Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Just blodpropp är ju något som inträffar rätt ofta oavsett vaccinering. Läste någonstans att i Sverige så får i snitt en person varje timme blodpropp. Om man då slår ut det på en befolkning på 10 miljoner så ska alltså 24 personer om dagen få blodpropp. Om jag inte tänker helt fel så bär det innebära att om man vaccinerar 10 miljoner personer så bör 24 personer få blodpropp inom ett dygn utan att vaccinet är boven.

Men det är inte så enkelt om man börjar titta på vilka det är som får blodproppar "dagligen". Hur ser den gruppen ut i förhållande till gruppen med misstänkt vaccinrelaterade biverkningar i form av proppar? Om det handlar om personer under 50 år, t ex, ja då får man kolla på hur många under 50 år som förväntas få en blodpropp varje dag. Om man även tar med sjukdomshistorik, riskfaktorer och annat, så försvinner förmodligen de allra flesta av de där 24 per dag. Kvar är kanske en mycket mindre skara, kanske bara nån per månad, när likvärdiga grupper jämförs. Obs, här vet jag ju inte hur de misstänkt drabbade fördelar sig åldersmässigt och riskfaktorsmässigt, utan jag vill bara belysa att det är direkt felaktigt att jämföra dessa grupper med befolkningen som helhet. Det kan inte vara helt rätt och det är sannolikt rejält fel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det är inte så enkelt om man börjar titta på vilka det är som får blodproppar "dagligen". Hur ser den gruppen ut i förhållande till gruppen med misstänkt vaccinrelaterade biverkningar i form av proppar? Om det handlar om personer under 50 år, t ex, ja då får man kolla på hur många under 50 år som förväntas få en blodpropp varje dag. Om man även tar med sjukdomshistorik, riskfaktorer och annat, så försvinner förmodligen de allra flesta av de där 24 per dag. Kvar är kanske en mycket mindre skara, kanske bara nån per månad, när likvärdiga grupper jämförs. Obs, här vet jag ju inte hur de misstänkt drabbade fördelar sig åldersmässigt och riskfaktorsmässigt, utan jag vill bara belysa att det är direkt felaktigt att jämföra dessa grupper med befolkningen som helhet. Det kan inte vara helt rätt och det är sannolikt rejält fel.

Absolut!

Poängen är att om man pratar om att X antal personer fått blodproppar så bör man samtidigt vara medveten om hur frekvent det inträffar i befolkningen i stort. Läser man bara rubriker/artiklar om att det är 17 personer som fått blodproppar så säger det i sig inget mer än det jag skrev. Mer än att folk uppfattar det som hotfullt och skrämmande då man inte har någon referens.

Och precis som du säger så är det mycket troligare att det rör sig om faktiska biverkningar om dessa 17 personer i yngre ålder än om det rör sig om 70+. Men när det gäller ålder har jag om jag inte missminner mig bara läst om ett fall där man rapporterat ålder. Då gällde det en norsk kvinna runt 30.

Men med tanke på att man vaccinerat gamla först så tycker jag att det rent generellt är förvånande att det inte rapporterats in fler dödsfall eller andra allvarliga tillstånd som potentiella biverkningar. Rimligen så bör det inträffa en hel del saker i närtid till vaccineringen när det rör sig om 17(?) miljoner människor som vaccinerats i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Men med tanke på att man vaccinerat gamla först så tycker jag att det rent generellt är förvånande att det inte rapporterats in fler dödsfall eller andra allvarliga tillstånd som potentiella biverkningar. Rimligen så bör det inträffa en hel del saker i närtid till vaccineringen när det rör sig om 17(?) miljoner människor som vaccinerats i EU.

Om det nu inte handlar om en batch eller två med produktionsbrister. Kanske en förorening i en råvara eller felaktig blandning av nåt som triggar detta hos ett fåtal. Det skulle förklara varför det börjar hända nu och inte observerats under föregående månader.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det är inte så enkelt om man börjar titta på vilka det är som får blodproppar "dagligen". Hur ser den gruppen ut i förhållande till gruppen med misstänkt vaccinrelaterade biverkningar i form av proppar? Om det handlar om personer under 50 år, t ex, ja då får man kolla på hur många under 50 år som förväntas få en blodpropp varje dag. Om man även tar med sjukdomshistorik, riskfaktorer och annat, så försvinner förmodligen de allra flesta av de där 24 per dag. Kvar är kanske en mycket mindre skara, kanske bara nån per månad, när likvärdiga grupper jämförs. Obs, här vet jag ju inte hur de misstänkt drabbade fördelar sig åldersmässigt och riskfaktorsmässigt, utan jag vill bara belysa att det är direkt felaktigt att jämföra dessa grupper med befolkningen som helhet. Det kan inte vara helt rätt och det är sannolikt rejält fel.

Inte för att vara sån, men tänk på vilka som vaccineras. Äldre, övriga riskgrupper samt kritisk vårdpersonal.
Vilka får blodproppar? Äldre och gravida.
Om något är statistiken som citeras konservativ då man jämför en blodproppsbenägen grupp (de vaccinerade) mot hela befolkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Inte för att vara sån, men tänk på vilka som vaccineras. Äldre, övriga riskgrupper samt kritisk vårdpersonal.
Vilka får blodproppar? Äldre och gravida.
Om något är statistiken som citeras konservativ då man jämför en blodproppsbenägen grupp (de vaccinerade) mot hela befolkningen.

Nix, det har i flera fall handlat om yngre. Men oavsett HUR gruppen ser ut är det bara rätt att jämföra med den ovaccinerade gruppen som ser likadan ut sett till ålder, kön, riskfaktorer och eventuellt annat. Och, det är också, som sagt, viktigt att ta med tidskorrelationen.

Baserat på det som kommit ut hittills känner jag mig rätt säker på att detta är kopplat till vaccinen. Det må vara sällsynta biverkningar, men det måste utredas. Kanske är det en batch som är defekt? Kanske finns det gemensamma egenskaper och faktorer hos de som drabbats som man kan screena för inför fortsatta vaccinationer?

För min egen del kan jag hålla mig helt isolerad så min risk att smittas av covid-19 är i princip noll, därför skulle en liten risk för mycket allvarliga biverkningar av det här slaget göra att jag skulle avstå från vaccin om jag erbjöds Astras i dagsläget. Nu är det en ickefråga. Jag lär inte bli erbjuden vaccin förrän sen höst, skulle jag tro. Jag kommer att vara bland de allra sista som vaccineras eftersom jag bara är strax över 40 och formellt inte har några riskfaktorer (jag har riskfaktorer, men inte sökt läkarvård för dem så de finns inte på pränt). Vi har också bara sett början på indragna och minskade vaccinleveranser, så jag räknar kallt med att vaccineringen i första omgången kommer att vara klar för hela Sverige lagom till jul.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Baserat på det som kommit ut hittills känner jag mig rätt säker på att detta är kopplat till vaccinen.

Det kanske är så, även om ledande experter är mer tveksamma än du. Men även om detta verkligen är en allvarlig biverkning orsakad av vaccinet så rör det sig om ett fall per miljonen. Det kan jämföras med andelen dödsfall av covid-19 för personer yngre än 50 år som hittills är 25 dödsfall per miljonen, också mycket sällsynt men ändå 25x vanligare än den förmodade biverkningen. För äldre ser jämförelsen förstås än mer extrem ut, eftersom bara 1% av de som dött av covid-19 i Sverige varit yngre än 50 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det kanske är så, även om ledande experter är mer tveksamma än du. Men även om detta verkligen är en allvarlig biverkning orsakad av vaccinet så rör det sig om ett fall per miljonen. Det kan jämföras med andelen dödsfall av covid-19 för personer yngre än 50 år som hittills är 25 dödsfall per miljonen, också mycket sällsynt men ändå 25x vanligare än den förmodade biverkningen. För äldre ser jämförelsen förstås än mer extrem ut, eftersom bara 1% av de som dött av covid-19 i Sverige varit yngre än 50 år.

Jag tänkte på samma sak. Det kan också jämföras med förra massvaccineringen för tio år sedan mot svininfluensan som gav narkolepsi i ca 10 fall per miljonen. Då hade man testat ca 10 000 personer innan det släpptes ut på markanden, vilket är säkert orsaken att man minst fyrdubblade antalet testade i det här fallet.

Jag förstår att de som drabbas och deras anhöriga är bittra, men jag försvarar fortfarande vaccineringsprogrammen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag tänkte på samma sak. Det kan också jämföras med förra massvaccineringen för tio år sedan mot svininfluensan som gav narkolepsi i ca 10 fall per miljonen. Då hade man testat ca 10 000 personer innan det släpptes ut på markanden, vilket är säkert orsaken att man minst fyrdubblade antalet testade i det här fallet.

Jag förstår att de som drabbas och deras anhöriga är bittra, men jag försvarar fortfarande vaccineringsprogrammen.

Det var tyvärr lite värre än så med Pandemrix. Det var inte ordentligt uttestat på barn när det godkändes. Endast 100 spanska barn hade fått det, med resultat som fick flera länder att avråda användning för gravida och barn. Det visade sig ju sorgligt nog vara rätt beslut.

Ett misstag som högst troligt inte kommer att göras om.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Avstängd

Lite oroväckande är det allt. Jag har länge varit aningen nervös för blodproppar då min familj verkar ha anlag för det, min mormor fick en blodpropp och stroke när hon var typ sjuttio och blev aldrig densamma igen och min morbror fick en stroke vid 60 och kan fortfarande inte prata eller gå ordentligt efter 7-8 år. Så jag hade föredragit något annat vaccin.

Jag vet inte om risken är så stor, men det var ju en del ganska unga i Norge som fick blodproppar efter vaccineringen. Samtidigt hade jag förstås accepterat Astras vaccin om det var det som fanns, blodproppar är en risk jag får leva med oavsett vaccin så någon procent högre risk, och det borde inte vara mer än så vad man vet hittills, får jag väl ta för att kunna gå tillbaka till ett mer normalt liv.

Permalänk
Inaktiv

Fler yngre patienter intensivvårdas nu i Västerbotten.
Eftersom fler yngre har smittats av covid-19 är det också fler yngre patienter som vårdas på intensivvårdsavdelningarna i länet just nu, framgår dock inte vilka åldrar de rör sig om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Lite oroväckande är det allt. Jag har länge varit aningen nervös för blodproppar då min familj verkar ha anlag för det, min mormor fick en blodpropp och stroke när hon var typ sjuttio och blev aldrig densamma igen och min morbror fick en stroke vid 60 och kan fortfarande inte prata eller gå ordentligt efter 7-8 år. Så jag hade föredragit något annat vaccin.

Jag vet inte om risken är så stor, men det var ju en del ganska unga i Norge som fick blodproppar efter vaccineringen. Samtidigt hade jag förstås accepterat Astras vaccin om det var det som fanns, blodproppar är en risk jag får leva med oavsett vaccin så någon procent högre risk, och det borde inte vara mer än så vad man vet hittills, får jag väl ta för att kunna gå tillbaka till ett mer normalt liv.

Enligt Läkemedelsverket, som hänvisar till siffror från europeiska läkemedelsmyndigheten EMA, hade 30 fall av blodpropp bland de 5 miljoner människor som vaccinerats med Astra Zenecas coronavaccin i Europa rapporterats 10 mars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzir:

För mig var det en "mild disease". 24 November. Var som en vanlig influensa. Snorig och irriterad i halsen. Feber i två dagar. Testade mig och det var positivt. Fick exakt samma symtom i Onsdags, ont i halsen och rinnsnuva, feber i 2 dagar. Men behövde inte göra ett PCR-test då det är mindre än 6 månader sedan man fick skiten. So who knows.

Poängen är vad som är milt för dig dör 1% av de över 70 år av.

Vet du var du blev smittad eller när du blev sjuk?
Många tror att man måste varit nära nån jättesjuk för att bli sjuk men ett stort varningstecken är just den symptomfria smittspridningen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Enligt Läkemedelsverket, som hänvisar till siffror från europeiska läkemedelsmyndigheten EMA, hade 30 fall av blodpropp bland de 5 miljoner människor som vaccinerats med Astra Zenecas coronavaccin i Europa rapporterats 10 mars.

Jo jag menar inte att det nödvändigtvis innebär någon förhöjd risk, samtidigt blir man ju lite orolig när man läser exempelvis: https://www.dn.se/varlden/tyskland-stoppar-vaccinering-med-as...

I Norge har alltså fyra personer fått blodproppar efter vaccinet varav två har dött, alla var friska och relativt unga. Detta på 121 000 vaccineringar. Och blodproppar är inte kul, även om man överlever så kan det ju ge stora konsekvenser med förlamning, talsvårigheter, personlighetsförändringar och så.

Permalänk
Medlem

Först ett meningslöst inlägg med en liten fråga sen en större fråga och efter det gnäll.

1. Brorsan är bekräftad positiv med Covid-19. Han fick inte veta vilken "variant", går det att få reda på det på något sätt? Han var "snuvig" och "hostig" förra veckan och fick göra test via jobbet igår.

2. Farsgubben har äntligen fått sin kallelse för vaccination, 88 år om någon vecka. Multisjuk. Fick med ett hälsoformulär om han reagerat tidigare mot vaccinationer, nepp. Om han fått allergisk reaktion någon gång, jepp. "Acetylstein Meda" (numer "Mylan" tydligen istället för "Meda"). Slemlösande brustabletter. Han tog dem rätt länge tills han helt plötsligt en dag reagerade med att halsen svullnade igen. Ett dygn på sjukhus och inte rört medicinen efter det. Blodförtunnande, jepp. Eliquis. Funderar på att ringa och höra om reaktionen på Acetylstein och om Eliquis kan ställa till det med vaccination för honom. Vad sägs?

3. Bor i samma hus som farsgubben och sköter om honom. Skulle mer än allt annat vilja bli brutalt huggen i armen, eller arslet om det hjälper med vaccination själv då jag sköter om farsgubben hemmavid. Samtidigt är ju känslan att jag skulle "sno" en vaccination. Om jag levde själv skulle jag vänta till sista vaccinationen i Sverige men för gubbens skull. Han klarar sig inte själv och han vill inte hamna på boende ens om det så vore för några dagar, han skulle inte kirra det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beginner:

Först ett meningslöst inlägg med en liten fråga sen en större fråga och efter det gnäll.

1. Brorsan är bekräftad positiv med Covid-19. Han fick inte veta vilken "variant", går det att få reda på det på något sätt? Han var "snuvig" och "hostig" förra veckan och fick göra test via jobbet igår.

Vad spelar det för roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad spelar det för roll?

Allmän fundering bara. Liten tanke också om vaccinering........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Allmän fundering bara. Liten tanke också om vaccinering........

Skrivet av Beginner:

Allmän fundering bara. Liten tanke också om vaccinering........

Du säger att han testat sig via jobbet? Någon form av snabbtest som de tillhandahåller? Tror inte de testerna kan identifiera typ. Siffrorna som anges av FHM kommer från ett PCR-test där man tittar efter "S gene dropout", en mutation som finns på det brittiska viruset (och en del andra vad jag förstått) men inte på det tidigare dominerande i Sverige.

Angående vaccinationen är det väl inte alls dumt att rådgöra med en läkare om det känns olustigt. Jag antar att det går att jämföra ingredienser mot varandra och se vad det kan ha varit som triggade det senaste allergiska anfallet. I slutändan blir det väl ändå en riskavvägning man får göra, men jag hade nog tyckt att det var skönare att göra den i samråd med läkare och släkt än med folk på Sweclockers.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Du säger att han testat sig via jobbet? Någon form av snabbtest som de tillhandahåller? Tror inte de testerna kan identifiera typ. Siffrorna som anges av FHM kommer från ett PCR-test där man tittar efter "S gene dropout", en mutation som finns på det brittiska viruset (och en del andra vad jag förstått) men inte på det tidigare dominerande i Sverige.

Angående vaccinationen är det väl inte alls dumt att rådgöra med en läkare om det känns olustigt. Jag antar att det går att jämföra ingredienser mot varandra och se vad det kan ha varit som triggade det senaste allergiska anfallet. I slutändan blir det väl ändå en riskavvägning man får göra, men jag hade nog tyckt att det var skönare att göra den i samråd med läkare och släkt än med folk på Sweclockers.

Tack. Inte pratat med honom annat än att han smsat.

Ska självklart kontakta dem. Mest en fråga här i fall att någon sitter på ett svar, tänkte ringa ändå men kanske öppnar upp för nya frågor.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv

Siffror fram till 9 mars.
Pfizer vaccin antal individer: 517000
Moderna vaccin antal individer: 53000
AstraZeneca vaccin antal invidiver: 153000

Antal inkomna rapporter om biverkningar:
Pfizer: 4661
Moderna: 618
AstraZeneca: 7490

Nu vet jag inte hur rapporterna fungerar, om det kan vara flera rapporter/individ, men om man räknar på att det är en rapport/individ ser det ut så här:

Pfizer: 0,9%
Moderna: 1,16%
AstraZeneca: 4,9%

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nu vet jag inte hur rapporterna fungerar, om det kan vara flera rapporter/individ, men om man räknar på att det är en rapport/individ ser det ut så här:
Pfizer: 0,9%
Moderna: 1,16%
AstraZeneca: 4,9%

Det kan vara så enkelt som att AZ hittills företrädesvis givits till yngre, och yngre drabbas oftare av starka biverkningar än äldre.

(Edit: jag missade att det var antal individer inte doser)
Sen kan det vara en faktor två inblandad också eftersom intervallet mellan de två doserna för Pfizer & Moderna bara är 3-4 veckor och de kom först, medan AZ kom senare och har 4-12 veckor mellan doserna. Så betydligt mindre andel har hittills fått två doser AZ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Sen kan det vara en faktor två inblandad också eftersom intervallet mellan de två doserna för Pfizer & Moderna bara är 3-4 veckor och de kom först, medan AZ kom senare och har 4-12 veckor mellan doserna. Så betydligt mindre andel har hittills fått två doser AZ.

Men det borde bara vara en faktor om man tänker givna doser, inte som här individer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det borde bara vara en faktor om man tänker givna doser, inte som här individer.

Sant, jag läste fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Lite oroväckande är det allt. Jag har länge varit aningen nervös för blodproppar då min familj verkar ha anlag för det, min mormor fick en blodpropp och stroke när hon var typ sjuttio och blev aldrig densamma igen och min morbror fick en stroke vid 60 och kan fortfarande inte prata eller gå ordentligt efter 7-8 år. Så jag hade föredragit något annat vaccin.

Jag vet inte om risken är så stor, men det var ju en del ganska unga i Norge som fick blodproppar efter vaccineringen. Samtidigt hade jag förstås accepterat Astras vaccin om det var det som fanns, blodproppar är en risk jag får leva med oavsett vaccin så någon procent högre risk, och det borde inte vara mer än så vad man vet hittills, får jag väl ta för att kunna gå tillbaka till ett mer normalt liv.

Såvitt jag läst så är det ingen ökad risk för blodproppar som kan kopplas till vaccin. Frekvensen av blodproppar hos de som vaccinerats är aningen lägre än hos de som inte vaccinerats, så om något borde man spekulera i om vaccinet skyddar mot blodproppar (vilket såklart bara är en spekulation eftersom vi inte har tillräckligt på fötterna för att påstå det).

Blodproppar är för övrigt vanlig förekommande, jag har för mig att det är ca 120 personer per 100.000 och år får det, dvs 1200 personer per miljon och år, eller ca 3,25 personer per miljon och dag. Av detta kan man med lite snabb (och kanske inte helt korrekt) överslagsräkning komma fram till att av de ca 5 miljoner (tror jag det var) som fått AZ vaccinet i Europa så borde ca 227 personer fått en blodpropp inom 14 dagar (3,25x5x14). Jag har för mig att det är betydlig färre än så som faktiskt fått det.

Personligen är jag inte oroad för blodproppar, däremot är jag oroad över att falla mellan stolarna i vaccinationskön.

Rättade siffrorna
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Av detta kan man med lite snabb (och kanske inte helt korrekt) överslagsräkning komma fram till att av de ca 5 miljoner (tror jag det var) som fått AZ vaccinet i Europa så borde ca 227 personer fått en blodpropp inom 14 dagar (3,25x5x14).

Bra med kvantitativa siffrorm, fast det har administrerats fler AZ vaccindoser än så: 17 miljoner i EU + Storbritannien.. Pausningen från FHM har att göra med en allvarligare potentiell biverkning utöver blodpropp, det handlar om blodpropp i kombination med låga nivåer av blodplättar. Det rör sig om 15 kända fall totalt, dvs runt en på miljonen.

Det finns även tecken på att covid-19 i sig ökar risken för blodpropp, inte vaccinet.

Permalänk
Medlem

Trillade över denna artikel på danska kring diskussionen om huruvida AZs vaccin skulle kunna vara boven bakom dessa potentiella biverkningar. En klart intressant aspekt på det hela.

En annan tanke som jag fick som fullständig amatör på ämnet är ju att sjukdomen i sig verkar kunna orsaka blodproppar och påverka blodkärlen, se till exempel på dom fall av MIS-C som rapporterats bland barn. Hade det kanske kunnat vara så att i den process där kroppen bildar antikroppar mot spikeproteinet från viruset så går det i ovanliga fall fel och man får denna typ av immunrespons där det egna blodsystemet angrips?

Oavsett så är det väl fortfarande så att antalet rapporterade fall är så få så att det ens är frågan om det finns någon statistik signifikans som pekar på att det skulle vara kopplat till vaccinet. Men man får hoppas att försiktigheten ökar förtroendet för vaccinet och processerna, även om jag tror att det kan vara något av en vattendelare bland de som är skeptiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Bra med kvantitativa siffrorm, fast det har administrerats fler AZ vaccindoser än så: 17 miljoner i EU + Storbritannien.. Pausningen från FHM har att göra med en allvarligare potentiell biverkning utöver blodpropp, det handlar om blodpropp i kombination med låga nivåer av blodplättar. Det rör sig om 15 kända fall totalt, dvs runt en på miljonen.

Det finns även tecken på att covid-19 i sig ökar risken för blodpropp, inte vaccinet.

Precis, jag hade för mig det var 17 miljoner, men redigerade ner till 5 när jag läste inlägget ovan för jag tänkte att jag missminde mig; men oj så fel det blir ibland

Sen är jag väl medveten om att det är en annan allvarligare och mer sällsynt åkomma man pausar för, men alla verkar prata om "vanliga" blodproppar och det tycker jag inte man behöver vara orolig för. Nu var det väl 6-7 såna fall av den allvarligare åkomman man sett i Tyskland och man hade förväntat sig typ ett sånt fall bland de vaccinerade.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv

Första dos vaccination inbokad imorgon! 👍

Skrivet av Hurtigbullen:

däremot är jag oroad över att falla mellan stolarna i vaccinationskön.

Hur då? Varför då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Första dos vaccination inbokad imorgon! 👍

Hur då? Varför då?

Jag ringde och frågade min vårdcentral hur det är tänkt att funka och dom kunde inte ge mig några svar.

Med risk för att jag missuppfattat något... Som det funkar i Skåne nu så erbjuder vårdcentralerna vaccinering enligt åldersprioritering, medan "specialistenheterna" hanterar "sina" riskgrupper. Till exempel, en vän till mig har genomgått en transplantation och kommer snart att vaccineras i regi av specialist-nånting-enheten på sjukhuset.

Jag tillhör en riskgrupp i fas 3, men som inte hanteras av någon specialistenhet. Jag antog att det är vårdcentralen som ska hantera detta och erbjuda mig vaccin, men när jag pratade med dom så hade dom ingen information, annat än just att dom erbjöd äldst först.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Nu kanske det inte är så många på SweC som fått kallelser till vaccinering än, men jag är nyfiken på om kallelsen, eller bekräftelsen vid tidsbokning, innehåller uppgift om vilket vaccin man kommer att få?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

EMA:s slutsats är att det inte finns någon koppling mellan vaccinet och ökad risk för blodproppar men att vaccinet möjligen är kopplat till sällsynta fall av trombocytopeni:

Citat:

EMA’s safety committee, PRAC, concluded its preliminary review of a signal of blood clots in people vaccinated with COVID-19 Vaccine AstraZeneca at its extraordinary meeting of 18 March 2021. The Committee confirmed that:

  • the benefits of the vaccine in combating the still widespread threat of COVID-19 (which itself results in clotting problems and may be fatal) continue to outweigh the risk of side effects;

  • he vaccine is not associated with an increase in the overall risk of blood clots (thromboembolic events) in those who receive it;

  • there is no evidence of a problem related to specific batches of the vaccine or to particular manufacturing sites;

  • however, the vaccine may be associated with very rare cases of blood clots associated with thrombocytopenia, i.e. low levels of blood platelets (elements in the blood that help it to clot) with or without bleeding, including rare cases of clots in the vessels draining blood from the brain (CVST)

https://www.ema.europa.eu/en/news/covid-19-vaccine-astrazenec...

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |