Fjärrstyra datorn i garderoben?

Permalänk
Medlem

Fjärrstyra datorn i garderoben?

Nybörjarfråga, har aldrig lärt mig det här med nätverk hemma:

Tanken är att parkera en avställd windows 10-dator i garderoben för att agera Plex-server. Men hur styr jag den enklast, om jag vill slippa sitta i garderoben och knappa? Jag vill ju kunna skicka filer till och från den, men också kunna uppdatera program osv på den från en annan dator ansluten med sladd till samma router. (att kunna ansluta över internet vore mest en bonus).

TeamViewer verkar vara populärt, men kräver liksom en del liknande program att man initierar eller godkänner uppkopplingen från den dator som ska fjärrstyras? Och jag har ju inte win10 Pro, så Fjärrskrivbord verkar vara ett annat alternativ som går bort.

Så hur gör man?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Fson:

Nybörjarfråga, har aldrig lärt mig det här med nätverk hemma:

Tanken är att parkera en avställd windows 10-dator i garderoben för att agera Plex-server. Men hur styr jag den enklast, om jag vill slippa sitta i garderoben och knappa? Jag vill ju kunna skicka filer till och från den, men också kunna uppdatera program osv på den från en annan dator ansluten med sladd till samma router. (att kunna ansluta över internet vore mest en bonus).

TeamViewer verkar vara populärt, men kräver liksom en del liknande program att man initierar eller godkänner uppkopplingen från den dator som ska fjärrstyras? Och jag har ju inte win10 Pro, så Fjärrskrivbord verkar vara ett annat alternativ som går bort.

Så hur gör man?

Du kan använda teamviewer i "unattended mode" då behöver du bara välja host och ansluta så godkänner den direkt.
Det enda som behövs är väl ett teamviewer-konto och ett manuellt godkännande första gången typ.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Du kan installera teamviewer host och koppla ihop det med ditt teamviewerkonto så behöver du inte godkänna eller leta koder på datorn du ska ansluta till. Funkar bra.

https://www.teamviewer.com/en-us/info/teamviewer-host/

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Tack, ska testas! 👌🏻

Permalänk
Medlem

Ska datorn användas som Plex-server och server i allmänhet? I så fall skulle jag nog rekommendera att du kör ett operativsystem som är menat för sånt, t.ex. Unraid, så kan du ansluta helt enkelt via webbläsaren när du vill göra något med den.

Permalänk
Medlem

Håller med hg om att köra tex unraid/mediavault/freenas/osv.
Nackdelen är att det kan bli en halvbrant men kort inlärningskurva jämfört med windows.
Men i längden är det troligen mindre jobb då det blir mer permanent och stabilare alternativ.

Med stabilare så tänker jag mest då på utdelning av filer som windows av nån anledning aldrig blir 100% stabilt med.
Har haft 2-5 olika windows burkar samtidigt i mitt LAN sedan 1998 och det har blivit bättre o bättre med fildelningen med varje nyare windows.
Men win 10 är fortfarande inte helt perfekt dvs det kan bli skumma fel med krypande hastigheter heller ingen kontakt alls 1-2 gånger per år och man ändrar/byter/flippar/tar bort/lägger till/startar om allt/osv men inget hjälper så man börjar om och provar samma saker men kanske i annan ordning och sen när man tillslut har gjort nåt för 17 gången så funkar det felfritt igen.

Men om du ändå vill köra windows så kommer några tips här.
Teamviewer funkar oftas helt ok och är lätt att installera/komma igång med.
Den enda "funktion" (som dom flesta andra liknande prg har med men då knappt funkar alls) som är största anledningen till mitt användande av TV är clipboard (vad det nu heter på svenska?).
Dvs när du använder CTRL+x/c/v och klipper/kopierar/klistrar in där är TV helt överlägset.

Mitt användande är att jag kör Jdownloader som är en download program som kan ladda ner från youtube/osv och man kan ställa in det så att för varje länk som kommer in i clipboard så söks den länken igenom och lägger till filer som hittas och det blir mer arbete att kopiera in i txtfil för att sedan kopiera alla till jdownloader.
Så snabbaste är att kopiera dom klipp man vill ha innan man klickar öppna på det klippet.
TV funkar då i 99,99% av fallen andra liknande prg så har man tur om det funkar 10% av fallen (och jag har provat mååååååånga).

Så länge clipboard inte är viktigt så kan man använda sig av många andra program istället för TV en lista här med lite kort beskrivning av vad jag kommer ihåg.
1, VNC
Som det finns ganska många olika servrar/klienter av, server är vad som behövs på "servern" dvs den burk du vill ha windows på i garderoben, klienter är programmen som man ska använda i vanliga datorn/tele/etc att styra servern med.
Server/klient gäller i namnväg för dom flesta andra prg nedanför med.

Jag fick aldrig VNC att fungera riktigt bra på nåt sätt så var det i korta intervaller snabbare än TV men mestadels lite slöare och då knappt märkbart slöare och i andra fall klart slöare än TV.

2, Chrome Remote Desktop
Funkade men inget som stack ut alls varken i funktioner/snabbhet/slöhet.

3, AnyDesk
Som TV men något sämre på i stort sett allt, men inte mer än knappt märkbart.

4, NX technology (NoMachine) (X2Go)
Clipboard funkade inte bra men bättre än alla andra, i övrigt något snabbare/bättre än TV på allt.
Det var då X2Go jag körde mest, jag provade no machine först men var nåt problem där kommer dock inte ihåg vad.

5, RDP
Clipboard funkade extremt skitdåligt så körde det inte länge alls.
Men vad jag kommer ihåg var ok i övrigt.

Jag själv hade idag kört på X2Go om bra clipboard inte är ett krav.
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_remote_desktop_so...

En anledning till att skippa TV och troligen även anydesk är att dom börjar bli "jobbiga".
Dvs skickar upp rutor med köp/köp/KÖP och TV har även börjat begränsa tid för en session och bryter om man kommer upp i den tiden.
Sista tiden jag vet var 15min men har för mig att jag läste att dom nyligen minskat till 12min, min gissning är att tiden kommer fortsätta att krypa ner i längd och troligen kommer dom börja begränsa funktioner i gratis TV inom en snar framtid.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag har rätt så enkelt gjort en fjärrstyrd Ubuntu Minecraft-server. Minns inte exakt guiderna jag följde, men jag gjorde så att min server alltid anslöt till Hamachi vid startup, dvs, jag behöver inte ens logga in på datorn för att det ska starta. Därmed kan jag från vilken dator som helst, gå med i Hamachi-nätverket, skriva in serverns Hamachi-IPV4 adress och därmed styra servern genom Fjärrstyrnings-programmet i windows. Otroligt smidigt. Sedan går det säkert att ordna någon typ av fildelning mellan dem. Det behöver inte jag, men det finns säkert guider för det också

Ska också nämna, att jag inte har Windows 10 Pro, utan home också, och Fjärrskrivbordet fungerar ändå

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Medlem

Hej

Använd AnyDESK.
https://anydesk.com/en

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Tack för goda råd och tips! Låter som ett kul projekt lära och köra igång Unraid, men jag väntar kanske tills jag upplever ett lite större behov. Nu har jag fått igång Teamviewer och det verkar tuffa på bra. Men måste man ha en skärm inpluggad till "servern" för att köra Teamviewer?

Permalänk
Medlem

Ett par tips till!
Unraid körs BARA på ett usbminne och är väldigt enkelt och göra.
Dvs går ej att installera på annat än usbminne.
För att prova ladda ner unraids usb creator https://unraid.net/download kör det på ett usb minne som ej har nåt viktigt på det då det kommer att formateras.
Se till att välja rätt usbminne Klicka next ett par gånger och du är färdig, sen är det bara att starta datorn och boota från usbminnet och unraid bör fungera som det ska.

Nej man behöver inte ha en skärm inkopplad för TV/unraid eller nån av dom andra prg.
Vad som kan behövas dock är ett grafikkort (men som sagts behövs ingen skärm) och då antingen ett separat/inbyggt på moderkortet/inbyggt i cpu för många (vanliga spel/kontors) moderkort är väldigt kinkiga idag att ej ens börja att boota igång om ett ej finns.
Detta är ju inget som ska behövas sitta i och dra ström till ingen som helst nytta egentligen!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Teamviewer host

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Windows inbyggda Remote Desktop fungerar förträffligt för ändamålet. Teamviewer kontaktar alltid tredje part för att flrenkla sammankoppling etc, är ju i första hand en remote desktop för support personal.

Eftersom burken är din egen, på ditt eget nätverk är Remote desktop ett mycket bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Unraid körs BARA på ett usbminne och är väldigt enkelt och göra.

Ok, kanske lönt att testa då, även om det blir lite pyssel med att få igång Unraid och sen Plex på det. Men Unraid kostar väl en slant, så vad vinner jag jämfört med Windows så länge jag bara ska dela media via Plex?

Citat:

Nej man behöver inte ha en skärm inkopplad för TV/unraid eller nån av dom andra prg...Detta är ju inget som ska behövas sitta i och dra ström till ingen som helst nytta egentligen!

Det var så jag antog att det skulle vara, men sen när jag började testa så tappade jag kontakten i Teamwiewer så fort jag kopplade bort skärmen. Nåväl - nu när allt är på plats i garderoben verkar det funka som förväntat även utan i alla fall.

Skrivet av Ernesto:

Eftersom burken är din egen, på ditt eget nätverk är Remote desktop ett mycket bättre alternativ.

Såvitt jag förstår kan jag inte köra Remote Desktop/Fjärrskrivbord på Windows 10 Home, i alla fall inte utan att ändå ladda ner når 3e-parts-tillägg?

Permalänk
Medlem

Aha! Ja då är det bara köra Teamviewer