Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Mjölk skyddar väl mot allvarlig covid? Som dessutom innehåller massa nyttiga ämnen.

Eh, källa på det? Låter som en facebooksanning.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Mjölk är inte så bra att dricka om man vuxen, i alla fall inte i stora mängder och de fyller liksom ingen funktion heller, har mjölk i kaffet de är allt jag dricker.

Permalänk
Inaktiv

Då förstår jag att jag klarat mig mot att bli sjuk, har ju druckit säkert 1-2l dagligen i snart 30år

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lorault:

Mjölk skyddar väl mot allvarlig covid? Som dessutom innehåller massa nyttiga ämnen.

Nej, mjölk skyddar inte mot Covid. Ja det innehåller nyttiga ämnen, men också en hel del onyttigt som hög sockerhalt och mättat fett.

Permalänk
Avstängd

Före detta CDC-medarbetare uttrycker sin personliga åsikt om att COVID-19 kom från ett biolabb i Kina:

Personligen ser jag det inte som en omöjlighet. Däremot ser jag det högst osannolikt att det skulle ha kommit därifrån med onda avsikter från Kinas håll (vilket är vad många vill dra slutsatsen av med detta potentiella möjliga ursprung för viruset) med tanke på att de själva saknade vaccin, att viruset inte är så dödligt (2-3%) jämfört med många andra virus.

Och det räcker ju som sagt var med att bara en person gör fel en gång av alla gånger de annars har gjort rätt för att viruset skulle ta sig ut från labbet - av ren olyckshändelse utan alla dessa konspiratoriska motiv som alldeles (tröttsamt nog) för många vill antyda om.

Men visst! Det finns alltid en viss sannolikhet om att det hela var planerat från grunden från Kinas del och den relativt låga dödligheten (jämfört med andra ovanliga virusutbrott) var just tänkt att inte ha ihjäl alla framtida internationella konsumenter utan endast de allra fattigaste/svagast.

Jag tror de snarare fått mer bakslag i form av hatet mot asiater, det ekonomiska bakslaget, med mera, än någon långsiktig fördel av det hela om vi leker med den låga sannolikheten att det hela "var planerat in i minsta detalj" som Sickan skulle ha uttryckt det.

P.S. Jag saknar de genetiska ingenjörskunskaperna av att kunna analysera gensekvensen hos COVID-19 för att kunna påstå om det kom från ett labb eller inte. Jag besitter inte de kunskaperna där jag lättsamt kan säga, "Amen man ser så tydligt i gensekvensen att det (inte) kom från ett labb! DUH!"

P.S.S. Någon annan här med de uppenbara genetiska ingenjörskunskaperna får gärna poängtera VARFÖR det är så uppenbart att det kom eller inte kom från ett labb utifrån analys av gensekvensen hos viruset.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon301768:

Mjölk är inte så bra att dricka om man vuxen, i alla fall inte i stora mängder och de fyller liksom ingen funktion heller, har mjölk i kaffet de är allt jag dricker.

Mjölk är gott, det räcker för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon910:

Då förstår jag att jag klarat mig mot att bli sjuk, har ju druckit säkert 1-2l dagligen i snart 30år

Skrivet av hasenfrasen:

Mjölk är gott, det räcker för mig.

Vuxna som dricker mycket mjölk löper en högre risk att dö i förtid och att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Det finns inte heller något som visar att mjölken stärker skelettet, det visar en ny studie från Uppsala universitet.

Behöver människan dricka mjölk? Nej, kalcium finns rikligt och lättupptagligt i bl.a. gröna bladgrönsaker, nässla, groddade linser, mandel, paranötter, sesamfrön, solrosfrön plus olika alger som arame, dulse, hijiki, kelp och wakame. I sesamfrön finns betydligt mer kalcium än i mjölk. Ekologiska livsmedel är en självklarhet.

Dagens mjölk är inte nyttig. Den har definitivt spelat ut sin roll. Folk kommer att leva friskare och längre om de undviker mjölk. Förr i tiden när det inte fanns mycket grönsaker i Sverige och då mjölken var mer naturlig och opastöriserad fyllde den ett behov.

Permalänk
Medlem

Då när vi nu är färdiga med det sidospåret vill jag bara flika in med en kort tanke:

Jag är ärligt otroligt less på Corona nu. Släktingar har dött utan att man kunnat hälsa på, människor är rädda för varandras skuggor, vänner vill inte ses; tyckarna lyckas få sina värdelösa åsikter till mina öron, även utan sociala medier.

Kan vi få en lättnad snart så att åsiktsmegafoner kan återgå till sina personliga jaktmarker?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yonie:

Då när vi nu är färdiga med det sidospåret vill jag bara flika in med en kort tanke:

Jag är ärligt otroligt less på Corona nu. Släktingar har dött utan att man kunnat hälsa på, människor är rädda för varandras skuggor, vänner vill inte ses; tyckarna lyckas få sina värdelösa åsikter till mina öron, även utan sociala medier.

Kan vi få en lättnad snart så att åsiktsmegafoner kan återgå till sina personliga jaktmarker?

Vad säger att de dött av corona? Många dödsfall förra året rapporterades som "dött av corona" fastän det kanske inte var orsaken, utan att orsaken egentligen var naturlig död på grund av hög ålder, eller annan orsak. Men finns det ett positivt svar på smitta av corona så = "dött av corona" även om personen varit fri från corona i flera månader.

Och många i samhället rent ut sagt "skiter fullständigt i" restriktioner/råden, om att inte träffas i större grupper.

Och restriktionerna/råden är otydliga/trubbiga. Går du på ex Max så får man sitta 4personer/bord, går du på ex Ikea´s restaurang så är det 1person/bord, just för att det är en del av en köpcentrum/butik, vad är logiken i det när en familj ändå åker 2-4 i en bil, och på en restaurang får sitta alla 4 vid ett bord men på en annan bara får sitta 1 och 1?

Har man ex en fest hemma så får du ha 100 personer på plats, men hyr du en lokal av ex kommunen, eller annan så är det begränsat. Det är konstiga restriktioner som om att "viruset sprids inte om du har fest hemma, men om du hyr en lokal så sprids det" (Vet att lagar och regler begränsar statens möjligheter till att begränsa saker, men det är ju lösbara saker egentligen).

Eller som ex att de rekommenderar munskydd i kollektivtrafiken, men tillhandahåller inte munskydd för de resande? Också mycket märkligt "råd", att rekommendera munskydd men det tillhandahålls inte för avhämtning.
Borde finnas för de resande att hämta på ex trafikbolagens servicekontor, mot uppvisande av ex biljett/månadskort/årskort, ett visst antal munskydd /vecka.

Men främst se över statistiken så den visar korrekta värden, och inte sätter alla som dött som varit smittade av corona som "dött i corona" även fastän de varit friska i månader innan de dött.

Och antalet döda /år har hela tiden varierat, beroende av antalet födda årligen längre tillbaka, så det är helt naturligt att vissa år kommer vara fler döda än andra år på grund av naturlig ålders död.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Vad säger att de dött av corona? Många dödsfall förra året rapporterades som "dött av corona" fastän det kanske inte var orsaken, utan att orsaken egentligen var naturlig död på grund av hög ålder, eller annan orsak. Men finns det ett positivt svar på smitta av corona så = "dött av corona" även om personen varit fri från corona i flera månader.

Och många i samhället rent ut sagt "skiter fullständigt i" restriktioner/råden, om att inte träffas i större grupper.

Och restriktionerna/råden är otydliga/trubbiga. Går du på ex Max så får man sitta 4personer/bord, går du på ex Ikea´s restaurang så är det 1person/bord, just för att det är en del av en köpcentrum/butik, vad är logiken i det när en familj ändå åker 2-4 i en bil, och på en restaurang får sitta alla 4 vid ett bord men på en annan bara får sitta 1 och 1?

Har man ex en fest hemma så får du ha 100 personer på plats, men hyr du en lokal av ex kommunen, eller annan så är det begränsat. Det är konstiga restriktioner som om att "viruset sprids inte om du har fest hemma, men om du hyr en lokal så sprids det" (Vet att lagar och regler begränsar statens möjligheter till att begränsa saker, men det är ju lösbara saker egentligen).

Eller som ex att de rekommenderar munskydd i kollektivtrafiken, men tillhandahåller inte munskydd för de resande? Också mycket märkligt "råd", att rekommendera munskydd men det tillhandahålls inte för avhämtning.
Borde finnas för de resande att hämta på ex trafikbolagens servicekontor, mot uppvisande av ex biljett/månadskort/årskort, ett visst antal munskydd /vecka.

Men främst se över statistiken så den visar korrekta värden, och inte sätter alla som dött som varit smittade av corona som "dött i corona" även fastän de varit friska i månader innan de dött.

Och antalet döda /år har hela tiden varierat, beroende av antalet födda årligen längre tillbaka, så det är helt naturligt att vissa år kommer vara fler döda än andra år på grund av naturlig ålders död.

Läser du det jag skrev en gång till är du snäll? Det finns fler lager inbakat.

Tack för att du på något sätt ska förklara eller rättfärdiga att folk jag känner har dött utan att man fått chansen att ta farväl, vilket kanske var det viktiga i kråksången. Väldigt tråkigt. Men men, vi kör vidare. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Har man ex en fest hemma så får du ha 100 personer på plats, men hyr du en lokal av ex kommunen, eller annan så är det begränsat. Det är konstiga restriktioner som om att "viruset sprids inte om du har fest hemma, men om du hyr en lokal så sprids det" (Vet att lagar och regler begränsar statens möjligheter till att begränsa saker, men det är ju lösbara saker egentligen).

Var någonstans står det att du får ha 100 personer hemma vid tex en fest eller liknande? Följande kan man läsa hos FHM:

Begränsa nya nära kontakter
Du bör begränsa nya nära kontakter genom att endast umgås med de personer som du
normalt träffar, exempelvis de du bor tillsammans med eller några få vänner och
närstående utanför hushållet.
Om du träffar andra personer än de i din mindre krets bör ni
1. undvika att vara nära varandra, framförallt i mindre utrymmen under en längre
tid, och
2. med fördel umgås utomhus.

Och när myndigheten går ut med att rekommendera minst 10 kvadratmeter golvyta per person i butiker och liknande så kan man ju anta att detsamma gäller även hemmavid utan att det måste stå skrivet i versaler hos FHM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Var någonstans står det att du får ha 100 personer hemma vid tex en fest eller liknande? Följande kan man läsa hos FHM:

Begränsa nya nära kontakter
Du bör begränsa nya nära kontakter genom att endast umgås med de personer som du
normalt träffar, exempelvis de du bor tillsammans med eller några få vänner och
närstående utanför hushållet.
Om du träffar andra personer än de i din mindre krets bör ni
1. undvika att vara nära varandra, framförallt i mindre utrymmen under en längre
tid, och
2. med fördel umgås utomhus.

Och när myndigheten går ut med att rekommendera minst 10 kvadratmeter golvyta per person i butiker och liknande så kan man ju anta att detsamma gäller även hemmavid utan att det måste stå skrivet i versaler hos FHM.

Det är olämpligt och finns rekommendationer emot det, men det är inte direkt olagligt och belagt med någon form av straff. I vart fall inte om man inte skulle lyckas leda någon annan sorts brott i bevis som följd av det olämpliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Vad säger att de dött av corona? Många dödsfall förra året rapporterades som "dött av corona" fastän det kanske inte var orsaken, utan att orsaken egentligen var naturlig död på grund av hög ålder, eller annan orsak. Men finns det ett positivt svar på smitta av corona så = "dött av corona" även om personen varit fri från corona i flera månader.
...
Men främst se över statistiken så den visar korrekta värden, och inte sätter alla som dött som varit smittade av corona som "dött i corona" även fastän de varit friska i månader innan de dött.

Jag blir så otroligt trött på detta skitsnack som återkommer oftare än kor idisslar...

FoHM räknar och rapporterar de som har avlidit med en positiv Covid-19 diagnos inom 30 dagar innan som avlidna med Covid-19. Läkare avgör dödsorsak och Socialstyrelsen sammanställer detta till statistik över de som avlidit av Covid-19. Anledningen till detta förfaringssätt är att inrapporteringen av dödsorsak släpar upp till tre veckor. Det har också visat sig att de preliminära siffrorna, dvs de som avlidit med Covid-19 överensstämmer väl med de statistiken över de som avlidit av Covid-19.

Den som varit "fri från corona i flera månader" ingår inte i statistiken, varken i de som avlidit med Covid-19 eller de som avlidit av Covid-19.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Den tidigare högsta chefen för USAs motsvarighet till Folkhälsomyndigheten - Centers for Disease Control and Prevention - Dr. Robert Redfield säger i en intervju med CNN att han tror att coronaviruset uppfanns i ett laboratorium i Kina.

källa

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Den tidigare högsta chefen för USAs motsvarighet till Folkhälsomyndigheten - Centers for Disease Control and Prevention - Dr. Robert Redfield säger i en intervju med CNN att han tror att coronaviruset uppfanns i ett laboratorium i Kina.

källa

#19001828

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag håller med honom du länkade till att det till största sannolikhet är ett misstag. Det är dock hemskt att Kina mörkar isåfall. Kina mörkade ju utbrottet när det startade , har det spridit sig från ett labb förstår man ju att det är locket på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Själv tycker jag det verkar vara svaga argument utan bevis och det är väl anledningen till att han påpekar att det är hans egen åsikt, som ju skiljer sig från vad som är bevisat. Det man bör fråga sig här och annars med när man ser sådant här är: Vad är syftet med hans uttalande? För mig förefaller det mer politiskt än vetenskapligt motiverat. Om man ser på avsändaren och hans eventuella motiv så är han är visserligen högt uppsatt virolog, men även djupt insyltat i Trumpadministrationen och har haft flera incidenter i sin karriär med tveksam vetenskaplig moral där han har låtit tyckande gå före bevis. https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_R._Redfield

Det är klart att det är bestickande att det finns viruslabb i Wuhan och att det var där det första utbrottet uppmärksammades. De undersökningar som gjorts av viruset pekar dock på att det har evolverat naturligt och inte är framodlat https://www.sciencedaily.com/releases/2020/03/200317175442.ht... . Jag vet inte om den är den senaste rapporten, det kom två om jag inte missminner mig.

Vi vet inte ens säkert var det uppstod, att det spreds på den där marknaden betyder inte nödvändigtvis att det uppstod där, även det är den rådande teorin att det uppstod i Wuhan. Coronaviruset är förrädiskt eftersom många får asymptomatisk smitta och små utbrott kan flamma upp och dör bort som vi såg många gånger tidigt i dess spridning här. Det finns verifierade rapporter om fall tidigare under 2019 på andra ställen te x i Italien https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-italy-timi...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Puttefnasket:

Var någonstans står det att du får ha 100 personer hemma vid tex en fest eller liknande? Följande kan man läsa hos FHM:

Begränsa nya nära kontakter
Du bör begränsa nya nära kontakter genom att endast umgås med de personer som du
normalt träffar, exempelvis de du bor tillsammans med eller några få vänner och
närstående utanför hushållet.
Om du träffar andra personer än de i din mindre krets bör ni
1. undvika att vara nära varandra, framförallt i mindre utrymmen under en längre
tid, och
2. med fördel umgås utomhus.

Och när myndigheten går ut med att rekommendera minst 10 kvadratmeter golvyta per person i butiker och liknande så kan man ju anta att detsamma gäller även hemmavid utan att det måste stå skrivet i versaler hos FHM.

Det står ingen stans att man inte får ha en fest med säg 100 personer i privatbostad/privatägd fastighet.
Det är just för att Sveriges lagar begränsar myndigheternas inskränkningar de kan göra mot privatpersoner i hem. Även om sunt förnuft säger att det är olämpligt att ha en sådan fest, även om det är tillåtet. Ändå så åker massor till ex fjällen o åker skidor, och trängs i backarna mm o smittas. Folk saknar sunt förnuft, och tar inte ansvar.
Ex resturanger kan de begränsa genom ex lagar o ordningsföreskrifter. Men det är ologiskt att ex Max kan du sitta 4 personer vid bordet, men på Ikea restaurang bara 1? Ologiska restriktioner, när de i båda fallen åker ex 4 personer i en bil.

Skrivet av Hurtigbullen:

Jag blir så otroligt trött på detta skitsnack som återkommer oftare än kor idisslar...

FoHM räknar och rapporterar de som har avlidit med en positiv Covid-19 diagnos inom 30 dagar innan som avlidna med Covid-19. Läkare avgör dödsorsak och Socialstyrelsen sammanställer detta till statistik över de som avlidit av Covid-19. Anledningen till detta förfaringssätt är att inrapporteringen av dödsorsak släpar upp till tre veckor. Det har också visat sig att de preliminära siffrorna, dvs de som avlidit med Covid-19 överensstämmer väl med de statistiken över de som avlidit av Covid-19.

Den som varit "fri från corona i flera månader" ingår inte i statistiken, varken i de som avlidit med Covid-19 eller de som avlidit av Covid-19.

Bra att de ändrat det, den infon hade de inte tidigare uppe på sin sida.
Men kvarstår är egentligen problemet om det är Covid-19 som är orsaken i sig, eller något annat om en person dör? Personen hade lika gärna kunnat dött av en ”vanlig” influensa, om personen har dåligt imunförsvar eller är äldre o dör av ”naturlig” orsak (hög ålder). Allt för mycket skylls på Covid-19/corona i dödsorsak. Tusentals dör av vanlig årlig influensa, ändå stänger vi inte ner hela världen för det? Tusentals dör av utsläpp från industrier, bilar mm, ändå fortgår utsläppen årligen. Men av covid-19/corona så stängs världen ner, o företag går i konkurs och folk blir utan jobb av åtgärderna.

Cobod-19/corona är allvarligt ja, men i slutänden kan åtgärderna som satts in vara värre än själva viruset, med nedkörd ekonomi, folk isoleras och mår psykiskt dåligt av att inte träffa andra nm.
Det sade flera från början, att restriktioner kan inte hållas för länge, få uthålligheten att följa de avtar då folk tröttnar på att vars isolerade.

Skrivet av landahl:

Jag håller med honom du länkade till att det till största sannolikhet är ett misstag. Det är dock hemskt att Kina mörkar isåfall. Kina mörkade ju utbrottet när det startade , har det spridit sig från ett labb förstår man ju att det är locket på.

Det vore ju inte första gången människan ”uppfinner” en sak som är dålig för mänskligheten.
Mycket skit har uppfunnits av människan historiskt, men även mycket bra saker har uppfunnits historiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Cobod-19/corona är allvarligt ja, men i slutänden kan åtgärderna som satts in vara värre än själva viruset, med nedkörd ekonomi, folk isoleras och mår psykiskt dåligt av att inte träffa andra nm.

Du dör inte av nedkörd ekonomi, du dör inte av att isoleras från andra människor och du dör inte av att må psykiskt dåligt... På vilket sätt är detta värre än viruset i sig som du dör utav om du tillhör en riskgrupp och ibland även om du inte tillhör någon riskgrupp. Vilken är din egna erfarenhet av covid-19?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Puttefnasket:

Du dör inte av nedkörd ekonomi, du dör inte av att isoleras från andra människor och du dör inte av att må psykiskt dåligt... På vilket sätt är detta värre än viruset i sig som du dör utav om du tillhör en riskgrupp och ibland även om du inte tillhör någon riskgrupp. Vilken är din egna erfarenhet av covid-19?

” Ensamhet är hälsofarlig
Social isolering är hälsofarligt, jämförbart med att ha dåliga levnadsvanor. Ensamheten innebär en ökad risk för att utveckla hjärt- kärlsjukdomar, stroke och demens. Risken ökar också för psykiska problem.

Mest skadlig är den kroniska ensamheten och där personen hela tiden bekräftar för sig själv att hen är ensam och ingen vill umgås med hen. Ensamheten börjar leva sitt eget liv.”

https://www.1177.se/Vasternorrland/liv--halsa/psykisk-halsa/e...

Och:
” Forskning visar att om du är tungt skuldsatt och sjuk så ökar dödsfallstalen med ungefär trettio gånger i de mest utsatta grupperna. Vi har 600 000 överskuldsatta i Sverige, varav en sjättedel har försökt ta sitt liv”
https://www.suicidezero.se/nyheter/dalig-ekonomi-kan-gora-man...

Så egentligen ja, isoleringen o att folk blir av med jobbet kan vara lika illa.

Åtgärdena regeringen/myndigheter införde kom alldeles för sent, sen att folk inte följer det och åker till ex fjällen ändå gör ju inte saken bättre, när till och med politikerna åker utomlands eller till fjällen, hur tror de att ”vanligt” folk ska följa restriktioner/och råd när de ledande politikerna/myndighetscheferna i landet inte gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Du dör inte av nedkörd ekonomi, du dör inte av att isoleras från andra människor och du dör inte av att må psykiskt dåligt... På vilket sätt är detta värre än viruset i sig som du dör utav om du tillhör en riskgrupp och ibland även om du inte tillhör någon riskgrupp. Vilken är din egna erfarenhet av covid-19?

FN släppte ju någon analys för några veckor sedan där de konstaterade att fler människor har dött av åtgärderna än av Corona på global nivå.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakwetu:

Själv tycker jag det verkar vara svaga argument utan bevis och det är väl anledningen till att han påpekar att det är hans egen åsikt, som ju skiljer sig från vad som är bevisat. Det man bör fråga sig här och annars med när man ser sådant här är: Vad är syftet med hans uttalande? För mig förefaller det mer politiskt än vetenskapligt motiverat. Om man ser på avsändaren och hans eventuella motiv så är han är visserligen högt uppsatt virolog, men även djupt insyltat i Trumpadministrationen och har haft flera incidenter i sin karriär med tveksam vetenskaplig moral där han har låtit tyckande gå före bevis. https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_R._Redfield

Det är klart att det är bestickande att det finns viruslabb i Wuhan och att det var där det första utbrottet uppmärksammades. De undersökningar som gjorts av viruset pekar dock på att det har evolverat naturligt och inte är framodlat https://www.sciencedaily.com/releases/2020/03/200317175442.ht... . Jag vet inte om den är den senaste rapporten, det kom två om jag inte missminner mig.

Vi vet inte ens säkert var det uppstod, att det spreds på den där marknaden betyder inte nödvändigtvis att det uppstod där, även det är den rådande teorin att det uppstod i Wuhan. Coronaviruset är förrädiskt eftersom många får asymptomatisk smitta och små utbrott kan flamma upp och dör bort som vi såg många gånger tidigt i dess spridning här. Det finns verifierade rapporter om fall tidigare under 2019 på andra ställen te x i Italien https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-italy-timi...

Jovars! Således ser jag framemot den vetenskapliga processen - andra forskare inom samma spetskompetens - som gör sitt nu med att "debunka" och peka ut bristerna i deras "fellow scientist". Vissa forskare/vetenskapspersoner blir som du antyder med wikipedia-länken "crooks" med tiden i sina karriärer, tyvärr.

Det var den där rapporten jag också tänkte på i samband med uttalandet. Det massmedia i klippet ovan då försöker spinna med är att, "Vad har han fått se som inte vi andra fått se i och med hans uttalande?" Å andra sidan så blir det nog inte "tydligare" - att ta reda på om det är av naturligt eller syntetiskt ursprung - när du väl kan analysera viruset på molekylärbiologisk nivå med gener och allt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Bra att de ändrat det, den infon hade de inte tidigare uppe på sin sida.

Dom har inte ändrat det, det är samma system som vi haft sen länge tillbaka.

Skrivet av anon330584:

Men kvarstår är egentligen problemet om det är Covid-19 som är orsaken i sig, eller något annat om en person dör? Personen hade lika gärna kunnat dött av en ”vanlig” influensa, om personen har dåligt imunförsvar eller är äldre o dör av ”naturlig” orsak (hög ålder). Allt för mycket skylls på Covid-19/corona i dödsorsak.

Om jag skjuter dig och din farsa och ni båda dör, dog du då av skottet medan din farsa dog av hög ålder? Ett annat alternativ är att du precis överlever för att din kropp klarade av att hantera chocken medan din äldre far dog för att han var lite svagare och hans kropp inte klarade av att hantera chocken. Dog din far av hög ålder?

Om du blir infekterad av Ebola så kommer du så småningom att börja blöda ur varje organ och kroppsöppning och din kropp hamnar i chock av blödningen. Med 50-90% sannolikhet så dör du till slut, antingen av chocken eller av att flera organ fallerar. En läkare skulle ange din dödsorsak som Ebola, men du kanske tycker det bara ska gälla yngre personer, medan för äldre ska vi skriva "naturliga orsaker" för att dom inte orkade kämpa mot Ebolaviruset lika länge.

Det är läkare som avgör dödsorsak och dom har många års utbildning och erfarenhet. Visst det blir fel ibland (läkare är trots allt helt vanliga människor dom med), men tror du på fullt allvar tror att läkare systematiskt anger Covid-19 som dödsorsak för personer som avlidit av något annat?

Det här argumentet du kommer med är skitsnack man ofta hör från folk som förnekar att Covid-19 är ett problem. Tyvärr verkar många gå på det.

Skrivet av anon330584:

Tusentals dör av vanlig årlig influensa, ändå stänger vi inte ner hela världen för det? Tusentals dör av utsläpp från industrier, bilar mm, ändå fortgår utsläppen årligen. Men av covid-19/corona så stängs världen ner, o företag går i konkurs och folk blir utan jobb av åtgärderna.

Kanske för att vår vård inte klarar av att hantera alla som insjuknar samtidigtom vi inte hade restriktioner? Vi klarar inte ens av de som insjuknar nu utan att skjuta en väldigt stor del av annan sjukvård på framtiden. Ock dina jämförelser haltar nåt så in i helvete. Ta USA som exempel, där dör årligen 12.000-60.000 personer i influensa. Under ett år har mer än 560.000 personer i USA dött av Covid-19, nästan 10 gånger fler än under ett "dåligt" influensaår, men det kanske inte är orsak nog att försöka hantera pandemin?

Skrivet av anon330584:

Cobod-19/corona är allvarligt ja, men i slutänden kan åtgärderna som satts in vara värre än själva viruset, med nedkörd ekonomi, folk isoleras och mår psykiskt dåligt av att inte träffa andra nm.
Det sade flera från början, att restriktioner kan inte hållas för länge, få uthålligheten att följa de avtar då folk tröttnar på att vars isolerade.

Alla åtgärder har sidoeffekter och det är just därför som vi i Sverige inte har lika långtgående restriktioner som i andra länder. FoHM försöker helt enkelt väga in alla faktorer och försöker minimera den totala hälsoskadan för samhället. Därför ser vi rubriker och åsiktsmakare skrika ut att vi är alldeles för slapphänta och borde ha en hård lockdown samtidigt som andra rubriker och åsiktsmakare skriker om att vi har alldeles för hårda restriktioner.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Hur kommer det sig att du gör av med mer el (annat än i betydlig grad) när du jobbar hemifrån? Jag kör en laptop och en skärm och sen kanske kaffekokaren och spisen lite oftare och det märks ingen större skillnad.

Precis som Xyborg. Dator, lampor, spis, vattenkokare..är man hemma en hel dag ser de en hel del aktivitet under dagen. Är man på jobbet och lägenheten är släckt och få saker är på säger det sig självt kanske att den drar en del mindre. Har du ett stort hus med massvis med andra saker som ändå drar el så att din dator och skärm och kaffekokare inte märks så säger det sig lika mycket självt att dina staplar inte varierar lika mycket. Förstår inte ens din fråga om jag ska vara ärlig; när man jobbar på kontoret är man hemma och vaken ett par timmar ungefär jmf med hela dagen.

Men det är bra att du inte känner att staten har nåt ansvar att ersätta dig för jobb hemifrån för el schmel och du tjänar på att inte resa. Som jag nämnde tidigare är det knappast rådande förhållanden för alla, dock.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Min elförbrukning är nog i stort sett samma. Några få procent upp bara. Majoriteten av extraförbrukningen är jobbdatorn, och några minuter mikrovågsugn mer per dag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Min elförbrukning är nog i stort sett samma. Några få procent upp bara. Majoriteten av extraförbrukningen är jobbdatorn, och några minuter mikrovågsugn mer per dag.

Om du har möjlighet att kolla staplar per dag så slipper du gissa.

Om det är några få procent som innebär att jobba hemma så är det logiskt att det är andra saker som drar majoriteten av elen. Den stora majoriteten, det kan liksom inte förhålla sig på något annat vis.

I min lägenhet är det mina aktiviteter som drar mest, jag vet inte vad andra har igång hela dygnet. Det har alltid sett samma sak ut, även innan jobba hemifrån - helgstaplarna är nästan dubbelt så höga. För mig är det logiskt, det är en liten lägenhet och det är mest bara jag som drar el. För er andra..ni kanske har inneffektiva vitvaror, inte vet jag : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Nånting lite mer intressant än lägenheter som drar så mycket el på egen hand att det inte märks när deras boende är hemma är
https://www.bbc.com/news/health-56483445 - visst vanligt förkylningsvirus är tydligen extremt egoistiskt:

"If rhinovirus and Sars-CoV-2 were released at the same time, only rhinovirus is successful. If rhinovirus had a 24-hour head start then Sars-CoV-2 does not get a look in. And even when Sars-CoV-2 had 24-hours to get started, rhinovirus boots it out. "

Och nej, jag drar inga långa slutsatser av det. Tyckte bara det var lite intressant.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Om du har möjlighet att kolla staplar per dag så slipper du gissa.

Om det är några få procent som innebär att jobba hemma så är det logiskt att det är andra saker som drar majoriteten av elen. Den stora majoriteten, det kan liksom inte förhålla sig på något annat vis.

I min lägenhet är det mina aktiviteter som drar mest, jag vet inte vad andra har igång hela dygnet. Det har alltid sett samma sak ut, även innan jobba hemifrån - helgstaplarna är nästan dubbelt så höga. För mig är det logiskt, det är en liten lägenhet och det är mest bara jag som drar el. För er andra..ni kanske har inneffektiva vitvaror, inte vet jag : )

Jag har ingen möjlighet att se förbrukning enskilda dagar. Jag kan bara se förra månadens totalförbrukning månaden efter.

Men jag vet ju vad jag gör per dag.
2-3 toalettbesök mer per dag, totalt kanske några minuter längre tid taklampan där är tänd. Ca 0.01 kWh.
Mikron får gå kanske 6-10 min mer än om jag inte hade varit hemma. Ca 0.1-0.2 kWh.
Taklamporna i köket är på kanske 10 min mer per dag. Ca 0.01 kWh.
Skärmen på min privata dator är på några timmar extra, lunch och dötid. Ca 0.1-0.2 kWh.
Nåt mer är det inte för min privata förbrukning. Räknar jag högt är det ca 0.4 kWh mer per dag, eller ca 12 kWh per månad, men förmodligen är det runt hälften.

Jobbdatorn, som förstås är en modern bärbar, är inkopplad med nätadaptern och jag har en extern skärm ansluten också. Där gissar jag att sammanlagda förbrukningen är ca 100 W, och det under i snitt åtta timmar per dag. Uppskattningsvis 18 kWh mer per månad.

Då ska man veta att min snittförbrukning per månad (årstotalen delat på 12) är ca 330 kWh. Hemmajobbandet har alltså ökat min förbrukning med runt 300 kWh per år, privat och jobbredskapsorsakad ökning inkluderad. Så 7-8 procent ökning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

FN släppte ju någon analys för några veckor sedan där de konstaterade att fler människor har dött av åtgärderna än av Corona på global nivå.

Det där påståendet liknar det om att råttkött används till pizzor... Källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Det där påståendet liknar det om att råttkött används till pizzor... Källa på det?

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/miljontals-har-dott-av-r...