Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Din summering är ganska otydligt och innehåller . Dels så är detta än så länge bara ett mål och en vision, jag kan inte läsa mig till att förslaget skulle vara utrett, konkretiserat och finansierat.

Vidare, vad är 100% laddstolpar? Artikeln nämner att målsättningen är att 50% av garageplatserna ska ha laddmöjlighet om 3 år och sedan att alla gatuparkeringar ska ha laddmöjlighet till 2030.

Tveklöst goda nyheter, om satsningen som nu presenterats blir av.

Absolut goda nyheter, men det känns nästan lite overkill. Behöver verkligen alla platser laddstolpar? Det är förstås trevligt för de med elbilar men generellt behöver man ju inte ladda varje gång man parkerar eller varje natt liksom. Min tanke var att man kunde nyttja elen som redan är dragen för gatubelysning, och det finns väl lampor ovanför säg var sjätte eller var åttonde bil (per sida) i städerna, kan man då ladda två bilar där borde det räcka väldigt långt ändå.

Permalänk
Medlem

Har bara positivt att säga om upplevelsen av köp av min bil.
Försök ta kontakt med någon säljare direkt. Be om mobilnummer och håll all kontakt med vederbörande.

EDIT: Bilen köptes i Malmö.
Bilen lämnades över inomhus och var fulladdad (olikt Tesla vad jag förstår )

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av snajk:

Absolut goda nyheter, men det känns nästan lite overkill. Behöver verkligen alla platser laddstolpar? Det är förstås trevligt för de med elbilar men generellt behöver man ju inte ladda varje gång man parkerar eller varje natt liksom. Min tanke var att man kunde nyttja elen som redan är dragen för gatubelysning, och det finns väl lampor ovanför säg var sjätte eller var åttonde bil (per sida) i städerna, kan man då ladda två bilar där borde det räcka väldigt långt ändå.

Problemet blir ju lite att om hälften av platserna har laddmöjligheter och hälften av de blockeras av fossildrivna bilar så kan det bli svårt att hitta platser. Det går ju säkert att lösa en del av tillgångsproblemet med tydlig skyltning och att det faktiskt delas ut böter till bilar som inte laddar/kan ladda.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Din summering är ganska otydligt och innehåller . Dels så är detta än så länge bara ett mål och en vision, jag kan inte läsa mig till att förslaget skulle vara utrett, konkretiserat och finansierat.

Vidare, vad är 100% laddstolpar? Artikeln nämner att målsättningen är att 50% av garageplatserna ska ha laddmöjlighet om 3 år och sedan att alla gatuparkeringar ska ha laddmöjlighet till 2030.

Tveklöst goda nyheter, om satsningen som nu presenterats blir av.

Ellevivo, Volkswagen, Stockholms stad som går ihop för målet så är näringslivet tillsammans med kommunen.

Som du säger är det ett mål & utan att sätta dessa händer inget för då har man inget att jobba emot.

Sett Daniel Hellden tidigare sagt 2023 därav att jag skrev detta men enligt artikeln är det inom 3 års tid så mitt misstag att jag skumma igenom artikeln för snabbt

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Har bara positivt att säga om upplevelsen av köp av min bil.
Försök ta kontakt med någon säljare direkt. Be om mobilnummer och håll all kontakt med vederbörande.

EDIT: Bilen köptes i Malmö.
Bilen lämnades över inomhus och var fulladdad (olikt Tesla vad jag förstår )

Jag har kontakt med en säljare direkt, hen är väldigt inkonsekvent i svarstid. Ibland får man svar på 10 minuter och ibland tar det 1 vecka. Det är väl nackdelen med att bo i Umeå och inte ha någonstans att gå utan det är enbart mail/telefon som finns.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag har kontakt med en säljare direkt, hen är väldigt inkonsekvent i svarstid. Ibland får man svar på 10 minuter och ibland tar det 1 vecka. Det är väl nackdelen med att bo i Umeå och inte ha någonstans att gå utan det är enbart mail/telefon som finns.

Dom håller väl på att etablera sig i Umeå.

Öppnar ett service center snart om de är Tesla du menar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Problemet blir ju lite att om hälften av platserna har laddmöjligheter och hälften av de blockeras av fossildrivna bilar så kan det bli svårt att hitta platser. Det går ju säkert att lösa en del av tillgångsproblemet med tydlig skyltning och att det faktiskt delas ut böter till bilar som inte laddar/kan ladda.

Jo sådana problem går ju att lösa med avgifter och liknande. Här betalar jag exempelvis en femhundring i månaden för boendeparkering som gäller i större delen av stadsdelen. Hade det kommit laddstolpar så kanske man hade haft specifik boendeparkering på de som kostar en hundring mer eller så, parat med en avgift när man laddar förstås. En avgift för att stå på laddplatser när man inte laddar kanske behövs också men man får vara försiktig så att det inte slår över. Är det långsam laddning så måste man ju kunna parkera där åtminstone över natten även om laddningen blir färdig klockan 04:00 liksom. Många häromkring verkar heller inte använda sina bilar särskilt mycket, även innan pandemin såg man ofta bilar som var konstigt parkerade eller så som stod där i ganska många dagar utan att röra på sig. Så de vill man förstås inte ska stå och ta upp en laddplats i flera dagar.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av snajk:

Jo sådana problem går ju att lösa med avgifter och liknande. Här betalar jag exempelvis en femhundring i månaden för boendeparkering som gäller i större delen av stadsdelen. Hade det kommit laddstolpar så kanske man hade haft specifik boendeparkering på de som kostar en hundring mer eller så, parat med en avgift när man laddar förstås. En avgift för att stå på laddplatser när man inte laddar kanske behövs också men man får vara försiktig så att det inte slår över. Är det långsam laddning så måste man ju kunna parkera där åtminstone över natten även om laddningen blir färdig klockan 04:00 liksom. Många häromkring verkar heller inte använda sina bilar särskilt mycket, även innan pandemin såg man ofta bilar som var konstigt parkerade eller så som stod där i ganska många dagar utan att röra på sig. Så de vill man förstås inte ska stå och ta upp en laddplats i flera dagar.

Jag tycker nog egentligen att det skulle vara ganska bra med en rätt hög andel parkeringsplatser med laddmöjlighet. Som boendeparkering räcker ju 2-3 kW rätt långt och att montera sådana stolpar blir inte så väldigt dyrt. Står du parkerad över natten blir det ju 8-10 mil räckvidd.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Dom håller väl på att etablera sig i Umeå.

Öppnar ett service center snart om de är Tesla du menar.

Det har dom sagt i 3 år nu om jag minns rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Jag tycker nog egentligen att det skulle vara ganska bra med en rätt hög andel parkeringsplatser med laddmöjlighet. Som boendeparkering räcker ju 2-3 kW rätt långt och att montera sådana stolpar blir inte så väldigt dyrt. Står du parkerad över natten blir det ju 8-10 mil räckvidd.

Jo det är en bra poäng förstås. Fler platser betyder att laddarna kan vara klenare.

Angående laddstolpar så såg jag en ganska intressant film på YT om de. De är inte alls komplicerade på något sätt utan är i princip en på/av-knapp med lite simpel kommunikation med bilen om hur mycket ström de kan leverera och att de är inkopplade. Alltså borde de kunna gå ner i pris ganska rejält framöver när konkurrensen blir bättre. Den stora kostnaden borde vara kabeln snarare än något i själva laddaren.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Gainsgoblin:

Det har dom sagt i 3 år nu om jag minns rätt.

Ja, men jag tyckte att det låg ute lite fler jobbannonser för nya servicecentret nu. Tidigare har det mest varit jobb som mobil servicetekniker om jag minns rätt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av snajk:

Jo det är en bra poäng förstås. Fler platser betyder att laddarna kan vara klenare.

Angående laddstolpar så såg jag en ganska intressant film på YT om de. De är inte alls komplicerade på något sätt utan är i princip en på/av-knapp med lite simpel kommunikation med bilen om hur mycket ström de kan leverera och att de är inkopplade. Alltså borde de kunna gå ner i pris ganska rejält framöver när konkurrensen blir bättre. Den stora kostnaden borde vara kabeln snarare än något i själva laddaren.
https://youtu.be/RMxB7zA-e4Y

Ja, jag tror att enklare laddboxar kommer att sjunka kraftigt i pris framöver. Jag har varit sugen på att köpa en mobil trefas-evse, men med priser på 5000 - 6000 kronor känns det än så länge lite för dyrt. Börjar priserna falla under 2000 kronor så känns det mer rimligt, med tanke på hur "enkla" grejer det egentligen är.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Det har dom sagt i 3 år nu om jag minns rätt.

Har som sagt legat ute jobb annonser för nån månad sedan angående öppnande av servicecenter så de är nog på gång snart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Ja, jag tror att enklare laddboxar kommer att sjunka kraftigt i pris framöver. Jag har varit sugen på att köpa en mobil trefas-evse, men med priser på 5000 - 6000 kronor känns det än så länge lite för dyrt. Börjar priserna falla under 2000 kronor så känns det mer rimligt, med tanke på hur "enkla" grejer det egentligen är.

Jo precis. De är ju inte en laddare och omvandlar inte elektriciteten på något sätt utan allt sånt dyrt och/eller komplicerat sitter ju i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Angående laddstolpar så såg jag en ganska intressant film på YT om de.
https://youtu.be/RMxB7zA-e4Y

Fast publika laddare lär inte vara gratis el på, eller? Naturvårdsverket vill ju att alla ska vara förberedda för elmätning, typ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sandos:

Fast publika laddare lär inte vara gratis el på, eller? Naturvårdsverket vill ju att alla ska vara förberedda för elmätning, typ?

Jo det där handlade inte specifikt om publika laddare. Men även för de så är hårdvaran ingen större kostnad. Att få till en betallösning som kan hålla koll på hur mycket man förbrukar är inte direkt rocket science.

Permalänk
Inaktiv

Gratis laddning finns väl lite överallt, här i Umeå finns de på i stort sett alla större mataffärer och åker man till IKEA finns de massor.
När jag körde Renault Kango El i mitt förra jobb brukade jag luncha på IKEA och ladda bilen under lunchen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Gratis laddning finns väl lite överallt, här i Umeå finns de på i stort sett alla större mataffärer och åker man till IKEA finns de massor.
När jag körde Renault Kango El i mitt förra jobb brukade jag luncha på IKEA och ladda bilen under lunchen.

Jo absolut. Men det är ju mer en service som den handlaren eller det köpcentret erbjuder för att locka till sig kunder. Staten eller kommunen kan inte bjuda på laddning på gatan för de tjänar inget på det och det kan bli en hyfsat stor utgift.

Permalänk
Medlem

Nu kommer alla tesla frälsta hata mig men otroligt oimponerad av model 3. Att betala 700k för den bilen känns för mig helt orimligt.
Någon säkerhetsfunktion gjorde sitt bästa för att orsaka en olycka på landsväg. Pallnitade en gång för att en bil 100 meter längre fram svängde över min vägbana och jag hade enbart på farthållare, ingen self driving funktion.

Ljudnivån var helt outhärdlig, troligtvis bland det sämre jag testat i priser över 300k.

Jag måste ju ha missat något men det enda imponerande var nog accelerationen. Jag körde en helt ny 2021 model 3 LR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nu kommer alla tesla frälsta hata mig men otroligt oimponerad av model 3. Att betala 700k för den bilen känns för mig helt orimligt.
Någon säkerhetsfunktion gjorde sitt bästa för att orsaka en olycka på landsväg. Pallnitade en gång för att en bil 100 meter längre fram svängde över min vägbana och jag hade enbart på farthållare, ingen self driving funktion.

Ljudnivån var helt outhärdlig, troligtvis bland det sämre jag testat i priser över 300k.

Jag måste ju ha missat något men det enda imponerande var nog accelerationen. Jag körde en helt ny 2021 model 3 LR.

Ja adaptiva farthållaren kan vara rätt galen ibland faktiskt. Vissa mjukvaruversioner är bättre än andra men ibland kommer en riktigt dålig.

Ljudnivån tycker jag inte är så illa dock, som en 3 år gammal C-klass typ. Vilket säger mer om hur dålig den kategorin är än hur bra Model 3 är om jag skall vara ärlig.

Är ju inget stort fan av Model 3 som helhet dock, vilket är varför jag byter ut den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nu kommer alla tesla frälsta hata mig men otroligt oimponerad av model 3. Att betala 700k för den bilen känns för mig helt orimligt.
Någon säkerhetsfunktion gjorde sitt bästa för att orsaka en olycka på landsväg. Pallnitade en gång för att en bil 100 meter längre fram svängde över min vägbana och jag hade enbart på farthållare, ingen self driving funktion.

Ljudnivån var helt outhärdlig, troligtvis bland det sämre jag testat i priser över 300k.

Jag måste ju ha missat något men det enda imponerande var nog accelerationen. Jag körde en helt ny 2021 model 3 LR.

Alla har vi våra olika tycken och smak, men har svårt att tro att den pallnitade för något 100 meter framför... Det får mig att fundera på om du är en sådan där BMW-looser, som vanligtvis ligger 2-3 meter bakom till vardags och tappat avståndsuppfattningen helt och hållet.

Både min förra Volvo och den Tesla jag har nu, varnar och bromsar in om någon plötsligt byter fil framför och det finns en risk för kollision. Men det är snarare 30-50 meter, beroende på hastighet. Det går också enkelt att ställa in hur känslig den ska vara.
Den funktionen har dock räddat mig från krock, i alla fall tre gånger...

Nu har jag inte varken åkt med eller kört någon Model 3, men det jag hör i min S är mest däckljud och ljud runt omkring bilen. Så beroende på om jag har sommar eller vinterdäck, blir ljudet lägre/högre. Tycker dock det är bättre än både en bullrig motor och däckljud... en annan ljudbild bara. Men visst blir det skillnad mot en helt ljudisolerad lyxbil, det går ju inte att komma ifrån... om man är känslig för ljud.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kör en skoda I dagsläget och kör som en riktig gubbe tyvärr. Den var riktigt vilse på bromsningen där. Även om jag nu skulle vara en bmw loser som jag inte förstår vad det skulle vara,( tysta och stabila bilar) så vet jag inte hur jag skulle ligga 3 meter bakom en mötande bil. Intressant att du bekräftar stereotypen däremot med Tesla frälst och måste nedvärdera negativa åsikter om ditt märke.

Jag hade ställt in på minsta känslighet och hade troligtvis knappt släppt gasen om jah kört själv, situationen kändes inte alls farlig. En minskning på kanske 10 km/h hade gett väldigt god marginal i situationen. Inte ner till 30-någonting med bilar bakom mig.

Att höra däckljud väldigt högt är inte ett bra betyg, sätt dig i en tysk premiumbil så får du se skillnaden. På samma parkering var teslan mer högljudd än min kombi octavia, riktigt dåligt betyg i min bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Kör en skoda I dagsläget och kör som en riktig gubbe tyvärr. Den var riktigt vilse på bromsningen där. Även om jag nu skulle vara en bmw loser som jag inte förstår vad det skulle vara,( tysta och stabila bilar) så vet jag inte hur jag skulle ligga 3 meter bakom en mötande bil. Intressant att du bekräftar stereotypen däremot med Tesla frälst och måste nedvärdera negativa åsikter om ditt märke.

Jag hade ställt in på minsta känslighet och hade troligtvis knappt släppt gasen om jah kört själv, situationen kändes inte alls farlig. En minskning på kanske 10 km/h hade gett väldigt god marginal i situationen. Inte ner till 30-någonting med bilar bakom mig.

Att höra däckljud väldigt högt är inte ett bra betyg, sätt dig i en tysk premiumbil så får du se skillnaden. På samma parkering var teslan mer högljudd än min kombi octavia, riktigt dåligt betyg i min bok.

Miss i läsförståelsen av mig. Det var en mötande bil som den bromsade för... Ja, då blir den ju givetvis känsligare. Har varit med om att min bromsat till ganska hårt, som det känts, men när jag kollat hastighetsmätaren så handlar det om 3-10km/t som den bromsat ner. Något som den känt av och gjort en bedömning... kanske att den mötande bilen accelererade snabbt?

Med BMW-looser menar jag sådana som hela tiden ska ligga i röven på folk och är så närsynta att de inte kan hålla ett hälsosamt avstånd. Inte ens under en pandemi, när man inte ska belasta vården... IQ nivån hos dessa...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag kollade hastighetsmätaren och den gick från 100 till 34-36 innan jag började gasa igen för att undvika kollision bakifrån.
Jag såg också blickarna/fingrarna från folket bakom som höll på att köra in i mig pga helt idiotiskt beteende från teslan på bara farthållare. Alla körde prompt om mig på nästa raka av förståeliga skäl.

Den mötande bilen blinkade och höll en jämn fart i hela svängen den gjorde, en helt naturlig sak som många andra bilar mött. Brukar köra samma sträcka på landsväg med varje bil jag testar. Den har kurvor, krön och ombytliga hastigheter. Teslan är den enda som gjort något som jag skulle klassa som farligt. Andra bilar brukar bara släppa gasen eller ignorera liknande situationer då den är ofarlig. Är många som viker av där i just den avfarten.

Full self driving betan försökte den klämma in sig i en rondell mellan två bilar och släppte sen kontrollen när jag var halvvägs ut. Otroligt dåligt men jag satt ganska redo på att bilen skulle testa något idiotiskt så gick bra. Lekte runt i drygt 2 timmar så hann testa lite.

Jag är nog den tråkigaste bilföraren någonsin, snittar man 50 mil i veckan slutar man ha bråttom och 80 eller 100 spelar inte riktigt roll så ligger sällan nära någon. Jag är egentligen bara besviken. Kanske testar en model s, den lär vara tystare men gillade inte 3an alls.

Risken finns dock att jag blir en bmw-looser igen, i4an är klart snyggare än model 3 enligt mig och jag sätter min högerfot på att den kommer tilltala mig mer.

Blir en id4a och enyaq inom någon vecka få testbilar finns på plats här. Ix3 kanske man hinner med i helgen tom.

Permalänk
Medlem

Håller med, nu har jag inte kört många premiumbilar. Men tyckte inte riktigt 3 var värd 600k, visst, räckvidd, acc och teknik var ju grym.

Men ganska högljudd (jag satte gummilister i dörrarna), tunn lack (jag fick strnskottsfoliera), inga stänkskydd (ingår nu har jag för mig), och öppnar man bagageluckan och det regnar / den är blöt så rinner allt in i bagaget.

Jag hade även problem med självstyrningen när 2+1 vägar gick ihop till en vägbana och därmed blev körfältet bredare. Då fick den panik och ville gärna kränga till rätt rejält åt vänster för att ligga kvar i mitten.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Dhanjel:

Håller med, nu har jag inte kört många premiumbilar. Men tyckte inte riktigt 3 var värd 600k, visst, räckvidd, acc och teknik var ju grym.

Men ganska högljudd (jag satte gummilister i dörrarna), tunn lack (jag fick strnskottsfoliera), inga stänkskydd (ingår nu har jag för mig), och öppnar man bagageluckan och det regnar / den är blöt så rinner allt in i bagaget.

Jag hade även problem med självstyrningen när 2+1 vägar gick ihop till en vägbana och därmed blev körfältet bredare. Då fick den panik och ville gärna kränga till rätt rejält åt vänster för att ligga kvar i mitten.

Som vanligt i diskussionen kring pris på Model 3 så behöver man väga in den totala ägandekostnaden, inte se enbart till prislappen. Milkostnaden jämfört med en fossildriven bil är väsentligt lägre. Med det sagt tycker jag att Model 3 både har sina väldigt goda sidor, och några mindre bra. Jag håller med om att den panikbromsar för ofta, och det är riktigt obehagligt om man inte är van/beredd vid det. Jag skulle också förändra fyrhjulsdriftens beteende lite så att bakändan rör sig lite mindre, och framförallt önska bort de karmlösa dörrarna. De två senare är ju egentligen bara för vintertid, men med mer än sex månader i minusgrader blir det ganska viktigt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Det tycker inte jag, bilen kostar vad den kostar i form av transaktionen mellan konsumenten och företaget.
Att sen driftskostnaden är lägre ska inte räknas in i bilens kvalité eller funktion.

Varför ska man acceptera sämre kvalité till högre pris bara för att "driftskostnaden blir lägre"? Det gör ju inte på något sätt bilens kvalité bättre.

Det är inte på något sätt en dålig bil, men det märks att de är nya som biltillverkare.

I övrigt så har jag börjat förälska mig i Nissan Aryia lite. Att ha råd med en får man dock fortsätta drömma om.
(Hade också kunnat tänka mig en beg S för runt ~350-400. Men även där så sätter ekonomin stopp).

Mest rimliga för mig om jag ska ha el igen är nog leasing alt en beg leaf 40kWh för runt 220 eller en beg leaf med friköpt batteri för runt 180.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Dhanjel:

Det tycker inte jag, bilen kostar vad den kostar i form av transaktionen mellan konsumenten och företaget.
Att sen driftskostnaden är lägre ska inte räknas in i bilens kvalité eller funktion.

Varför ska man acceptera sämre kvalité till högre pris bara för att "driftskostnaden blir lägre"? Det gör ju inte på något sätt bilens kvalité bättre.

Det är inte på något sätt en dålig bil, men det märks att de är nya som biltillverkare.

I övrigt så har jag börjat förälska mig i Nissan Aryia lite. Att ha råd med en får man dock fortsätta drömma om.
(Hade också kunnat tänka mig en beg S för runt ~350-400. Men även där så sätter ekonomin stopp).

Mest rimliga för mig om jag ska ha el igen är nog leasing alt en beg leaf 40kWh för runt 220 eller en beg leaf med friköpt batteri för runt 180.

Därför att du betalar en hel del för tekniken som gör driftskostnaden lägre, plus laddnätverket i Teslas fall. Kostnaden för att äga en bil är ju inte bara nybilspriset utan allt runtomkring, annars blir inte kalkylen rättvisande. Vilken annan bil med 450 hästkrafter har en milkostnad på 3-4 kronor?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Håller med, nu har jag inte kört många premiumbilar. Men tyckte inte riktigt 3 var värd 600k, visst, räckvidd, acc och teknik var ju grym.

Tycker väl lite samma men problemet är ju att jag inte tycker det finns några bättre bilar som är billigare. De faller antingen på prestanda, räckvidd eller teknik, eller så är de dyrare från början.

Sen är den inte så dyr när man jämför med bensinbilar med likvärdig prestanda.

Permalänk

Känns som att elbilar inte kommer att vara hållbart i längden. Orsak: Sverige har problem med elen redan nu och nu består Sveriges bilpark av endast 4%!

Tänk då när elbilsparken börjar var över 50% och alla ska plugga i och ladda över natten!
Och alla köer och irritation som kommer att uppstå vid publika ladd stationer.

Just nu går det kanon, men vi måste tänka längre!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB