Amazon-säljare jagar kund – vädjar om att avboka order

Permalänk
Melding Plague

Amazon-säljare jagar kund – vädjar om att avboka order

Att handla från marknadsplatser kan ha oanade effekter, något en av SweClockers medarbetare nyligen fått erfara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Min första spontana tanke - är detta på riktigt?
Straffar alltså Amazon småföretagen på detta sätt? Ytterligare en anledning till att bojkotta skiten

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Min spontana tanke blev - varför avbokar man inte när säljaren gjorde ett fel och bad snällt?

Permalänk
Medlem

Tycker ärligt talat synd om säljarna, visst sedan håller jag med om att ringa och trakassera folk är helt fel. Men största majoritet av dessa säljare bor inte i ett land som Sverige med sociala skyddsnät.

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte vad som är mest tragiskt i denna text, den globala e-handeljättens agerande mot den lilla näringsidkaren, den uppenbara och hänsynslösa materialismen hos köparen, eller det sorgliga människoödet när livet slås sönder på grund av förlorat jobb.

Avsaknaden för empati i vårt samhälle och nutid börjar komma till en bristningsgräns och det finns inga vinnare längre.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av Amazon är att organisationsstrukturen verkar brutal. Är kund på AWS och lämnade ett dåligt betyg till en supportmedarbetare (fick copy-paste-svar) & blev i efterhand uppringd. Personen ifråga menar att hon kan få sparken om jag inte förbättrar betyget... vad gör man då liksom? Deras straff/belöningsstruktur påminner om något radikalt kommunistiskt land. Helt sjukt.

Permalänk
Medlem

"Har du själv haft liknande erfarenheter från att handla på marknadsplatser? Har ni råkat ut för något liknande på svenska marknadsplatser som exempelvis Elgiganten eller CDON?"

Jag hade ingen aning om att Elgiganten också hade börjat med detta vidriga koncept. De är döda för mig så samma sätt som skämtfirman CDON från och med nu.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Min första spontana tanke - är detta på riktigt?
Straffar alltså Amazon småföretagen på detta sätt? Ytterligare en anledning till att bojkotta skiten

Straffar? Är väl snarare normala regler, amazon har ett rykte o följa därav så vill de att folk är noggranna med ordrar de lägger upp på marknaden. Ex tänk dig såhär du säljer på tradera men vägrar i slutändan o sälja varan för att du själv tycker du fick för lågt bud men du satte inget reservationspris.

Vad tycker köparen om Tradera när denne inte får varan? Vad borde Tradera ha för ställning här? Amazon är inte den som faktiskt säljer varor utan det är en plattform att sälja sina varor på.

Skrivet av Nihilas:

Min spontana tanke blev - varför avbokar man inte när säljaren gjorde ett fel och bad snällt?

För att hen gjorde ett fynd o kanske nu har börjat köpa massor av tillbehör till ritplattan, gjort planer osv? Ja finns många anledningar, samma sak om du nu skulle ha ett 3080 för 7825:- men du får samma meddelande avbokar du? Du kanske redan beställt CPU + mobo + ram + chassi + nätagg för att du fick kortet billigt.

Avbokar du?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Happ, då vet man kanske vad som väntar en när man beställt en 2TB NVMe SSD för ca 400 kr...

Edit: fick mail bara, där det står att de avbröt min order och att pengar skickas tillbaka inom 3-5 dagar. Säljaren verkar dock ha försvunnit från Amazon...

Permalänk

Sen när har Elgiganten börjat vara en marketplace? Tycker generellt att Amazon blev betydligt mycket sämre sen de började med dehär för X antal år sedan. De "vettade" försäljarna mycket bättre förut, nu kan det som skrivet vara några enmansföretag och det är ju inte alltid det man vill ge sig in på som köpare heller.

Tycker dock förstås synd om säljaren här också.

Permalänk
Medlem

Handla ej av Amazon är min slutsats av den här texten. Inte för att säljaren ringer upp, men för att Amazon är ett skitföretag.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

För att hen gjorde ett fynd o kanske nu har börjat köpa massor av tillbehör till ritplattan, gjort planer osv? Ja finns många anledningar, samma sak om du nu skulle ha ett 3080 för 7825:- men du får samma meddelande avbokar du? Du kanske redan beställt CPU + mobo + ram + chassi + nätagg för att du fick kortet billigt.

Avbokar du?

Ja, självklart avbokar jag i de premisserna du skriver. Hade de skickat mailet en vecka efter köpet och du faktiskt fått hem allt annat så kanske du får ett annat svar men man kan vända frågan.

Om personen som gjorde fel förlorar sitt jobb och då finns det ingen som försörjer en barnfamilj på fem, behåller du varan ändå?
Du tycker att din rabatt på ritplattan är mer värd än en persons jobb och liv?

Vad jag menar är att det finns många om, men i de vanliga premisserna så självklart avbokar jag varan om någon gjort ett fel och ber att få det ändrat.

Permalänk
Medlem

Tragiskt på så många punkter, finns inte mer för mig o säga.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av backsten:

Handla ej av Amazon är min slutsats av den här texten. Inte för att säljaren ringer upp, men för att Amazon är ett skitföretag.

Det är ändå en stor skillnad att handla från etablerade säljare på Amazon och att handla från dessa kineiska försäljare...

Permalänk
Medlem

låter ju extremt konstigt, enligt lag så har ju dem all rätt att bara makulera ordern vid fel prissättning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Min spontana tanke blev - varför avbokar man inte när säljaren gjorde ett fel och bad snällt?

Tänkt om du beställde ett RTX 3080 på lanseringsdagen för dåvarande pris. Hade du då annullerat orden för att behöva vänta ett år + betala dubbelt så mycket?

Skrivet av Karazhan:

låter ju extremt konstigt, enligt lag så har ju dem all rätt att bara makulera ordern vid fel prissättning?

Bara om felaktigheten är uppenbar. Exempelvis att en produkt som kostade 1.000kr egentligen skulle kosta 10.000kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Ja, självklart avbokar jag i de premisserna du skriver. Hade de skickat mailet en vecka efter köpet och du faktiskt fått hem allt annat så kanske du får ett annat svar men man kan vända frågan.

Om personen som gjorde fel förlorar sitt jobb och då finns det ingen som försörjer en barnfamilj på fem, behåller du varan ändå?
Du tycker att din rabatt på ritplattan är mer värd en ens annans jobb och liv?

Vad jag menar är att det finns många om, men i de vanliga premisserna så självklart avbokar jag varan om någon gjort ett fel och ber att få det ändrat.

Håller helt med. Sen bör man även ana ugglor i mossen när en vara säljs för en tiondel av sitt marknadspris. Det kan ju inte komma som en överraskning att priset råkat bli fel.

Permalänk
Medlem

Ska vi också få en nyhet om alla försäljningar som går galant via amazon och småföretagare som lyckas få fart på sin verksamhet via deras plattform? Antar att det bara är negativa händelser som är intressanta i nyhetssammanhang.

Det är inte som att Inet och Webbhallen mfl. är helt fläckfria heller. CDON bland annat kör ju typ ren jäkla drop-shipping nu för tiden på många varor, har haft väldigt negativ upplevelse gällande returer där då dem i princip inte vill ta något som helst ansvar för ordrar som hamnar hos deras underleverantörer.

Håller så klart med om att detta exempel kunde förbättras från amazons håll. Men det måste ju ändå höra till ovanligheterna att sådana här saker händer. Att de straffar handlare som avbokar ordrar är ju för att skydda konsumenten mot oseriösa handlare i grund och botten. Och har man en plattform med miljontals säljare så kommer vissa bli drabbade negativt av reglerna.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karazhan:

låter ju extremt konstigt, enligt lag så har ju dem all rätt att bara makulera ordern vid fel prissättning?

Det gäller kanske bara i Sverige? Lite oklart 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Straffar? Är väl snarare normala regler, amazon har ett rykte o följa därav så vill de att folk är noggranna med ordrar de lägger upp på marknaden. Ex tänk dig såhär du säljer på tradera men vägrar i slutändan o sälja varan för att du själv tycker du fick för lågt bud men du satte inget reservationspris.

Vad tycker köparen om Tradera när denne inte får varan? Vad borde Tradera ha för ställning här? Amazon är inte den som faktiskt säljer varor utan det är en plattform att sälja sina varor på.

För att hen gjorde ett fynd o kanske nu har börjat köpa massor av tillbehör till ritplattan, gjort planer osv? Ja finns många anledningar, samma sak om du nu skulle ha ett 3080 för 7825:- men du får samma meddelande avbokar du? Du kanske redan beställt CPU + mobo + ram + chassi + nätagg för att du fick kortet billigt.

Avbokar du?

Dock såldes ritplattan för en bråkdel av det tänkta priset, närmre bestämt ett decimaltecken fel, 2000 > 200. Vilket ger säljaren lagligt stöd att häva köpet, då priset uppenbarligen är felskrivet. Kund har handlat i "ond tro".

Samma hade gällt vid köp av ett RTX 3080 för 782,5kr

31§ & 32§

https://lagen.nu/1915:218#P32S1

Permalänk
Medlem

Lider verkligen med säljarna som råkar lägga ut produkterna till uppenbart fel priser (90% rabatt) och har som enda alternativ att leverera eller bli avstängda från Amazon. Hade det varit Bezos pengar man gör av med när vi köper grejer till 90% rabatt hade det inte varit så farligt, men det kan ju vara små firmor med bara en anställd som går i konkurs av ett så enkelt misstag som att inte valutaomvandla priserna i länder där Amazon nyss lanserats.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tänkt om du beställde ett RTX 3080 på lanseringsdagen för dåvarande pris. Hade du då annullerat orden för att behöva vänta ett år + betala dubbelt så mycket?

?? Dåvarande pris på lanseringsdagen är inte ett felaktig pris? Menar du att de skickar ett mail 6 månader senare?

Permalänk
Medlem

Butiken får väl ta konsekvensen av sitt misstag och avbryta ordern? Om det kostar dem något får de ta det som en läropeng för framtiden. Det är inte kundens jobb att avbryta ordern om butiken vill det.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Karazhan:

låter ju extremt konstigt, enligt lag så har ju dem all rätt att bara makulera ordern vid fel prissättning?

Problemet är att säljaren tekniskt sett sålt varan till amazon som sedan sålt till dig, så när du bokar den så har amazon redan köpt varan åt dig för X pris. Så plattformen fungerar om man ska dra ner det till den nivån.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

För att hen gjorde ett fynd o kanske nu har börjat köpa massor av tillbehör till ritplattan, gjort planer osv? Ja finns många anledningar, samma sak om du nu skulle ha ett 3080 för 7825:- men du får samma meddelande avbokar du? Du kanske redan beställt CPU + mobo + ram + chassi + nätagg för att du fick kortet billigt.

Avbokar du?

Självklart. Säljaren kan avboka ändå, och då får du exakt samma utfall plus att du förstört ett liv.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

?? Dåvarande pris på lanseringsdagen är inte ett felaktig pris? Menar du att de skickar ett mail 6 månader senare?

Nej, men principen är den samma eftersom marknadspriset idag är betydligt högre. Ja, de kan då skicka ett mejl 6 månader senare såvida man faktiskt inte har fått kortet ännu. Vilket många, mig själv inräknat inte har fått.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Gör man ett misstag får man lida, så är den krassa verkligheten.

Man lär sig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Det är ändå en stor skillnad att handla från etablerade säljare på Amazon och att handla från dessa kineiska försäljare...

Det är ju hur Amazon behandlar sina anställda och sina partners som jag ogillar. Då hjälper det inte om det går smidigare med köpet. Det är fortfarande ett gäng rövhattar som bestämmer policyn.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Min spontana tanke blev - varför avbokar man inte när säljaren gjorde ett fel och bad snällt?

Anser att det är Amazons skyldighet att fixa säkerhet på plattformen för både säljare och köpare. Om alla kunder utförde arbetet med att avbryta order så kan deras skräpplattform bara fortsätta. Visst kan man tycka synd om småsäljare, om de nu ens är det, men jag vet inte. Om det belastar säljaren så kan de försöka ändra hur Amazon behandlar marknadsplatsen.

8.5% av ett ordervärde på 200 kronor per påverkad kund är inte orimligt att betala. Och om de nu blir avstängda från marknaden är det väl också rimligt? De utförde inte ett tillräckligt noggrant kontrollarbete för att sälja där.

Givetvis är det inget fel på att avboka, men de bad ju inte "snällt". Att säga att de kommer "bli straffade" om köparen inte ångrar sig är manipulativt, inte "snällt". Det är synd om deras arbetsgivare faktiskt ger några repressalier, men det är manipulativt att beskylla kunden för det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

låter ju extremt konstigt, enligt lag så har ju dem all rätt att bara makulera ordern vid fel prissättning?

Kan vara så att säljare ej har koll på svensk lag, europeiska konsumentköplagar skiljer sig gissningsvis ifrån svenska i vissa fall.