Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Såg denna i Dagens Fynd - https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/hushallsapparater/koksma...

Har redan en Anova men köpte en sån här direkt. Bara att se om det är fel pris eller om den faktiskt kommer.

Skrivet av D3str0yer:

Wow, beställde också, perfekt att ha i back-up eller när du ska laga 2 olika maträtter.

Perfa när man får ha gäster igen. Potatis i ena, kött i andra. Man kan låsas vara mästerkock, men softa i soffan med en öl innan gästerna kommer istället för att stressa i köket.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Helnöjd med min jag har och tvivlar på att jag mer än nån enstaka gång skulle använda en andra. Därför skulle det bara vara 280kr för att ligga och ta plats. Däremot tipsade jag till en vän.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Trevlig uppdatering kring min Anova som gick sönder:

En ny levande variant har nu anlänt!

Anova-supporten levererade faktiskt över förväntan. Skrev till dem på en söndag angående att enheten slutat fungera. Fick svar efter bara några timmar, och dagen efter kom besked om att en ny enhet skickats och var på väg. Den trasiga ville de inte ha något att göra med, så den fick jag slänga utan att behöva skicka tillbaka eller liknande. Mycket bra. Efter en vecka anlände sedan ersättningsenheten som hittills fungerat utan problem.

Med den nya enheten har två nya rätter hunnit tillagats:

Högrev

Körde på 55°C i 6h. Blev gott, men skulle inte beskriva det som en extraordinär upplevelse.
7/10 cirkulatorer.

Lax

Körde på 48°C i 45 minuter. Blev rejält smaskigt, laxen verkligen smälte i munnen.
9/10 cirkulatorer.

Permalänk
Avstängd

Har googlat efter vakuumburkar och de finns ju i alla prisklasser men Lidl verkar få goda omdömen för sina produkter, som också, såklart, är billiga. Enda problemet är att de bra säljs kanske fyra veckor om året.

Så, om någon råkar se dessa https://www.lidl-service.com/cps/rde/SID-9E15C3CF-5BC5A02D/ls... när de säljs nästa gång vore det uppskattat om ni skrev i den här tråden! Vill ju gärna använda min vakuumpump till så mycket som möjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Har googlat efter vakuumburkar och de finns ju i alla prisklasser men Lidl verkar få goda omdömen för sina produkter, som också, såklart, är billiga. Enda problemet är att de bra säljs kanske fyra veckor om året.

Så, om någon råkar se dessa https://www.lidl-service.com/cps/rde/SID-9E15C3CF-5BC5A02D/ls... när de säljs nästa gång vore det uppskattat om ni skrev i den här tråden! Vill ju gärna använda min vakuumpump till så mycket som möjligt!

Vad används dessa till?

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Vad används dessa till?

Om du t.ex vill förvara rester eller likande i en burk, så kan du suga ut luften ur den istället för en påse som klämmer åt maten.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Snudge_B:

Om du t.ex vill förvara rester eller likande i en burk, så kan du suga ut luften ur den istället för en påse som klämmer åt maten.

Det finns även en del som föredrar att marinera grejer i vakuum, då det ger lite snabbare effekt. Då kan lådan fungera bättre än påsen, eftersom det annars är lätt att marinaden börjar sugas ut ur påsen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Om du t.ex vill förvara rester eller likande i en burk, så kan du suga ut luften ur den istället för en påse som klämmer åt maten.

vilken fördel ger detta? Håller maten bättre eller finns det någon annan anledning?

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

vilken fördel ger detta? Håller maten bättre eller finns det någon annan anledning?

Ja. Ta t ex äppleklyftor, de ser inte så trevliga ut efter en liten stund om de får ligga, men lägger du dem i vakuum håller de sig fina.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Wow, beställde också, perfekt att ha i back-up eller när du ska laga 2 olika maträtter.

Nu blev min order avbruten... Synd, men det var ju faktiskt nästan lite för bra för att vara sant.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Min order blev också avbruten men då jag redan har två cirkulatorer var detta nog ändå bäst för egen del.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snudge_B:

Om du t.ex vill förvara rester eller likande i en burk, så kan du suga ut luften ur den istället för en påse som klämmer åt maten.

Exakt, och det finns ju mat som inte mår så bra av att tryckas ihop i en påse med vakuum, typ tomater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Exakt, och det finns ju mat som inte mår så bra av att tryckas ihop i en påse med vakuum, typ tomater.

Asch, bara att använda som krossade tomater.

Permalänk
Inaktiv

Om det inte nämnts tidigare: Vakuum-packaren förlänger även livstiden på frysvaror rejält: den trefaldigas/fyrfaldigas (och man slipper frysbrännan)

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av anon257891:

Om det inte nämnts tidigare: Vakuum-packaren förlänger även livstiden på frysvaror rejält: den trefaldigas/fyrfaldigas (och man slipper frysbrännan)

Ja, speciellt viltkött (som har ganska lång hållbarhet i frysen) tycker jag vinner på att vakuumpackas. Frysbränna är ju inte så allvarligt, men köttet ser klart trevligare ut om man slipper det.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag älskar min sous vide från Anova men skulle behöva någon låda samt "rack". Har tittat i tråden men samtliga verkar vara slut på Amazon.se. Tar gärna emot tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Jag älskar min sous vide från Anova men skulle behöva någon låda samt "rack". Har tittat i tråden men samtliga verkar vara slut på Amazon.se. Tar gärna emot tips!

Rack kör många (inklusive mig) en grytlockshållare från ikea.
Låkda funkar en plastback från Jula eller Rusta eller dylikt om du bara vill ha något enkelt.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Flipper:

Jag älskar min sous vide från Anova men skulle behöva någon låda samt "rack". Har tittat i tråden men samtliga verkar vara slut på Amazon.se. Tar gärna emot tips!

Jag köpte några storkökskantiner (GN 1/1 200mm) härifrån: https://www.bergqvistoutlet.se/product/kantin-256l. Den är ju ganska stor, men det finns även mindre modeller. Jag vet att vissa föredrar den hårdare plasten (polykarbonat?) i kantiner kontra den mjukare i förvaringslådor.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Helt magisk kyckling

Valde att testa en ny temperatur för kyckling, med ett otroligt positivt resultat.

Körde denna gång följande:
Kyckling kryddad med salt, peppar och timjan, samt en klick smör i vacuum-påsen.
63°C
90 minuter
Ner i varm stekpanna efter badet
Serverades tillsammans med bacon, klyftpotatis, sallad, bearnaisesås och vitlöksbröd.

Blev helt magiskt gott, utan tvekan det godaste hittills som Sous Vide:n levererat.

10/10 cirkulatorer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ompax:

Helt magisk kyckling

Valde att testa en ny temperatur för kyckling, med ett otroligt positivt resultat.

Körde denna gång följande:
Kyckling kryddad med salt, peppar och timjan, samt en klick smör i vacuum-påsen.
63°C
90 minuter
Ner i varm stekpanna efter badet
Serverades tillsammans med bacon, klyftpotatis, sallad, bearnaisesås och vitlöksbröd.

https://i.imgur.com/03p3Yvc.jpg

Blev helt magiskt gott, utan tvekan det godaste hittills som Sous Vide:n levererat.

10/10 cirkulatorer.

https://i.imgur.com/W3FkCni.png

Ljust eller mörk kyckling? (låter som om det vore ljus: m.a.p. tempen och gott resultat.)

Edit: m.a.o.: glöm inte att nämna om det är "bröst" eller "lår" ni "kokar"...

Permalänk
Samsung Sverige

Jag har två bitar karré i bad nu, 73 grader med slutdestination pulled pork. Vid 15-snåret är det 24 timmar, så då är tanken att plocka upp och ge lite yta. Rubbade med salt, socker, lökpulver, spansk paprika, salvia och mejram. Körde i öppen rostfri bunke den här gången, och upptäckte att det avdunstade en hel del vatten under natten, minst två liter kändes det som.

Återkommer med resultat!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Rekommenderar dig att läsa denna artikel: https://www.seriouseats.com/2015/09/the-food-lab-complete-gui...
Bra genomgång av hur ribs blir vid olika tidpunkter och temperaturer. För kamben så skulle jag köra lite kortare tid än vad som det skrivs om då de är antagligen är mindre än amerikanska styckdetaljer.
Personligen kör jag kamben ung. 8 timmar på 72 grader. Sen glasera och in i ugnen med grill på tills ytan är som jag vill ha den.

Får tacka igen, testade vanliga ribs i helgen, tänkte kört 64 grader i 36 timmar men glömde gå upp i tid så det blev 64,5 grader i ~32 timmar. Helt fantastiska ribs, jag lägger ner att göra ribs i smokern (utom i tävlingssammanhang) och slutar säga att det är fusk att koka dem

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag har två bitar karré i bad nu, 73 grader med slutdestination pulled pork. Vid 15-snåret är det 24 timmar, så då är tanken att plocka upp och ge lite yta. Rubbade med salt, socker, lökpulver, spansk paprika, salvia och mejram. Körde i öppen rostfri bunke den här gången, och upptäckte att det avdunstade en hel del vatten under natten, minst två liter kändes det som.

Återkommer med resultat!

Spännande! tänker du steka den för att ge den yta eller bara bränna av den? Känns som att det kan bli svårt att steka i efterhand om den, som en pulled pork bör, bara faller isär när den är klar?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av JoL_:

Spännande! tänker du steka den för att ge den yta eller bara bränna av den? Känns som att det kan bli svårt att steka i efterhand om den, som en pulled pork bör, bara faller isär när den är klar?

Receptet jag inspirerades av (följde är nog en överdrift) menade att ugn eller grill var rätt lämpligt för att få lite yta. Jag testar nog med ugn med grillelementet på och öppen lucka så får vi se hur det går.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige

Nu har jag plockat upp karrén ur varmbadet, kylt ner den och sen gett lite yta i ugn. Det var svårt att få någon vidare bark, så jag kommer nog att köra grillen nästa gång. Köttet var inte så mjukt efter nedkylning att det inte skulle klara en sväng över kol.

Jag kokade ihop en barbecuesås på San Marzano-tomater, chipotle i adobosås, risvinäger, shaoxing-vin, gochujang och köttsaften. Såsen blev väldigt bra, och köttet hade fin konsistens. Det jag skulle ändra till nästa gång är rubben till köttet (skippa örterna, addera lite mer chilihetta och kanske lite vitlök). Jag skulle också ge lite bättre bark för att få lite bättre kontrast på köttet. På det stora hela inte en dum metod. Klart mindre jobb än långkörning på grillen eller i smoker, men jag lutar nog lite mer åt den metoden ändå. Röksmaken och barken är svårslagen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Ni som har använt en brännare, blir det mycket smakskillnad jämfört med om man kör köttet i stekpannan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Ni som har använt en brännare, blir det mycket smakskillnad jämfört med om man kör köttet i stekpannan?

Nja. Smidigare med mindre disk och roligt med eld.

Nä men du går inte lika mycket på djupet med en brännare. Du riskerar inte texturen på samma sätt mao.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Gulsmurf:

Nja. Smidigare med mindre disk och roligt med eld.

Nä men du går inte lika mycket på djupet med en brännare. Du riskerar inte texturen på samma sätt mao.

Riktigt het grill kan också rekommenderas. Körde en rostas i går, 3 timmar på 57 grader, sen yta över väldigt vältänt kol. Önskar nog att den hade fått gå en timme till i badet för mörheten, men ytan var det inget fel på.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Ni som har använt en brännare, blir det mycket smakskillnad jämfört med om man kör köttet i stekpannan?

Brännare är bra för att få till ytan och har du kött med kappa kan den bli sjukt bra om du eldar på kappan. Jag tycker dock inte sous vide är så bra för kött. Det får lite konstig konsistens och det blir mer smak av lite lättare gradering inuti köttet (dvs lite grått som övergår till rosa och rött).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Brännare är bra för att få till ytan och har du kött med kappa kan den bli sjukt bra om du eldar på kappan. Jag tycker dock inte sous vide är så bra för kött. Det får lite konstig konsistens och det blir mer smak av lite lättare gradering inuti köttet (dvs lite grått som övergår till rosa och rött).

Bara nyfiken eftersom du inte tycker sousvide är bra till kött, vad har du för favoritrecept?