Byta nättagg mellan datorer, vad skall jag tänka på?

Permalänk
Medlem

Byta nättagg mellan datorer, vad skall jag tänka på?

Hejsan!

Det är så att jag har två datorer, en dator som jag inte har använt på minst 5 år men i den sitter det ett Corsair RM850 watt och i nuvarande dator som jag använder så sitter det ett Fractal Design på 650 watt. Jag har köpt ett nytt moderkort, processor och RTX 3070 som jag har tänkt att stoppa in i den nuvarande datorn då jag har mina hårddiskar där och ett finare chassi. Eftersom 3070 är ett lite hungrigare kort vill jag gärna använda mitt Corsair RM850 wattaren. Den ser ut att vara i fint skick och sist jag provade den så verkade den fungera.

Eftersom att jag har läst att det är väldigt viktigt att nätaggregatet har originalsladdar så var min idé att jag byter ut nätaggregatet och dess sladdar från den gamla datorn med den nuvarande datorns nätaggregat och dess sladdar. Är det lämpligt? Jag känner mig orolig över att förstöra mina nya komponenter.

Jag har två funderingar.

-På PCI-E sladdarna som tillhör RM850 står det "Type 3" och som jag har förstått så finns det också "Type 4". Min fundering är om "Type 3" PCI-E sladdar har möjlighet att mata tillräckligt med ström för nya komponenter? Som sagt så är dessa sladdar minst 5 år gamla och de nya komponenterna köpte jag denna vecka.

-Är detta lämpligt eller finns det en stor risk att jag dödar mina nya komponenter?

Väldigt tacksam för andras synpunkter.

Mvh Oskar

rubrik förkortad och förtydligad /Vzano, Mod
Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Nu svarar jag inte på alla dina frågor men ett 3070 bör gå att driva runt med ett 650W aggregat.

I Sweclockers test drog det 310 watt för hela systemet. https://www.sweclockers.com/test/30644-nvidia-geforce-rtx-307...

Jag hade inte brytt mig om att byta till det äldre nätagget.

(Det finns en diskussion om hurvida Ampere har korta "spikar" där de drar betydligt mer än genomsnittsförbrukningen men du har flera hundra watt tillgodo).

Permalänk
Medlem

Kommer inte heller svara på frågan, men jag kör ett 3070 med en i5 10600k på 650w och det funkar utmärkt. Det kommer säkert inte vara någon fara, men det är skapligt drygt att byta nätaggregat när det är monterat i ett chassi och du lär göra det i onödan.

Permalänk
Medlem

Ska du byta ut dit nätagg så är det enda lämpliga att köpa ett helt nytt.

Men som det står ovan så behöver du inte.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Nu svarar jag inte på alla dina frågor men ett 3070 bör gå att driva runt med ett 650W aggregat.

I Sweclockers test drog det 310 watt för hela systemet. https://www.sweclockers.com/test/30644-nvidia-geforce-rtx-307...

Jag hade inte brytt mig om att byta till det äldre nätagget.

(Det finns en diskussion om hurvida Ampere har korta "spikar" där de drar betydligt mer än genomsnittsförbrukningen men du har flera hundra watt tillgodo).

Skrivet av Icetec:

Kommer inte heller svara på frågan, men jag kör ett 3070 med en i5 10600k på 650w och det funkar utmärkt. Det kommer säkert inte vara någon fara, men det är skapligt drygt att byta nätaggregat när det är monterat i ett chassi och du lär göra det i onödan.

Skrivet av SCORPIUS:

Ska du byta ut dit nätagg så är det enda lämpliga att köpa ett helt nytt.

Men som det står ovan så behöver du inte.

Tack så mycket för svar! Väldigt uppskattat!

Det är så att jag har läst att RTX 3070 kräver två separata kablar till och från nätagget, stämmer det? Eftersom till mitt Fractal Design 650W har jag endast en PCI-E sladd för grafikkortet, tidigare satt en 970 som endast behövde en PCI-E sladd och det är en anledning till varför jag hade tänkt att byta.

Mvh

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Tack så mycket för svar! Väldigt uppskattat!

Det är så att jag har läst att RTX 3070 kräver två separata kablar till och från nätagget, stämmer det? Eftersom till mitt Fractal Design 650W har jag endast en PCI-E sladd för grafikkortet, tidigare satt en 970 som endast behövde en PCI-E sladd och det är en anledning till varför jag hade tänkt att byta.

Mvh

Det stämmer, men det finns 8-pinkablar som är splittade så att du bara behöver en utgång i nätaggregatet (jag kör en sån, åter igen har jag inte haft några som helst problem). Men om du inte har en ledig 8pin i nätagget så kommer du få byta, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det stämmer, men det finns 8-pinkablar som är splittade så att du bara behöver en utgång i nätaggregatet (jag kör en sån, åter igen har jag inte haft några som helst problem). Men om du inte har en ledig 8pin i nätagget så kommer du få byta, ja.

En splittad 8-pinkabel. Är det en PCI-E sladd med två stycken 8-pin huvuden för grafikortet vid ena änden och sedan en 8-pin huvud vid andra änden för nätaggregatet? Ursäkta men jag är inte så kunnig.

Mvh

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s3ns3n:

En splittad 8-pinkabel. Är det en PCI-E sladd med två stycken 8-pin huvuden för grafikortet vid ena änden och sedan en 8-pin huvud vid andra änden för nätaggregatet? Ursäkta men jag är inte så kunnig.

Mvh

Klart du skall köra med 850w agget.
10 års garanti. Kör med två separata kablar.
Bara för att du kan. 😎

Mvh r3mpuh

Permalänk

1. Kablarna till det gamla agget kommer inte skada dina nya delar.

2. Använd endast org kabel (eller eftermarknad riktat till just rätt modell av agg). Blanda inte kabel mellan olika agg.

3. Du behöver inte byta som många i tråden säger, men varför inte göra det endå som lite "träning" så att säga? Alltid kul att lära sig hur saker fungerar 🙂. Har du inte ett väldigt litet chassi så är det ganska enkelt.

4. Behöver du hjälp så finns det alltid här på Sweclockers 😎.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

En splittad 8-pinkabel. Är det en PCI-E sladd med två stycken 8-pin huvuden för grafikortet vid ena änden och sedan en 8-pin huvud vid andra änden för nätaggregatet? Ursäkta men jag är inte så kunnig.

Mvh

Exakt, en sida som går in i nätaggregatet och sedan 2st 8-pin i andra änden som ska in i grafikkortet. Det finns argument för varför man ska ha 2st 8-pinkontakter (två från nätaggregatet som går in i varsin port i grafikkortet) men jag vet inte exakt varför och det känns som en tämligen akademisk anledning för det funkar utmärkt att köra med en splittad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icetec:

Det finns argument för varför man ska ha 2st 8-pinkontakter (två från nätaggregatet som går in i varsin port i grafikkortet) men jag vet inte exakt varför och det känns som en tämligen akademisk anledning för det funkar utmärkt att köra med en splittad.

Det fungerar säkert alldeles utmärkt med en delad kabel (den har ju två kontakter av en anledning...), men du får högre spänning in i grafikkortet och därmed mindre spillvärme både i kablaget och i grafikkortets spänningsregulatorer med två separata strömkablar från nätaggregatet.

Det är Ohms lag som ligger till grund till detta. Ju högre ström du kör genom en elektrisk ledare desto större energiförlust (i form av spillvärme) får du pga ledarens resistans, och det leder i sin tur till ett spänningsfall över ledaren. Så när du då tappar spänning över ledaren behöver grafikkortet istället dra mer ström från nätaggregatet för att fylla watt-åtgången för GPUn, vilket leder till ännu litet mer förluster och spillvärme.

Om du istället drar grafikkortets strömbehov över två strömkablar halveras (i teorin) strömmen i varje, spänningsfallet blir lägre och samma med effektförlusten. Ditt system blir mer effektivt, och du sparar (lite lite) på elräkningen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Det fungerar säkert alldeles utmärkt med en delad kabel (den har ju två kontakter av en anledning...), men du får högre spänning in i grafikkortet och därmed mindre spillvärme både i kablaget och i grafikkortets spänningsregulatorer med två separata strömkablar från nätaggregatet.

Det är Ohms lag som ligger till grund till detta. Ju högre ström du kör genom en elektrisk ledare desto större energiförlust (i form av spillvärme) får du pga ledarens resistans, och det leder i sin tur till ett spänningsfall över ledaren. Så när du då tappar spänning över ledaren behöver grafikkortet istället dra mer ström från nätaggregatet för att fylla watt-åtgången för GPUn, vilket leder till ännu litet mer förluster och spillvärme.

Om du istället drar grafikkortets strömbehov över två strömkablar halveras (i teorin) strömmen i varje, spänningsfallet blir lägre och samma med effektförlusten. Ditt system blir mer effektivt, och du sparar (lite lite) på elräkningen också.

D.v.s. en akademisk, men inte praktisk, anledning

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Icetec:

D.v.s. en akademisk, men inte praktisk, anledning

Det har förekommit att kontakter brinner upp pga för hög resistans och ström, det kan leda till ganska höga effektförluster i kontakten. P=R x I^2

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av s3ns3n:

Hejsan!

Det är så att jag har två datorer, en dator som jag inte har använt på minst 5 år men i den sitter det ett Corsair RM850 watt och i nuvarande dator som jag använder så sitter det ett Fractal Design på 650 watt. Jag har köpt ett nytt moderkort, processor och RTX 3070 som jag har tänkt att stoppa in i den nuvarande datorn då jag har mina hårddiskar där och ett finare chassi. Eftersom 3070 är ett lite hungrigare kort vill jag gärna använda mitt Corsair RM850 wattaren. Den ser ut att vara i fint skick och sist jag provade den så verkade den fungera.

Eftersom att jag har läst att det är väldigt viktigt att nätaggregatet har originalsladdar så var min idé att jag byter ut nätaggregatet och dess sladdar från den gamla datorn med den nuvarande datorns nätaggregat och dess sladdar. Är det lämpligt? Jag känner mig orolig över att förstöra mina nya komponenter.

Jag har två funderingar.

-På PCI-E sladdarna som tillhör RM850 står det "Type 3" och som jag har förstått så finns det också "Type 4". Min fundering är om "Type 3" PCI-E sladdar har möjlighet att mata tillräckligt med ström för nya komponenter? Som sagt så är dessa sladdar minst 5 år gamla och de nya komponenterna köpte jag denna vecka.

-Är detta lämpligt eller finns det en stor risk att jag dödar mina nya komponenter?

Väldigt tacksam för andras synpunkter.

Mvh Oskar

Ok, för det första så finns det ingen praktiskt anledning att byta. Ditt 650W nätaggregat kommer att räcka till med råge. 5 år är inte heller något konstigt eller problematiskt med åldern på ett bra nätaggregat

För det andra: du ska ABSOLUT INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER blanda sladdar från två olika nätaggregat. Standarden för nätaggregat styr endast hur kontakterna är utformade och kopplade i den ände som kopplas in i komponenterna. I änden som kopplas in i nätaggregat skiljer det sig åt mellan olika nätaggregat. Du kan mycket väl förstöra ditt nätaggregat eller dina komponenter om du återanvänder kablage mellan olika nätaggregat.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Ok, för det första så finns det ingen praktiskt anledning att byta. Ditt 650W nätaggregat kommer att räcka till med råge. 5 år är inte heller något konstigt eller problematiskt med åldern på ett bra nätaggregat

För det andra: du ska ABSOLUT INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER blanda sladdar från två olika nätaggregat. Standarden för nätaggregat styr endast hur kontakterna är utformade och kopplade i den ände som kopplas in i komponenterna. I änden som kopplas in i nätaggregat skiljer det sig åt mellan olika nätaggregat. Du kan mycket väl förstöra ditt nätaggregat eller dina komponenter om du återanvänder kablage mellan olika nätaggregat.

Detta är korrekt, notera dock hur han är införstådd med att man icke skall använda andra modulära kablar än original som det specifika nätaggregatets kom med & är designat/kopplat för.

Själv använder man 2 st pci-e kablar istället för 1 st för det ger placebo mindre spoltjut.

Förstår inte varför Trådskaparen inte skulle byta nätaggregat mellan datorerna btw. Lathet? RM850 har högre kvalité än Fractal Design 650 nätagget & kommer hålla längre. 10 års tillverkargaranti självsäkerhet har corsair för sitt nätaggregat vs blott 3 år hos Fractals Designs ditot. Såga bort hårddiskvaggor/turkmodda dit corsair nätagget om det är för stort/långt för att få plats bara. Byt chassi till ett bättre med stöd för fullstora nätagg i värsta fall, lmao.

Gl hf!

Mvh r3mpuh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s3ns3n:

-Är detta lämpligt eller finns det en stor risk att jag dödar mina nya komponenter?

Väldigt tacksam för andras synpunkter.

Mvh Oskar

Oskar! Det här fixar du, var försiktig med pinsen på nya processorn/moderkortet vid cpu-monteringen, läs cpu/moderkortsmanualer(+möjligtvis youtube video lite specifika processorserie monterings tips beroende på generation), montera åt rätt håll osv.

Läs mitt inlägg ovan, kör på corsair nätagget!
Montera datorn naken utan mattor så slipper du esd-skador, jorda dig innan. Gg ez. Montera dator åt rätt håll, glöm ej moderkorts/chassi distanser & m.2 ssd har också distansskruv I think.

Här har du en .pdf fil från Samsung för hur man hanterar/monterar deras RAM(alla) minnesmoduler utan att ha sönder dem/med minimala skaderisk:

https://www.samsung.com/semiconductor/global.semi/file/resour...

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Montera datorn naken

Se till att du har persiennerna nere bara och att ingen från familjen är hemma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

jorda dig innan.

Jag tar mig för pannan och tänker följande, myten lever fortfarande att jord är någonting viktigt att använda sig utav vid montering av datorkomponenter. Skit i jorden helt och hållet.

Det viktiga i sammanhanget är att montören och komponenterna skall ha samma spännings potential därför är det bra att ha en hyffsat stor antistatmatta där chassit och komponenterna kan ligga innan monteringen, med en lång kabel kopplad till mattan med ett handledsband som är ledande mot montörens hud.

Då har man så långt det är möjligt minimerat riskerna att skada sina komponenter. Förutom det självklara att inte ha på sig något klädesplagg i syntetmaterial och gå/stå på ett linoleumgolv med strumpor i syntetmaterial...

Så för att förtydliga, blanda inte in jorden alls!

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Jag tar mig för pannan och tänker följande, myten lever fortfarande att jord är någonting viktigt att använda sig utav vid montering av datorkomponenter. Skit i jorden helt och hållet.

Det viktiga i sammanhanget är att montören och komponenterna skall ha samma spännings potential därför är det bra att ha en hyffsat stor antistatmatta där chassit och komponenterna kan ligga innan monteringen, med en lång kabel kopplad till mattan med ett handledsband som är ledande mot montörens hud.

Så har man så långt det är möjligt minimerat riskerna att skada sina komponenter. Förutom det självklara att inte ha på sig något klädesplagg i syntetmaterial och gå/stå på ett linoleumgolv med strumpor i syntetmaterial...

Så för att förtydliga, blanda inte in jorden alls!

MVH

Haha, yes, bra tips! I vardagslivet så brukar jag personligen dock torktumla syntet filtar/alla klädesplagg & sedan förvara/bära hem tvätten i svarta plast sopsäckar = Har supermycket statiskt elektricitet uppladdad hela dagarna här hemma & brukar alltid snudda vid folk som hälsar på med fingret för att zappa dem! ⚡😈

Just saying, var naken, inga mattor, ta i något element/vattenkran först utav allt, sedan arbetsbordet/chassit lolz, rör inga komponenter utan att hålla i chassit först & fortsätt sedan konstant nudda det(ha kontakt med chassit) via typ låret/magen/armbågen medans du vidrör datorhårdvaran? Enklast säkerställt med esd-armand I guess? Anti-stat matta känns överkurs(kostar pengar? Noty, lulz)/dammsuga inte dumburken bara. 😘

/r3mpuh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag tar mig för pannan och tänker följande, myten lever fortfarande att jord är någonting viktigt att använda sig utav vid montering av datorkomponenter. Skit i jorden helt och hållet.

Det viktiga i sammanhanget är att montören och komponenterna skall ha samma spännings potential därför är det bra att ha en hyffsat stor antistatmatta där chassit och komponenterna kan ligga innan monteringen, med en lång kabel kopplad till mattan med ett handledsband som är ledande mot montörens hud.

Då har man så långt det är möjligt minimerat riskerna att skada sina komponenter. Förutom det självklara att inte ha på sig något klädesplagg i syntetmaterial och gå/stå på ett linoleumgolv med strumpor i syntetmaterial...

Så för att förtydliga, blanda inte in jorden alls!

MVH

Precis, spänningsutjämna skall man göra, INTE jorda Jag använder numera en ESD matta där jag lägger alla komponenter en stund före montering. Ett bra sätt att spänningsutjämna mellan komponenterna. Sen försöker jag att hela tiden ha kontakt med mattan när jag skruvar.

Det där med att säga att man skall vara jordad kan vara livsfarligt, min kompis tänkte bygga dator med strömkontakten kopplad..han hade ju läst att det skulle vara jordat (strömkabeln hade ju jordkabel ) och att han skulle hålla i element osv.

Det heter spänningsutjämna.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ska du byta ut dit nätagg så är det enda lämpliga att köpa ett helt nytt.

Men som det står ovan så behöver du inte.

Varför?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Hejsan igen!

Med det här inlägget så vill jag berätta att jag har läst alla era inlägg och jag får tacka så hemskt mycket för era tips!

För er som inte tyckte att det var nödvändigt var jag extra försiktig och för er som tyckte att jag borde köra på 850 wattaren så gick jag utanför min komfortson och gav mig på utmaningen att byta nätaggregatet på egenhand. Jag lyckades att byta ut nätaggregatet och dess sladdar. 850 wattaren fungerar galant och det gav mig ett stort leende på läpparna!

Nu var det dags att i princip byta ut hela datorn med helt nya delar för första gången. Under gårdagen stod jag i kallingar med ett ESD-band runt hanleden vid köksbordet. Rakt på sak vill jag säga att bygget verkar ha gått bra då jag sitter vid min nya dator nu och skriver det här inlägget! Datorn verkar fungera som den ska!

Med det sagt vill jag bara tacka för alla tips

Mvh Oskar

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Hejsan igen!

Med det här inlägget så vill jag berätta att jag har läst alla era inlägg och jag får tacka så hemskt mycket för era tips!

För er som inte tyckte att det var nödvändigt var jag extra försiktig och för er som tyckte att jag borde köra på 850 wattaren så gick jag utanför min komfortson och gav mig på utmaningen att byta nätaggregatet på egenhand. Jag lyckades att byta ut nätaggregatet och dess sladdar. 850 wattaren fungerar galant och det gav mig ett stort leende på läpparna!

Nu var det dags att i princip byta ut hela datorn med helt nya delar för första gången. Under gårdagen stod jag i kallingar med ett ESD-band runt hanleden vid köksbordet. Rakt på sak vill jag säga att bygget verkar ha gått bra då jag sitter vid min nya dator nu och skriver det här inlägget! Datorn verkar fungera som den ska!

Med det sagt vill jag bara tacka för alla tips

Mvh Oskar

Haha skrattade gott åt "Under gårdagen stod jag i kallingar med ett ESD-band runt hanleden vid köksbordet"

Skönt att det löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Hejsan igen!

Med det här inlägget så vill jag berätta att jag har läst alla era inlägg och jag får tacka så hemskt mycket för era tips!

För er som inte tyckte att det var nödvändigt var jag extra försiktig och för er som tyckte att jag borde köra på 850 wattaren så gick jag utanför min komfortson och gav mig på utmaningen att byta nätaggregatet på egenhand. Jag lyckades att byta ut nätaggregatet och dess sladdar. 850 wattaren fungerar galant och det gav mig ett stort leende på läpparna!

Nu var det dags att i princip byta ut hela datorn med helt nya delar för första gången. Under gårdagen stod jag i kallingar med ett ESD-band runt hanleden vid köksbordet. Rakt på sak vill jag säga att bygget verkar ha gått bra då jag sitter vid min nya dator nu och skriver det här inlägget! Datorn verkar fungera som den ska!

Med det sagt vill jag bara tacka för alla tips

Mvh Oskar

Grymt!
Bra jobbat.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av s3ns3n:

Nu var det dags att i princip byta ut hela datorn med helt nya delar för första gången. Under gårdagen stod jag i kallingar med ett ESD-band runt hanleden vid köksbordet.

Utan bilder tror jag inte på dig, posta bilder

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har förekommit att kontakter brinner upp pga för hög resistans och ström, det kan leda till ganska höga effektförluster i kontakten. P=R x I^2

Javisst, men den risken torde vara närmast obefintlig för ett 3070. En "klassiker" (som jag anser är tveksam) är att köra en adapter och ta strömmen från molex. Tycker att TS ska titta på YT hur man monterar PSU, och därefter försöka sig på att växla PSU i burkarna. Det är inte raketforskning direkt, bara man är metodisk och inte stressar. Bra att ta foto på moderkortet och kopplingarna innan man monterar ner allt. (Som referens).