Veckans fråga: Använder du fortfarande mekanisk hårddisk?

Permalänk
Medlem

Har fortfarande hårddiskar till lagring. Och sen en SSD till Windows och en annan SSD till spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

För att frågan inte ska bli allt för generell och tappa sitt värde behöver den nog specificeras lite.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Använder en 4TB HDD i min nuvarande build, men kommer att köra 2,5TB M.2 i mitt planerade Louqe Ghost.

Lite sugen på att skippa den vanliga ssd och köra enbart m2 i min Ghost, egentligen bara för att skippa de extra sladdarna, sata-data är så otymplig...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Självklart. Inte på klientmaskiner (eller jo, jag har ett par som mellanlagring vid närmare eftertanke), men definitivt i NAS:en. Hade givetvis gärna haft SSD även där, men belastningen är såpass låg att prestandavinsten inte motiverar prisskillnaden (än).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

OS / Spel - SSD
Bkp / Skräp - HDD

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Ja. Min lösning hade dock sett annorlunda ut om jag hade byggt nytt nu. Jag hade nog fortsatt kört på flera lagringsenheter, t ex en ssd för spel, en för os/annat och en för inspelat spelmaterial. Traditionell skivlagring för djuplagring eller diverse mediafiler på annan plats i hemmet.

Men nu finns det ingen anledning till det, egentligen. Tänkte skaffa nytt grafikkort, men det tänkte visst alla andra också. Tur att jag ändå har GTX 680 så att jag står mig ett tag. 🙄

Autocorrect
Permalänk
Medlem

Tycker omröstningen borde inkludera om man använder spindiskar för lagring i annan dator/nas/server.

Har för närvarande - räknar efter - 40 stycken spindiskar igång men ingen i min vardags desktop, eller laptop, eller tablet. Bara i mina servrar och NAS... vänta 41, dottern har en spin disk för lokal backup.

Visa signatur
Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Alla mina bruksdatorer är helt hårddiskfria sedan backuplagringen förpassades till en NAS i förrådet för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Visst sitter det en mekanisk disk i datorn men sladdarna är inte inkopplade.
Har också en extern hdd på skrivbordet men inga sladdar inkopplade. Borde ha rensat dem för flera år sedan men det har inte blivit av...

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Kör mekaniska diskar som jag har mest som lagring av filmer, musik, spel och andra dokument. De börjar bli gamla, men de fungerar fortfarande. Nästa dator blir antagligen en mekanisk också, för mest lagring.

Visa signatur

Utvecklare inom Full Stack .NET, ASP.NET, Java, SQL, MySQL, XNA, jQuery, Javascript

Main PC: AMD Ryzen 5 7600X, MSI MAG CORELIQUID 420, Kingston FURY Beast DDR5 5600MHz 32GB, ASUS Prime B650M-A Wifi, MSI RX 6650XT, Crucial 480GB SSD, WD Blue 1TB, WD Green 500GB, Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Gjorde mig av med min sista mekaniska häromveckan. Kör nu m2.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande 4x HDD i burken. 2x3TB och 2x1TB. För lagring av foto, media och även fyllt upp de med hela steambiblioteket, origin, bnet, epic games, uplay. Har även två stycken gamla SSD-diskar, såna med typ 400mb/s read speed.

Har precis lagt order på en m.2 SSD också nu på 1TB. (Jädrar vad mycket diskutrymme jag kommer ha nu när jag tänker efter - totalt typ 10TB i burken alltså). Men, när dessa HDD:s sjunger på sista versen så kommer de såklart inte ersättas med ny HDD:s.

P.S. har även en lös disk på 1TB som jag använder som back up för viktigaste fotona och filer jag känner att jag behöver safa med.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Mja det finns 'ett par'. Hade man haft råd med en 100-200TB ssd:er hade det såklart varit det alternativet.

Permalänk
Medlem

Ingen mekanisk kommer någonsin kopplas in i någon stationär dator här hemma igen. De förpassas till NASen

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Bytte ut min HDD när SSDer var "billiga", kör nu 2st 1TB NVMe och 1st 2TB sata SSD. Skaffade de i första hand för att kunna ha alla spel på SSD. Skulle aldrig kunna gå tillbaka till HDD.

Permalänk
Medlem

1 TB i laptopen
6 TB+8 TB i desktopen
3 TB extern till Nvidia Shield

används för film och serier

Permalänk

Ja. För medialagring. Två stycken IronWolf Pro 8TB i raid 1.

Permalänk
Medlem

Nix, kör dessutom endast laptop sen några år tilbaka så där är det bara SSD. Hade jag haft en NAS hemma hade jag absolut funderat på mekanisk hårddisk.

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning för mig att gå all out på SSD diskar.
2 av mina 600+ spel kräver SSD disk för att ladda snabbt och flyta på.
Kör på 2st WD Black + 1 Seagate Barracuda (totalt utrymme 6TB) + 1st 1TB Gigabyte Nvme & en Samsung 840 Evo(120GB OS disk)

Permalänk
Medlem

Har en väldans massa spel, så kör dem på hdd. Dock ju fler spel som rekommenderar ssd så kommer jag att byta ut diskarna till stora ssd's efterhand

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Ja till 90 %. op systemen ligger ju dock på ssd så på så sätt används ssdn flitigt men i övrigt så bryr jag mig sällan om vart saker installeras. SSD blir fulla på nolltid så de är oftast sista alternativet...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har en extern backup som är mekanisk. Alla interna diskar är enbart SSD sedan ett par år tillbaka då den sista mekaniska jag hade rasade

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Inga mekaniska diskar i stationära burken. Kör dock mekaniska i servrar (3st) och NAS:en.

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk

Jag kör endast med SSD och M.2.

Hårddiskar väsnas så ofantligt.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Har en med massa bilder och videor, som inte får plats på SSD:n. Det mesta ligger på Drive men ska man ladda upp alla RAW filer skulle det ju bli dyrt. Snart försvinner den dock då den vart med i 8 år (pls don't die), tänker att en NAS får ta över jobbet då.
Nu när jag tänker på det borde man kanske inte skjuta upp det nå mer ':)

Visa signatur

Rx 5700XT Nitro+ | R5 3600 | 16gb DDR4@3200mhz | b450 pro4

Permalänk
Medlem

Har bara NVME diskar i min dator men har ett gäng 10-12 Tb i en NAS

Permalänk

Min nuvarande systemdisk är en SSD 240 GB men letar att ersätta den med en 2T SSD när det dyker upp en till ett vettigt pris. Sedan har jag några "äldre" SATA-2 mekaniska diskar liggandes i storleksordningen 1, 1,5 och 3 TB plus en 300 GB WD Raptor monterad i mitt bygge just nu men den används knappt för tillfället.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja. Totalt 1 TB NVMe-SSD och 3 TB HDD.

Finns ingen anledning för mig att byta ut min hårddisk just nu. Den fungerar helt enkelt tillräckligt bra för det jag använder den till för mig att känna ett behov av att ändra.

Skulle jag behöva mer kapacitet så skulle jag i första hand lägga till mer SSD utan att kasta ut min HDD. Finns en dej grejer på min HDD redan idag som egentligen skulle passa bättre på en SSD, som en del spel jag spelar sällan. Det skulle dock behöva vara 2,5"-SSD eftersom jag bara har 1 st NVMe-slot på moderkortet, och det känns lite ovärt att lägga pengar på.

Permalänk
Medlem

Ja det kommer jag typ göra så länge priserna ser ut som dom gör.

När jag får 6TB för typ 2000:- i SSD så börjar jag byta ut dom, så kanske aldrig

Har ingen nytta av en NAS heller, kör PLEX på min stationära också då det fungerar 1000 gånger bättre än någon NAS typ.

Men jag stör mig inte på dom, för de hörs inte det minsta.
Kör WD Red enbart, alltid på (att ha så de stängs av och sen måste spinna upp är fett no no).

Har min burk i ett define chassi som sen är i en Ikea möbel vid skrivbordet dock, så hörs aldrig.

Permalänk
Medlem

I datorn nej. De tog jag avsked av när jag behövde hårddiskburens utrymme för en intake-fläkt. Var inte så svårt heller. SSDer med kapacitet hade blivit hyfsat billiga så jag köpte på mig fler sådana och lät hårddiskarna gå in i filservern i förrådet. Saknar faktiskt inte ljudet (eller väntetiden) från när de spann upp.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980