Permalänk

Ok, så det står mellan Logik och Bob.

Logik
+ Har hållare för vanligt diskmedel och salt
+ ångfunktion funktion
+ Finns att köpa i svensk butik
+/- Bredare
- G i energi klass (p.g.a. ångfunktion funktionen?)
- Fyller på vattnet bak

Bob
+ Flera program, och kan skapa egna
+ Mindre vatten
+ A i energi klass
+ Bättre kvalitet bygge
+ Fyller på vattnet i fronten
+ Tycks rymma mer
+/- Högre
- Ingen salt behållare, då de vill att de ska använda deras kassetter
- Deras kassetter kostar 5kr per diskning (vs 0,5kr)
- Måste tömma diskmedel rakt i maskinen
- Ingen salt behållare, kommer skapa problem i framtiden

Det lutar mer åt Logik, bara för att den har hållare för salt och diskmedel. Men jag tycker om Bob för att den är högre och bättre kvalitet, automatisk dörröppning när den är klar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Ah, det är där du har problemet. Du verkar tro att köksblandaren går att stänga av. Det gör den inte, det är två rör, kalt och varmt vatten in till köket, som går direkt till vattenkranen.

Okej, men då får du stänga av vattenstammen och byta blandare, blir lite större kostnad.
Men att hålla på med fullösningar kan stå dig dyrt om något händer med diskmaskinen. Följer inte installationen försäkringsbolagens branschregler kan det bli väldigt dyrt om olyckan är framme.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Okej, men då får du stänga av vattenstammen och byta blandare, blir lite större kostnad.
Men att hålla på med fullösningar kan stå dig dyrt om något händer med diskmaskinen. Följer inte installationen försäkringsbolagens branschregler kan det bli väldigt dyrt om olyckan är framme.

Jag äger inte lägenheten, så... Jag bryr mig inte?

Om något går sönder så tar jag bort sakerna och ringer hyresvärden och klagar på att saker är sönder så får han fixa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag äger inte lägenheten, så... Jag bryr mig inte?

Om något går sönder så tar jag bort sakerna och ringer hyresvärden och klagar på att saker är sönder så får han fixa det.

Har du något vett så bryr du dig osvsett vems lägenhet det är, förutsatt att du vill bo där i lugn och ro. Att fixa en vattenskada görs inte under en kafferast direkt. Vi hade en ganska liten läcka men det resulterade ändå i gubbar som sprang runt i lägenheten under tre dagar samt en värmefläkt som dånade 24/7 i ett par veckor. Vi kunde inte heller nyttja hela badrummet under den här tiden så vi fick duscha i en annan lägenhet. Som tur var kunde vi använda toaletten i alla fall.

Sen kan man förstås diskutera det moraliska i att rycka på axlarna över att öka risken att någon ska få betala en rejäl summa bara för att du tycker gubben är lite omständig. Men det hör väl kanske inte hit.

Edit: Om någon av dina grannar upptäcker att en koppling eller dyl. brustit medans du varit borta så kommer de förhoppnings kontakta hyresvärden som då, med laglig rätt, kommer gå in i din lägenhet. Ser han då att du gjort något dumt med vattenledningarna blir det förstås du som får stå för notan. Har du tur täcker hans försäkring detta men självrisken för vattenskador hos hyresgäster brukar vara ganska stor. Inte ovanligt att det är över 100.000 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Okej, men då får du stänga av vattenstammen och byta blandare, blir lite större kostnad.
Men att hålla på med fullösningar kan stå dig dyrt om något händer med diskmaskinen. Följer inte installationen försäkringsbolagens branschregler kan det bli väldigt dyrt om olyckan är framme.

Dold text
Skrivet av Trunk:

Har du något vett så bryr du dig osvsett vems lägenhet det är, förutsatt att du vill bo där i lugn och ro. Att fixa en vattenskada görs inte under en kafferast direkt. Vi hade en ganska liten läcka men det resulterade ändå i gubbar som sprang runt i lägenheten under tre dagar samt en värmefläkt som dånade 24/7 i ett par veckor. Vi kunde inte heller nyttja hela badrummet under den här tiden så vi fick duscha i en annan lägenhet. Som tur var kunde vi använda toaletten i alla fall.

Sen kan man förstås diskutera det moraliska i att rycka på axlarna över att öka risken att någon ska få betala en rejäl summa bara för att du tycker gubben är lite omständig. Men det hör väl kanske inte hit.

Edit: Om någon av dina grannar upptäcker att en koppling eller dyl. brustit medans du varit borta så kommer de förhoppnings kontakta hyresvärden som då, med laglig rätt, kommer gå in i din lägenhet. Ser han då att du gjort något dumt med vattenledningarna blir det förstås du som får stå för notan. Har du tur täcker hans försäkring detta men självrisken för vattenskador hos hyresgäster brukar vara ganska stor. Inte ovanligt att det är över 100.000 kronor.

Dold text

Vilken tur då att han tittar på att köpa maskiner där man fyller på manuellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vilken tur då att han tittar på att köpa maskiner där man fyller på manuellt

Ja jo... Mitt inlägg var dock ett direkt svar till det TS skrev och som jag tolkade det diskuterades då en av de ursprungliga förslagen på lösning. Ett litet sidospår med andra ord och inte relaterat till de maskiner han tittar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Det lutar mer åt Logik, bara för att den har hållare för salt och diskmedel.

Tyvärr är Logik alldeles för liten - alltså jämfört med andra bänkdiskmaskiner, det får knappt plats med någonting i den.

Jag har testat den och du får plats med typ en tredjedel av andra bänkdiskmaskiner.

Permalänk
Inaktiv

Jag fattar inte, varför kan du inte bara byta blandare?

Typ sån här:

Eller vilken som helst med kran för diskmaskin.

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Tyvärr är Logik alldeles för liten - alltså jämfört med andra bänkdiskmaskiner, det får knappt plats med någonting i den.

Jag har testat den och du får plats med typ en tredjedel av andra bänkdiskmaskiner.

Det är det som jag är lite rädd för att den är för liten. Men hittar inga andra. Och Bob har ingen salt/diskmedel hållare, så hur bra den kommer att fungera efter en tid är lite osäkert då den behöver ha salt, och att kasta in salt med diskmedel i maskinen känns inte bra.

Om någon vet en annan diskmaskin med tank så kan ni skriva, men jag har svårt att hitta flera.

Skrivet av anon42512:

Jag fattar inte, varför kan du inte bara byta blandare?

Typ sån här: https://www.ikea.com/se/sv/images/products/sundsvik-koeksblandare-m-diskmaskinsavstaengn-foerkromad__0756710_pe749050_s5.jpg?f=s

Eller vilken som helst med kran för diskmaskin.

Där jag kan stänga av vattnet är till kranen e.g. den man vrider på för att få vatten ut ur kranen. Nästa ställe för att stänga av vattnet är någonstans i källaren.

Så det finns inget ställe att stänga av vattnet förutom på kranen så att den börjar spola vatten ur kranen, eller i källaren. Finns inget emellan att stänga av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Varför inte pappmuggar, engångsbestick och tidningspapper att käka på?

Man vill ju inte få Greta-gang på sig.

Permalänk
Medlem

Be hyresvärden installera en blandare med diskmaskinskoppling.

Eftersom det är för att skydda hyresvärdens egendom kan du säkert få dem att antingen bekosta det, eller åtminstone bara ta materialkostnad.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Det är det som jag är lite rädd för att den är för liten. Men hittar inga andra. Och Bob har ingen salt/diskmedel hållare, så hur bra den kommer att fungera efter en tid är lite osäkert då den behöver ha salt, och att kasta in salt med diskmedel i maskinen känns inte bra.

Om någon vet en annan diskmaskin med tank så kan ni skriva, men jag har svårt att hitta flera.

Där jag kan stänga av vattnet är till kranen e.g. den man vrider på för att få vatten ut ur kranen. Nästa ställe för att stänga av vattnet är någonstans i källaren.

Så det finns inget ställe att stänga av vattnet förutom på kranen så att den börjar spola vatten ur kranen, eller i källaren. Finns inget emellan att stänga av det.

Jag använder en sån där Logik då jag hade samma problem i min lägenhet. Den räcker ganska precis för två personer om man kör den en gång per dag, inte stoppar in stora föremål, och staplar smart. En grej jag har märkt är att spray-armarna är ganska överdimensionerade för den lilla volymen, så man kan bygga "berg" av disk utan problem. Om du staplar t.ex. skålar som fallna dominobrickor så tar sig vattnet ändå in mellan och lyckas göra rent.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frejoh466:

Där jag kan stänga av vattnet är till kranen e.g. den man vrider på för att få vatten ut ur kranen. Nästa ställe för att stänga av vattnet är någonstans i källaren.

Så det finns inget ställe att stänga av vattnet förutom på kranen så att den börjar spola vatten ur kranen, eller i källaren. Finns inget emellan att stänga av det.

Alltså, jag fattar inte vad du yrar om?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frejoh466:

Du måste ha ett tryck in till diskmaskinen, den klarar inte av att suga in vattnet.

Räcker det inte bara att ställa behållaren högre upp än diskmaskinen bara, så att trycket uppstår genom fall?

Ta valfri diskmaskin alltså, och fixa någon på några liter vattentank med kran som du kopplar på till-loppet till diskmaskinen. Borde funka i teorin iaf?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frejoh466:

Så det finns inget ställe att stänga av vattnet förutom på kranen så att den börjar spola vatten ur kranen, eller i källaren. Finns inget emellan att stänga av det.

Det jag inte förstår är varför du måste stänga av vattnet (utöver under installationen förstås). Sköter inte alla diskmaskiner det själva? Inte tusan måste man stå och stänga av så den inte rinner över, direkt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag äger inte lägenheten, så... Jag bryr mig inte?

Om något går sönder så tar jag bort sakerna och ringer hyresvärden och klagar på att saker är sönder så får han fixa det.

Jävligt kass inställning till att riskera att ha sönder andras egendom. I slutändan måste någon betala för att du är för lat för att diska som alla andra. Gör det ordentligt eller skit i det. Fy fan säger jag bara.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

När jag bodde i studentlägenhet var det rätt poppis att gänga diskmaskinen direkt på vattenkranen. Har förstått att det riskerar att slita på kranens gängor rätt rejält, men kanske värt att kika på 🤷🏻‍♂️

Annars är det väl bara att köpa en stor vattendunk, tänker jag? Varför behöver du en med medföljande tank?

Så gjorde jag i min hyreslägenhet med en diskdiskmaskin. Men istället för att gänga av och på satte jag en snabbkoppling som man bara kunde dra av och trycka dit, så hanen satt på blandaren och sedan hade jag ett munstycke med hona och slangen till diskmaskinen hade en hona på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Alltså, jag fattar inte vad du yrar om?

För att byta en blandare så brukar det underlätta att kunna stänga av vattentillförseln till den.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag äger inte lägenheten, så... Jag bryr mig inte?

Om något går sönder så tar jag bort sakerna och ringer hyresvärden och klagar på att saker är sönder så får han fixa det.

Grejen är den att om det händer pga något du gjort så blir du ersättningsskyldig så det resonemanget kan du glömma direkt.

Ett exempel. När min hyresvärd relinade avloppen så hällde en hyresgäst ovanför mig vatten i vasken fast det var tydligt sagt att det inte var tillåtet under tiden arbetet utfördes. Resultatet var att det läckte in i mitt kök och förstörde golvet. Det var hyresgästen ovanför som fick betala kalaset.

Allra enklaste lösningen för dig är en adapter till kranen med snabbkoppling som du kan sätta på när du ska diska och ta av när den diskat klart om inte hyresvärden vill byta blandare till en med diskmaskinsuttag. Tycker du ska ta en diskussion till med värden och se om ni inte kan komma fram till en lösning, annars får du skaffa en sådan snabbkoppling till kranen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Grejen är den att om det händer pga något du gjort så blir du ersättningsskyldig så det resonemanget kan du glömma direkt.

Ett exempel. När min hyresvärd relinade avloppen så hällde en hyresgäst ovanför mig vatten i vasken fast det var tydligt sagt att det inte var tillåtet under tiden arbetet utfördes. Resultatet var att det läckte in i mitt kök och förstörde golvet. Det var hyresgästen ovanför som fick betala kalaset.

Allra enklaste lösningen för dig är en adapter till kranen med snabbkoppling som du kan sätta på när du ska diska och ta av när den diskat klart om inte hyresvärden vill byta blandare till en med diskmaskinsuttag. Tycker du ska ta en diskussion till med värden och se om ni inte kan komma fram till en lösning, annars får du skaffa en sådan snabbkoppling till kranen.

Och om det kommer fram (vilket dom kommer kunna se på eventuella skador) att du pillat (ts, inte alphahanne) på något du inte kan så kan du glömma försäkring. Vattenskador kan kosta flera hundra tusen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

Bästa alternativet:
Förmodligen har varje lägenhet en avstängning vid stammen. Leta upp den, stäng av, byt blandaren och installera diskmaskinen på godkänt vis. Vid en eventuell tvist vid vattenskador är nog varken din hyresvärd eller försäkringsbolag roliga att handskas med.

Näst bästa alternativet:
Som någon tipsade om tidigare så sätter du en passande Nito-nippel på blandaren samt ett Nito-kopplingshus på slangen från diskmaskinen samt led ner spillvattenslangen från diskmaskinen i hon.
Om något mot förmodan blir fel vid kopplingen så sprutar åtminstone vattnet ner i diskhon.

Personligen har jag aldrig hört talas om diskmaskiner med vattentank och jag personligen skulle aldrig överväga det.

Lycka till!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kberg:

För att byta en blandare så brukar det underlätta att kunna stänga av vattentillförseln till den.

Ja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

TS verkar inte kunna stänga av vattentillförseln själv till sin lägenhet, utan måste ner i källaren i lägenhetshuset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

TS verkar inte kunna stänga av vattentillförseln själv till sin lägenhet, utan måste ner i källaren i lägenhetshuset.

Och vad är problemet med det?

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att be hyresvärden om att få stänga av vattnet en stund?
Var inga problem under den tiden jag bodde i lägenhet (iof Brf, men borde inte vara skillnad).
Har TS ens pratat med sin hyresvärd eller antas det bara att han inte får stänga av vattnet?
En röris fixar väl ett sådant jobb (sätta dit blandare med uttag) på max 30-60min och kan samtidigt sätta dit ballofixventiler för framtiden.
Så har man en riktig/godkänd lösning och kan köpa en riktig diskmaskin.
Att stå som ansvarig för vattenläckage i flerbostadshus kan bli svettigt ...

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Och vad är problemet med det?

Jag vet inte vart du vill komma, så jag vet inte vad problemet är med det.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Och vad är problemet med det?

Du vet att folk inte bara kan stänga av vattnet till hela huset bara för att?
Man aja, låt oss ignorera folket som tror att lägenheten kommer att explodera med vatten genom att sätta en 3-vägs omvandlingsventil på vattenkranen.

Men eftersom Bob inte har salthållare, och är 10x dyrare per diskning. Så tror jag att det blir Logik då det är den ända med tank som jag hitta.

Permalänk
Medlem

När jag skaffade en bänkdiskmaskin patade jag med hyresvärden o han bytte kran till en med uttag för disk inget problem

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frejoh466:

Du vet att folk inte bara kan stänga av vattnet till hela huset bara för att?

Klart man kan göra det en stund. Sen att jag är väldigt tveksam till att det behövs är en annan femma.

Permalänk
Skrivet av Lauge:

När jag skaffade en bänkdiskmaskin patade jag med hyresvärden o han bytte kran till en med uttag för disk inget problem

Min hyresvärd är snål. Grannen hade hål i taket som var tvungen att fixas, alla fick höjd hyra då hjälpte oss med. För om hans tak faller in, så kommer vi bli påverkad också. Samt så finns det eluttag till motorvärmare till bilen, 800kr per halvår, max 30min per dag. Finns mer, men tldr, jag kommer att stå för hela kostnaden, och kommer troligen få högre hyra då omkopplingen i köket ökar värdet i lägenheten.

Men nog med det.

Jag såg att jag har hårdhet 4*dh enligt kommunen, så salt ska inte behövs. Nu Bob kanske fungerar då inget salt behövs, men ingen hållare för diskmedel, det är dock bara att kasta in det i maskinen innan jag startar den dock (vilket den andra redan gör, har hållare för att mäta och hålla i). Nu vet jag inte vilken jag ska ha igen...