Biltemas domkraft slog igen vid däckbyte, Biltema vägrar retur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det logiska tankesprånget gör nog att man kan tro det men om du lyfter upp med domkraften där, hur ska du då kunna sätta dit pallbocken?

Kommer tänka på lorrysketch här

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av naikon:

Själv är jag jättenojjig när jag ska under bilen, samt att man väl har någon släng av klastrofobi.

Ska jag under bilen är det alltid dubbla pallbockar, PLUS ett liggande däck som ska ta emot i karossen. Som tidigare påpekades KAN domkraftsfästet vara rostigt, då går pallbocken rakt igenom. Jag försöker ofta lägga en tjock bräda över pallbocken, och hitta en punkt där brädan kan sprida ut kraften över en större yta. Då får man i alla fall bort risken med ett rostigt domkraftsfäste.

Sen ska man ALLTID ha en mobiltelefon med sig när man ligger under bilen, särskilt om man är ensam hemma. Tänk att bilen faller ner, du lyckas överleva men ingen hör dig när du ropar på hjälp och ligger fastklämd.

"Man kan aldrig vara för säker"

Låter precis som när jag mekar under bilen när jag inte har tillgång till lyft. Pallbockar, däck med träklossar, gärna två domkrafter precis touchande lyftpunkter.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det logiska tankesprånget gör nog att man kan tro det men om du lyfter upp med domkraften där, hur ska du då kunna sätta dit pallbocken?

Det är brett nog för båda. Jag har då gjort så på de bilar jag ägt. Kanske är det sämre på nyare bilar. Mina första var alla från 90-talet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

självklart var det fel på donkan, fins ju ingen som använde pallbockar för att byta däck, flertal av de mindre däckfirmorna häromkring har ofta 4st domkrafter som de lyfter hela bilen på och byter däck, inte fan sätter de under pallbockar. att man sedan för säkerhetsskull kan använda pallbockar ifall något skulle haverera är en annan sak.

tom orginaldonkan funkar ju att byat däck med för de flesta på denna jord, utan pallbockar.

Att många gör någonting betyder inte att det är rätt, bra eller säkert. Bara kolla på vad människor sysslar med i trafiken så har man ett kontinuerligt flöde av livsfarliga exempel...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är brett nog för båda. Jag har då gjort så på de bilar jag ägt. Kanske är det sämre på nyare bilar. Mina första var alla från 90-talet.

Att placerar domkraft vid sidan av lyftpunkt i karossen kan få den att kollapsa och handlar nog mer om tur än skicklighet. I alla fall på moderna bilar. Finns andra bärande punkter att använda i så fall. Se nedan.

Skrivet av Alphahanne:

Det logiska tankesprånget gör nog att man kan tro det men om du lyfter upp med domkraften där, hur ska du då kunna sätta dit pallbocken?

Det finns flera punkter att lyfta på. Det går alltid att lyfta på länkarmsfästet om lyftpunkter skulle saknas under motorblock och bakaxel, om sådan finns.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Om domkraften tippade så gjorde din polare definitivt något fel. Domkraften tippar bara om bilen rullar eller glider eller om domkraften rör sig relativt marken. Ingetdera av detta händer när man använder domkraften på rätt sätt.

Edit: Jag kollade precis manualen till en av mina bilar, årsmodell 2014. Står inte ett ljud om att domkraften är till för nödbruk eller engångsbruk. Däremot står det att den är anpassad för min bil och inte ska användas på andra bilmodeller.

En medföljande saxdomkraften har faktiskt vält för mig en gång.
Givetvis var fel arbetssätt inblandat, behövde lyfta upp bilen på förvintern med mjukt i backen och nysnö på backen.
Vid lyft sjönk domkraften ner i backen och lösningsorienterad som man är la jag en bit plyfaskiva på backen som anhåll, resultat blev att domkraften gled på skivan och bilen dunsade ner. Turligt nog utan skador på varken mig själv eller bilen.

Helt klart en höndelse som gick att undvika med en snabb riskbedömning.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Att placerar domkraft vid sidan av lyftpunkt i karossen kan få den att kollapsa och handlar nog mer om tur än skicklighet.

Lyftpunkterna har varit breda nog i mina fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Lyftpunkterna har varit breda nog i mina fall.

Av ren nyfikenhet, vilka bilar är det du syftar på?

Permalänk
Medlem

Vill bara lämna en kommentar om hur förvånad jag blir över att folk fortfarande bara använder en domkraft vid däckbyte/meck med bilen. Jag lärde mig av min kära pappa vid första däckbytet där han la kommentaren när jag ifrågasatte bockar "Det är många bra män som klämts av bilar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det finns flera punkter att lyfta på. Det går alltid att lyfta på länkarmsfästet om lyftpunkter skulle saknas under motorblock och bakaxel, om sådan finns.

Jag vet, har varit bilmekaniker. Vad jag syftar på är att de flesta inte vet var och det kan bli mycket fel.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Vill bara lämna en kommentar om hur förvånad jag blir över att folk fortfarande bara använder en domkraft vid däckbyte/meck med bilen. Jag lärde mig av min kära pappa vid första däckbytet där han la kommentaren när jag ifrågasatte bockar "Det är många bra män som klämts av bilar".

Jag skulle inte heller slarva av säkerhetsskäl. Men även om man nu slarvar, så känns det fantastiskt drygt om domkraften sviker och bilen går ner på bromsskivan. Helt plötsligt fastnar domkraften. Och då har man plötsligt två alternativ:
1. Använda en "widowmaker", om den ryms.
2. Låna/köpa en ny domkraft.

Och antagligen en ny bromsskiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Lyftpunkterna har varit breda nog i mina fall.

Jag bekräftad din frågeställning om att det inte alltid är så. Även på bilar från 90-talet. Skulle vilja påstå att det är relativt sällsynt faktiskt men har begränsad erfarenhet då jag mestadels tvingats till hobbymeck med några tyska märken och SAAB:ar.

Skrivet av Träpuben:

Vill bara lämna en kommentar om hur förvånad jag blir över att folk fortfarande bara använder en domkraft vid däckbyte/meck med bilen. Jag lärde mig av min kära pappa vid första däckbytet där han la kommentaren när jag ifrågasatte bockar "Det är många bra män som klämts av bilar".

Inget att förvånas över. Att bara använda en domkraft vid däckbyte behöver inte vara fel så länge man har en domkraft som fungerar och man vet var man kan placera den. Ska man däremot mecka under bilen är det lite andra förutsättningar som gäller helt klart.

Skrivet av Alphahanne:

Jag vet, har varit bilmekaniker. Vad jag syftar på är att de flesta inte vet var och det kan bli mycket fel.

Precis som du säger, det kan bli fel. Har en mindre begåvad bekant som ringe och vill ha hjälp. Lång historia kort; jag bad han åka till en däckfirma. Han förstod i alla fall skillnaden på 450 kr för ett däckbyte eller 4500 kr i självrisk.
Det finns lite klipp på YT där tröskel/sparklåda viker sig. Något man gärna slipper.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inget att förvånas över. Att bara använda en domkraft vid däckbyte behöver inte vara fel så länge man har en domkraft som fungerar och man vet var man kan placera den. Ska man däremot mecka under bilen är det lite andra förutsättningar som gäller helt klart.

Nej absolut, det behöver inte vara fel, men varför chansa? Jag tycker bara det är en märklig sak att chansa på, jag personligen skulle inte kunna se eller märka skillnaden (Så länge domkraften fungerar såklart) på en domkraft som är i utmärkt skick eller en som är i riskzonen menmen.

Skrivet av Skrotnisse92:

Jag skulle inte heller slarva av säkerhetsskäl. Men även om man nu slarvar, så känns det fantastiskt drygt om domkraften sviker och bilen går ner på bromsskivan. Helt plötsligt fastnar domkraften. Och då har man plötsligt två alternativ:
1. Använda en "widowmaker", om den ryms.
2. Låna/köpa en ny domkraft.

Och antagligen en ny bromsskiva.

Nej men verkligen, tycker bara det är märkligt att ens chans, men jag är också en person som köper brandfilt och brandsläckare till en lägenhet just för att inte chansa på att det aldrig kommer börja brinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Nej absolut, det behöver inte vara fel, men varför chansa? Jag tycker bara det är en märklig sak att chansa på, jag personligen skulle inte kunna se eller märka skillnaden (Så länge domkraften fungerar såklart) på en domkraft som är i utmärkt skick eller en som är i riskzonen menmen.

Varför inte?. Ett hjulbyte där du lyfter bilen några cm från marken under någon minut ställer knappast till det. Någonstand får man väl ändå göra en rimlig avvägning mellan sannolikhet och konsekvens. Eller tar du alltid på dig full skyddsmundering och hjälm när du går ut? Vore dumt att chansa! Ta det bara lugnt och se till att du har koll på allt så ska du se att det går bra. För stressar och/eller slarvar man så kan man klanta till det i alla fall.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Varför inte?. Ett hjulbyte där du lyfter bilen några cm från marken under någon minut ställer knappast till det. Någonstand får man väl ändå göra en rimlig avvägning mellan sannolikhet och konsekvens. Eller tar du alltid på dig full skyddsmundering och hjälm när du går ut? Vore dumt att chansa! Ta det bara lugnt och se till att du har koll på allt så ska du se att det går bra. För stressar och/eller slarvar man så kan man klanta till det i alla fall.

Förstår hur du tänker och måste bara säga agree to disagree Och nej jag använder verkligen inte skyddsmundering och hjälm när jag går ut, jag har hört flera olyckor som skett under en bil än någon som fått något i huvudet men hade det varit tvärtom så kanske jag hade tänkt om.

Tror bara det handlar om hur man ser på livet, antingen är man OK med att chansa ibland medan jag är av typen att det känns onödigt att chansa, dvs better safe than sorry.

La till ett förtydligande
Permalänk
Medlem

Själv åker jag till min f.d. arbetsgivare och lånar lyften när jag ska byta däck. Attans så mycket enklare. Inte alla som kan göra så dock.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Jag kör in bilen hos däckfirman, betalar och dricker kaffe, inkl däckhotell 1000:- värt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Jag brukade använda en hyrhall med lyft hos preem. smidigt. Men nu har jag garage så då blir det att man sitter där och gnor i några timmar. Det är knappt jobb utan mer terapi.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.