Säga upp fordonsförsäkring i förtid

Permalänk
Medlem

Säga upp fordonsförsäkring i förtid

Söker nu sweclockers samlade expertis i frågan.

Mitt nuvarande försäkringsbolag vägrar ta emot min anmälan om uppsägning med argumentet att det är ”för länge kvar innan huvudförfallodatumet”. De kan enligt egen utsago ta emot min uppsägning max 30 dagar innan förfallodatumet.

Må hända att det finns registerregler kring när de faktiskt kan avsluta den officiellt, men kan de verkligen vägra ta emot min anmälan om att den ska sägas upp?

Det låter i mina öron som skitprat för att spara arbete från deras sida och ev. ta extra inkomst från alla som då glömmer.

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Antar det är för du vill byta försäkringsbolag. Då kan du ställa av bilen, säga upp garageförsäkringen, teckna ny försäkring i samband med att du ställer på den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazon:

Antar det är för du vill byta försäkringsbolag. Då kan du ställa av bilen, säga upp garageförsäkringen, teckna ny försäkring i samband med att du ställer på den igen.

Precis det är därför. Det är inte så länge kvar till den går ut så tänkte minimera mitt jobb genom att bara ha allt klart.

Jag är egentligen bara nyfiken på om de verkligen har rätt att vägra att ta emot min uppsägning?

Permalänk
Medlem

Berätta gärna vilket bolag det är så man kan undvika det i framtiden.

Permalänk
Vila i frid

Varför ens göra ett "case" av det. När Folksam höjde min Firebird-försäkring med tre gånger ringde jag LF och tecknade en ny försäkring för samma kostnad som den gamla, ringde Folksam någon dag senare och sade "see'ya later alligator" och de bekräftade att jag hade en ny försäkring hos LF och Folksamförsäkringen avslutades direkt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av hasenfrasen:

Varför ens göra ett "case" av det. När Folksam höjde min Firebird-försäkring med tre gånger ringde jag LF och tecknade en ny försäkring för samma kostnad som den gamla, ringde Folksam någon dag senare och sade "see'ya later alligator" och de bekräftade att jag hade en ny försäkring hos LF och Folksamförsäkringen avslutades direkt.

Men bilförsäkringar är väl generellt bundna i 1 år nu så de kan väl fortsätta fakturera om de känner för det?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med att säga upp försäkringen "för tidigt". Garage försäkring är ett himla sattyg dom börjat köra med som standard. Försöker pracka på en det även om man säger att bilen kommer bokstavligen ligga i smådelar på golvet och stöld och sådant bör även täckas av ens vanliga försäkring i dessa fall? Eller att man helt enkelt inte vill ha garage försäkring.

Jävlas dom är det bara ställa av bilen då sägs den upp automatiskt i de flesta fall.

Skrivet av Daemon:

Men bilförsäkringar är väl generellt bundna i 1 år nu så de kan väl fortsätta fakturera om de känner för det?

såg dett efter jag skrivit mitt inlägg, stämmer det är dom mer sneaky än jag trodde.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Cerb:

Söker nu sweclockers samlade expertis i frågan.

Mitt nuvarande försäkringsbolag vägrar ta emot min anmälan om uppsägning med argumentet att det är ”för länge kvar innan huvudförfallodatumet”. De kan enligt egen utsago ta emot min uppsägning max 30 dagar innan förfallodatumet.

Må hända att det finns registerregler kring när de faktiskt kan avsluta den officiellt, men kan de verkligen vägra ta emot min anmälan om att den ska sägas upp?

Det låter i mina öron som skitprat för att spara arbete från deras sida och ev. ta extra inkomst från alla som då glömmer.

Vad säger ni?

Första bästa google-resultatet jag fick upp (Insplanet) som kanske inte nämner alla detaljerna verkar peka på att de inte kan neka det iaf.
"En sakförsäkring kan fortfarande sägas upp när som helst men avslutas inte förrän på huvudförfallodagen, det vill säga på dagen 1 år efter att du köpte försäkringen."

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Om den ligger på 1 års avtal, så kan det bara brytas i förtid iom att man säljer bilen, eller skriver över den på någon annan, typ din fru eller syster, mor, far.

men att de inte ens kan ta emot din anmälan om att du vill säga up den på ett datum längre fram som är enligt avtalet låter konstigt.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Om den ligger på 1 års avtal, så kan det bara brytas i förtid iom att man säljer bilen, eller skriver över den på någon annan, typ din fru eller syster, mor, far.

men att de inte ens kan ta emot din anmälan om att du vill säga up den på ett datum längre fram som är enligt avtalet låter konstigt.

Eller om du ställer av bilen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Eller om du ställer av bilen.

ok då var jag kanske dåligt påläst för jag hade för mig att detta gällde fortfarande, men det kan ju ha ändrats då jag inte kollat up det på länge

"Ställa av och på bilen

Många tror att detta löser “problemet”, men faktum är att även om försäkringsbehovet tillfälligt upphör i samband med en avställning, kommer det automatiskt tillbaka samma sekund som bilen ställs på igen. Och det är försäkringsbolaget som hade försäkringen innan avställningen som har kvar rätten att försäkra den (vilande trafikförsäkringsbevis)."

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Att man inte utan att sälja bilen eller liknande kan avsluta den innan den förfaller är jag helt ok med. Planen är att ha kvar den till dess och sedan smidigt byta till mitt nya bolag. Det som förvånade mig var deras vägran att ta emot anmälan om att den ska sluta gälla på förfallodagen.

Låter i mina öron bara som ett knep för att folk ska glömma bort det då man bara har dessa 30dagar på sig att anmäla att försäkringen ska upphöra.

Har satt en påminnelse i telefonen kl 08:00 varje vardag att jag ska ringa dem och säga upp försäkringen. Ska bli spännande att se om det nu tar 62dagar/samtal innan de tar emot min anmälan. Kanske blir en trevlig frukostrutin nu när man jobbar hemma och inte har någon att prata med

Edit: kan man lagligt spela in alla samtal och göra en vacker följetång?

Permalänk
Medlem

Det vore kanske enklare om du ser efter vad det står i relevanta delar av försäkringsvillkoren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det vore kanske enklare om du ser efter vad det står i relevanta delar av försäkringsvillkoren.

De komiska delarna i avtalet är följande,

” Vill du säga upp försäkringen till försäkringstidens utgång, får du göra uppsägningen när som helst dessförinnan.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

De komiska delarna i avtalet är följande,

” Vill du säga upp försäkringen till försäkringstidens utgång, får du göra uppsägningen när som helst dessförinnan.”

Trygg Hansa?

Förutom att du då givetvis bör hänvisa till villkoren, så står det även så här (om det är Trygg Hansa):

"Om du, efter förnyelse enligt avsnittet Förnyelse av försäkring tecknar en motsvarande försäkring hos ett annat bolag utan att betala premie för den förnyade försäkringen, anses denna uppsagd med omedelbar verkan."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

De komiska delarna i avtalet är följande,

” Vill du säga upp försäkringen till försäkringstidens utgång, får du göra uppsägningen när som helst dessförinnan.”

Då hänvisar du till det villkoret.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Edit: kan man lagligt spela in alla samtal och göra en vacker följetång?

Citat:

Huvudregeln är att det är olagligt att spela in privata samtal om de som deltar i samtalet inte är medvetna om att samtalet spelas in, eller om personen själv inte deltar i samtalet. Av detta kan också förstås att motsatsvis är det fullt tillåtet att spela in samtal som man själv deltar i. Deltar man aktivt själv i dialogen så behöver inte den andra samtalsparten vara medveten om inspelningen heller. Det spelar ingen roll om samtalet sker t.ex. över telefon eller vid ett fysiskt möte (4 kap. 9a § BrB).

där är ditt svar på frågan, så länge ena parten i samtalet är medveten om inspelningen är det fullt lagligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Trygg Hansa?

Förutom att du då givetvis bör hänvisa till villkoren, så står det även så här (om det är Trygg Hansa):

"Om du, efter förnyelse enligt avsnittet Förnyelse av försäkring tecknar en motsvarande försäkring hos ett annat bolag utan att betala premie för den förnyade försäkringen, anses denna uppsagd med omedelbar verkan."

Skrivet av Dahle86:

Då hänvisar du till det villkoret.

Ska ta upp det under dag 1 i följetången.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Cerb:

Ska ta upp det under dag 1 i följetången.

Alltid lika fascinerande hur vi människor reagerar så olika på samma sak. Själv är jag mer vän av "verkstad" än "prat". Det ringde en nasare från Bilsport & MC i eftermiddags (har två av mina sex hojar där) och lyckades snabbt styra över samtalet från att handla om mina fyra andra hojar som är försäkrade hos LF till att handla om MC-körning och det fina vädret, flyttgods från utlandet och tjusningen med gamla samlarhojar.

Permalänk

Jag är ganska säker på att

Vill du säga upp försäkringen till försäkringstidens utgång, får du göra uppsägningen när som helst dessförinnan.

i praktiken innebär att man meddelar att man inte längre vill ha försäkring i bolaget när försäkringstiden har gått ut. Det kan man alltså göra när man vill men försäkringen gäller den tid som det står i avtalet vilket normalt är ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

ok då var jag kanske dåligt påläst för jag hade för mig att detta gällde fortfarande, men det kan ju ha ändrats då jag inte kollat up det på länge

"Ställa av och på bilen

Många tror att detta löser “problemet”, men faktum är att även om försäkringsbehovet tillfälligt upphör i samband med en avställning, kommer det automatiskt tillbaka samma sekund som bilen ställs på igen. Och det är försäkringsbolaget som hade försäkringen innan avställningen som har kvar rätten att försäkra den (vilande trafikförsäkringsbevis)."

Såvida du inte byter försäkringsbolag under tiden bilen är avställd.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Jag är ganska säker på att

Vill du säga upp försäkringen till försäkringstidens utgång, får du göra uppsägningen när som helst dessförinnan.

i praktiken innebär att man meddelar att man inte längre vill ha försäkring i bolaget när försäkringstiden har gått ut. Det kan man alltså göra när man vill men försäkringen gäller den tid som det står i avtalet vilket normalt är ett år.

Precis, borde absolut vara det de menar. Därav ganska lustigt att båda de två människorna på kundsupport svarade att man enbart får meddela detta inom 30dagar från förfallodatumet.

Permalänk
Medlem

För de som finner detta intressant kan jag meddela att kundtjänstmedarbetare nr. 3 som jag talade med nu på morgonen inte hade några som helst problem att notera att försäkringen ska upphöra att gälla vid förfallodatumet.

Vilket alltså bekräftar att de första två enbart försöker med fulmetoder för att man ska glömma säga upp den i tid.

Bolagets kundtjänst får 1 av 5 tummar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Att man inte utan att sälja bilen eller liknande kan avsluta den innan den förfaller är jag helt ok med. Planen är att ha kvar den till dess och sedan smidigt byta till mitt nya bolag. Det som förvånade mig var deras vägran att ta emot anmälan om att den ska sluta gälla på förfallodagen.

Låter i mina öron bara som ett knep för att folk ska glömma bort det då man bara har dessa 30dagar på sig att anmäla att försäkringen ska upphöra.

Har satt en påminnelse i telefonen kl 08:00 varje vardag att jag ska ringa dem och säga upp försäkringen. Ska bli spännande att se om det nu tar 62dagar/samtal innan de tar emot min anmälan. Kanske blir en trevlig frukostrutin nu när man jobbar hemma och inte har någon att prata med

Edit: kan man lagligt spela in alla samtal och göra en vacker följetång?

Spännande Ja, man kan lagligt spela in ett samtal så länge en av parterna är medveten om inspelningen (definitivt så länge den som spelar in är med i samtalet).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Men sägs inte en bilförsäkring normalt upp automatisk om du inte förnyar den (betalar helt enkelt inte fakturan för ett nytt år)?
Se bara till att den är avställd, annars blir det dyrt!

Permalänk
Medlem

Viktigast är väl att veta vad du själv har skrivit under i försäkringsavtalet, vad står det i villkoren om uppsägning för den försäkring som du försöker säga upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Viktigast är väl att veta vad du själv har skrivit under i försäkringsavtalet, vad står det i villkoren om uppsägning för den försäkring som du försöker säga upp?

Jag har citerat vad som står i villkoren ett par inlägg upp. De har som sagt utan frågor accepterat mitt avslut av försäkringen nu på försök nr. 3.