Permalänk

Ny ssd gammal burk

Tjena!

Jag vill tänka lite högt:
Köpt en ny ssd som jag ska ha som systemdisk(c:), men har lite filer jag vill ha kvar på gamla diskarna, som jag sen tänkte formatera.

Tror ni det är bäst att kopiera över de filer jag behöver till en extern hdd och formatera de diskar jag ska spara innan jag installerar den nya systemdisken, ELLER tror ni jag lika gärna kan göra en fräsch windows installation på den nya disken och sen bara ansluta diskarna ,kopiera över det jag behöver och sen formatera dem?

Det jag funderar på är om det finns risk ifall det är virus i systemet att de följer med till nya disken eller så...

Tack på förhand

Jonny

Permalänk
Hjälpsam

Så länge filerna i sig inte är infekterade så är det lugnt.

Montera SSD
Koppla ur den gamla (Windows install lämnar information alla inkopplade diskar oavsett om de är systemdisk eller inte).
Installera på SSD.
Plugg in den gamla (boota från SSD), kopiera över filerna.
Formatera gamla disken.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Om du är rädd att det är virus så borde det lättaste vara att innan du börjar med något annat - söka igenom diskarna med valfritt antivirusprogram.

Annars är det bara att koppla in SSDn, starta windows installationen och köra igång. Under installationen får du välja vilken disk du lägger Windows på det kommer alltså inte välja det åt dig och det kommer inte ta bort något på någon annan disk än den du valt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wooprat:

Om du är rädd att det är virus så borde det lättaste vara att innan du börjar med något annat - söka igenom diskarna med valfritt antivirusprogram.

Annars är det bara att koppla in SSDn, starta windows installationen och köra igång. Under installationen får du välja vilken disk du lägger Windows på det kommer alltså inte välja det åt dig och det kommer inte ta bort något på någon annan disk än den du valt.

Sanning med modifikation, du kan inte välja fritt var bootloadern placeras och det är därför man alltid bör koppla bort all andra enheter än den enhet man vill installera på vid installationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för svar allihopa!

Då var det som jag trodde, men better to be safe than sorry!

😁