Typ av Ethernet-kabel i mark, villa till attefallshus

Permalänk
Medlem

Typ av Ethernet-kabel i mark, villa till attefallshus

Hej,

Vi skulle vilja lägga en Ethernet-kabel i marken jämte el-ledningar (kan där bli störningar eller kablar är isolerade nog?) som kommer att dras i marken mellan villa och attefallshus. Någon som har koll på vad det bör vara för Ethernet-kabel, CAT specifikation och kanske om där är någon speciell typ som är bra för att lägga i mark (bör man lägga kabeln i plaströr eller tål kabeln läggas direkt i marken utan ytterligare skydd)?

Avståndet som den skall löpa är cirka 30-40 meter, låt oss säga 40 meter för säkerhetsskull.

Idag har vi Gigabit-fiber in till villa, men kanske bra att framtidssäkra på något sätt med Ethernet-kabeln också och ta i lite?

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Medlem

Lägg den i ett rör/slang (dock inte samma som el-kablar), om inte annat så kommer du tacka extrajobbet när kabeln dör och måste bytas.

Cat5e klarar ju Gigabit utan problem på den sträckan, men lägg gärna någon nyare standard så att man kan uppgradera till snabbare ifall behovet finns i framtiden.

EDIT:
När du väljer slang, ta en med slät insida typ en PEM slang. Har själv gjort misstaget och använt en korrugerad slang, och aldrig mer.
Se också till att den är tät och ändarna skyddade så att det inte kommer in vatten i den. Vatten och tjäle är döden för kabel, och dör den på vintern så är den ju fastfrusen tills tjälen släpper.

Permalänk
Medlem

Du bör definitivt dra i separat rör så att, om kabeln pajar, det är lätt att byta ut den.
Är du orolig för störningar kan det vara en idé att dra fiber, det behöver inte bli dyrare.

Permalänk
Medlem

Cat6a kabel för utomhus bruk som läggs i PEM rör.
Lite för långt avstånd för att chansa med Cat6.
Det kommer en dag då man vill ha 10 Gbit/s och då behöva dra om kabeln är inte roligt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jättebra svar, såg att där finns Cat7 nu också, några tankar kring Cat6a vs Cat7 i mitt fall, eller bara att gå med Cat6a?

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Medlem

Finns även rör med fördragen kabel i så slipper du knixa med det i denna vändan.
Det gör heller inget om du tar ett större rör än kabeln kräver då det alltid är trevligt att kunna dra ut fler grejer om det behövs.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

Har inte provat den själv men varit nära att köpa så jämfört en del och fått bra intryck av https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/nat...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Har inte provat den själv men varit nära att köpa så jämfört en del och fått bra intryck av https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/nat...

Det där är patchkabel. Man borde använda installations kabel med uttag. Själv använder jag den här kabeln och är väldigt nöjd: https://www.maxgaming.se/sv/natverkskabel/305-meter-cat6-utp-...

Uttag finns massor:

https://www.pricerunner.se/sp/n%C3%A4tverksuttag.html

Desto högre pris desto högre kvalitet men ett vanligt cat 6 uttag borde räcka. Använder själv billigaste uttaget hos biltema i alla rum utan problem.

Behövs verktyg också:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Rekommenderar att dra två kablar på en gång i rör och installera dubbel uttag. Kanske också koax om det behövs. Man borde göra rätt på en gång. (Och snälla gör inga 90 graders böjningar. Hade detta problem I mitt hus, hos gammla rör för telefonkabel. Oanvändbar... Ta ett extra stor rör och böj ej för mycket. Gräv 30 cm nere i marken vatten tät. Då kommer det bli bra. )

Permalänk
Skrivet av Djayy:

Det där är patchkabel. Man borde använda installations kabel med uttag. Själv använder jag den här kabeln och är väldigt nöjd: https://www.maxgaming.se/sv/natverkskabel/305-meter-cat6-utp-...

Uttag finns massor:

https://www.pricerunner.se/sp/n%C3%A4tverksuttag.html

Desto högre pris desto högre kvalitet men ett vanligt cat 6 uttag borde räcka. Använder själv billigaste uttaget hos biltema i alla rum utan problem.

Behövs verktyg också:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Rekommenderar att dra två kablar på en gång i rör och installera dubbel uttag. Kanske också koax om det behövs. Man borde göra rätt på en gång. (Och snälla gör inga 90 graders böjningar. Hade detta problem I mitt hus, hos gammla rör för telefonkabel. Oanvändbar... Ta ett extra stor rör och böj ej för mycket. Gräv 30 cm nere i marken vatten tät. Då kommer det bli bra. )

Visst, men behöver man inte kontaktera kablarna så funkar det utmärkt. Typ 299kr för 20 meter också istället för tusenlappar som i ditt exempel.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Moderator
Moderator

Är inte så påläst på ämnet men som jag förstått av att läsa andra trådar så är det bäst att dra optisk kabel åtminstone en bit för att undvika potentialskillnad mellan husen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Är inte så påläst på ämnet men som jag förstått av att läsa andra trådar så är det bäst att dra optisk kabel åtminstone en bit för att undvika potentialskillnad mellan husen.

Låter väl som att elen kommer dras från samma källa, så kanske spelar mindre roll då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majke:

Jättebra svar, såg att där finns Cat7 nu också, några tankar kring Cat6a vs Cat7 i mitt fall, eller bara att gå med Cat6a?

Hoppa över CAT7. Den är ett snedsprång i utvecklingen och är inte godkänd av industriorganisationerna.

Permalänk
Medlem

Väljer du koppar så lägg ner ett rör som är stort nog för att dra förkontakterad fiber i utan problem så du kan dra det i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jättefin input alla! Jag kommer att gå på Cat6A i ett rör som också är stort nog för att kunna dra någon mer kabel genom i framtiden, det ser ut som det ska täcka behoven, tack alla!

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Majke:

Jättefin input alla! Jag kommer att gå på Cat6A i ett rör som också är stort nog för att kunna dra någon mer kabel genom i framtiden, det ser ut som det ska täcka behoven, tack alla!

Det låter som ett bra beslut. Det är tråkigt att behöva göra om jobbet för att man snålade några hundralappar på installationen. Också bra tips med PEM-slang, då jag ska göra ungefär samma jobb själv i sommar (men 80 meter) och jag har ju faktiskt en rejäl rulle lämplig PEM som jag inte har hittat någon användning för.

Det är bra att tänka på att märka slangen med lämplig plast för datakabel så att det är lätt att se vad det är om någon gräver upp den i framtiden.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Har ringat in denna kabel, men fick två till frågor:
https://www.computersalg.se/i/1364801/deltaco-tp-52-bulkkabel...
1) S/FTP, att den är shielded, är det några problem med jordning eller något mer man bör tänka på och kanske välja en un-shielded?
2) Kan man koppla in en sådan här kabel till en panel i ena änden, och till en vanlig RJ45 kontakt i andra änden? (såg på några kablar att de skrev ut att de inte var till för RJ45, men förstår inte varför, ser dock inte det på denna så kanske är ok?)

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Majke:

Har ringat in denna kabel, men fick två till frågor:
https://www.computersalg.se/i/1364801/deltaco-tp-52-bulkkabel...
1) S/FTP, att den är shielded, är det några problem med jordning eller något mer man bör tänka på och kanske välja en un-shielded?
2) Kan man koppla in en sådan här kabel till en panel i ena änden, och till en vanlig RJ45 kontakt i andra änden? (såg på några kablar att de skrev ut att de inte var till för RJ45, men förstår inte varför, ser dock inte det på denna så kanske är ok?)

Det är installationskabel för utomhusbruk, den ska monteras mellan fasta uttag och dras så kort bit som möjligt inomhus, du ska inte montera "hanar" på den utan den ska sitta fast mellan 2 fasta uttag.
Kabeln verkar inte vara gelfylld, gel gör den mer fukttålig.
Skärm ska användas rätt eller inte alls, troligen bör/kan du inte koppla rätt och skulle du verkligen behöva det av tekniska orsaker är det oftast bättre att dra fiber.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vill inte ge några råd egentligen, då saker som åska och galvanisk avskiljning inte adresseras.

Visst har du RJ45-uttag för installationskabel/solida ledare, men kommer vara enklare med ett par vägguttag. Ska man skydda elektroniken något så kommer elektriker montera ett par skåp som det termineras i.

Just kat6a är ofta parfoilerad och alltså skärmad. På detta avstånd skulle jag säga att det går bra med kat6.

Permalänk
Medlem

Finns det träd eller något annat "åskledande" så hade jag kört fiber, eller åtminstone kört överspäninngsskydd i ändarna. Det kostar inte många kronor mer att köpa förkontakterad fiber idag

Permalänk
Medlem

Blev mer invecklat än jag trott, har aldrig hållt på just med fasta installationer så det märker jag är lite annorlunda. Har försökt göra en skiss, tar gärna input / tankar på den för de som orkar. Får också höra med elektrikern om de har någon syn på detta och kanske kan guida också.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är enklare om du inte kör kat6a. Ska du ha skärmad kabel måste du egentligen ha galvanisk avskiljare, behöver du inte med oskärmat då all utrustning är skild från elnätet med transformatorer. Överspännings/åskskydd kan vara bra i båda fallen.

Det är inga problem att sätta dit en vanlig RJ45-kontakt på kat6-installationskabel, det finns gott om kontakter gjorda för solida ledare. Du får ju vara med på att ditt Google WiFi kan ryka vid åska och blixtnedslag i närheten däremot. Kör bara koppar om det inte är något problem med åska i området.

Permalänk
Sötast

Det finns ethernet i rör på rulle.... är jättevanligt att man använder det vid installationer i nybyggnation.

1rör, dubbla ethernet, bara att dra den så är den klar.

Permalänk
Medlem

Eller kör en trådlös länk: https://www.routerboard.se/60ghz/470-wireless-wire-nray.html

Men att ha trådlöst till en fast kabel som i bilden ovan känns inte särskilt bra - bättre att ha trådat hela vägen, även om det blir litet mer jobb att få in.

Permalänk
Medlem

Drog kabel i mark för några år sen.

Drog en svart uv-beatändig solid cat6 kabel från ena huset under marken till ett annat hus.
Grävde ner en pem slang som är avsedd för vatten som jag drog nätverkskabeln genom det blev ca 50m totalt.
Vid varje enda så kopplade jag kabeln till ett nätverksuttag. som jag i ena änden kopplat till en router och andra sidan en accesspunkt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Är inte så påläst på ämnet men som jag förstått av att läsa andra trådar så är det bäst att dra optisk kabel åtminstone en bit för att undvika potentialskillnad mellan husen.

Mest problemfritt är fiber. Bor man i en trakt med mycket åska så är potentialskillnader inte ens enda fiende.
8bit-guy fick byta till fiber mellan husen just pga. åska:
https://youtu.be/Ev0PL892zSE?t=356

Permalänk
Medlem

En liten reflektion. Det är bäst om du kan dra kabeln till stugan direkt från Telia routern. Att som i din skiss köra wifi en bit känns inte som någon bra lösning hastighetsmässigt. Ju fler enheter som kopplar upp sig mot Wifi i huset desto sämre fart till stugan. Beträffande val av kabel mm åker jag med på tåget att lägga fiber. Färdigkontakterad 45m fiber finns att köpa. Till det två fiber-övergångar och två fiber/kabel konvertrar. Fördelen med fiber är inte bara att det blir en framtidssäker lösning utan också att det är okänsligt mot blixtnedslag och andra yttre magnetfältsstörningar. Väljer du kabel så duger Cat 6 bra men Cat 6A ger framtidssäkrare hastighet. Gör inte misstaget att montera std RJ 45 kontakter om du använder solid kabel. Solid kabel = uttagsdosa eller verktygslösa RJ 45 kontakter för solid kabel.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

En liten reflektion. Det är bäst om du kan dra kabeln till stugan direkt från Telia routern. Att som i din skiss köra wifi en bit känns inte som någon bra lösning hastighetsmässigt. Ju fler enheter som kopplar upp sig mot Wifi i huset desto sämre fart till stugan. Beträffande val av kabel mm åker jag med på tåget att lägga fiber. Färdigkontakterad 45m fiber finns att köpa. Till det två fiber-övergångar och två fiber/kabel konvertrar. Fördelen med fiber är inte bara att det blir en framtidssäker lösning utan också att det är okänsligt mot blixtnedslag och andra yttre magnetfältsstörningar. Väljer du kabel så duger Cat 6 bra men Cat 6A ger framtidssäkrare hastighet. Gör inte misstaget att montera std RJ 45 kontakter om du använder solid kabel. Solid kabel = uttagsdosa eller verktygslösa RJ 45 kontakter för solid kabel.

Nja, du kan inte köra Nest WiFi med kabel, bara routern har ethernet. Har han första generationen så ansluter man en switch (om man behöver fler portar) efter den första routern. Första routern i routerläge då.

Tog för givet att man drar kabel i hus 1 om man drar kabel till hus 2

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Det finns ethernet i rör på rulle.... är jättevanligt att man använder det vid installationer i nybyggnation.

1rör, dubbla ethernet, bara att dra den så är den klar.

Du har ingen bra länk att förmedla?
Det du beskriver låter precis som vad jag behöver.
Har för avsikt att dra nätverkskabel OCH ip-tv kabel till ett attefallshus som jag ska låta bygga.