Permalänk
Medlem

Köpråd Passat kombi (begagnad)

Allright, det börjar dra ihop sig och bli allvar, har slängt ut lite förfrågningar och fått offerter på lite olika bilar men känner att jag inte riktigt vet hur jag ska resonera. Kanske inte helt rätt forum, men nog finns det en del bilintresserat folk här också.

Väntar tillökning i familjen, i form av en till 35kg hund. Det blir alltså två stycken. Vår nuvarande V60 2016 är helt enkelt inte stor nog för det. Har kört Volvo senaste åtta åren, men när det enda Volvo erbjuder är gamla V/XC70 för 250k, eller V90 med sluttande bakluckan så har vi helt enkelt fått kolla på annat. Valet har nog nu fallit på Passat.

Önskemål/krav:
Active info display, dvs digitala klustret (önskemål)
Rattvärme (krav-ish)
App connect (carplay/android auto) (krav-ish)
Adaptiv farthållare (krav)
Keyless (krav, men verkar vara standard)
Elstol (önskemål)
Bränslevärmare med fjärrstart (krav, så vi kan montera gsm-modul)

Årsmodell 2018 och framåt, eller ja. Årsmodell 18 verkar vara där budgeten tillåter
Maxpris 250k (inbyte + ca 100k, så det varierar lite, men ungefär.)

Dessa verkar svåra att kombinera. Främst är det elstol som verkar rätt jäkla ovanligt, har hittat det på ett par stycken. Även i annonser där det står elstol så är det bara svankstödet eller vad det är, resten är manuellt. Även digitala klustret verkar lite halvsvårt om man ska kombinera med övriga.

Fyrhjulsdrift är ju något jag vill ha, men ska jag vara ärlig mot mig själv så har jag inte behovet, och jag har inte haft det på någon bil jag ägt hittils. Det är mest att på vintern så har det alltid känts som att det hade varit skönt när man ska ut till veterinär i snöstorm och liknande. Men det har ju gått bra med 2wd hittils. Det är dessutom dubbelt så dyr skatt, och risken med att behöva byta alla däck vid en punka avskräcker ju en aning.

Vet inte alls hur man ska resonera med miltalet, Vi har väl för avsikt att åtminstone ha bilen fem år och vi kör ca 1500 mil/år. Köper man en bil med runt 6500 mil på mätaren så är den efter fem år uppe i 14000 mil, vilket känns rätt överkomligt. Det är väl då det kanske börjar hända lite saker. Om man istället köper en bil med ca 11500 mil på mätaren (vilket verkar vara vart bilarna kring 210000kr ligger) så kommer den vara uppe i 19000 mil efter samma sträcka, det känns "läskigare" och dyrare service stundar. Sen har man aspekten om att köpa en bil som kanske gått lite längre, men precis gjort en större service. Svårt. Jag har heller ingen aning om vad servicen kostar per år på en Passat, men med tanke på att Volvo är rätt dyra ny för tiden så kanske det inte är nån större skillnad..

Två av bilarna jag kikat på är dessa:

Den här har jag fått ett konkret erbjudande på, får lägga emellan 45000 (plus eventuellt för avdrag om dom hittar något fel eller liknande)

https://www.blocket.se/annons/goteborg/volkswagen_passat_2_0_...

Saknar digitalt kluster, elstol, fyrhjulsdrift och har gått ca 2000 mil längre än nästa exemplar, men utgångsläge ca 40k billigare, och det ingår vinterdäck. Men kanske även dags att börja fundera på oljebyte i växellådan, inte gratis.

Den här har jag varit i kontakt med säljaren om och inväntar svar på lite frågor, och en mer konkret värdering. Men den har "allt" och har gått 2000 mil mindre. Dock ingen info om vinterdäck, så förmodligen ingår det inte och då åker vi på ytterligare 8-10k om vi inte köper nåt beggat.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/volkswagen_passat_2_0...

Någon som har någon input om detta? Ni som har Passat, är ni nöjda? Ni som haft den lite längre, något speciellt ni behövt åtgärda på vägen?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

För var det är värt: vi var i liknande läge, bestämde oss för vad som estetiskt kändes som en "downtrade". En helt mint condition v70 från 2015, med en tidigare ägare och 6k mil. För det gav vi 150k (alla däck etc inkl). Har kört Passat innan och en Kia Optima, men det här är för oss det bästa bilköpet vi gjort. Det kanske ligger lite utanför dina kravspecs då dessa inte är hightech med dagens mått, men fasen vilken smart bil på andra parametrar: ingen drama öht. Vi körde passat innan och det var bara eltrassel. Mina 50c: det finns v70-exemplar som kanske kan vara värda för er att kika på. Sorry om du tycker detta är offtopic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

För var det är värt: vi var i liknande läge, bestämde oss för vad som estetiskt kändes som en "downtrade". En helt mint condition v70 från 2015, med en tidigare ägare och 6k mil. För det gav vi 150k (alla däck etc inkl). Har kört Passat innan och en Kia Optima, men det här är för oss det bästa bilköpet vi gjort. Det kanske ligger lite utanför dina kravspecs då dessa inte är hightech med dagens mått, men fasen vilken smart bil på andra parametrar: ingen drama öht. Vi körde passat innan och det var bara eltrassel. Mina 50c: det finns v70-exemplar som kanske kan vara värda för er att kika på. Sorry om du tycker detta är offtopic.

Tack för svar. Jag har ägt V70 tidigare, och nu V60. Tycker tyvärr att bilarna känns för gamla nu. V70 är ju bekväm, men lite som att köra en pråm. Modellen kom ju ändå 2008/2009 så den börjar bli till åren. Det låter dock som att du fick ett väldigt bra pris på den om jag kollar vad dom ligger på idag, men det beror såklart vad det var för utrustningspaket. Vissa saker vill jag inte tumma på.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Måste det vara passat? Annars finns skoda superb som är ännu större och samma sak som vw nästan. Samma motor har jag för mig och liknande utrustning dock billigare. Kvalitetsmässigt så är det exakt samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Måste det vara passat? Annars finns skoda superb som är ännu större och samma sak som vw nästan. Samma motor har jag för mig och liknande utrustning dock billigare. Kvalitetsmässigt så är det exakt samma sak.

Superb har också varit på tapeten, men tycks inte riktigt finnas i samma prisnivå med samma utrustning. Främst är det dock för att bagaget är väldigt sluttande på den också. Inte som på V90, men ja.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Superb har också varit på tapeten, men tycks inte riktigt finnas i samma prisnivå med samma utrustning. Främst är det dock för att bagaget är väldigt sluttande på den också. Inte som på V90, men ja.

Jag tittar faktiskt efter en superb och detta för att det är väldigt vanligt med elstolar med minne (som är ett krav för oss) i dessa bilar. Tyvärr är de flesta bilarna diesel och det faller bort helt tack vare den höga skatten. Vi har dock inga stora hundar (bara en liten pudel)...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Avstängd

Hur är kvalitén på Passat numer? VAG har ju haft väldiga problem med diverse som jag fattat det...

Permalänk
Medlem

Kikade lite på just Passat innan valet sedan ändå landade på A4. Är man i behov av utrymmet i Passaten så är det ett klokt val.

I övrigt så tittade jag efter modeller som hade så lite onödig utrustning som möjligt, men det är svårt att hitta.

Permalänk
Medlem

Kollat på Mazda 6?

Har en Mazda 3 -18, finns både android auto/apple play i den och rattvärme är standard, min har rullat 11k mil utan några andra besök än servicebesök på verkstan, min är dock en bensinare men automat också.

Haft en Ford Focus -19 som hyrbil och kört runt i en Golf 7 -16 ett tag innan dess och det är riktiga plasthögar jämfört med min mazda och kostar oftast mer... jobbarkompisen med sin passat -16 är väl sådär nöjd nu på vintern när förardörren strular och elfelen äntligen börjar dyka upp, han ska sälja den när våren kommer och köpa sig nått annat (han kollar på subaru legacy)

väldigt simpla bilar som känns lyxiga för priset man betalar.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mazda_6_optimum_2_2_d...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Hur är kvalitén på Passat numer? VAG har ju haft väldiga problem med diverse som jag fattat det...

Det är väl sådär, är väl inget man vill äga utan garanti.

Jobbarkompisens passat -16, problem med dörrarna när det är minusgrader, diverse helt oförklarliga elfel när det blir kallt, säkert kabelbrott nånstans? ska in på felsökning nästa vecka sen säljer han skiten.

Jobbarkompis 2 passat -13, fick punga ut nästan 25k när elhandbromsen pajade utanför garantin annars nöjd och tänker inte sälja.

Jobbarkompis 3 Golf -15, otroligt många elfel, senast la all belysning bak av, kabelbrott. hon funderar på att sälja den.

Jobbarkompis 4, Skoda Superb -08, råkade ut för detta fel på sin bil vid 16k mil: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2015...

Han råkade alltså ut för kedjeras först och när de väl hade isär motorn såg de att kolvringarna också var dåliga så det blev en ny bättre begagnad motor och han sålde bilen illa kvickt efter jag visade han denna artikeln.

De som är mest nöjda med sina bilar i min umgängeskrets kör följande märken:

Subaru, Hyundai, Volvo, Kia, Mazda, Toyota.

Den jag känner som har haft mest otur med sin bil är en som ägde en Mitsubishi som han gav upp på efter 2st motorbyten men dom säljer ju knappt bilar i sverige längre.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Kollat på Mazda 6?

Har en Mazda 3 -18, finns både android auto/apple play i den och rattvärme är standard, min har rullat 11k mil utan några andra besök än servicebesök på verkstan, min är dock en bensinare men automat också.

Haft en Ford Focus -19 som hyrbil och kört runt i en Golf 7 -16 ett tag innan dess och det är riktiga plasthögar jämfört med min mazda och kostar oftast mer... jobbarkompisen med sin passat -16 är väl sådär nöjd nu på vintern när förardörren strular och elfelen äntligen börjar dyka upp, han ska sälja den när våren kommer och köpa sig nått annat (han kollar på subaru legacy)

väldigt simpla bilar som känns lyxiga för priset man betalar.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mazda_6_optimum_2_2_d...

Tack för tipset. Har kört lite Mazda 6 också, var väl inget jag föll för direkt. Dessutom är bagaget för litet. Vi tror att till och med Passat kommer vara på gränsen, och den lastar ändå runt 100 liter mer än Mazdan..

Just nu lutar det mot någon av dessa, förutsatt att dom kan matcha inbytespriset vi fått från andra handlare +- 10k. Vettig garanti och vetskapen om att service ska vara gjort på rätt sätt, samt möjlighet till försäkring, finansiering serviceavtal på samma , och förmodat bra/OK pris på sistnämnda. Men vi får se.

https://www.wayke.se/objekt/95ab9136-5201-40ad-934e-acfdfa306...

https://www.wayke.se/objekt/a8be901d-1717-4d06-80d0-0826bb308...

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Tack för tipset. Har kört lite Mazda 6 också, var väl inget jag föll för direkt. Dessutom är bagaget för litet. Vi tror att till och med Passat kommer vara på gränsen, och den lastar ändå runt 100 liter mer än Mazdan..

Just nu lutar det mot någon av dessa, förutsatt att dom kan matcha inbytespriset vi fått från andra handlare +- 10k. Vettig garanti och vetskapen om att service ska vara gjort på rätt sätt, samt möjlighet till försäkring, finansiering serviceavtal på samma , och förmodat bra/OK pris på sistnämnda. Men vi får se.

https://www.wayke.se/objekt/95ab9136-5201-40ad-934e-acfdfa306...

https://www.wayke.se/objekt/a8be901d-1717-4d06-80d0-0826bb308...

Slänger väl med ett sista tips. Kikat något på Subba Outback? Inte direkt en racerbil med sina 175 boxerhästar... Men de ska ju vara pålitliga. Och jag tänker att det skulle kunna vara en bra grej norröver i landet. Pågår även utförsäljning av den senaste generationen inför generationsbyte - ifall du skulle få för dig att köpa en helt ny.

EDIT: Kom på en till grej. Jag åker en hel del taxi och jag brukar basera mina kvalitetsbedömningar av bilmärken på utsagor från åkare med lite större bilparker (bilarna blir ju rejält stresstestade i taxinäring och därtill får man ju lite statistiskt underlag när det är åkare med större vagnparker). DSG-lådan är ju växellåda non-grata hos i vart fall Taxi Stockholm (även om jag tror att det inte är lika illa numera). Har för mig att centrala taxibolaget fick kliva in och förbjuda åkarna från att nyansluta VAG-bilar när problemen var som värst.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Slänger väl med ett sista tips. Kikat något på Subba Outback? Inte direkt en racerbil med sina 175 boxerhästar... Men de ska ju vara pålitliga. Och jag tänker att det skulle kunna vara en bra grej norröver i landet. Pågår även utförsäljning av den senaste generationen inför generationsbyte - ifall du skulle få för dig att köpa en helt ny.

EDIT: Kom på en till grej. Jag åker en hel del taxi och jag brukar basera mina kvalitetsbedömningar av bilmärken på utsagor från åkare med lite större bilparker (bilarna blir ju rejält stresstestade i taxinäring och därtill får man ju lite statistiskt underlag när det är åkare med större vagnparker). DSG-lådan är ju växellåda non-grata hos i vart fall Taxi Stockholm (även om jag tror att det inte är lika illa numera). Har för mig att centrala taxibolaget fick kliva in och förbjuda åkarna från att nyansluta VAG-bilar när problemen var som värst.

DSG lådorna är känsliga mot stadstrafik, motorvägspendlar man och servar dem som man skall ska den nog hålla för runt 20k mil som brukar vara livslängden på en modern passat...

Man ska passa sig för laddhybriderna med då de plågas av massa elfel redan https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2019...

Verkar som nyare DSG lådor fungerar bättre 👍

Pappa är bilhandlare och köper helst inte in tyska bilar längre med undantag från opel då som är billiga att laga, hans bilpark består mest av toyota då de är tvungna enligt lag att lämna 5 års reklamationsrätt / 10k mil på bilar i Norge även när de säljs begagnade 3-4 år senare fast det är väl samma i Sverige tror jag?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

I den budgeten borde du kunna klämma in en MB E-klass som ex. Mercedes-Benz E 220 Cdi Avantgarde Sport, GPS, Krok, Glastak https://www.blocket.se/vi/95656719.htm

Själv rattar jag en Audi A6 från 2013 multitronic privat och en vw golf från 2017 jobbet med en dsg låda men jag är inte imponerad av VW kvalite. Audin drar en del olja och golfen uppvisar diverse felmeddelande med växellådan. Kollar man allmänt ligger vw väldigt långt ner i de flesta undersökningar vad gäller nöjdhet hos ägarna.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Vattenpump/ svänghjul ej ovanligt på passat. Dsg problemet ska vara löst på senare som du tittar på men oljebyte i lådan automat är dyrt. Vissa biltillverkar byts det ej på medans passat tror jag har 6000 mil. Man kan nog byta var 12000 mil utan att vara orolig men man bör ju följa service medans man har garanti

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Slänger väl med ett sista tips. Kikat något på Subba Outback? Inte direkt en racerbil med sina 175 boxerhästar... Men de ska ju vara pålitliga. Och jag tänker att det skulle kunna vara en bra grej norröver i landet. Pågår även utförsäljning av den senaste generationen inför generationsbyte - ifall du skulle få för dig att köpa en helt ny.

Den har varit uppe på tapeten, men jag lyckades inte hitta någon bra körställning vid provkörning och interiören kändes rätt platstig. Jag har för mig att jag läst att deras automatlådor också varit rätt kassa, men det kan också ha varit tidigare modeller, och att det kanske snarare handlade om upplevd körkänsla än kvalitet. Bensinmotorn drar också rätt ordentligt, och det verkar svårt att hamna under litern blandat. Bagaget är inte heller större än Mazda 6.

Skrivet av KiXeR:

I den budgeten borde du kunna klämma in en MB E-klass som ex. Mercedes-Benz E 220 Cdi Avantgarde Sport, GPS, Krok, Glastak https://www.blocket.se/vi/95656719.htm

Kanske resonerar helt fel här, men det känns rätt tråkigt att lägga närmare 100k mellan och få en bil som är två år äldre än den vi redan har. Lastutrymmet verkade det inget fel på dock.

Skrivet av pompa_kumla:

Vattenpump/ svänghjul ej ovanligt på passat. Dsg problemet ska vara löst på senare som du tittar på men oljebyte i lådan automat är dyrt. Vissa biltillverkar byts det ej på medans passat tror jag har 6000 mil. Man kan nog byta var 12000 mil utan att vara orolig men man bör ju följa service medans man har garanti

Ja Passat har det med i serviceintervallet vid 6000, vilket är varför jag kikar på bilar med just Das WeltAuto garantin, då lär detta vara gjort, och med ett vad som ser ut bra pris på serviceavtal så kanske det inte blir så blodigt om det är nära i tiden.

Uppskattar all diskussion och förslag, även om jag inser att det låter som att jag redan bestämt mig

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Självklart resonerar vi olika, din V60 motsvarar en C-klass mercedes och då kan du få en nyare bil för samma pengar
Mercedes-Benz C 200 T d red 7G-Tronic Plus Euro 6 136 hk Aut https://www.blocket.se/vi/95312960.htm

Om det är utrymme du behöver då skulle jag personligen välja en 2 år äldre E-klass än en 2 år nyare C-klass. Sen kan du inte jämföra en Volvo med en Mercedes, det är två helt olika bilar om vi pratar kvalite och känsla, en V60 känns som en plastbil jämfört med en C-klass. Inget illa mot din bil men det är verkligen 2 helt olika nivåer av kvalitetskänsla mellan bilarna.

Jag personligen skulle satsa på en japanare mest för att de håller högre kvalite än alla europeiska märkerna och det visar sig i alla undersökningar. Lite tråkigare bilar men håller ihop bättre.

Skrivet av macmann1:

.

Kanske resonerar helt fel här, men det känns rätt tråkigt att lägga närmare 100k mellan och få en bil som är två år äldre än den vi redan har. Lastutrymmet verkade det inget fel på dock.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/annons/norrbotten/skoda_octavia_kombi_...

finns gott om superbilliga octavia kombi på blocket annars som säkerligen fungerar i 5 år utan några större problem, det är ju en passat i andra kläder bara, visst skyhögt miltal men den billigaste på blocket verkade inte behöva byta motor förrän 35k mil så då du borde nog kunna få 10k till ur den motorn.

Det är dock som sagt vanligtvis mellan 15-20k mil dessa bilar går innan de börjar bli problem gäller allt från VW gruppen sen de slutade tillverka den gamla 1.9 TDI dieseln som gick i all evighet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.