Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Fyndjägare

Schiit har släppt ny gaming DAC/AMP "Hel 2".
Vettiga nya funktioner för $199. Eftersom den numera har optiskt kan man koppla in Chromecast Audio digitalt och så har man en komplett streaming/DAC/amp för typ 2500kr.

  • More power: Hel 2 is rated at 1200mW into 32 ohms, 20% more than Hel.

  • More connectivity: Hel 2 adds an optical input, so you can connect it to any TV with an optical output.

  • More compatibility: Hel 2 has built-in UAC2/1 switching, which means it’s now compatible with many gaming consoles like Sony PS4, PS5, and Switch.

  • More modernity: Hel 2 uses USB-C connectors, rather than Hel’s USB-micro.

  • More quality: Hel 2 offers lower noise and distortion than Hel.

https://www.schiit.com/products/hel-2

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Kanske börja i en annan tråd?=) https://www.sweclockers.com/forum/trad/1601593-vinylclockers-...
Annars rekomenderar jag Blocket, Hifitorget och Rehifi. Brukar dyka upp en del som verkar fint från Pro-Ject, Trigon mm.
Audio Concept i Stockholm har ofta någon beggad RIAA liggande för under 1000kr. Typ Pro-ject, allt syns inte på webben så kan vara värt ett telsamtal.
Sen verkar H&M ha några vinylrävar och de kör en del grupptest på RIAA, läsvärt men jag har ingen koll på skribenternas musiköra/ljudideal. https://hifi-musik.se/tester/e/signalkallor/skivspelarepickup...

Här finns en Phono Box DS för 1500kr tex
https://hifitorget.se/visa_annons.php/pro_ject_phono_box_ds_1...

Precis så, tack!
Vänder tillbaka skutan i rätt riktning också: Hur har det gått för er som köpte fidelio x3or? Vad matchar ni dem med?
Edit: De är tillbaka på 1500 nu, fast hos komplett

Permalänk
Skrivet av Distordera:

Audio Technica Ath ap2000ti helt klart.
Billigaste sättet att få 100000:- ljud enligt nåt test. Riktigt välljudande är de iaf, och lättdrivna som få.

Är dom så bra? Såg att det var Ljud & Bild som nämnde 100000:-, ibland kan ju dom vara... lite... färgade.... Men det är helt rätt prisläge om de verkligen levererar. Har du hört dom?

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Schiit har släppt ny gaming DAC/AMP "Hel 2".
Vettiga nya funktioner för $199. Eftersom den numera har optiskt kan man koppla in Chromecast Audio digitalt och så har man en komplett streaming/DAC/amp för typ 2500kr.

  • More power: Hel 2 is rated at 1200mW into 32 ohms, 20% more than Hel.

  • More connectivity: Hel 2 adds an optical input, so you can connect it to any TV with an optical output.

  • More compatibility: Hel 2 has built-in UAC2/1 switching, which means it’s now compatible with many gaming consoles like Sony PS4, PS5, and Switch.

  • More modernity: Hel 2 uses USB-C connectors, rather than Hel’s USB-micro.

  • More quality: Hel 2 offers lower noise and distortion than Hel.

https://www.schiit.com/products/hel-2

https://www.schiit.com/public/upload/images/Hel2-front-1920.jpg

https://www.schiit.com/public/upload/images/hel2-back-1920.jpg

Alltså, jag vill ha den där! Måste ju vara perfekta hemmajobbslösningen för alla videomöten.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Det blev ju en helt ok setup det här! Nu ska jag försöka hitta en snygg och lagom lång kabel till lurarna med.

Tack för tipset @MDrad

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av jockos:

Det blev ju en helt ok setup det här! Nu ska jag försöka hitta en snygg och lagom lång kabel till lurarna med.

Tack för tipset @MDrad

https://i.ibb.co/nbfQmWS/PXL-20210325-152226962-2.jpg

https://i.ibb.co/1JKKmVJ/PXL-20210325-153450334-2.jpg

https://i.ibb.co/MMjsrHY/PXL-20210325-153209436-2.jpg

Feliks Echo 1 och HD600/650/HD6xx ?
Jag gissar det spelar fint

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Feliks Echo 1 och HD600/650/HD6xx ?
Jag gissar det spelar fint

Echo 2, HD650 & Topping E30!

Låter helt ok

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Det blev ju en helt ok setup det här! Nu ska jag försöka hitta en snygg och lagom lång kabel till lurarna med.

Tack för tipset @MDrad

https://i.ibb.co/nbfQmWS/PXL-20210325-152226962-2.jpg

https://i.ibb.co/1JKKmVJ/PXL-20210325-153450334-2.jpg

https://i.ibb.co/MMjsrHY/PXL-20210325-153209436-2.jpg

Kul! Hoppas det låter lika bra som det ser ut. Är väldigt nöjd med min Espressivo mk2 med tesla nos e88CC. Finns en hel undre värld gällande rören som går lätt att byta om du skulle vilja ändra något i ljudet.

Visa signatur

PC: NZXT H1. Sapphire 5700xt. AMD r5 3600.
Ljud: Feliks espressivo mk2 -> ZMF Aeolus/Verite/Philips X2/Mad dogs/Senn hd25-1 II

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av MDrad:

Kul! Hoppas det låter lika bra som det ser ut. Är väldigt nöjd med min Espressivo mk2 med tesla nos e88CC. Finns en hel undre värld gällande rören som går lätt att byta om du skulle vilja ändra något i ljudet.

Osså min stadnardfråga.... vilka hörlurar!!!???

Edit: oops såg din signatur nu.

Men kan du köra Fidelio X2 med Expressivo, håller det ihop?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Lizardman:

Är dom så bra? Såg att det var Ljud & Bild som nämnde 100000:-, ibland kan ju dom vara... lite... färgade.... Men det är helt rätt prisläge om de verkligen levererar. Har du hört dom?

Ja man ska inte lita på en blaska rakt av. Men i detta fall har jag faktiskt ett par själv och jag är kanonnöjd.
Kommer senast ifrån Audeze LCD-2 och har haft en mängd lurar tidigare.

Otroligt neutralt ljud men aldrig vasst vilket jag är allergisk emot. Lyssnar på det mesta mellan Vivaldi och Amon Amarth och lurarna levererar på det mesta.
Helt klart värt att provlyssna, även om man får åka en sväng.

Permalänk
Medlem

@jockos

Den där setupen förtjänar väl en snygg kabel från Forza Audioworks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

@jockos

Den där setupen förtjänar väl en snygg kabel från Forza Audioworks?

De var ju grymt snygga!

Men de vet verkligen hur man tar betalt därefter....

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Fyndjägare

Elex är väl Elear med Clear Pads va.
Köp ett par Elear och byt pads. Dock är Clear Pads hutlöst dyra.

Beg Elear för 5500kr här
https://hifitorget.se/visa_annons.php/focal_elear_project_hea...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Osså min stadnardfråga.... vilka hörlurar!!!???

Edit: oops såg din signatur nu.

Men kan du köra Fidelio X2 med Expressivo, håller det ihop?

Förvånande går det faktiskt ok, blir lite rundare ljud, trängre och kanske inte den bästa synergin. Driver dem annars via ifi micro idsd black label/ en gammal dragonfly men det är endast till spel på pc. Just nu används de till ps5an när det är sent om kvällen. Mina Aeolus är just nu min nr 1 lur.

Visa signatur

PC: NZXT H1. Sapphire 5700xt. AMD r5 3600.
Ljud: Feliks espressivo mk2 -> ZMF Aeolus/Verite/Philips X2/Mad dogs/Senn hd25-1 II

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av MDrad:

Förvånande går det faktiskt ok, blir lite rundare ljud, trängre och kanske inte den bästa synergin. Driver dem annars via ifi micro idsd black label/ en gammal dragonfly men det är endast till spel på pc. Just nu används de till ps5an när det är sent om kvällen. Mina Aeolus är just nu min nr 1 lur.

Haha X2 med ifi Micro iDSD spelar jag också ibland. Inte testat X2 med OTL men däremot med hybrider och rörisar med utgångsfrafo. Då låter det mumma!

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Gawgizz:

Precis så, tack!
Vänder tillbaka skutan i rätt riktning också: Hur har det gått för er som köpte fidelio x3or? Vad matchar ni dem med?
Edit: De är tillbaka på 1500 nu, fast hos komplett

Jag kör med Focusrite Scarlett 2i2. Det börjar bli dags att kika på en ny förstärkare att testa, och Hel:en här ovanför ser inte så pjåkig ut. Kanske värt att kika vidare på.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Någon som har provat Meze Empyrean? När jag läser diverse recensioner så låter dom som mina absoluta drömlurar...Där främst komforten och den musikaliska njutningen är det viktigaste istället för dom tekniska aspekterna som många andra hörlurar i det dyraste segmentet.

Visst är dom skitdyra, men det skulle kunna betyda att man aldrig mer behöver leta efter ett par nya hörlurar.

Underbara lurar, har haft mina ca 1 år. Inte mästare på något men bra på allt. Som du skriver så är en bra beskrivningen "musikaliska".

Komforten är suverän.

Dessa lurar växer också bra med uppgradering av övriga komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taoman:

Underbara lurar, har haft mina ca 1 år. Inte är mästare på något men bra på allt. Som du skriver så är en bra beskrivningen "musikaliska".

Komforten är suverän.

Dessa lurar växer också bra med uppgradering av övriga komponenter.

Jag trodde inte att det fanns sådana hörlurar i det prissegmentet

*Musikaliska
*Lätt att driva
*Suverän komfort

Ska ta mig en rejäl funderare, det finns B-stock för ca 27k hos en distrubitör i Tyskland också, istället för dom 32k som den Svenska distributören kräver.

Ett par Empyrean i färgen Jet Black hade varit något...

https://headphonecompany.com/en/product/meze-empyrean-over-ea...

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Jag trodde inte att det fanns sådana hörlurar i det prissegmentet

*Musikaliska
*Lätt att driva
*Suverän komfort

Ska ta mig en rejäl funderare, det finns B-stock för ca 27k hos en distrubitör i Tyskland också, istället för dom 32k som den Svenska distributören kräver.

Ett par Empyrean i färgen Jet Black hade varit något...

https://headphonecompany.com/en/product/meze-empyrean-over-ea...

Har koppar varianten, men såg att det fanns en ny "limited edition" färg. Vart lite sugen på att byta till dessa men jag antar att det vore lite väl mycket slöseri med pengar. Min nästa investering blir nog en separat musik/server pc istället.

Permalänk
Medlem

Hej jag letar efter "promenad" hörlurar till min iphone och då vill jag hitta bästa tips här kanske? Budgeten ligger på 1500kr. Vill helst inte ha ljud som isolerar särskilt mycket och helst ha hörlurar som ser till att det fastnar på örat (tappar airpods hela tiden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Hej jag letar efter "promenad" hörlurar till min iphone och då vill jag hitta bästa tips här kanske? Budgeten ligger på 1500kr. Vill helst inte ha ljud som isolerar särskilt mycket och helst ha hörlurar som ser till att det fastnar på örat (tappar airpods hela tiden)

Umh menar du over-ear lurar?

Permalänk
Medlem

Asså nu finns säkert svaret nedgrävt någonstans i den här tråden men... Jag var i kring tankarna att införskaffa ett par Sennheiser lurar men jag har som fastnat litegranna på vilka av dom. Jag är ganska fast beslutsam över HD 600-660 S men har svårt att bestämma mig för vilka av dom och ifall hoppet från 600 till 650 är värt precis som hoppet från 650 till 660 S. För Det skiljer nu trots allt nästan 2 000kr mellan de billigare och de dyrare med 650 som mellangrund.

Edit: Nu då jag var inne så passade jag på att titta runt och hittade detta! erbjudande på Fidelios. Ifall någon var intresserad alltså, inte för mig haha

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Umh menar du over-ear lurar?

Ja precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Asså nu finns säkert svaret nedgrävt någonstans i den här tråden men... Jag var i kring tankarna att införskaffa ett par Sennheiser lurar men jag har som fastnat litegranna på vilka av dom. Jag är ganska fast beslutsam över HD 600-660 S men har svårt att bestämma mig för vilka av dom och ifall hoppet från 600 till 650 är värt precis som hoppet från 650 till 660 S. För Det skiljer nu trots allt nästan 2 000kr mellan de billigare och de dyrare med 650 som mellangrund.

Edit: Nu då jag var inne så passade jag på att titta runt och hittade detta! erbjudande på Fidelios. Ifall någon var intresserad alltså, inte för mig haha

Sedan har du även de nyare mera lättdrivna Sennheiser HD 560S vilka en del gillar men det är nog högst personligt vilka man gillar bäst mellan tex 560S, 600, 650 (och Drop 6XX) och 660S, jag kan inte hjälpa dig med det.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Muddyvaines:

Asså nu finns säkert svaret nedgrävt någonstans i den här tråden men... Jag var i kring tankarna att införskaffa ett par Sennheiser lurar men jag har som fastnat litegranna på vilka av dom. Jag är ganska fast beslutsam över HD 600-660 S men har svårt att bestämma mig för vilka av dom och ifall hoppet från 600 till 650 är värt precis som hoppet från 650 till 660 S. För Det skiljer nu trots allt nästan 2 000kr mellan de billigare och de dyrare med 650 som mellangrund.

Edit: Nu då jag var inne så passade jag på att titta runt och hittade detta! erbjudande på Fidelios. Ifall någon var intresserad alltså, inte för mig haha

Skrivet av makatech:

Sedan har du även de nyare mera lättdrivna Sennheiser HD 560S vilka en del gillar men det är nog högst personligt vilka man gillar bäst mellan tex 560S, 600, 650 (och Drop 6XX) och 660S, jag kan inte hjälpa dig med det.

Jepp, priset står inte i relation till hur dom låter. HD600, 650 (6xx) och 660 har alla sin skara av fans. Köp den du tycker låter bäst med din musik och din förstärkare. Själv valde jag HD6xx för jag ville ha den med mest gos och förhoppningsvis bäst skalning med rörförstärkare.

Om du berättar vad de ska användas till musik, spel, film samt vilken typ av musik och hur du tänker driva dom (dvs dac/amp) så finns det nog ett gäng i tråden som kan hjälpa till

X3 har jag personligen inte hört. Men på chans så tipsar jag att Hifiman HE-400i V2020 för 1990kr är ett bättre köp. Den utgår och ersätts av HE-400SE som egentligen är en billigare modell. Så var snabb.
https://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=3325&menu=1
https://www.lefflers.se/produkt/hifiman-he-400i/

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Sedan har du även de nyare mera lättdrivna Sennheiser HD 560S vilka en del gillar men det är nog högst personligt vilka man gillar bäst mellan tex 560S, 600, 650 (och Drop 6XX) och 660S, jag kan inte hjälpa dig med det.

Skrivet av Mumu55:

Jepp, priset står inte i relation till hur dom låter. HD600, 650 (6xx) och 660 har alla sin skara av fans. Köp den du tycker låter bäst med din musik och din förstärkare. Själv valde jag HD6xx för jag ville ha den med mest gos och förhoppningsvis bäst skalning med rörförstärkare.

Om du berättar vad de ska användas till musik, spel, film samt vilken typ av musik och hur du tänker driva dom (dvs dac/amp) så finns det nog ett gäng i tråden som kan hjälpa till

X3 har jag personligen inte hört. Men på chans så tipsar jag att Hifiman HE-400i V2020 för 1990kr är ett bättre köp. Den utgår och ersätts av HE-400SE som egentligen är en billigare modell. Så var snabb.
https://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=3325&menu=1
https://www.lefflers.se/produkt/hifiman-he-400i/

Jo, av det jag förstått är den samlingen lurar ganska personliga i valet av vad man ska lyssna på snarare än vad som objektivt låter bäst. Just nu har jag ett par Sundara tillsammans med en Schiit stack som jag använder till allt men jag upplever att man snabbt blir ganska "trött i skallen" efter en stund. Kanske är så oavsett lurar men. Tanken var också att eventuellt byta till en Topping 30-stack om inte annat av intresse dyker upp.
Jag spelar mycket eller lyssnar på musik som består av 60% death metal, 40% all typ av musik från 60- till 90-tal.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Muddyvaines:

Jo, av det jag förstått är den samlingen lurar ganska personliga i valet av vad man ska lyssna på snarare än vad som objektivt låter bäst. Just nu har jag ett par Sundara tillsammans med en Schiit stack som jag använder till allt men jag upplever att man snabbt blir ganska "trött i skallen" efter en stund. Kanske är så oavsett lurar men. Tanken var också att eventuellt byta till en Topping 30-stack om inte annat av intresse dyker upp.
Jag spelar mycket eller lyssnar på musik som består av 60% death metal, 40% all typ av musik från 60- till 90-tal.

Ok du har redan Hifiman så skippa HE-400i
Sitter Sundaran bekvämt? Får du ont i trumhinnorna eller mer som du skriver trött inuti i skallen?
Jag kan bli trött i skallen när det är fel tryck på käkbenet också. Men även av för tröttsamt ljud, typ för hårt och ansträngt när man tex driver bra lurar med sämre DAC/AMP. Tror inte en E30 stack kommer göra skillnad heller, dock en gissning.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Ok du har redan Hifiman så skippa HE-400i
Sitter Sundaran bekvämt? Får du ont i trumhinnorna eller mer som du skriver trött inuti i skallen?
Jag kan bli trött i skallen när det är fel tryck på käkbenet också. Men även av för tröttsamt ljud, typ för hårt och ansträngt när man tex driver bra lurar med sämre DAC/AMP. Tror inte en E30 stack kommer göra skillnad heller, dock en gissning.

Jo, de sitter bekvämt, ett tag eller hur jag ska förklara det haha...
Då jag har glasögon så spelar de säkert en stor roll i hur de sitter då de sitter ganska hårt men även hur de går neråt käkbenet som du säger. Så jag skulle nog säga att det är en blandning av "trött inuti skallen" och även passformen av dom. Jag älskar ljudet i dom men jag känner ingen smärta eller obehag i mina öron så att säga. Sen värt att tillägga kanske är att ljudbalansen står på 77% på höger och 100% på vänster för att få balanserad volym, då jag mest troligt har tinnitus eller något annan typ av hörselskada på vänsterörat.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Asså nu finns säkert svaret nedgrävt någonstans i den här tråden men... Jag var i kring tankarna att införskaffa ett par Sennheiser lurar men jag har som fastnat litegranna på vilka av dom. Jag är ganska fast beslutsam över HD 600-660 S men har svårt att bestämma mig för vilka av dom och ifall hoppet från 600 till 650 är värt precis som hoppet från 650 till 660 S. För Det skiljer nu trots allt nästan 2 000kr mellan de billigare och de dyrare med 650 som mellangrund.

Edit: Nu då jag var inne så passade jag på att titta runt och hittade detta! erbjudande på Fidelios. Ifall någon var intresserad alltså, inte för mig haha

Här har du ljuddemo mellan HD58X (580) HD6XX (650) och HD600

https://www.youtube.com/watch?v=4eVUw2MdhHk

HD600 kommer in lite senare i videon. Såklart är det inte exakt men så nära man kan komma utan att lyssna på dom själv.

Är personligen rätt känslig mot skarpt och påträngande ljud men blir aldrig lyssningstrött av mina HD650. Lyssnar på en del skränig musik till och från.