Permalänk
Medlem

GamingDator cirka 8k

Jag är sugen på att köpa min första GamingDator men är inte så kunnig så jag letar efter en bra och prisvärd färdigbyggd dator. Begagnad kan funka om det är en bra deal.

Permalänk
Medlem

Jag har haft ögonen på denna som verkar vara väldigt prisvärd: https://www.power.se/datorer/datorer/stationara-pc-och-mac/le...

Jag kan inte heller jättemycket men tycker det är kul att kolla runt och jämföra och drömma 🙂 och denna verkar väldigt kompetent för den prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlil:

Jag har haft ögonen på denna som verkar vara väldigt prisvärd: https://www.power.se/datorer/datorer/stationara-pc-och-mac/le...

Jag kan inte heller jättemycket men tycker det är kul att kolla runt och jämföra och drömma 🙂 och denna verkar väldigt kompetent för den prisklassen.

Ja den ser bra ut men den finns ju inte i lager. Någon som vet någon bra dator som finns inne i lager?

Permalänk
Medlem

Den största nackdelen jag kan se med datorn som är länkad, är att den bara har en sticka ram minne i sig. att köra 2st i dual channel gör underverk på fps.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweHK:

Ja den ser bra ut men den finns ju inte i lager. Någon som vet någon bra dator som finns inne i lager?

Den kommer kanske in i april. Om du inte kan vänta så får du nog nöja dig med en dator med något sämre grafikkort.

Nu vet jag inte vad för spel du vill spela i den prisnivån blir det svårt att utanför rea hitta bättre än GTX 1660 super till exempel. Många billigare datorer har GTX 1650 och det är inte så framtiddsäkert som jag förstått. Jag skulle också satsa på minst 16gb RAM och en SSD på minst 512 gb och inte uppdelad med en vanlig HDD.

Det blir nog något i stil med denna:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-legion-t530-towe...

Edit: en recensent anser att strömförsörjningen inte är tillräcklig. Det kan jag inte så mycket om, men någon annan sakkunnig kan säkert bidra med insikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlil:

Den kommer kanske in i april. Om du inte kan vänta så får du nog nöja dig med en dator med något sämre grafikkort.

Nu vet jag inte vad för spel du vill spela i den prisnivån blir det svårt att utanför rea hitta bättre än GTX 1660 super till exempel. Många billigare datorer har GTX 1650 och det är inte så framtiddsäkert som jag förstått. Jag skulle också satsa på minst 16gb RAM och en SSD på minst 512 gb och inte uppdelad med en vanlig HDD.

Det blir nog något i stil med denna:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-legion-t530-towe...

Edit: en recensent anser att strömförsörjningen inte är tillräcklig. Det kan jag inte så mycket om, men någon annan sakkunnig kan säkert bidra med insikter.

Man kanske kan byta nätaggregat till ett bättre eller skulle det bli för svårt?
Eller så kanske det funkar som det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweHK:

Man kanske kan byta nätaggregat till ett bättre eller skulle det bli för svårt?
Eller så kanske det funkar som det är?

Jag kan inte hjälpa dig där tyvärr om det får att byta enkelt, jag skulle tro att det funkar.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt orolig när det kommer till att beställa färdiga datorer, då flesta (Inte alla) är byggda med stålplåtar i chassit som gör modifieringar riktigt jobbigt (med design att det ska vara det). Så kika så den färdiga datorn du vill köpa inte har något sådant.

Värt att notera också att om ett grafikkort säger att den ska ha rekommenderat 550W t.ex så räknar den även med andra komponenter i datorn. Men det är alltid säkrast att ha lite över rekommenderade då varje nätagg är markerat med "80+" vilket betyder att nätagget har ett krav att det ska finnas 80% energi kvar efter transformeringen. (Sen vill man ha lite marginal om det finns möjlighet för överklockning)

Permalänk
Skrivet av sweHK:

Ja den ser bra ut men den finns ju inte i lager. Någon som vet någon bra dator som finns inne i lager?

Beställde en sån från Power i veckan å de stod att den inte var i lager utan att de var ej bekräftad leverans i april.

Fick leveransbekräftelse dagen efter, ska hämta ut den imorgon 🤷🏼‍♂️

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/annons/gavleborg/gaming_burk___rtx_207...

Såg denna dator på blocket. Är det ett bra köp?

Permalänk
Medlem

Det är ju ett betydligt bättre grafikkort jämfört med dom andra datorerna som är länkade i tråden. Det jag kan anmärka är dock att det är en 8600K cpu som man kan överklocka, men moderkortet är av modell H370 som inte stödjer överklockning. Fördelen här är ju att det är en dator som faktiskt går att uppgradera om man vill. För när man köper "märkes" datorer så använder dom egna delar oftast, som kan göra det svårt att byta ut saker.

Men för runt 8000kr tycker jag väl ändå att den är helt okej.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]