SweClockers medlemmar tycker till om 2020

Permalänk
Melding Plague

SweClockers medlemmar tycker till om 2020

Vilka produkter, tillverkare fenomen och butiker tyckte du bäst om under det gångna året?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Jag inleder då!

Årets produkt: Ryzen 5000
Årets datorbutik: - låter det vara osagt
Årets galleri: https://www.sweclockers.com/galleri/15063-nostalgasm-vaggmont...
Årets delismörgås: Hmm partisk men får säga något så OT som att: jag fick jobbet på Swec, på andraplats hamnar Jims Delis grilled cheese - har nyligen börjat köra ut till mig via Uber Eats
Årets bajsmacka: Fulspelet kring prissättningen på nya grafikkort (för mig trumfar det bristen, bristen är förlåtlig, det sjuka beteendet kring priser not so much)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Årets produkt: RTX 3080, ja.. Behöver man motivera detta?

Årets datorbutik: Netonnet, för att de faktiskt har en fysisk butik i Örebro. Vilket de andra inte har.

Årets delismörgås: Arbete hemifrån (är väl de enda positiva med pandemin). Riktigt skönt att kunna jobba hemifrån när man har barn, sparar massor med tid som annars skulle gått till pendling mellan jobb och bostad!

Årets bajsmacka: Tillgången och priserna på hårdvara..

Permalänk
Viking

Årets produkt: RTX 3080. Bäst prestanda för msrp.
Årets datorbutik: Webhallen. Mycket aktiva här på forumet.
Årets galleri: -
Årets delismörgås: -
Årets bajsmacka: Bristen på allt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Årets produkt: RTX3080
Årets datorbutik: Webhallen
Årets galleri: https://www.sweclockers.com/galleri/15377-8-bit-skarbrada
Årets delismörgås: Tjejerna i skid-VM längdskidor!
Årets bajsmacka: avsaknad av RTX3080

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Datavetare

Årets produkt: Apple M1
Årets datorbutik: Webhallen (råkar bo rätt nära en sådan och de har skött sig exemplariskt)
Årets bajsmacka: Tillgången på dator-HW.

Får fundera lite mer på resten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Årets produkt: Ryzen 5000. Kul att se AMD på tronen.
Årets datorbutik: Webhallen. Utomordentlig service och kanske främst de tberoendeframkallande achievement-systemet.
Årets galleri: Tveklöst @Apanx modd av Core i9-9900K på äldre mammabräda! https://www.sweclockers.com/galleri/15197-i9-9900k-och-ovriga...
Årets delismörgås: Ett riktigt fett hårdvaruår på CPU- och GPU-fronten
Årets bajsmacka: Tillgängligheten på grafikkort och datorhårdvara överlag

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Årets produkt: Cooler Master Masterbox NR200P - någon måste ju reppa chassina också och Cooler Master gjorde mycket rätt med denna minsting.
Årets datorbutik: Webhallen - Ypperlig närvaro i forumet under året och lättillgänglig butik i orten där jag bor.
Årets galleri: Hade tyvärr svårt att välja ut något bland alla mästerverk!
Årets delismörgås: Apples introduktion av Apple Silicon - en imponerande försmak på vad som komma skall.
Årets bajsmacka: Hittepå-priser och pissig tillgång på produkter.

Permalänk

Årets uppstickare Apple M1. Apple har gått ifrån att vara ett helt ointressant val för många till att nu vara tänkbra. Bara det att 13000kr för en tunn klientlaptop är mycket pengar.

Men bortsett från det vad har hänt under 2020? Inte mycket, det har kommit hårdvara från tillverkare som är lite bättre än föregående års version. Var då produkten redan innan "bäst", så visst är det grymt med något som är bättre. Men efter de senaste 30åren som jag har haft en dator så har jag slutat att imponeras på enbart detta utan det får var en stor skillnad.

Xbox series och PS5an är stort. Men kanske inte så mycket på sweclockers. Men vi kan prata om en skillnad som märks emot föregående version.

*edit*
Ta senaste iPhone eller Samsung s21an. Ja de är lite bättre än föregångaren, vissa kallar säker dessa för bäst. Jag själv är bara så besviken att de båda suger för att ha trådlösa hörlurar och man måste vänta in nästa version innan folk med lite krav kan ha trådlösa hörlurar. Det är framförallt delayen med den gamla föråldrande bluetooth standarden som suger.

*edit*

Skrivet av huttala:

Årets delismörgås: Arbete hemifrån (är väl de enda positiva med pandemin). Riktigt skönt att kunna jobba hemifrån när man har barn, sparar massor med tid som annars skulle gått till pendling mellan jobb och bostad!

Ja där kom den stora saken. Det finns knappast någon hårdvara som har påverkat hela ens liv så mycket. Från att resa till jobbet 5 dagar i veckan, i mitt fall lägga ca 10h i veckan på restid till att sitta vid datorn hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Årets delismörgås: Arbete hemifrån (är väl de enda positiva med pandemin). Riktigt skönt att kunna jobba hemifrån när man har barn, sparar massor med tid som annars skulle gått till pendling mellan jobb och bostad!

Vi som har tele/videomöten med er som har barn flyttar den till årets bajsmacka, fy faaan så less jag är på skrikande ung***** och avbrutna konversationer var 30e sekund när man ska försöka jobba.

Årets bajsmacka: Småbarnsföräldrar i videokonferens.

Permalänk
Medlem

Årets produkt: PS5

Årets datorbutik: Inet, snabbast leveranser, returer och support.

Årets galleri: -

Årets delismörgås: Roligt hårdvaruår som man spänt följt

Årets bajsmacka: Allt gnäll över saker man ändå inte kommer försöka påverka. FOMO-kulturen.

Permalänk
Medlem

Årets produkt: Ryzen 5000
Årets datorbutik: Webhallen
Årets galleri: -
Årets delismörgås: Ger jag till min LG OLED 77" CX. Blev ett stort lyft.
Årets bajsmacka: Covid-19

Permalänk
Medlem

Årets produkt: Ryzen 5600X, för bra för sitt pris till den punkten att AMD försöker tvinga 5800X på folk genom att skapa artificiell brist på 5600X och 5900X.
Årets datorbutik: Inet, instabox frakt är najs som tusan med! Beställa på Fredag och få paket till lunch på Lördag, mmmh.
Årets galleri: -
Årets delismörgås: EU och USA tittar på att sponsra uppstartning av produktion av elektronik Lokalt i Europa och USA.
Årets bajsmacka: Tillgänglighet av hårdvara, speciellt nylanserade Grafikkort och Processorer.

Permalänk

Årets produkt: Apple M1 med Ryzen 5000 på stark andraplats
Årets datorbutik: Netonnet, av den enkla anledningen att det finns en fysisk butik att vända sig till även om man inte bor i sthlm/gbg
Årets galleri: -
Årets delismörgås: KEF LS50 Wireless 2
Årets bajsmacka: Cyberpunk - trots att jag själv inte var speciellt intresserad av spelet blev man konstant utmattad av gnälliga polare

Permalänk

Helt sjukt att så många av er ger bra betyg åt webhallen. Jag köpte en skärm i november som var defekt och jag har fått KÄMPA för att få lämna tillbaka den. 2-3 veckor mellan svaren gjorde inte saken bättre. Det var inte förrens jag hotade med ARN som jag fick returblanketten ens, detta ärende löste sig sista veckan i februari... november -> februari för returärende av en defekt vara. Det var mitt sista köp på denna scambutik för jag har ALDRIG varit med om sämre "support".

Årets produkt: LG UltraGear 27GN800 - Bra IPS med G-sync stöd i 2k klassen.
Årets datorbutik: Inet - Hatten av, snabb och suverän support/service.
Årets bajsmacka: Webhallen - TOTAL Bojkott hädanefter!

Permalänk
Medlem

Årets produkt: Apple M1 utan tvekan, en game-changer för branschen!
Årets datorbutik: Webhallen
Årets galleri: Datormiddag
Årets delismörgås: Distansarbete! Vi kommer ALDRIG låta oss fjättras 40h/vecka på plats igen!
Årets bajsmacka: Scalpers som tjänar snabba pengar på andras önskan att ha lite skoj i det allmänna eländet (covid).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioChemical:

Helt sjukt att så många av er ger bra betyg åt webhallen. Jag köpte en skärm i november som var defekt och jag har fått KÄMPA för att få lämna tillbaka den. 2-3 veckor mellan svaren gjorde inte saken bättre. Det var inte förrens jag hotade med ARN som jag fick returblanketten ens, detta ärende löste sig sista veckan i februari... november -> februari för returärende av en defekt vara. Det var mitt sista köp på denna scambutik för jag har ALDRIG varit med om sämre "support".

Årets produkt: LG UltraGear 27GN800 - Bra IPS med G-sync stöd i 2k klassen.
Årets datorbutik: Inet - Hatten av, snabb och suverän support/service.
Årets bajsmacka: Webhallen - TOTAL Bojkott hädanefter!

Bara för att du har haft problem betyder det inte att andra har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioChemical:

Helt sjukt att så många av er ger bra betyg åt webhallen.

Ditt är betyg är ju baserat på ett enskilt fall och en individuell upplevelse, precis som att många av de som gett gott betyg är baserade deras enskilda fall och individuella upplevelser. Sen tror jag @webhallens närvaro i "3080/3090 i lager?"-tråden inte har gått obemärkt förbi. Patrik ska verkligen ha en eloge för den tid han lagt ner alltså (och jag ska inte ens ha ett sånt kort, men har följt tråden ändå. ).

Årets produkt: AMD ryzen 5000-serien (en sån fick jag ändå tag på)
Årets datorbutik: Webhallen! Butik nära mig, saknas det jag vill ha i butikens lager så tar det inte lång tid att få det till butik eller så kan man beställa hem. @webhallen har haft exemplarisk närvaro här på forumet!!
Årets galleri: -
Årets delismörgås: Jobba hemifrån
Årets bajsmacka: Står mellan den allmänna hårdvarusituationen, och att jobba hemifrån (skönt att slippa restid och sånt, men det räcker nu va? Nån gyllene medelväg vore nice).

stavning!
Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Årets produkt: iPhone 12 Mini, äntligen en mobil i mindre format.
Årets datorbutik: -
Årets galleri: - @aragon med sitt smarta hus bygge https://www.sweclockers.com/medlem/77386/gallerier
Årets delismörgås: Får väl bli att man fick behålla jobbet i dessa tider.
Årets bajsmacka: Scalpers som köper på sig mängder och säljer dyrare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av The-Architect:

Vi som har tele/videomöten med er som har barn flyttar den till årets bajsmacka, fy faaan så less jag är på skrikande ung***** och avbrutna konversationer var 30e sekund när man ska försöka jobba.

Årets bajsmacka: Småbarnsföräldrar i videokonferens.

Vet inte vad du pratar om, jag har mina barn i skola/förskola när jag jobbar... Skulle mamma dra hem ungarna före jag slutat så ser jag till att stänga in mig. Är väl snarare folk som inte fattar att man kan flytta på sig/muta micken som du ska störa dig på. Inte alla föräldrar i allmänhet.

Permalänk
Medlem

Årets produkt: RTX 3080
Årets datorbutik: Webhallen - Ett bra mått på hur bra en datorbutik är hur man agerar när det är problem med en produkt som man köpt. Mina två supportärenden hos Webhallen under 2020 har varit problemfritt och smidigt
Årets galleri: ?
Årets delismörgås: Höstens hela teknik-kavalkad aldrig sett motsvarande i mängden intressanta releaser
Årets bajsmacka: Tillgången på produkterna som släpptes under hösten.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Hjälpsam

Årets produkt: Ryzen 5000-serien
Årets datorbutik: Overclockers (Jag driver butiken såklart!)
Årets galleri:
Årets delismörgås: Massa balla releaser
Årets bajsmacka: Globala bristen på ALLT, särskilt GPU. Världen är förändrad.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Vet inte vad du pratar om, jag har mina barn i skola/förskola när jag jobbar... Skulle mamma dra hem ungarna före jag slutat så ser jag till att stänga in mig. Är väl snarare folk som inte fattar att man kan flytta på sig/muta micken som du ska störa dig på. Inte alla föräldrar i allmänhet.

Antingen är du omedveten eller så är du undantaget som bekräftar regeln. I det senare fallet finns det ingen anledning att ta åt sig

Årets produkt: ?
Årets datorbutik: ?
Årets galleri: ?
Årets delismörgås: ?
Årets bajsmacka: Barn- och hundägare i Teamsmöte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Bara för att du har haft problem betyder det inte att andra har det.

Kolla prisjakt och trustpilot. Jag är långt ifrån ensam.

Permalänk

Årets produkt: Ingen. Ingen går att köpa.
Årets datorbutik: Ingen. Finns inget att köpa där.
Årets galleri: Va?
Årets delismörgås: Va?
Årets bajsmacka: Allt.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Årets produkt: 3060ti. Fanns rätt mycket supply jämfört med alla andra lanseringar. Bra prestanda för pengarna och hade ingen konkurrens mer än på pappret i prisklassen.
Årets datorbutik: Inet, Webbhallen. Båda är riktigt bra.
Årets galleri: Vet ej
Årets delismörgås: ITX - finns det ens något annat framöver?
Årets bajsmacka: Prisstegringen på entusiast-produkter och finansiella tillgångar (dold inflation). Tidsbomb.

Permalänk
Cooler Master

Årets produkt: Får man tuta i sin egen lur? Ni vet säkert vilket chassi jag tänker på, men för säkerhets skull... M1 Mac
Årets datorbutik: Pass!
Årets galleri: -
Årets delismörgås: Att jobba hemifrån
Årets bajsmacka: Covid-19

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem

Hmm svårt att rangordna vissa av dessa egentligen med tanke på tillgång osv.

Årets produkt: Måste nog säga GTX 3000 serien, riktigt rejält kliv upp mot föregångaren
Årets datorbutik: Webhallen får jag nog säga, deras närvaro på forumet tillsammans med rätt okej leveranstider gör att dom tar hem det hos mig iaf.
Årets galleri: Tyckte att The Crow 2.0 var riktigt tjusig faktiskt..
Årets delismörgås: Finns en hel del att välja på här. Minnespriser, ryzen 5000, gtx 3000
Årets bajsmacka: Scalpers. I rest my case...

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

Årets produkt: RTX 3080
Årets datorbutik: Webhallen, jag älskar fyndvaror, jag älskar vidare rabatt på fyndvaror, jag älskar bara hur bra deras fyndvarusystem är jmf. med andra butiker
Årets galleri: -
Årets delismörgås: Amazon Sverige.. PSYCH! Ingen aning men fan inte amazon xD
Årets bajsmacka: Tyska DHL, jag förlåter de aldrig för att ha tappat bort mitt 3080 FE Om det inte ska vara personligt så går priset till RTX 3060 som var en besvikelse i hur dyrt det var för given prestanda.

Permalänk
Medlem

Årets produkt: Skärmen ASUS ROG Swift PG259QN 360Hz
Årets datorbutik: -
Årets galleri: -
Årets delismörgås: Jag tycker det har börjat komma en del intressanta skärmar äntligen, efter många år där det känns som det inte hände så mycket.
Årets bajsmacka: Prissättningen på Ryzen 7 5800X, väldigt knepigt.