Extern hårddisk till Iphone

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk till Iphone

Hej!
Frugans Iphone är full 😊... med bilder.
Nu vill hon ha en extern hårddisk som hon kan koppla in till sin iphone för att just föra över bilder till den.
Hon är ABSOLUT ingen vän av tredjeparts appar eller andra kluriga grejer.
Hon vill rätt och slät BARA koppla in en extern hårddisk till sin iphone, och kopiera över bilder med program/appar som redan finns i iphonen.
Finns det någon enkel hårddisk för detta ändamål?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Här är baksidan med iPhone... du är väldigt låst.
Att ta backup till extern media är en lösning men kräver speciella kablar eller usb-minnen.

https://www.clasohlson.com/se/USB-minne-f%C3%B6r-iPhone-iPad%...

Själv hade jag en tidigare version utav "iXpand" för något år sedan, men den krävde ändå en app... i övrigt var den bra och gjorde vad den skulle - men det fungerar bara för bilder/filmer, inte appar eller annan typ utav data. Där är du låst till att ta backup via iTunes eller iCloud.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av genes:

Hej!
Frugans Iphone är full 😊... med bilder.
Nu vill hon ha en extern hårddisk som hon kan koppla in till sin iphone för att just föra över bilder till den.
Hon är ABSOLUT ingen vän av tredjeparts appar eller andra kluriga grejer.
Hon vill rätt och slät BARA koppla in en extern hårddisk till sin iphone, och kopiera över bilder med program/appar som redan finns i iphonen.
Finns det någon enkel hårddisk för detta ändamål?

Kolla denna guide.
https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iph8d8f0f1a0/ios

Annars är det väl enklast att bara koppla in telefonen till en PC och tanka ner allt eller köpa en ny telefon till henne med mer minne. Nu vet jag inte vad din sambo har för bilder i telefonen men kollar jag mitt album så skulle jag utan problem kunna radera 80% utan att sakna dessa. Jag är ingen instafanatiker ska tilläggas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

usb med lighting

Det här måste väl vara det enklaste sättet. Sen kanske 64 GB inte räcker

Edit: andra hann före.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Efter iOS 13 så verkar det gå bra att bara kopiera foton/filmer till ett usb-minne. Har inte testat själv men hittade den här guiden:

https://appletoolbox.com/how-to-backup-your-iphone-or-ipad-ph...

Enligt den behövs en adapter från lightning -> usb eller ett minne med lightning-kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kolla denna guide.
https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iph8d8f0f1a0/ios

Annars är det väl enklast att bara koppla in telefonen till en PC och tanka ner allt eller köpa en ny telefon till henne med mer minne. Nu vet jag inte vad din sambo har för bilder i telefonen men kollar jag mitt album så skulle jag utan problem kunna radera 80% utan att sakna dessa. Jag är ingen instafanatiker ska tilläggas.

Företagstelefon, så inte bara att köpa ny.

Slutar alltid med att jag ska sitta och pilla med hennes jäkla lur och appar hit och dit.
Kör själv android.

Permalänk

Ett annat alternativ är att lagra bilderna hos Apple (icloud). Kostar 9 kr per månad för 50gb och kräver inga appar, sladdar, hårddiskar. Originalbilderna sparas hos Apple samt om hon har dåligt med plats även nedskalade versioner på telefonen. Som en bonus säkerhetskopieras hela telefonen automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av genes:

Företagstelefon, så inte bara att köpa ny.

Slutar alltid med att jag ska sitta och pilla med hennes jäkla lur och appar hit och dit.
Kör själv android.

Oki, då blir det värre.
Jag känner igen dina problem men konstigt nog så flyter allt perfekt och utan problem så fort det har något med shopping via nätet att göra

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

är Icloud också låst? På din beskrivning är ju det ett självklart val.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

är Icloud också låst? På din beskrivning är ju det ett självklart val.

Nä, men det är fullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av papa_keno:

Ett annat alternativ är att lagra bilderna hos Apple (icloud). Kostar 9 kr per månad för 50gb och kräver inga appar, sladdar, hårddiskar. Originalbilderna sparas hos Apple samt om hon har dåligt med plats även nedskalade versioner på telefonen. Som en bonus säkerhetskopieras hela telefonen automatiskt.

Skiter i att det bara är 9kr. Absolut att jag har råd med det, men det är själva principen jag stör mig nåt otroligt på.
Att man ska behöva binda upp sig på månadsbasis för att använda deras produkt, ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Skiter i att det bara är 9kr. Absolut att jag har råd med det, men det är själva principen jag stör mig nåt otroligt på.
Att man ska behöva binda upp sig på månadsbasis för att använda deras produkt, ett skämt.

Du behöver inte alls binda upp dig på månadsbasos för att använda icloud. Var har du läst det någonstans? Om du vill ha mer utrymme än det som ingår utan kostnad så får du betala för det, lite på samma sätt som alla andra lagringslösningar antar jag?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av genes:

Skiter i att det bara är 9kr. Absolut att jag har råd med det, men det är själva principen jag stör mig nåt otroligt på.
Att man ska behöva binda upp sig på månadsbasis för att använda deras produkt, ett skämt.

Det är ju inget krav, men då får du ju tampas med platsbristen själv. De erbjuder en tjänst, välj själv om du vill betala för den eller inte. Är det nån slags rättighet att kunna ta oändligt med bilder bara för man har en iPhone?

Själv kör jag Dropbox. Betalar för deras premium och laddar upp varje bild nära nog ögonblicket efter den tagits, i originalupplösning.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Om bilderna är av minsta värde överhuvudtaget skulle jag använda både en molnlagringstjänst OCH en lokal kopia sparad på dator/filserver (eller lightning-stickan som länkades ovan ). Att bara ha en enda backup på ett usb-minne är inte att rekommendera.

Sedan en tid tillbaka stödjer iOS filserverprotokoll som t.ex. Samba, vilket jag använder för att dumpa bilder ibland till min filserver. Man kan dela foton direkt från Photos-appen till servern, men det är lite klumpigt eftersom man inte ser någon progress bar. Funkar säkert smidigare med en tredjepartsapp, men det ville du ju undvika.

När det gäller molnlagring är 9kr/mån för iCloud absolut värt det, eftersom det är såpass väl integrerat med iOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Hej!
Frugans Iphone är full 😊... med bilder.
Nu vill hon ha en extern hårddisk som hon kan koppla in till sin iphone för att just föra över bilder till den.

Jag har iXpand 64GB som funkar utmärkt om man inte vill gå via iCloud. Funkar även med Files-appen i iOS.

Däremot så finns det ingen mening med att göra backup av appar, då dessa alltid går att installera igen via AppStore. Inställningar, sparfiler och liknande ligger på iCloud.

Kan tillägga att jag endast har 5GB på iCloud och vill inte betala för mer.

Jag har även en Lightning OTG-kabel, men är osäker på om den funkar med externa diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Skiter i att det bara är 9kr. Absolut att jag har råd med det, men det är själva principen jag stör mig nåt otroligt på.
Att man ska behöva binda upp sig på månadsbasis för att använda deras produkt, ett skämt.

Då har du lustiga principer och väljer istället att köpa dig problem. Vad kostar en iPhone hårddisk? kanske 90 månader iCloud och ditt förstånd i form av service och problem när sedan bilderna försvinner.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Skiter i att det bara är 9kr. Absolut att jag har råd med det, men det är själva principen jag stör mig nåt otroligt på.
Att man ska behöva binda upp sig på månadsbasis för att använda deras produkt, ett skämt.

Andra har ju svarat men jag måste fortfarande fråga, vilka andra molntjänster gör inte det? Samma på en Android om den blir full, då kan man skaffa molnlagring och det kostar ju även där.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv

Android lurar kan man ju enkelt koppla in ett USB minne eller extern disk med lämplig kabel som kostar några tior, funkar ju precis som vilken dator som helst, Apple däremot har väl alltid varit problematiskt, sist jag hade iPad och Iphone gick de inte alls.

Jag skulle nog lägga upp alla bilder på icloud och sedan sätta mig vid en dator och där logga in på icloud och sedan tanka ner alla bilder till datorn, jag gjorde så då jag skippade icloud och iphone och skaffade en Android lur.

Kör numera med MegaSync där jag har alla bilder.

Permalänk
Medlem

Säg till frugan att betala för iCloud... problemet löst.
Hennes lur, hennes stålar

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du behöver inte alls binda upp dig på månadsbasos för att använda icloud. Var har du läst det någonstans? Om du vill ha mer utrymme än det som ingår utan kostnad så får du betala för det, lite på samma sätt som alla andra lagringslösningar antar jag?

Nä, jag behöver inte binda upp mig.
Men som jag skrivit så är minnet på icloud fullt.
Och för att föra över bilderna till en vanlig extern hårddisk så ska man "bara" köpa till nån lightning kontakt.
Och vad jag läser är det en osäkerhet på om det fungerar.

Bara för att komma åt sina egna bilder. Skämt!!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av genes:

Nä, jag behöver inte binda upp mig.
Men som jag skrivit så är minnet på icloud fullt.
Och för att föra över bilderna till en vanlig extern hårddisk så ska man "bara" köpa till nån lightning kontakt.
Och vad jag läser är det en osäkerhet på om det fungerar.

Bara för att komma åt sina egna bilder. Skämt!!

Ta inte fler bilder än du har utrymme för, så är problemet löst. Jag begriper verkligen inte hur det är Apples fel att man inte har koll på sin lagring?
Kanske baksidan av Apples inställning "det bara funkar". Kunderna förväntar sig underverk och allting fritt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ta inte fler bilder än du har utrymme för, så är problemet löst. Jag begriper verkligen inte hur det är Apples fel att man inte har koll på sin lagring?

Och det är dessutom ett väldigt billigt och lättlöst problem. Men gnälla är väll roligt antar jag

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av genes:

Nä, jag behöver inte binda upp mig.
Men som jag skrivit så är minnet på icloud fullt.
Och för att föra över bilderna till en vanlig extern hårddisk så ska man "bara" köpa till nån lightning kontakt.
Och vad jag läser är det en osäkerhet på om det fungerar.

Bara för att komma åt sina egna bilder. Skämt!!

Men sätt dig vid en vanlig dator och logga in på https://www.icloud.com/ och tanka ner alla bilder till datorn och sedan är de bara att radera dom på icloud, problem löst, du behöver inte köpa något eller binda upp dig till något.

Permalänk
Skrivet av genes:

Nä, jag behöver inte binda upp mig.
Men som jag skrivit så är minnet på icloud fullt.
Och för att föra över bilderna till en vanlig extern hårddisk så ska man "bara" köpa till nån lightning kontakt.
Och vad jag läser är det en osäkerhet på om det fungerar.

Bara för att komma åt sina egna bilder. Skämt!!

Det finns ju fler nivåer av iCloud, eller har hon fyllt upp 2 TB?

50 GB: 9 SEK
200 GB: 29 SEK
2 TB: 89 SEK

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av genes:

Nä, jag behöver inte binda upp mig.
Men som jag skrivit så är minnet på icloud fullt.
Och för att föra över bilderna till en vanlig extern hårddisk så ska man "bara" köpa till nån lightning kontakt.
Och vad jag läser är det en osäkerhet på om det fungerar.

Bara för att komma åt sina egna bilder. Skämt!!

Det känns som om du hittar på problem som inte finns. Installera icloud på datorn och kopiera sedan bilderna till valfri extrern hårddisk (plus sedvanlig backup såklart). Radera sedan bilderna på telefonen. Ta nya bilder. Upprepa vid behov.

Permalänk
Medlem

Snackar hon med företagets IT-avdelning så kan säkerligen dom betala för det extra utrymmet på iCloud eller hjälpa till med backup, det är ju ändå företagets enhet och dom är säkert intresserade av backup om det finns så mkt viktigt material.
Om hon ska lämna företaget är det ju ännu viktigare att det finns backup på arbetsmaterialet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Men sätt dig vid en vanlig dator och logga in på https://www.icloud.com/ och tanka ner alla bilder till datorn och sedan är de bara att radera dom på icloud, problem löst, du behöver inte köpa något eller binda upp dig till något.

Enkel och smidig lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Andra har ju svarat men jag måste fortfarande fråga, vilka andra molntjänster gör inte det? Samma på en Android om den blir full, då kan man skaffa molnlagring och det kostar ju även där.

Läst första frågan??

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det känns som om du hittar på problem som inte finns. Installera icloud på datorn och kopiera sedan bilderna till valfri extrern hårddisk (plus sedvanlig backup såklart). Radera sedan bilderna på telefonen. Ta nya bilder. Upprepa vid behov.

Visste inte att man kunde göra så, tack för svar 👌