Måste man byta oljenivågivaren på bilen om oljestickan visar OK nivå?

Permalänk
Medlem

Måste man byta oljenivågivaren på bilen om oljestickan visar OK nivå?

Tja,

Har en gammal skön Toyota Avensis från 2000 som jag köpte för massa år sedan. Den har rullat utan anmärkning under tiden jag haft den och varit på årsservice varje år. Men nu så har oljenivålampan börjat lysa, eller ja den har lyst ganska länge faktiskt. Kollar man oljestickan så visar den att oljan är full och den byts ju varje år i och med servicen så det är alltid ny och fräsch.

Men så när jag kör så tänder sig alltså oljenivålampan, ibland efter bara någon minut, ibland efter en 20 minuter. Så det känns ju som att själva nivågivaren är trasig. Men frågan är om det är något man måste byta ut? Ska besikta om nån månad och funderar på om man skulle få bilen underkänd på grund av den lampan?

Vad tror ni som är bilentusiaster?

Tack på förhand för alla svar!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Jag tror du får en anmärkning om de upptäcker att lampan indikerar fel, gissningsvis kan det även vara så att det spottas ut felkoder när de läser av.
Men om du är i behov av bilen så skulle jag nog kolla upp det oavsett, om det är något fel på oljesystemet kan ju hela motorn skära om du har otur vilket är mycket dyrare att fixa.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är nivån som indikeras? Det kan ju va oljetryck som sjunker och då kan det gå sönder saker snabbt.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

I min bok -> tänds oljetryckslampan - stäng av motorn omedelbart och även växla ur om du rullar, sedan ring bärgare

Eftersom du redan kört med detta ett tag i ren okunskap vad lysande oljelampa innebär - försvinner det när du varvar motorn och kommer tillbaka på tomgång och speciellt efter när motorn hunnit få upp temperaturen. ??

Som redan sagt så är det oftast oljetrycklampa och inte oljenivå-lampa då du normalt har mätsticka för oljenivån att kolla och normalt skall man inte behöva fylla olja mellan 1500 milaservice (om man inte kör VAG då där 1% oljeförbrukning av bränslemängden verkar vara normen...)

Nu finns det bilar som har oljenivålampa också och när det lyser gul så är det indikerar att fylla på olja och lyser det rött som är det allvar och stänga av motorn kvickt - idiotisk lösning IMHO då hur skall man komma ihåg på färg om det är varning eller om motorn skär inom 1 minut om det inte stängs av nu!...

Börja oljelampan blinka så har antingen trycksensorn börja gå sönder (det händer) och det är billigt att reparera, men om det beror på riktigt att oljetrycket är för lågt i motorn så är det ett stort arbete, så stort arbete att ett utbytesmotor förmodligen är billigaste alternativet då att hitta var det läcker slukar felsökningstid och sedan arbetet att byta beror helt på var felet sitter - är det ramlager så är det mycket dyrare än om oljepumpen är utsliten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MiLeS:

Tja,

Har en gammal skön Toyota Avensis från 2000 som jag köpte för massa år sedan. Den har rullat utan anmärkning under tiden jag haft den och varit på årsservice varje år. Men nu så har oljenivålampan börjat lysa, eller ja den har lyst ganska länge faktiskt. Kollar man oljestickan så visar den att oljan är full och den byts ju varje år i och med servicen så det är alltid ny och fräsch.

Men så när jag kör så tänder sig alltså oljenivålampan, ibland efter bara någon minut, ibland efter en 20 minuter. Så det känns ju som att själva nivågivaren är trasig. Men frågan är om det är något man måste byta ut? Ska besikta om nån månad och funderar på om man skulle få bilen underkänd på grund av den lampan?

Vad tror ni som är bilentusiaster?

Tack på förhand för alla svar!

Den kallas för oljetrycksgivare om jag inte miss fel.

Nu håller jag inte på med Toyota, men det kan även vara stopp i oljesil eller att pumpen är kass.

Ska själv byta min oljetrycksgivare samt göra rent oljesil, det är ett skit jobb.

Lite smakprov på mina problem.

Edit:

Misstänker att oljetrycksgivare är kass?

För att veta om oljetrycksgivare är kass, ska man mäta oljetrycket om trycket är bra då är oljetrycksgivare kass om tycket är dåligt är det något annat fel.

Då du har en gammal bil, så kan det vara värt att göra rent motor med motorrengöring, då det kan blir stopp.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Är du säker på att det är nivån som indikeras? Det kan ju va oljetryck som sjunker och då kan det gå sönder saker snabbt.

Skrivet av xxargs:

I min bok -> tänds oljetryckslampan - stäng av motorn omedelbart och även växla ur om du rullar, sedan ring bärgare

Skrivet av superegg:

Den kallas för oljetrycksgivare om jag inte miss fel.

Det var precis det här jag tänkte också. Men så när jag hade bilen på service hos Toyota så bad jag dem felsöka och då kom de fram att det var en givare som var fel men de kunde inte få hem den delen (var nåt med att de bara får köpa från vissa ställen för de lämnar garanti på sina delar då de är certifierad toyotaverkstad). Men jag fick deras artikelnr samt att det var en oljetryckgivare som var fel.

Så då åkte jag till en lokal mekaniker, visade vad jag fått från Toyota och de beställde hem del och bytte. När jag då hämtade så frågade han om det var den röda lampan som lyste vilket det är ej är utan det är en gul. "Ja men då är den ju oljenivåmätaren som är fel och inte oljetryckgivaren". Då visade det sig när jag ringde Toyota och förklarade läge att de hade råkat skriva oljetrycksgivare och inte oljenivåmätare...

Så att summera upp, oljetrycksgivare är bytt till en ny men det var inte den som var felet för lampan lyser fortfarande. Det är oljenivåmätaren som larmar då antagligen.

Som xxargs säger så lyser oljetryckslampan måste man stänga av med en gång och kalla bergaren för annars kan hela skiten skära. Men i mitt fall, så har jag kört med denna lampan väldigt länge (minst ett halvår), för att i början lös den bara en kort tid ibland men på senare tid har det blivit värre.

Men jag tror jag får åka in och se om mekanikern som bytte tryckmätaren även kan få hem delar och byta nivåmätaren, för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord