Fira World Backup Day – vinn maffiga hårddiskar från Seagate

Permalänk
Melding Plague

Fira World Backup Day – vinn maffiga hårddiskar från Seagate

Idag är det World Backup Day och Seagate bjuder upp till tävling. Lämna in ditt bidrag innan klockan slår midnatt!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle nog vara när jag skulle fixa lite med backupen av frugans alla barnbilder osv (Ni som har fru vet att detta är erat ansvar) Kopplar in den externa disken men inget händer, börja kolla över kablar, prova andra USB-enheter och det fungerar självklart. Skruvar upp disken och ser att kontaktstycket har gått av ifrån disken. Då ringen klockan om att disken inte stod där den skulle och att sonen hade suttit vid min dator dagen innan. Pratar med grabben som självklart inte har tappat disken, men efter en stund så kommer det fram att den råkade åka i golvet när han skulle koppla in en X-box dosa till datorn.

Försök förklara den för frugan, det blir en rätt så dålig stämning.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Den värsta dataförlusten relevant för tävlingen är nog när jag var på väg till LAN för en massa år sedan och datorn blev påbackad, välte, och en av hårddiskarna dog.

Det var som en scen ur the matrix. Jag såg vad som höll på att hända och sprang viftandes för att stoppa bilen, men tyvärr för sent. Föraren märkte inget förrän han slog i datorn men backade så långsamt att det var som ultrarapid i mina ögon när datorn föll och med ett dovt "klonk" slog i backen.

Helt klart fel sorts "back up"

Värsta dataförlusten generellt är nog när jag som 14-ish-åring tappade en full engångskamera i ett mangroveträsk när familjen var på semester. Samma resa strulade nämligen filmen i en annan av kamerorna så det blev inte många bilder från den resan.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

3 hårddiskar dog på samma dag. Och givetvis ingen backup. Filmer och bilder på lillans första år borta.
Arg fru och jag lärde mig att backup är bra att ha.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Lego Master

Ah, yes. Låt oss färdas tillbaka till Nådens År 20..nånting. Lite oklart. Jag hade en extern 3.5" hårddisk i ett kabinett som krävde extern ström. Massa viktiga saker på den; scannade betyg, hiskelig massa bilder och så vidare. Det vanliga. Viktigt.
Jag tänker "det vore ju dumt om den gick sönder" så jag skaffar en NAS för att kunna lagra saker lite säkrare med RAID 1.
Sagt och gjort, jag skaffar en NAS och monterar upp hemma. Snurrar igång, testar med några mindre filer och det lirar som tänkt. Perfekt.
Nu ska vi säkerhetskopiera min viktiga externa hårddisk. NASen har en USB-port på framsidan just för sådan användning, så jag kopplar in USB. Letar upp strömdosan och pluggar in.

Klick säger disken.

Vad nu? Drar ut, testar igen. Inget ljud. Inget startar. Felsöker mina sladdar. Ser hela ut.
Kopplar till datorn. Windows hänger sig. Kalla kårar.
Kollar strömdosan jag använt.

TROTS nån slags ultrahybrid mupplösning med nåt som liknar en PS/2-plugg som jag trodde att den här disken var ensam om i mitt hushåll, så har jag lyckats koppla in strömdosan från en force feedback-ratt och alltså gett den helt galna volt.
Tar ut disken ur kabinettet, kopplar in direkt i datorn. Stendöd. Fullkomligt mördad.

Den ligger fortfarande här hemma och hånar mig, och tvingar mig att se till att jag inte har kritisk data på bara ett ställe.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Min värsta dataförlust? Måste väl varit när jag formaterade och sålde min dator år 2016, men glömde bort att jag köpte 5 bitcoins ett par år tidigare...

Visa signatur

GamingPC: Ryzen 5800X3D | Corsair LPX 3200MHz 4x16GB | Asus TUF 3080 | WD Black 1TB NVME | ASUS TUF 1000W | Anidees AI Crystal Case | ASUS TUF B550-PLUS | Win11
MobilePC: MacBook Air M1 :)

Permalänk
Medlem

Jag hade den legendariskt halkiga Huawei Honor 8 med mig på vad som skulle bli en sex månader lång vandring i USA.
Pacific Crest Trail norrut från San Diego till Canada.

Vi kom inte hela vägen, men det gjorde faktiskt telefonen. Bara för att halka ur handen på mig dag tre tillbaka på jobbet och gå rakt i betongen och aldrig mer starta. Där försvann alla semesterbilderna. Det gör mig faktiskt ledsen än idag även om det inte var en hårddisk så är det ju ett tydligt bevis på att man behöver backuppa allt man är rädd om.

Permalänk
Medlem

När jag var liten, kanske 11 år så gjorde ett tappert försök att försöka "lära" mig hacking. Jag ställde någon fråga om ip-adresser på ett forum och fick ett svar "Skriv in det här i command prompt". Efteråt försvann alla ljudfiler från datorn och jag blev ledsen för att jag förlorade min stora "välförtjänta" musiksamling.

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"

Permalänk
Medlem

Har hittills inte råkat ut för någon större lagringsförlust, om än att det var nära total förlust och katastrof i samband med att jag hade påhälsning av inbrottstjuvar i lägenheten.
Alla mina foton hade jag backup av, om än på hårddiskar som alla satt i den stationära datorn. Tjuvarna försökte givetvis ta med datorn, de drog ut alla kablar men verkade inte känna de hade tid att skruva av DVI-kabeln, vilket räddade kvar datorn denna gång (tjuvarna snodde dock med sig USB-laddkablarna som satt i fronten..).

Jag har sedan dess gått i NAS-tankar för att sprida risken även rent fysiskt, och dessa två diskar vore ultimat startskott för ändamålet

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | ASRock B550M Pro4 | GTX 1050 Ti

Permalänk
Medlem

Det var när jag skulle överföra all min data till en ny större hårddisk, lite visste jag att den nya hårddisken var trasig och att jag använde mig av kommandot flytta istället för kopiera. Det var en dyr läxa där jag än idag saknar en viss fil eller bild som försvann vid det tillfället.

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Detta är tillbaka till tidigt 2000-tal... Hade fått en BETA av WindowsXP av en kompis som jobbade på Microsoft som jag skulle testa. Jösses, nytt filsystem! NTFS! Det måste man ju självklart också testa då! Funkade så fint så, men tyckte inte riktigt att det funkade så bra då, så ville tillbaka till vad det nu var för OS jag hade innan. Gjorde som jag alltid gjort, i med en MS-DOS bootdisk, format C: och skulle börja installera om Windows. Men då upptäckte jag något VÄLDIGT märkligt... Jag hadde formaterat fel hårddisk, alltså det som vanligtvis var min D:!!! Hade ju inte digitalkamera än, men hade en hujedrans många MP3-filer som jag hade lagt ner MYCKET arbete med, samt en hel del skolarbete (ja, detta var ju innan moln-lagring).

Problemet visade sig vara att min 3,5" MS-DOS bootdisk inte laddade in NTFS systemet som jag nu hade Windows på, så min C: försvann och D: blev C: när jag använde bootdisken, därav formaterades fel disk!

Permalänk
Medlem

Inte min historia men en väns..

Han hade av någon anledning öppen sida på chassit och katten tyckte att det var en bra ide att markera sitt revir.
Några skvätt på diskarna och några GB försvann ;).. Han var måttligt glad på katten.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Var väl inte inte riktigt en dataförlust men nära på med ett tråkigt slut.

Fick en extern hårddisk av min farfar som aldrig visades när den kopplades in.
Den innehöll mycket bilder då han varit fotograf tidigare i livet och intresset levde kvar i pensionen.

Lyckades få tillbaka innehållet genom att plocka ut disken ur skalet och stoppa direkt i datorn.
Farfar gick bort innan han fick tillbaka sina bilder och nu har jag backup på två olika datorer av dem sedan 7 år tillbaka och vet inte riktigt vad jag ska göra med dem.

Visa signatur

i9 10900k | RTX 3080 Strix OC | 32GB Dominator @3200 | Maximus XII Hero Z490
Samsung 49" C49RG90
Böjda rör med vatten i

Permalänk
Medlem

Det jobbigaste som jag varit med om är när en kollega på ett företag som jag tidigare jobbade på fick en trasig hårddisk i sin bärbara dator som han jobbade med.

Personer i hans närhet kan nog intyga att han inte riktigt var en försiktiga typen. Kanske inte man skulle säga vårdslös heller, men i alla fall utan kunskap om vad som kan gå fel med en mekanisk disk. Det bar sig inte bättre än att han en dag meddelande att datorn betedde sig underligt, gick inte att starta och disken lät "konstigt".

Vi konstaterade att disken var trasig. Inga problem. Vi köper bara en ny och sätter i och så återställer du bara backupen på dina dokument.

I det läget fick hans ansikte nog alla regnbågens färger det såg ut som om han ville försvinna från jordens yta. Det fanns ingen backup och vad värre var att på disken fanns en samling med viktiga dokument utgörandes resultatet av en studie som skulle presenteras för en kund. Det var flera månaders jobb nedlagt och inte i närheten av tid kvar att göra om innan presentationen.

Räddningen den gången blev IBAS. Det är länge sedan nu, men jag tror att det handlade om en expresshantering och att det kostade motsvarande en måndadslön att få data räddad från den skadade disken.

En dyrköpt läxa i det läget och en viktig lärdom att vara ordentlig med sina backuper.

Permalänk
Medlem

Det var nog när jag gick på högskolan och hade 3 inlämningsuppgifter inom programmering, sammanlagt nästan 15 hp med arbete, som alla 3 gick upp i rök en vecka innan inlämning. Nyaste backupen på min dropbox var typ 2 veckor gamla, så det var bara att börja komplettera upp dom från minnet så gott det gick. Utöver det så strök en jäkla massa annat med dessutom, bilder etc.

Jag har som ett starkt minne av just den händelsen, för det var efter det jag köpte min första server och blev väldigt stressad över att någonsin igen förlora data. Det finns liksom ett före och ett efter i mitt liv när det gäller dataförlust. Sedan dess har jag bara blivit av med ett USB-minne som tog en simtur i tvättmaskinen, och idag har jag ett antal servrar samt ett företagskonto på dropbox för att vara helt säker på att inget försvinner.

Permalänk

Jag skulle montera ihop en ny fin dator som jag köpt.. (Lagringen använde jag från den förra datorn)

Allt gick som det skulle, inga problem med installationen av hårdvarorna.. exalterad som jag var startade jag upp datorn.. ''klick klick'' lät det.. Jag visste direkt att något var fel.. datorn startade ju inte och nätdelen lät ''klick klick''

Felsökte och såg att kretskorten på hårddiskarna tog i plåten i chassit! Jag hade skruvat åt hårddiskarna för hårt och antivibration gummit hade plattat till sig enda ned till metallen på hårddiskvaggan.

Flera år av minnen försvann på mina diskar.. endast min SSD överlevde.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Jag var tidigare lite paranoid och brukade kryptera en disk just för att ha min information säker om någon skulle komma åt min hårddisk av någon anledning. Där hade jag tex min mailklient, sparade save-games från olika favoritspel och även massor med jättekrångliga lösenord osv.

Efter en windows10 uppdatering, runt 2017 tror jag, så startade jag om datorn i vanlig tro att jag som vanligt kunde låsa upp min krypterade disk efter att jag har loggat in i windows. Men då ser jag att windows har initierat disken, formaterat den och gett den en enhetsbokstav. Jag vet inte hur länge jag kämpade med att få tillbaka datan men det visade sig vara lönlöst då jag använt mig av en 3:e parts krytperingsprogram utan backup....

Jag fick bita i det sura äpplet och försöka återställa det jag kunde via min mail där jag hade lösenordet i huvudet osv. Men alla sparade save-games och inspelade demos från gamla QuakeWorld-tiden är tyvärr borta.

Visa signatur

En data!

Permalänk
Medlem

Vi hade en "familjedator" som alla använde och vi fick ofta slut på plats då vi installerade alla spel vi kunde hitta, sånna man fick med glassbilen etc. Morfar fick ofta komma och fixa åt oss så vi kunde installera nya spel genom att ta bort gamla åt oss då vi inte visste hur man gjorde.

Morfar lärde lillebror hur man tog bort program och filer så han skulle slippa komma och fixa åt oss hela tiden, inget fel på den idén men brorsan rensade allt som gick, systemfiler och hela skiten så nästa gång man skulle använda datorn så startade den inte för det fattades massa filer.

Detta var på Windows 95-ME tiden.

Permalänk
Medlem

Hade digitalkamera relativt tidigt. Fotades friskt på semestrar etc. Skulle vara duktig och säkerhetskopiera tänkte jag och tyckte att CD-RW var smart för då kunde man ju fylla på allt eftersom. Lite visste jag gällandes hållbarheten på dessa skivor till skillnad från tryckta, så nu är bilderna från min barndom minnen blott.

Har numera molnlagring för bilder i telefonen och en htpc som mest agerar filserver med allt på och viktiga saker kopierar jag även över till offline-förvarade externa hårddiskar med jömna mellanrum. Nästa steg är att skaffa fler diskar att ha hos föräldrarna som bor nära.

Permalänk
Medlem

Enkelt.

Måste ha vart runt 9-10 år gammal, dvs runt slutet på det glada 80-talet. Var ute i skogen och byggde på en träkoja som några kompisar och jag hade tillsammans. Innebar ett allmänt spring i närområdet för att leta bra material till fortsatt påbyggnad.

Hittar en stor plastpåse som låg väl undangömd intill ett större stenröse. Vad som låg däri? Well, för en grabb på väg in i puberteten var det den störstaste av skatter man kunde finna på den tiden. En någorlunda komplett samling av herrtidningen Cats!!!!

Tänkte att det här måste jag ju visa polarna så jag gömde om fyndet i närheten av kojan. Berättade om det för kompisarna på skolan nästa dag och vi cyklade dit så fort vi kunde efter skoltid.

Till mitt, och allas, stora missnöje var allt borta när vi kom fram. Jag vet fortfarande inte hur det gick till men förmodligen gömde jag väl inte påsen speciellt bra och dess rättmätige ägare måste ha hittat den.

Mitt värsta lagringsminne, någonsin.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

Den enda historien jag har är den gamla historien om att RAID inte är en backup. Jag jobbade på ett lite mindre service företag för flera år sedan som skötte IT-drift för mindre bolag. En dag ringde en kund upp och meddelande att deras system går segt så vi kollade virtualiseringen hosten och mycket riktigt allt var segt som sirap. Vi upptäckte att raiden var i degraded mode och en utav diskarna i en raid 5 hade kastat in handduken. Jag och kollega åkte ut till platsen där hosten stod och hade med en ersättnings disk. Det konstigaste var att hosten var seg den borde inte varit det i degraded mode och min mer seniora kollega verkade lite orolig. Under rebuilden så började en till lampa blinka rött på disklådan och hela raiden förlorade all data.

Hela kundens verksamhet låg nere och det var riktig illa i detta skedde. Efter bara några minuter så kom chefen för mitt företag ut till platsen och konstaterade att det oundvikliga måste göras allt måste återställas från backup från annan site. Det var tydligt väldigt nervöst och det var en spänd situation. Det fanns backups men de hade aldrig testats i ett sådant här scenario förut. Chefen ringde kunden och förklarade läget och att tyvärr måste deras system ligga nere i några timmar medans det återställs från backup.

Flera timmar senare den dagen var den första VM maskinen återställd som innehöll deras viktigaste system. Känslan när maskinen startar upp utan problem och allt verkar fungera som det skall är obeskrivlig all ångest och stress bara släppte på en gång. Vi lyckades återställa allt från backup på bara några timmar. Detta kommer med två viktiga lärdomar:

1. RAID är inte en backup särskilt inte om alla diskarna är köpte samtidigt, jag har flera gånger i min karriär varit med om att två eller flera diskar går sönder samtidigt under en rebuild p.g.a. belastningen är extra hög under en rebuild
2. Om det finns backup testa den och se till att den är redo när den behövs.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Det här hände på tiden då hårddiskar var standard, men solidlagring hade precis börjat komma ut på marknaden.
Linus Torvalds prisade Intels SSD och ha-begäret var stort. Lyckades förhandla mig till att få en Corsair Force 120Gb till jobblaptopen. Fick en del imponerade kommentarer från teknikintresserade kollegor och var mycket nöjd med att "ligga i framkant".

En tid efter uppgraderingen var jag ute på tjänsteresa och hade suttit i sammanträde hos en kund under förmiddagen, allt flöt på som det skulle. När vi skulle gå på lunch såg jag att batteriet nästan var slut, så jag kopplade in laddaren i uttaget på konferensbordet och vi gick ut och åt.

Väl tillbaks efter lunchen ville datorn inte starta. Efter en kort felsökning visade sig att ingen hade bemödat sig med att faktiskt ansluta uttagen i konferensbordet till elnätet. Nåväl, inga problem, jag ansluter den direkt till väggen istället. Trycker igång datorn och möts av en svart kommandoprompt och "Boot error"...

Efter ett antal olika försök att starta om eller komma in i felsäkert läge får jag helt enkelt konstatera att det inte går att komma åt disken på något sätt. Jag får helt enkelt avsluta mötet med oförrättat ärende, och får snopet sätta mig på tåget och åka hem.

Försökte på alla sätt att få igång disken senare utan framgång, senaste backupen var ett par månader gamla så tappade en hel del jobb som gjorts däremellan. Tack och lov har senare generationers SSD:er varit stabilare, men jag har blivit mycket mer noggrann både med backuper och att inte låta datorn få batteritorsk!

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

På den tiden då man regelbundet åkte på LAN, och det första dygnet alltid ägnades åt att hälften av deltagarna tvingades installera om Windows XP för att de mer tveksamt tillhandahållna kopiorna av diverse spel som skulle spelas inte ville fungera och orsakade BSOD's till höger och vänster, så råkade jag formatera bort familjens bildarkiv.

Tack och lov hade jag backups på många bilder, men de senast inlästa bilderna hade rykt. Däribland fanns bilder från min 15-års dag när vi besökta min storebror i Boden där han gjorde lumpen. Bland annat fanns bilder från en guidad tur i ett av Bodens fort, som man inte direkt varje dag får chansen till. Farsan som är hemskt militär-intresserad blev förtvivlad och jag har ångest över att ha förlorat dessa bilder än idag.

Därför har jag numera både lokal kopia på min stationära dator, ett backup-jobb i Windows till min NAS inkl versionshistorik, samt en Synology Drive-synkning mellan den stationära datorn och laptopen med versionshistorik för alla bilder, ett par hundra GB.

Nu börjar man ha både filmer och bilder på vår förstfödde son, med en betydligt mer högupplöst kamera som tar betydligt mer plats, och då räcker den där enstaka 4TB-disken i NAS:en inte särskilt långt med all denna redundans. 16TB vore med andra ord ett ljuvligt tillskott!

Permalänk
Medlem

Förra sommaren flyttade jag till en vindslägenhet på trevliga 8e våningen och datorskrivbordet placerades vid stort och fint fönster i vardagsrummet. Min externa hårddisk på 6tb fick en bra plats på fönsterbrädan.
När temperaturerna stiger så fick man uppleva den negativa med en vindslägenhet på sommaren, det blir kokhet inomhus och fönstren måste stå öppna dygnet runt.

04:00 på natten en lördag vaknar jag av att något rasslar till, öhh det var bara katten! somnar om igen.
Dagen efter sätter jag mig vid datorn och förstår inte varför den externa disken inte dyker upp, kollar mot fönstret och den är putsväck! Kollar under skrivbordet, kollar överallt men hittar den inte...
Till min fasa ser jag att strömsladden hänger ut genom fönstret, tittar ner och ser att det ligger något på asfalten 8 våningar längre ned, springer ner direkt och finner min kära disk totalt mosad!
Plastdelar över allt, disken i sig har en böjning som påminner om en banan och som inte det varit nog så hade den först landat på grannens motorhuv.

En självrisk fattigare och utan backup kommer jag fram till att den jävla katten gått på fönsterbrädan, strukit sig mot disken så den har vält omkull, ut genom fönstret. Alla privata bilder/filmer/filer borta för alltid, även bilderna på den förbaskade katten!

Permalänk
Medlem

Min stora datorförlust var när jag var ung och dum och inte förstod att man kunde stoppa i fler diskar i en dator och därför köpte en 2TB strömförd extern hårddisk där jag gjorde backup på allt som jag fann viktigt i livet, vilket då var mina foton från min första digitalkamera för flera år.

En dag när jag startade datorn så upptäckte jag att datorns USB-kopplingsljud kopplades på och av hela tiden och jag hörde hur hårddisken kämpade för att komma upp i varv.
För att kunna rädda data överhuvudtaget så fick jag koppla in disken, snabbt överföra några filer och be till gudarna att de hann överföras innan disken kopplades ifrån igen.
Jag hann rädda cirka 50 av 4000 bilder (som var prioriterat att rädda) innan disken för sista gången sa godnatt och stängde av sig för evigt.

Efter den dagen så gör jag allt i min makt för att se till att jag alltid har dubbla eller trippla backuper på mina viktigaste filer.
I synnerhet fotografier.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Min värsta dataförlust var att jag hade massa bilder på min dotter i min mobiltelefon. Dagen innan dataförlusten tänkte jag backa upp bilderna men hade inte nog med utrymme på hårddisken så jag gav mig iväg för att köpa en usb sticka. Väl i affären upptäckte jag att jag glömt plånboken hemma men det var inga problem för jag hade lite pengar i handskfacket. På vägen att hämta dem såg jag ett erbjudande på en sak min dåvarande ville ha och då det varit lite si och så på sistone köpte jag en sådan i present istället för USB stickan för att få lite pluspoäng. Kunde ju alltid köpa USB i morgon..
Dagen efter blev det storgräl och tjejen slängde min mobil i väggen så den gick i 1000 bitar. Köpte ny skärm mm för att försöka pussla ihop den igen men den startade tyvärr aldrig mer.

Så lärdomen av detta var att påpeka inte din partners mindre bra sidor innan du backat upp dina viktiga data...

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk

Jag var väll 13-14 år och brorsan 16, alltid varit en sparsam typ och sparat alla mina månadspengar och brorsan var i behov utav pengar så han sålde en av sina hårddiskar till mig då han ville köpa något och hade inte pengar nog.

Snabbspola några månader....

Brorsan fick för sig att häva köpet och ta tillbaka hårddisken, formatera den och sätta in den i sin egna dator medans jag var i skolan... utan att säga ett enda ord, förens jag kom hem...

Nu när jag tänker efter borde jag gett han stryk faktiskt....

Permalänk
Medlem

Mitt bästa/värsta minne är från ett företag jag fick hoppa in och jobba lite extra åt efter en dataförlust.
Sägas bör att företaget (med kanske 100-150 anställda) inte bara hade en backuprutin utan dessutom följde den.
Den bestod i att de hade en bandstation (historien utspelar sig för en sådär 10 år sedan, så ja det var en gammal lösning redan då, men inte helt ovanlig) vars band byttes av receptionisten varje dag så att de hade en för udda och en för jämna datum. Inga konstigheter och en i alla avseenden solid process för backup. Sånär som på en detalj.
Det ingick inte någonstans att med jämna mellanrum testa att återställa backuperna.

Den lilla tuva som välte hela lasset var att bandstationen fick ett mekaniskt fel som på något sätt förstörde banden utan att det syntes på dem rent visuellt. När systemdiskarna i domänkontrollern sedan rasade (två diskar i raid 1, rasade med bara några timmars mellanrum så IT-konsulterna hann inte ens dit innan disk2 hade gått den också) och backupen försökte återställas insågs problemet.

Domänkontrollanten var då borta för evigt och alla som kan sitt AD vet att det är då saker och ting börjar bli riktigt jobbiga. Jag vet att IBAS kontaktades, men av någon anledning var den lösningen inte gångbar, minns tyvärr inte varför.

Domänkontrollanten fick således installeras om från början och en helt ny AD-struktur byggas upp, under tiden som jag och ett par till fick hjälpa till att plocka ur om alla 100-150-klientdatorer från gamla AD:t och registrera upp dem mot det nya, inklusive att plocka över deras gamla profiler, testa igenom den användarens standarduppsättning med program och eventuella specialprogram samt en mängd andra steg jag inte minns. Varje klientdator tog i runda slängar 30-40min att göra även om man dock kunde köra ett par stycken om lott med varandra.

Diskraset skedde på torsdag morgon om jag minns rätt, jag var där från lördag morgon och när jag åkte hem på söndag kväll var allting fortfarande inte igång, men endast ett fåtal klientdatorer var kvar att migrera i alla fall. Tror det tog dem totalt två veckor innan allting fungerade någorlunda normalt igen. Men numera ingår det i deras veckorutiner att prova en återläsning av en tagen backup, som inte heller längre lagras på band. Man lever och man lär.

Permalänk
Medlem

Min värsta dataförlust var nog när jag pluggade på universitetet för många år sedan och använde en laptop som redan på den tiden var urgammal, med en hårddisk som passerat bäst-före-datum för länge sen. En dag när jag skulle starta den så hördes bara klick klick klick. Och det var det sista jag såg av min Nethack-dumplog, det enda bevis jag hade på att jag en gång i tiden vunnit i Nethack.

Ps. Detta är inte ett tävlingsbidrag, jag försöker göra mig av med mina snurrdiskar och behöver inga fler

Permalänk
Medlem

Det värsta var nog när jag råkade radera en webbplats jag hade. Den fanns inte kvar nånstans, men lyckligtvis hittade jag några rester i Googles cache. Från de resterna kunde jag göra en ny webbplats så jag slapp skriva om allt helt och hållet.

Annars har jag inte varit med om så mycket. Har faktiskt haft backup till viss del. Jag hade dock tur en gång när jag tappade hela datorn när jag bar den. Men hårddiskarna, två stycken WD Green (står i signaturen), höll.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W