Köpråd batteriladdare (trickle charger)

Permalänk
Lego Master

Köpråd batteriladdare (trickle charger)

Så vi har en diesel (Ford Mondeo 2015) som för tillfället mest står i garaget. När vi väl kör, så är det kortare sträckor.
Jag har märkt att bilens auto-stop (där motorn stannar vid rödljus osv) aktiveras mer och mer sällan, vilket har hänt nån gång tidigare och då bytte vi batteri vilket löste problemet. Men det är mindre än ett år sedan, och jag tycker verkligen inte att det ska behövas igen.
Jag har också nån felkod på PCMen som google säger kan bero på dålig spänning.

Så, jag tänker mig att jag kan skaffa en batteriladdare som kan mysladda batteriet när vi inte använder den i nån större utsträckning. Men vad ska man köpa? CTEK har jag ju hört gott om, men är det fortfarande vad som gäller? Duger nånting från Biltema lika bra? What's what? Vad har ni andra?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jepp, Ctek....och köp inte den billigaste.
Ska den stå ute i -20 så och klara att ladda så köp en som klarar det.

Ctek är en bra investering, smidig i formatet och "bara funkar".
Har du lite extra flis över så kan du ju även köpa en som kan fungera som starthjälp och inte bara laddar.

Undvik Biltema om det inte är deras korv eller mjukglass, den är rätt ok.

Permalänk
Medlem

Som sagt, CTEK går man sällan fel med. Men jag använder en lite äldre från Biltema (8A-variant) som också fungerar fint.

CTEK har ju fördelen att dom har lite snabbanslutningar att välja på, vilket kan underlätta chansen att man faktiskt använder den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Kolla in Vctron med.
Jag har varit väldigt nöjd med min sån.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av reverend benny:

Jepp, Ctek....och köp inte den billigaste.
Ska den stå ute i -20 så och klara att ladda så köp en som klarar det.

Ctek är en bra investering, smidig i formatet och "bara funkar".
Har du lite extra flis över så kan du ju även köpa en som kan fungera som starthjälp och inte bara laddar.

Undvik Biltema om det inte är deras korv eller mjukglass, den är rätt ok.

samt

Skrivet av Steffe:

Som sagt, CTEK går man sällan fel med. Men jag använder en lite äldre från Biltema (8A-variant) som också fungerar fint.

CTEK har ju fördelen att dom har lite snabbanslutningar att välja på, vilket kan underlätta chansen att man faktiskt använder den.

Det blir nog en CTEK CT5 Start/Stop plus en Comfort Indicator med snabbkoppling, så jag kan hålla koll på batteriet och snabbt koppla in laddaren om så krävs. Bluetooth-versionen hade fått rätt dåliga omdömen, så skiter i den "smartare" versionen tror jag. Den kommer bara användas i garage som aldrig faller under 5 grader, så det bör klara sig tänker jag.

Skrivet av Bowman99:

Kolla in Vctron med.
Jag har varit väldigt nöjd med min sån.

Säkerligen bra grejjor, men min bilmek rekommenderade även han CTEK, så går nog på det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

samt
Det blir nog en CTEK CT5 Start/Stop plus en Comfort Indicator med snabbkoppling, så jag kan hålla koll på batteriet och snabbt koppla in laddaren om så krävs. Bluetooth-versionen hade fått rätt dåliga omdömen, så skiter i den "smartare" versionen tror jag. Den kommer bara användas i garage som aldrig faller under 5 grader, så det bör klara sig tänker jag.

Säkerligen bra grejjor, men min bilmek rekommenderade även han CTEK, så går nog på det.

Grejen är folk rekommenderar saker för att dom inte vet annat och vill verka viktiga, eller bekräfta sina egna val.
"gå till den naprapaten, han är så himla bra"
Men dom kanske inte har jämfört eller ens vet om andra, eller vet vad för kriterier du är ute efter, eller krav du har.

Med det sagt säger jag inte att något är bättre eller sämre.
Men skapa dig en egen uppfattning genom faktasök, inte någon godtyckliga "rekommendation" som dom bara hört helt utan belägg.
Jag hade med nöje använt Biltemas till enklare grejer, eller classe i sjöns egna märken som jag gjort.

Sen råkade det bli Victron när jag köpte en ny 24v laddare för nåt år sen till min båts batteribanker.
Även om jag haft en CTEC innan. (Som jag gav bort då den inte kunde användas om ett batteri hade för låg spänning på den tiden i alla fall)
Enbart för att victron var vettig i funktioner och prisklass. Och lite för att jag gillar att göra egna bedömningar och avvägningar.

I all välmening!

Permalänk
Medlem

Snabbkopplingen är bra, den har jag kört på varje MC jag haft.
Sen så ska man kanske inte överdriva behovet av att ladda en bil jämt, det beror lite på körmönster, klimat osv.

Viktigast är ju att du köper en vettig laddare, men än viktigare, läs manualen och förstå hur den fungerar.
Att t.ex. koppla på rekonditionering på ett fullt fungerande batteri i hopp om att man gör det en tjänst är inte alltid optimalt, så lär manualen innan och lär dig förstå hur din laddare fungerar.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Bowman99:

Grejen är folk rekommenderar saker för att dom inte vet annat och vill verka viktiga, eller bekräfta sina egna val.
"gå till den naprapaten, han är så himla bra"
Men dom kanske inte har jämfört eller ens vet om andra, eller vbet vad för kriterier du är ute efter, eller krav du har.

Med det sagt säger jag inte att något är bättre eller sämre.
Men skapa dig en egen uppfattning genom faktasök, inte någon godtyckliga "rekommendation" som dom bara hört helt utan belägg.
Jag hade med nöje använt Biltemas till enklare grejer, eller classe i sjöns egna märken som jag gjort.

Sen råkade det bli Victron när jag köpte en ny 24v laddare för nåt år sen till min båts batteribanker.
Även om jag haft en CTEC innan. (Som jag gav bort då den inte kunde användas om ett batteri hade för låg spänning på den tiden i alla fall)
Enbart för att victron var vettig i funktioner och prisklass. Och lite för att jag gillar att göra egna bedömningar och avvägningar.

I all välmening!

Absolut. Men i brist på erfarenhet av liknande produkter och utan vilja att experimentera genom att köpa en drös olika, så får jag lita på folks omdöme och göra en avvägd bedömning. CTEK har jag tidigare hört gott om, och detta verkar bekräfta min bild. Alltså ser jag ingen anledning till att gå emot de råd jag får här.

EDIT:

Skrivet av reverend benny:

Snabbkopplingen är bra, den har jag kört på varje MC jag haft.
Sen så ska man kanske inte överdriva behovet av att ladda en bil jämt, det beror lite på körmönster, klimat osv.

Viktigast är ju att du köper en vettig laddare, men än viktigare, läs manualen och förstå hur den fungerar.
Att t.ex. koppla på rekonditionering på ett fullt fungerande batteri i hopp om att man gör det en tjänst är inte alltid optimalt, så lär manualen innan och lär dig förstå hur din laddare fungerar.

Nej, min tanke är att kanske ladda nån gång i månaden, men jag vill åtminstone hålla det över 12v så jag inte får andra problem med bilen. Det gamla batteriet gav bara en bit över 11v till slut, och då var det flera funktioner som krånglade, inte bara start/stopp. Eftersom vi kör mycket mer sällan nu när jag jobbar hemma, och dessutom mycket kortare sträckor hinner inte bilen kompensera vad det drar att dra igång motorn gång på gång när man kör stadstrafik.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ja, jag har hört att vissa bilar är väldigt känsliga. Det är inte som förr att startmotorn går lite trögt utan det blir disco på instrumentpanelen så fort batteriet inte kan leverera.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av reverend benny:

Ja, jag har hört att vissa bilar är väldigt känsliga. Det är inte som förr att startmotorn går lite trögt utan det blir disco på instrumentpanelen så fort batteriet inte kan leverera.

Hade en Ford Focus ST där generatorn rasade utan min vetskap, förrän styrservon slutade funka på motorvägen och instrumentpanelen släcktes ner. Hela bilen gick på batteriet, som rätt snabbt trillade ner under 12 volt. Sen började slumpmässiga system stängas av...det var intressant som fan ska jag säga.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield