Permalänk
Medlem

Ljuddämpat chassi

Vill ha ett ljuddämpat chassi. Det ska vara stilrent och ha ett fönster. Tips uppskattas. (Förstår att fönster ger mer ljud) Ni kan skicka chassin utan fönster med om dom är stilrena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huggiz:

Vill ha ett ljuddämpat chassi. Det ska vara stilrent och ha ett fönster. Tips uppskattas

Rekommenderar Fractal design 7 Compact.

https://www.fractal-design.com/products/cases/define/define-7...

Har själv med fönster men om man vill ha utan så får man ner ljudnivån ytterligare förstås.

Lite jobb med kabeldragningen får man räkna med men annars ett kanonchassi..

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Medlem

Har du ett fönster försvinner poängen med ett ljuddämpat chassi.

Ljuddämpat chassi gör inte en dator tyst automatiskt heller.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Har du ett fönster försvinner poängen med ett ljuddämpat chassi.

Ljuddämpat chassi gör inte en dator tyst automatiskt heller.

Njaaaa så svart och vitt är det inte. Ett ljuddämpat chassi med fönster är fortfarande betydligt tystare än ett icke ljuddämpat med fönster. Sen är ju såklart utan fönster att föredra om det enda man vill är att datorn ska vara tyst.

Här är ett fint dämpat chassi enligt mig:

https://www.inet.se/produkt/6902568/be-quiet-dark-base-700-sv...

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Njaaaa så svart och vitt är det inte. Ett ljuddämpat chassi med fönster är fortfarande betydligt tystare än ett icke ljuddämpat med fönster. Sen är ju såklart utan fönster att föredra om det enda man vill är att datorn ska vara tyst.

Här är ett fint dämpat chassi enligt mig:

https://www.inet.se/produkt/6902568/be-quiet-dark-base-700-sv...

Visst men idén men ett fönster är att man ska se in i datorn. Det förutsätter att det är placerat så fönsterruta är riktad mot personen vid datorn. Dvs allt ljud som genereras kommer gå från källan till fönsterruta till personen som sitter där.

Det du vinner är mindre reflekterat ljud i lådan tillbaka till användaren.

Vill man ha en tyst dator så är det stora fläktar i väldigt låga rpm ihop med att man accepterar högre temperaturer.

Jag har byggt ultratysta datorer. Du hör dom inte alls vid normal användning och vid spel så räcker att ta på dig ett öppet headset så hörs inte datorn.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Visst men idén men ett fönster är att man ska se in i datorn. Det förutsätter att det är placerat så fönsterruta är riktad mot personen vid datorn. Dvs allt ljud som genereras kommer gå från källan till fönsterruta till personen som sitter där.

Det du vinner är mindre reflekterat ljud i lådan tillbaka till användaren.

Vill man ha en tyst dator så är det stora fläktar i väldigt låga rpm ihop med att man accepterar högre temperaturer.

Jag har byggt ultratysta datorer. Du hör dom inte alls vid normal användning och vid spel så räcker att ta på dig ett öppet headset så hörs inte datorn.

Vad använde du dig av för chassi / fläktar , cpu kylare m.m

Permalänk
Medlem

Jag kör på fractals meshify (https://www.inet.se/produkt/6903243/fractal-design-meshify-s2...) med en liquid arctic freezer 2 för cpu kylning sen orginal fläktar. Drar såklart på lite i ljud när den blir varm men inte något som i min mening stör och helt klart lätt att ignorera när man spelar något. Kan säkert få ner ljud nivån lite om jag byter ut fläktarna och går över fläktkurvor lite.

Tycker i övrigt att fractals chassin är bland de mest stilrena och generellt tysta, har varit en favorit för byggen i 8 år nu.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6903399/phanteks-p600s-tempered-g...

finns med och utan glas, har ett utan glas själv

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huggiz:

Vad använde du dig av för chassi / fläktar , cpu kylare m.m

Fractal Nano S(utan fönster)
Kraken X62 med Noctua fläktar och low rpm adapter. Pump på volt styrning.
140mm noctua med low rpm adapter
650watt semi-passive psu (minns inte exakt model)
Semi passive 2080 gpu.

Trimmat in fläktkurvan så den ligger runt 75 grader som Max. Normal användning så är den super tyst. Högst volym kan bli i spel om pumpen hamnar på vissa rpm då den genererar ett hackande ljud. Idag skulle jag nog tagit en fet luftkylare.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg mitt gamla Acousticase som hade dämpmattor osv på insidan. Mycket tyst chassi men det blev JÄTTEVARMT i lådan pga. att den var lika isolerad som en Sibiriskt hus.

http://www.acoustiproducts.com/en/acousticase_c6607.asp

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/6902386/fractal-design-define-c-t...
Fractal Design Define C TG
Det bästa chassit jag köpt.

Enkelt att dra ur alla filter och rengöra, stor fördel.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Skrivet av Pe3:

Vill slå ett extra slag för just P600S, har själv ett sådant (dock inte glas-versionen). Men det är verkligen fantastisk byggkvalitet, tyst och har möjligheten att enkelt öppnas upp om man kör tunga saker ex. Vid spel.

Kör Noctua på kylare och fläktar, samt inga gamla HDDs och jag är verkligen supernöjd.

Läste en hel del recensioner på ex. Be Quiets chassin som jag var väldigt intresserad av, men de har tyvärr ett väldigt begränsat luftflöde och alla tester jag läste gav samma resultat, de var så ”täta” att fläktar etc, tvingades upp i mycket högre varvtal med högre ljudnivå som följd vilket gjorde att ljudisoleringen som slutresultat inte blev något värt.

Permalänk
Medlem

Generellt, och detta är en extrem generalisering, är det bättre med ett chassi för högt luftflöde än ett ljuddämpat chassi eftersom du kan få även ett chassi för luftflöde tystare genom att använda större fläktar, lägre varvtal etc. Det är svårare att få ett ljuddämpat chassi att få bättre luftflöde, t ex i fronten om det inte från början är byggt för det. Själv tog jag till slut bort fronten (luckan) på mitt chassi och har inte upplevt ljudnivån som störande ändå.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Generellt, och detta är en extrem generalisering, är det bättre med ett chassi för högt luftflöde än ett ljuddämpat chassi eftersom du kan få även ett chassi för luftflöde tystare genom att använda större fläktar, lägre varvtal etc. Det är svårare att få ett ljuddämpat chassi att få bättre luftflöde, t ex i fronten om det inte från början är byggt för det. Själv tog jag till slut bort fronten (luckan) på mitt chassi och har inte upplevt ljudnivån som störande ändå.

Jag instämmer. Efter ha haft ett ljuddämpat chassi så skulle jag hellre satsa på högkvalitiativa fläktar, fläktkontroller och göra profiler i stället. När jag inte spelar eller editerar film så är min dator så gott som ljudlös. När jag kör grafikintensiva delar så brusar den en del men då har jag oftast hörlurar på mig så jag hör inte det ändå.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk
Medlem

Kollar man GamerNexus chassirecensioner under det senaste året så har "airflow" chassin i större utsträckning varit både tystare och svalare än "ljuddämpande" chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slasse:

Kommer ihåg mitt gamla Acousticase som hade dämpmattor osv på insidan. Mycket tyst chassi men det blev JÄTTEVARMT i lådan pga. att den var lika isolerad som en Sibiriskt hus.

http://www.acoustiproducts.com/en/acousticase_c6607.asp

Ahh, en sådan där har jag haft med en P4C på 3,2 GHz i. Just nu står det still vad jag hade för grafikkort i den. Dock använde jag jag båda 120-fläktplatserna på lite lägre varv plus det som nätagget drog ut. Särskilt varmt vet jag inte om jag tyckte att det blev då, men det är klart att det beror både på vilken tolerans man har för fläktar och vad man stoppar i den och gör med det. Jag hade den stående kvar väldigt länge och sedan när jag gav mig in i lådan vid ett tillfälle hade allt skum börjat upplösas i en gegga.

Datorn efter skaffade jag en fullhög låda till för att jag var så trött på att det var så trångt när man skulle in och pilla i lådan, plus att den var väl grund för när grafikkorten började bli allt längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Generellt, och detta är en extrem generalisering, är det bättre med ett chassi för högt luftflöde än ett ljuddämpat chassi eftersom du kan få även ett chassi för luftflöde tystare genom att använda större fläktar, lägre varvtal etc. Det är svårare att få ett ljuddämpat chassi att få bättre luftflöde, t ex i fronten om det inte från början är byggt för det. Själv tog jag till slut bort fronten (luckan) på mitt chassi och har inte upplevt ljudnivån som störande ändå.

Tyvärr hävdas detta ofta, men det är inte helt sant. Ja, det stämmer om man enbart ser till ljudtryck. Men ett dovt brummande från fläktar upplever förmodligen de flesta som betydligt mer acceptabelt än surrande pumpljud, spoltjut från diverse komponenter och de högfrekventa delarna av fläktljudet. Med ett ljuddämpat chassi får man bort de högfrekventa ljuden väldigt effektivt. Skaffar man ett chassi med högt luftflöde hörs allt. Visserligen kommer en decibelmätare att visa en lägre siffra, men jag vågar ändå påstå att om folk får uppleva båda varianterna sida vid sida, så kommer det ljuddämpade med lite högre grundljud att vara trevligast.

Jag har haft ett kraftigt ljuddämpat chassi (be quiet! Silent Base 801) och sen gått över (pga behov av en speciell konfiguration som enbart gick att lösa med ett eller två chassin på marknaden) till ett icke ljuddämpat chassi (Lian Li O-11 Dynamic XL). Luftflödesmässigt är det nog ungefär som det förra, så jag har inte kunnat varva ner fläktarna, men det är inte det ljudet som framträder så mycket heller. Utan just pumpljud och andra småljud från datorn.

Jag ska tillägga att jag körde 801:an med frontpanelen av, vilket gör det till närmast ett luftflödeschassi, med en stor öppning fram. Sista perioden innan bytet hade jag till och med sidopanelen av, med den sidan vänd från mig på skrivbordet, men även med den konfigurationen var det enormt mycket tystare än det jag använder nu.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dudemeister:

Vill slå ett extra slag för just P600S, har själv ett sådant (dock inte glas-versionen). Men det är verkligen fantastisk byggkvalitet, tyst och har möjligheten att enkelt öppnas upp om man kör tunga saker ex. Vid spel.

Kör Noctua på kylare och fläktar, samt inga gamla HDDs och jag är verkligen supernöjd.

Läste en hel del recensioner på ex. Be Quiets chassin som jag var väldigt intresserad av, men de har tyvärr ett väldigt begränsat luftflöde och alla tester jag läste gav samma resultat, de var så ”täta” att fläktar etc, tvingades upp i mycket högre varvtal med högre ljudnivå som följd vilket gjorde att ljudisoleringen som slutresultat inte blev något värt.

Har inte P600S lite samma problem? (fronten ser ju inte superöppen ut i standardutförandet)
Jag har dock inte läst några P600S recensioner själv såvitt jag kommer ihåg, så det kanske funkar bättre än det ser ut för

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har inte P600S lite samma problem? (fronten ser ju inte superöppen ut i standardutförandet)
Jag har dock inte läst några P600S recensioner själv såvitt jag kommer ihåg, så det kanske funkar bättre än det ser ut för

fronten har löstagbar ljudisolerad plåt som du kan ta bort så har du ljudämpande nät under med "fritt" luftflöde.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

fronten har löstagbar ljudisolerad plåt som du kan ta bort så har du ljudämpande nät under med "fritt" luftflöde.

Ah, bra flexibilitet även om den kanske tappar lite stilrenhet med luckan bortplockad

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Har inte P600S lite samma problem? (fronten ser ju inte superöppen ut i standardutförandet)
Jag har dock inte läst några P600S recensioner själv såvitt jag kommer ihåg, så det kanske funkar bättre än det ser ut för

Skrivet av Pe3:

fronten har löstagbar ljudisolerad plåt som du kan ta bort så har du ljudämpande nät under med "fritt" luftflöde.

Skrivet av Roger W:

Ah, bra flexibilitet även om den kanske tappar lite stilrenhet med luckan bortplockad

(lånar en bild från level1tech via google)

De båda plåtarna (både den röda inringade, och den på toppen, är som sagt borttagbara enklelt, de sitter med magneter och bakom sitter en öppen mesh. Själva plåtarna är isolerade annars, med dämpmatta och jag upplever (är ju såklart subjektivt) att när man har plåtarna i, så blir det mycket väl dämpat, medans man då enkelt kan ta ur plåten när man pressar datorn och önskar mer luft-flöde.
Sen upplever jag att även med plåtarna så släpper faktiskt fronten igenom förhållandevis mycket luft ändå via sidokanalerna. Betydligt mer och tystar än mitt Fractal Design Define C som jag körde innan tillfälligt.