oss för det närmaste årtiondet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TzunSu:

Nu har jag alltså jag behöver, men var såklart fast i att jämföra istället för att beställa, så jag springer ner om en stund och plockar upp en RM650 från lokala Netonnet. Kanske inte det absolut prisvärdaste, men det borde väl få jobbet gjort ändå? Over och undervoltskydd och hyfsad effektivitet. Kanske inte bästa fläkten, men lite ljud har ingen dött av!

Någon som har en sista invändning nu såhär strax före vi gifter oss för det närmaste årtiondet?

Hur gick det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det här ser vettigt ut, https://www.inet.se/produkt/6904592/corsair-cx650m-650w

Priserna på nätagg verkar gått upp som allt annat men jag förstår verkligen inte somligas inställning där allt som inte är snudd på topp speckat är skit. ”Snåla inte på nätaggregat” brukade betyda, köp inte billigaste skräp märket som är felmärkt och brinner vid last. Ser inte hur ett 80+ bronze agg från en känd tillverkare inte skulle vara bra nog för dom allra flesta.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Hur gick det?

Det blev ett RM650 tillslut! Funkar finfint hittills, efter ett halvår utan dator gick jag bort mig så mycket i spel att jag helt glömt svara

Tack så mycket till alla som hjälpte till med råd eller frågor!