Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Leyer:

Tveksamt med endast 44 hk och 20 mil räckvidd i bästa scenariot. Mii Electric är mer prisvärd enligt mig.

Frugans Lupo 1,4i har 75hk (dock under ett väldigt smalt varvtalsområde) och 4-petad automat (hon är VERKLIGEN INTE intresserad av bilar). Den har vi kört 20-mils trippar med på landsväg flera gånger. Det har fungerat hur fint som helst trots att jag själv kör en 2017 Audi A4 med ca 250hk till vardags. 44 "el-hästar" (som därför är tillgängliga över hela registret) ska nog räcka alldeles utmärkt för majoriteten av Svenssons som puttrar runt skulle jag säga

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Frugans Lupo 1,4i har 75hk (dock under ett väldigt smalt varvtalsområde) och 4-petad automat (hon är VERKLIGEN INTE intresserad av bilar). Den har vi kört 20-mils trippar med på landsväg flera gånger. Det har fungerat hur fint som helst trots att jag själv kör en 2017 Audi A4 med ca 250hk till vardags. 44 "el-hästar" (som därför är tillgängliga över hela registret) ska nog räcka alldeles utmärkt för majoriteten av Svenssons som puttrar runt skulle jag säga

Den kommer att vara så långsam att en 200D från 70-talet är en raket i jämförelse.
Högt vridmoment är tillgängligt vid alla varvtal, inte toppeffekten.
Jag gissar att 44hk inte kommer att platsa något vidare på motorvägen. Lite motlut så klarar man inte 120.

Permalänk

Äh, sluta racka ner på Springen. Syrrans gamla Citroen 2CV hade 12 hästar och den gjorde 100. 44 hästar räcker nog för svenska motorvägar.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Ostbullen:

Äh då, 44 hk tar dig (nätt och jämt) till 100, räcker gott på majoriteten av svenska vägar! Och jodå seat mii electric ser ju också riktigt trevlig ut, dock når den ju dock inte den där magiska gränsen att den hamnar under 200k(samt, 80 hästar känns ju totalt livsfarligt, vad ska man med alla dem till? )

"Pendling" behöver ju inte alltid vara 130-vägar. Det kan ju lika gärna vara 70/90-vägar och mycket trafik. Då tror jag att en Spring kan fungera helt okej.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

"Pendling" behöver ju inte alltid vara 130-vägar. Det kan ju lika gärna vara 70/90-vägar och mycket trafik. Då tror jag att en Spring kan fungera helt okej.

Jag tänker då försöka få provköra en iallafall. Har 100-väg i princip hela vägen till jobbet, 70/90 sista 3-4km.

Funkar den dugligt i ~100km/h så är den verkligen en andrabilskandidat.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Inaktiv

Sist jag hade bil (bensin) så körde jag till och från jobbet 90% av tiden (Mindre en 6km) och resten runt i stan och max 2 mil varje gång och typ aldrig på vägar som hade mer en 80 km/h som max fart så en elbil skulle funka perfekt för mig.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av anon301768:

Sist jag hade bil (bensin) så körde jag till och från jobbet 90% av tiden (Mindre en 6km) och resten runt i stan och max 2 mil varje gång och typ aldrig på vägar som hade mer en 80 km/h som max fart så en elbil skulle funka perfekt för mig.

Ja, snudd på nästan vilken elbil som helst skulle fungera i de sammanhangen. Sen är det ju kanske vettigare att ha någon typ av bilpoolslösning med så pass litet resande.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lysande att Dacia har tagit fram en billig elbil, passar perfekt för familjen som behöver hämta och lämna barn på dagis, skola och aktiviteter. Då behövs inte mer 44hk och 20 mils räckvidd. Sen finns det alltid dimensionen prestige som gör att många kanske inte vill välja Dacia utan väljer en märke med mer status.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Jag tycker det är lysande att Dacia har tagit fram en billig elbil, passar perfekt för familjen som behöver hämta och lämna barn på dagis, skola och aktiviteter. Då behövs inte mer 44hk och 20 mils räckvidd. Sen finns det alltid dimensionen prestige som gör att många kanske inte vill välja Dacia utan väljer en märke med mer status.

Det finns ju också folk som har krav på kvalité, komfort och säkerhet som kommer välja bort denna bilen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Samsung:

Ja, snudd på nästan vilken elbil som helst skulle fungera i de sammanhangen. Sen är det ju kanske vettigare att ha någon typ av bilpoolslösning med så pass litet resande.

Om de ändå fanns, är otroligt ovanligt här i Umeå, bor i bostadsrätt men något sånt finns inte, kanske i framtiden men problemet här är att många till och med har 2 bilar trots att dom bor och jobbar inom 1 mils radie, lär nog dröja länge innan folk börjar tänka annorlunda, ibland så önskar jag att bensinpriserna skulle höjas ordentligt för folk som bor och kör bil inom en tätort, typ 30 kr litern och dom som måste köra längre utanför stan skulle få lägre bensinpris.

Har flera grannar som äger 2 bilar, 1 person jobbar mindre en 2 km bort och kör bil och den andra 6 km bort och kör bil och de här är nog extremt vanligt.

Jag kör Eu-moped på sommaren och jag tar mig fram lika snabbt eller många gånger snabbare inne i stan, brukar bli omkört av folk som har bråttom och när man kommer till rondeller eller rödljus är man ikapp dom igen och ner på stan 6km bort hinner man fram lika fort men framförallt betydligt billigare och mer miljövänligt, min 4-taktare kör jag nästan 25 mil på en 6 liters tankning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Om de ändå fanns, är otroligt ovanligt här i Umeå, bor i bostadsrätt men något sånt finns inte, kanske i framtiden men problemet här är att många till och med har 2 bilar trots att dom bor och jobbar inom 1 mils radie, lär nog dröja länge innan folk börjar tänka annorlunda, ibland så önskar jag att bensinpriserna skulle höjas ordentligt för folk som bor och kör bil inom en tätort, typ 30 kr litern och dom som måste köra längre utanför stan skulle få lägre bensinpris.

Har flera grannar som äger 2 bilar, 1 person jobbar mindre en 2 km bort och kör bil och den andra 6 km bort och kör bil och de här är nog extremt vanligt.

Jag kör Eu-moped på sommaren och jag tar mig fram lika snabbt eller många gånger snabbare inne i stan, brukar bli omkört av folk som har bråttom och när man kommer till rondeller eller rödljus är man ikapp dom igen och ner på stan 6km bort hinner man fram lika fort men framförallt betydligt billigare och mer miljövänligt, min 4-taktare kör jag nästan 25 mil på en 6 liters tankning.

Varför inte en cykel? Riktigt miljövänligt och lika snabbt som en moppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Varför inte en cykel? Riktigt miljövänligt och lika snabbt som en moppe.

Själv valde jag Elmoped av Vespa modell & har med lastmöjligheten av matkassar som jag kan ha i packboxen, på golvet där jag har fötterna.

Fördelen med motorn är xtra viktigt som i vintras då det var mkt snö & ibland han inte snöröjningen med så då hade inte cykel funka då hade jag lika gärna kunnat gå med matvarorna.

Kan också ta med tyngre varor & gods som varit omöjligt med vanlig cykel då jag behövt en last cykel med motor & dom kostar säkert mer en min moppe

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Såg en kampanj för ID3 på blocket.
3295kr x 36 månader, 1000 mil och serviceavtal.

Är detta ett bättre alterantiv än Nissan Leaf?
2995kr x 24 månader, 1500 mil, serviceavtal och vinterdäck.

Ligger precis på gränsen på 1000 mil per år i snitt.

Permalänk
Medlem

Det beror väl på om du vill ha en bil på 2 eller 3 år?
Räknar man in vinterdäcken med så blir ju id:3an lilte dyrare med.

Så klarar man sig på mindre batteriet i Leafen så är väl det mest bang for the buck, men id3:an kanske är roligare, modernare och tar sig längre. (Har dock inte testat den).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Det beror väl på om du vill ha en bil på 2 eller 3 år?
Räknar man in vinterdäcken med så blir ju id:3an lilte dyrare med.

Så klarar man sig på mindre batteriet i Leafen så är väl det mest bang for the buck, men id3:an kanske är roligare, modernare och tar sig längre. (Har dock inte testat den).

2 år är ju det absolut bästa, men skulle personligen inte ha något emot ett 3 års avtal gällande en riktigt bra bil.
Tänker att man kanske kan köpa vinterdäck själv för att spara några kronor där till ID3.

Körstreckan på Leaf samt långsam snabbladdning är det som oroar mig mest för Leaf, känns nästan uteslutet att försöka ta sig iväg på en längre resa med motorvägskörning också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Varför inte en cykel? Riktigt miljövänligt och lika snabbt som en moppe.

Jag har cykel också men den är på tok för dyr att använda till och från jobb.

Har en el mtb som är heldämpad och den använder jag enbart på fritiden för att ha skoj ute i skogen, är på tok för dyr att ha till jobbet på grund av stöldrisk.

Och eftersom jag är utan bil så är moppen ett måste på sommaren eftersom jag kan handla mat med den, funkar inte alls med cykel eftersom de inte går att ha 2 tunga matkassar runt styret, men moppen går de bättre.

Och lika snabbt är de inte, min moppe gör 70 och jag är nere på stan på 10 min och de är omöjligt med cykel, har testat flera gånger med min el hoj då jag ska ut i skogen på olika ställen och de tar ca 20 min ner till stan bara för att de blir en massa kringel krokar efter cykelvägar som tar tid även om jag cyklar runt 30-35 km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

2 år är ju det absolut bästa, men skulle personligen inte ha något emot ett 3 års avtal gällande en riktigt bra bil.
Tänker att man kanske kan köpa vinterdäck själv för att spara några kronor där till ID3.

Körstreckan på Leaf samt långsam snabbladdning är det som oroar mig mest för Leaf, känns nästan uteslutet att försöka ta sig iväg på en längre resa med motorvägskörning också.

Det beror på hur pass ansträngd budget du har, men glöm inte att försäkring tillkommer ca 400-500 SEK/månad om du ska ha en totalkostnad.

Gällande övermil så är det inte så blodigt för min Enyaq får jag betala 10 kr/övermil, men det brukar göras avstämning efter 18 månader.

Vinterdäck köper jag alltid själv då jag tycker dom tar hutlöst betalt för dom. Kom även ihåg att vid tillbakalämnade av bil ska sommardäcken ha 3-4 mm (BMW 3 mm, VW 4 mm) kvar och vinterdäcken 4 mm annars får du köpa nya. Men med 1000 mil/år så kanske däcken klarar precis utan att köpa nya. Jag köpte bättre begagnade vinterdäck till min Enyaq, råkade snubbla över ett par Tiguan R-line 20" (originalfälgar) med helt nya Hakka SUV dubbfria för 6 700 kr på Blocket, klart bättre än att hyra.

Permalänk
Medlem

Nu har man gått med i Tesla-sekten
Får nog gå tillbaka och läsa igenom hela tråden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Det beror på hur pass ansträngd budget du har, men glöm inte att försäkring tillkommer ca 400-500 SEK/månad om du ska ha en totalkostnad.

Gällande övermil så är det inte så blodigt för min Enyaq får jag betala 10 kr/övermil, men det brukar göras avstämning efter 18 månader.

Vinterdäck köper jag alltid själv då jag tycker dom tar hutlöst betalt för dom. Kom även ihåg att vid tillbakalämnade av bil ska sommardäcken ha 3-4 mm (BMW 3 mm, VW 4 mm) kvar och vinterdäcken 4 mm annars får du köpa nya. Men med 1000 mil/år så kanske däcken klarar precis utan att köpa nya. Jag köpte bättre begagnade vinterdäck till min Enyaq, råkade snubbla över ett par Tiguan R-line 20" (originalfälgar) med helt nya Hakka SUV dubbfria för 6 700 kr på Blocket, klart bättre än att hyra.

Yes, jag tänkte mer på kostnaden för enbart bilen och inte inkl. försäkring där.

Finns ju faktiskt en del alternativ. Hyundai Kona för 3395k i månaden i endast 12 månader.
https://www.fordonsmaklarna.se/fordon/96491

Har kollat igenom massa videor på youtube och jag känner nästan att Leaf går bort just pga laddningen.

Permalänk
Medlem

Fundera på ditt körmönster.
Handlar det om en två resor per år som blir lite krångligare så är det ju lite av ett icke-problem.

Jag hade iaf inga problem under mitt år med en Leaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Yes, jag tänkte mer på kostnaden för enbart bilen och inte inkl. försäkring där.

Finns ju faktiskt en del alternativ. Hyundai Kona för 3395k i månaden i endast 12 månader.
https://www.fordonsmaklarna.se/fordon/96491

Har kollat igenom massa videor på youtube och jag känner nästan att Leaf går bort just pga laddningen.

Den uppdaterade Kona tror jag är den mest prisvärda elbilen just nu och om du läser recensioner så verkar den grym, dock skulle jag ta den på minst 24 månader, tycker 12 månader är kort tid.

Permalänk
Medlem

Hade Kona på 12 mån funnits i hel landet så hade jag huggt en direkt (även om 1000 mil är i minsta laget för mig)

Finns det någon övre gräns på antalet miljöbilsbonusar man får plocka ut förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Nu har man gått med i Tesla-sekten
Får nog gå tillbaka och läsa igenom hela tråden...

Vad kul!
Du får berätta lite mer sen om du har lust när du haft bilen ett tag:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Den uppdaterade Kona tror jag är den mest prisvärda elbilen just nu och om du läser recensioner så verkar den grym, dock skulle jag ta den på minst 24 månader, tycker 12 månader är kort tid.

Nu verkar jag ha blandat ihop e-Niro och Kona. Det är den uppdaterade e-Niro jag syftar på när det gäller tester.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Dhanjel:

Hade Kona på 12 mån funnits i hel landet så hade jag huggt en direkt (även om 1000 mil är i minsta laget för mig)

Finns det någon övre gräns på antalet miljöbilsbonusar man får plocka ut förresten?

Det finns ingen gräns som systemet ser ut i dag i alla fall. Det är ju vanligt med de korta hyrorna (nåja, exempelvis 12 månader) att det är bilfirman som fortsatt äger bilen och hyr ut den till dig som kund, och därmed bilfirman som tar emot bonusen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Hyundai Kona har precis släppt en facelift med ett nytt utseende & antar att det är därför dom rear ut dom gamla innan nya modellen kommer in & kanske till och med går att få ner månadshyra ännu mer beroende på konkurrenterna.
https://alltomelbil.se/nya-uppdaterade-hyundai-kona-electric-...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Stockholms stad satsar på 100% laddstolpar till 2030 & redan 2023 vill dom se 50% uppnått.
https://www.dn.se/sthlm/stockholm-bildar-pakt-med-naringslive...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Lite intressant ändå hur katastrofal kontakten med Tesla är, tar dagar för återkoppling och ibland måste man påminna dom. Känns som att det finns mycket förbättringspotential där men förhoppningsvis bör jag testa en ny model 3 LR idag om tesla nu inte lyckas slarva till det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Stockholms stad satsar på 100% laddstolpar till 2030 & redan 2023 vill dom se 50% uppnått.
https://www.dn.se/sthlm/stockholm-bildar-pakt-med-naringslive...

Din summering är ganska otydligt och innehåller . Dels så är detta än så länge bara ett mål och en vision, jag kan inte läsa mig till att förslaget skulle vara utrett, konkretiserat och finansierat.

Vidare, vad är 100% laddstolpar? Artikeln nämner att målsättningen är att 50% av garageplatserna ska ha laddmöjlighet om 3 år och sedan att alla gatuparkeringar ska ha laddmöjlighet till 2030.

Tveklöst goda nyheter, om satsningen som nu presenterats blir av.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Gainsgoblin:

Lite intressant ändå hur katastrofal kontakten med Tesla är, tar dagar för återkoppling och ibland måste man påminna dom. Känns som att det finns mycket förbättringspotential där men förhoppningsvis bör jag testa en ny model 3 LR idag om tesla nu inte lyckas slarva till det igen.

Jag lyckades få tag på en säljare på Tesla-kontoret när jag köpte min 2019, och då fungerade det rätt bra. Men det verkar inte som att det är så Tesla generellt vill göra bilaffärer.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung