Den klassiska PS/2-anslutningen dissekeras i pedagogisk djupdykning

Permalänk
Melding Plague

Den klassiska PS/2-anslutningen dissekeras i pedagogisk djupdykning

Ben Eater sprider ljus över tangentbordskommunikationen över PS/2 – ett sofistikerat system av klockpulser och bitar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Riktiga moderkort har ps/2 eller DIN/AT-kontakt

Såg videon tidigare i helgen, riktigt intressant med hur enkelt uppbyggt det ändå är. Värt att tänka på att det är en standard som hängt med sen mitten av 80-talet och som fortfarande fullt ut fyller funktionen som behövs för att mata in data från ett tangentbord till en dator.

Det går förstås att köra med adapter till USB men jag har hittills inte hittat någon som fixar mer än 2-3 knapptryckningar samtidigt.

Gjorde nyligen ordning mitt jobbtangentbord igen. Adapterhärvan från DIN till ps/2 till USB ser lite rolig ut och ger drygt en halvmeter extra sladd att hålla reda på.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ben Eaters kanal är riktigt bra, rekommenderar er att kolla igenom hela serien där han bygger en 6802-dator på breadboards.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Riktiga moderkort har ps/2 eller DIN/AT-kontakt

Såg videon tidigare i helgen, riktigt intressant med hur enkelt uppbyggt det ändå är. Värt att tänka på att det är en standard som hängt med sen mitten av 80-talet och som fortfarande fullt ut fyller funktionen som behövs för att mata in data från ett tangentbord till en dator.

Det går förstås att köra med adapter till USB men jag har hittills inte hittat någon som fixar mer än 2-3 knapptryckningar samtidigt.

Gjorde nyligen ordning mitt jobbtangentbord igen. Adapterhärvan från DIN till ps/2 till USB ser lite rolig ut och ger drygt en halvmeter extra sladd att hålla reda på.

Genom att följa det han visar i videon borde det ju gå rimligt enkelt att göra en sådan som klarar godtyckligt många, men att den fixa usb och drivrutiner är ju inte så kul själv förstås. Borde ju finnas adapter med n-key-rollover

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Riktiga moderkort har ps/2 eller DIN/AT-kontakt

Såg videon tidigare i helgen, riktigt intressant med hur enkelt uppbyggt det ändå är. Värt att tänka på att det är en standard som hängt med sen mitten av 80-talet och som fortfarande fullt ut fyller funktionen som behövs för att mata in data från ett tangentbord till en dator.

Det går förstås att köra med adapter till USB men jag har hittills inte hittat någon som fixar mer än 2-3 knapptryckningar samtidigt.

Gjorde nyligen ordning mitt jobbtangentbord igen. Adapterhärvan från DIN till ps/2 till USB ser lite rolig ut och ger drygt en halvmeter extra sladd att hålla reda på.

Mitt moderkort saknar ps/2 kontakt. Vilket hade varit bra i helgen när jag körde vanliga tangentbordet knappar i diskmaskinen, och det var tydligen det enda usb tangentbordet jag äger. Konstig sak av asus att snåla in på men de sparar väl några miljoner och väldigt få lär nyttja det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

PS/2 var ju bäst och än idag gångbart bland tangentbordskännare.

Permalänk

Ps2 musen är det framförallt gamers som föredrog, vi andra gick snabbt över till usb.
Annars Gamers = Laggers? Skämt åsido, men gamers har alltid varit tröga med ny teknik för att de har hävdat att den äldre har presterat bättre i början och det har också stämt. Vilket betyder snarare att Gamers inte har inhamrat ny teknik innan den har blivit mogen så att den för dessa presterar bättre än den gamla..

För att ta några exempel på saker som Gamers har ratat i början.
Windows - slukar bara resurser främst ram, bättre att köra spel i dos.
USB mus/tangentbord, inte lika snabb som ps2. Idag är det samma sak med trådlös.
32 bitars processorer som Pentium Pro, helt onödigt då spel endast är 16 bitars.
Mer än X MB än ram, alltid haft väldigt lite i deras maskiner.
Plattskärmar, hur länge satt inte gamers med crt, där deras skärmar i slutet blev en bristvara?
Trådlös ljud, dagens bluetooth har en fördröjning som nästa version kommer minska drastisk.
Tysta tangentbord. Denna är lite tveksam, men de finns gamers som idag kör med tangentbord som låter som de på 90talet.
Multicore cpuer. De har alltid föredragit få kärnor som presterar ej mätbart bättre i verkliga scenarier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ps2 musen är det framförallt gamers som föredrog, vi andra gick snabbt över till usb.
Annars Gamers = Laggers? Skämt åsido, men gamers har alltid varit tröga med ny teknik för att de har hävdat att den äldre har presterat bättre i början och det har också stämt. Vilket betyder snarare att Gamers inte har inhamrat ny teknik innan den har blivit mogen så att den för dessa presterar bättre än den gamla..

För att ta några exempel på saker som Gamers har ratat i början.
Windows - slukar bara resurser främst ram, bättre att köra spel i dos.
USB mus/tangentbord, inte lika snabb som ps2. Idag är det samma sak med trådlös.
32 bitars processorer som Pentium Pro, helt onödigt då spel endast är 16 bitars.
Mer än X MB än ram, alltid haft väldigt lite i deras maskiner.
Plattskärmar, hur länge satt inte gamers med crt, där deras skärmar i slutet blev en bristvara?
Trådlös ljud, dagens bluetooth har en fördröjning som nästa version kommer minska drastisk.
Tysta tangentbord. Denna är lite tveksam, men de finns gamers som idag kör med tangentbord som låter som de på 90talet.
Multicore cpuer. De har alltid föredragit få kärnor som presterar ej mätbart bättre i verkliga scenarier.

Gamers har höga krav helt enkelt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ps2 musen är det framförallt gamers som föredrog, vi andra gick snabbt över till usb.
Annars Gamers = Laggers? Skämt åsido, men gamers har alltid varit tröga med ny teknik för att de har hävdat att den äldre har presterat bättre i början och det har också stämt. Vilket betyder snarare att Gamers inte har inhamrat ny teknik innan den har blivit mogen så att den för dessa presterar bättre än den gamla..

För att ta några exempel på saker som Gamers har ratat i början.
Windows - slukar bara resurser främst ram, bättre att köra spel i dos.
USB mus/tangentbord, inte lika snabb som ps2. Idag är det samma sak med trådlös.
32 bitars processorer som Pentium Pro, helt onödigt då spel endast är 16 bitars.
Mer än X MB än ram, alltid haft väldigt lite i deras maskiner.
Plattskärmar, hur länge satt inte gamers med crt, där deras skärmar i slutet blev en bristvara?
Trådlös ljud, dagens bluetooth har en fördröjning som nästa version kommer minska drastisk.
Tysta tangentbord. Denna är lite tveksam, men de finns gamers som idag kör med tangentbord som låter som de på 90talet.
Multicore cpuer. De har alltid föredragit få kärnor som presterar ej mätbart bättre i verkliga scenarier.

Det finns ganska bra förklaringar till de flesta av de punkterna du har tagit upp. Men det gäller även för ganska så vanliga datoranvändare. All ny teknik behöver en mognadsfas för att bli användbar på riktigt... och en del saker mognar aldrig utan blir bortglömd för i stort sett alla utom några med väldigt specifika behov. Senaste åren skulle jag säga att behoven för just spelande har varit extremt drivande i utveckling av bland annat grafikkort och till viss del även CPUer.

I windows barndom, dvs tidigt 90-tal fram till 1995 så var majoriteten av alla större spel utvecklade för att köras i DOS. Endast ett fåtal större spel gjordes så de fungerade i Windows 3.x. Det var inte förrän DirectX började bli någorlunda moget som utveckligen av windowsbaserade spel kom igång eftersom det var då som det fanns vettigt mjukvarustöd och APIer.

Impementeringen av USB var i början ganska dålig och krävde en hel del resurser. Därav ganska långsam övergång till USB-anslutna tillbehör... och en del (jag inräknat) sitter fortfarande med PS/2-anslutna tangentbord.

När Pentium Pro var ny så var den dyr, snuskigt dyr och dessutom långsammare på 16-bitars kod. Därav blev Pentium Pro aldrig en CPU som var vanligt förekommande hos "vanligt folk" utan det var främst de som behövde dem och visste att de behövde en Pentium Pro som var målgruppen. Sen kom Pentium II relativt snart efter och då var även mjukvara mer inriktad mot 32-bitars kod och därmed var övergången fullt naturlig.

Gott om minne har jag aldrig sett några argument mot för folk som använder datorn främst för spel. Det finns en del nu ganska smala nischer där enorma mängder minne är att föredra, men det är något som hela tiden har rört ett fåtal användare.

När platta skärmar började bli någorlunda billiga och populära var de fortfarande förhållandevis långsamma. Responstider var inte prioriterat och i många fall var det max 60hz uppdateringsfrekvens. Motsvarande bra CRT-skärmar gjorde ofta över 120hz i de upplösningar som var aktuella för spel då... och det var relativt ofta man fick sänka upplösningen rejält för att få vettiga framrates. Och som alla minns, plattskärmar är ofta ganska dåliga på att skala om, speciellt när det är mellan olika bildförhållanden. När det sen började dyka upp snabba och någorlunda bra 120 och 144hz-skärmar så föll CRT-skärmarna i glömska ganska fort.

Trådlöst ljud är fortfarande i många fall för långsamt och dåligt. Att köra ljudet över annat än kabel är i många (alla?) fall en fråga om bekvämlighet och inte något som är nödvändigt.

Tittar man på hur tangentbordsvanorna bland datoranvändare har sett ut så var det till en början bra tangentbord som IBM model M och tangentbord byggda kring Cherrys MX-switchar eller Alphs. Sen gick det brant utför och i stort sett vilket skräp som helst kunde säljas för i stort sett inga pengar alls. Nån gång för kanske 15 år sedan så började kvalitetstangentborden komma tillbaka igen och det har fortsatt sen dess. Ser detta som ett sundhetstecken att de flesta inte nöjer sig med dåliga tangentbord med kass ergonomi och känsla. Detta är dessutom minst lika viktigt för de som skriver stora mängder både på jobbet och på fritiden.

Spel har generellt sett varit ganska dåliga på att utnyttja många kärnor. Dock har det av framtidssäkerhetsskäl många gånger visat sig att det varit bättre att hoppa upp i alla fall ett snäpp vad det gäller antalet kärnor och trådar... så främst är det de som haft en begränsad budget som köpt en då tillräckligt kraftfull cpu men som kanske inte har hängt med lika länge som det dyrare alternativet. Idag ser man ju många med lite större budget som köper nånstans mellan 8 och 16 kärnor enbart för att spela på datorn... eller som i mitt fall, spela Excel och slösurfa på 12 kärnor

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Lika komiskt när man ser PS2 kontakter på nya moderkort i lite högre prisklasser.
Kan inte vara många % som använder en PS2 idag på nyare datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ps2 musen är det framförallt gamers som föredrog, vi andra gick snabbt över till usb.
Annars Gamers = Laggers? Skämt åsido, men gamers har alltid varit tröga med ny teknik för att de har hävdat att den äldre har presterat bättre i början och det har också stämt. Vilket betyder snarare att Gamers inte har inhamrat ny teknik innan den har blivit mogen så att den för dessa presterar bättre än den gamla..

För att ta några exempel på saker som Gamers har ratat i början.
Windows - slukar bara resurser främst ram, bättre att köra spel i dos.
USB mus/tangentbord, inte lika snabb som ps2. Idag är det samma sak med trådlös.
32 bitars processorer som Pentium Pro, helt onödigt då spel endast är 16 bitars.
Mer än X MB än ram, alltid haft väldigt lite i deras maskiner.
Plattskärmar, hur länge satt inte gamers med crt, där deras skärmar i slutet blev en bristvara?
Trådlös ljud, dagens bluetooth har en fördröjning som nästa version kommer minska drastisk.
Tysta tangentbord. Denna är lite tveksam, men de finns gamers som idag kör med tangentbord som låter som de på 90talet.
Multicore cpuer. De har alltid föredragit få kärnor som presterar ej mätbart bättre i verkliga scenarier.

I början stängde jag alltid av så mycket som möjligt i bakgrunden så som olika processer i Windows för att få så mycket prestanda som möjligt :).

Jag kör trådat bara för att slippa lalla med batterier. Trådat eller ej spelar i övrigt ingen roll för mig, i alla fall när det gäller tangentbord och mus.
När det där emot gäller ljud så kommer jag alltid köra trådat till datorn och högtalare generellt sett. Men till mobil spelar det kvitta, där lyssnar jag ändå inte för kvalitén.

Jag var tidig med steget från 32 till 64 bitars (windows xp). Så hade nog även varit snabb upp till 32-bitars om jag hade åldern inne redan då. Men problemet är dock ofta bakåtkompatibiliteten. Kommer det ingen uppdaterad version av ett gammalt spel så är det många ggr fulhack eller virtuell maskin som gäller. Dock finns det fortfarande ingen goto vm att använda för gaming.

RAM har jag alltid velat köra extra av. Man kan aldrig ha för mycket ram, bara för lite.

Jag var tidig med TFT. Skulle dock vilja ha en CRT av hög kvalité för retro spel av alla olika slag. Har ex. Dark Reign installerat men har fortfarande inte spelat det. Hittar inte hur jag kan få ner rendereringsytan för hela skärmen (svarta kanter runt hela spelet). Det är alldeles för pixelerat för att kunna avnjutas.

Jag har alltid kört rubberdome tangentbord enda sedan min första egna dator, delvis pga att de är låga och för att jag har gillar känslan. Men nu sitter jag med mitt första mekaniska sedan två veckor tillbaka och älskar det. klickklickklicklick.... Bruna brytare, men det känns ändå så härligt retro och är riktig skönt att skriva på.

Ge mig alla kärnor du har, bara de presterar lika bra som de fåkärniga cpuerna i singlecore. Gick senast från en 4790k till en 10600k. Två kärnor till och en liten singlecore boost för ett inte allt för stort pris. Men kommer definitivt ta steget upp till 8 eller 10 kärnor när ddr5 tagit marknaden med storm.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Det finns ganska bra förklaringar till de flesta av de punkterna du har tagit upp. Men det gäller även för ganska så vanliga datoranvändare. All ny teknik behöver en mognadsfas för att bli användbar på riktigt... och en del saker mognar aldrig utan blir bortglömd för i stort sett alla utom några med väldigt specifika behov. Senaste åren skulle jag säga att behoven för just spelande har varit extremt drivande i utveckling av bland annat grafikkort och till viss del även CPUer.

I windows barndom, dvs tidigt 90-tal fram till 1995 så var majoriteten av alla större spel utvecklade för att köras i DOS. Endast ett fåtal större spel gjordes så de fungerade i Windows 3.x. Det var inte förrän DirectX började bli någorlunda moget som utveckligen av windowsbaserade spel kom igång eftersom det var då som det fanns vettigt mjukvarustöd och APIer.

Impementeringen av USB var i början ganska dålig och krävde en hel del resurser. Därav ganska långsam övergång till USB-anslutna tillbehör... och en del (jag inräknat) sitter fortfarande med PS/2-anslutna tangentbord.

När Pentium Pro var ny så var den dyr, snuskigt dyr och dessutom långsammare på 16-bitars kod. Därav blev Pentium Pro aldrig en CPU som var vanligt förekommande hos "vanligt folk" utan det var främst de som behövde dem och visste att de behövde en Pentium Pro som var målgruppen. Sen kom Pentium II relativt snart efter och då var även mjukvara mer inriktad mot 32-bitars kod och därmed var övergången fullt naturlig.

Gott om minne har jag aldrig sett några argument mot för folk som använder datorn främst för spel. Det finns en del nu ganska smala nischer där enorma mängder minne är att föredra, men det är något som hela tiden har rört ett fåtal användare.

När platta skärmar började bli någorlunda billiga och populära var de fortfarande förhållandevis långsamma. Responstider var inte prioriterat och i många fall var det max 60hz uppdateringsfrekvens. Motsvarande bra CRT-skärmar gjorde ofta över 120hz i de upplösningar som var aktuella för spel då... och det var relativt ofta man fick sänka upplösningen rejält för att få vettiga framrates. Och som alla minns, plattskärmar är ofta ganska dåliga på att skala om, speciellt när det är mellan olika bildförhållanden. När det sen började dyka upp snabba och någorlunda bra 120 och 144hz-skärmar så föll CRT-skärmarna i glömska ganska fort.

Trådlöst ljud är fortfarande i många fall för långsamt och dåligt. Att köra ljudet över annat än kabel är i många (alla?) fall en fråga om bekvämlighet och inte något som är nödvändigt.

Tittar man på hur tangentbordsvanorna bland datoranvändare har sett ut så var det till en början bra tangentbord som IBM model M och tangentbord byggda kring Cherrys MX-switchar eller Alphs. Sen gick det brant utför och i stort sett vilket skräp som helst kunde säljas för i stort sett inga pengar alls. Nån gång för kanske 15 år sedan så började kvalitetstangentborden komma tillbaka igen och det har fortsatt sen dess. Ser detta som ett sundhetstecken att de flesta inte nöjer sig med dåliga tangentbord med kass ergonomi och känsla. Detta är dessutom minst lika viktigt för de som skriver stora mängder både på jobbet och på fritiden.

Spel har generellt sett varit ganska dåliga på att utnyttja många kärnor. Dock har det av framtidssäkerhetsskäl många gånger visat sig att det varit bättre att hoppa upp i alla fall ett snäpp vad det gäller antalet kärnor och trådar... så främst är det de som haft en begränsad budget som köpt en då tillräckligt kraftfull cpu men som kanske inte har hängt med lika länge som det dyrare alternativet. Idag ser man ju många med lite större budget som köper nånstans mellan 8 och 16 kärnor enbart för att spela på datorn... eller som i mitt fall, spela Excel och slösurfa på 12 kärnor

Mycket bra skrivet. Det jag reagerar på är att mycket ny teknik hos gamers har varit ratat långt efter det mer eller mindre var standard bland helt vanligt folk. Detta eftersom de har haft så högra krav.
Jag vill minnas de först optiska mössen ratades, usb möss och det handlar inte bara om dåliga drivers utan att ps/2 möss använder sig av interrupts och alltid kommer vara en snabbare lösningen någon mjukvarubaserad. Bara det att det är ett vansinnes missbruk av interupps.
Och samma med trådlös möss, farsan har väl haft en sådan mus för 150kr i 10år.. Skärmar så var de platta dyra länge men jag vill minnas folk köpte nya spel crt skärmar runt 2008.

Självklart finns undantag precis om du nämner, där grafikkort med raytracing i huvudsak främst används till spel. Det finns lite andra saker med killer nic nätverkskort, högprestandade routers och annat. Men jag ser främst från andra hålles synvinkel.

Där jag själv tycker blueooth mus är superbekvämt, en mus man kan ha med sig i väskan och använda överallt. Där väldigt få "professionella gamers" skulle vilja röra denna i spel där liten inputlagg är viktig.

Permalänk
Medlem

Jag skulle sällan välja bort minst en PS/2-anslutning på moderkort. 👍

Som fler förklarar här:

Ofta överlägset/bättre mot USB för tangentbord/möss/annat; bra latens, stabilitet och energieffektivitet.

"Just my 2 cents" 😉

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skärmar så var de platta dyra länge men jag vill minnas folk köpte nya spel crt skärmar runt 2008.

Själv byte jag inte ut min crt förrän 144hz kom 😁 Var nästan så jag skickade tillbaka den när jag inte tyckte den var tillräckligt responsiv

Permalänk
Medlem

Denna artikel borde gälla alla gamla Din 5 pol tangentbord oxå eftersom de går att ansluta med en passiv adapter till ps/2

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem

Hacka PS/2-protokoll fick vi göra på en labb när jag pluggade. Mycket kul och lärorikt.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya