Permalänk

Datorproblem

Hej,

I förrgår kväll, så "råkade" jag dra ut PCIe kablarna från GPU. Jag råkade dra ut dem för att min dator var på väg att falla ner på golvet, så i ett desperat försök så fick jag tag på PCIe kablarna till GPU.

Min fråga är, har jag dödat mitt grafikkokrt? För att RGB går igång, men fläktarna spinner inte och på mitt moderkort så får jag BIOS kod 02 och röd LED på VGA. Ingen bild till min skärm.

Hårdvara
GPU: RTX 3070
Moderkort: Gigabyte X570 Master
CPU: 5800x
RAM: 32gb Corsair Dominator

Alex

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ta ut grafikkortet helt och hållet och "reseata" det i sin slot. Sen drar du ut PCIE-kablarna och stoppar in dem igen.

Får grafikkortet ström? Det har ofta egna led-ar och fläktarna borde snurra upp när du bootar upp

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Har datorn fungerat tidigare eller har du precis byggt ihop den?
Testa att flytta ned grafikkortet till en annan PCIE slot och se om du får bild. Har ju varit en del strul med PCIE Gen 3 & 4.
Du kan även prova att flasha ditt BIOS till senaste versionen. Ditt moderkort har Q-Flash Plus vilket innebär att du kan uppdatera BIOS med ett knapptryck på ditt moderkort. Du behöver inte ha CPU, GPU eller minnen installerade. Kolla sidan 73 i din manual.

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Ta ut grafikkortet helt och hållet och "reseata" det i sin slot. Sen drar du ut PCIE-kablarna och stoppar in dem igen.

Får grafikkortet ström? Det har ofta egna led-ar och fläktarna borde snurra upp när du bootar upp

Vad jag kan se, så får gradikkortet ström, för att säg om jag sätter på PSU och dra ut en av pcie kablarna, då går LED igång på GPU som säger att det saknar en kabel. Men RGB går igång men inte fläktarna....

Permalänk
Skrivet av makarickiri:

Har datorn fungerat tidigare eller har du precis byggt ihop den?
Testa att flytta ned grafikkortet till en annan PCIE slot och se om du får bild. Har ju varit en del strul med PCIE Gen 3 & 4.
Du kan även prova att flasha ditt BIOS till senaste versionen. Ditt moderkort har Q-Flash Plus vilket innebär att du kan uppdatera BIOS med ett knapptryck på ditt moderkort. Du behöver inte ha CPU, GPU eller minnen installerade. Kolla sidan 73 i din manual.

Moderkortet kör den senaste BIOS och jag har testat på en annan dator samt det fungerar inte. Känns lite konstigt att det tog död på GPU, sen ser man vad Linus utsätter alla komponenter 🤣🤣

Testat grafikkortet i alla PCie slots, men ingen bild och fortfarande en röd LED på VGA och BIOS kod 02 oavsett slot.

Min teori är att jag köper eller låna ett grafikkort och sätter pcie slotet till PCie 3. För att det fungerade fint tills förrgår.

Permalänk
Medlem

fick nog en strömspik som dödade kortet när sladdarna slets ur tyvärr :/ hoppas resten av datorn klarade sig 👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

fick nog en strömspik som dödade kortet när sladdarna slets ur tyvärr :/ hoppas resten av datorn klarade sig 👍

Yep, det är det jag befarar. Att jag "dödade" mitt grafikkort, men moderkortet, CPU och RAM klarade sig, kollade när datorn boota igång, alla LED på CPU och DRAM klara sig. Det är VGA som lyser och det innebär såklart det är något som krånglar med grafikkortet, köpte ett billigt grafikkort, ska testa på måndag.

Testade på en annan dator, samma resultat, RGB går igång, men ingen bild till skärmen, så grafikkortet är kanske dött.....

Alex

Permalänk
Skrivet av SirAlex18:

Hej,

I förrgår kväll, så "råkade" jag dra ut PCIe kablarna från GPU. Jag råkade dra ut dem för att min dator var på väg att falla ner på golvet, så i ett desperat försök så fick jag tag på PCIe kablarna till GPU.

Min fråga är, har jag dödat mitt grafikkokrt? För att RGB går igång, men fläktarna spinner inte och på mitt moderkort så får jag BIOS kod 02 och röd LED på VGA. Ingen bild till min skärm.

Hårdvara
GPU: RTX 3070
Moderkort: Gigabyte X570 Master
CPU: 5800x
RAM: 32gb Corsair Dominator

Alex

Har du otur har du skadat antingen PCIe-kontakten på GPU eller mobo, eller både och. Inspektera både sloten och kontakten och se hur de ser ut. Själva strömkontaktdonen kan också vara skadade, både på GPU och kabeln från PSU. Det förstnämnda är nästan omöjligt att fixa för en hemmapulare, men det sistnämnda kanske kan gå att fixa. Annars är det nog RIP GPU =/

Sen är jag nog inte ensam om att undra hur det hela gick till. Vi (jag) kräver fler detaljer.

Visa signatur

| Ryzen 5 5800X3D | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | 7800XT |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Skrivet av KentKnutte:

Har du otur har du skadat antingen PCIe-kontakten på GPU eller mobo, eller både och. Inspektera både sloten och kontakten och se hur de ser ut. Själva strömkontaktdonen kan också vara skadade, både på GPU och kabeln från PSU. Det förstnämnda är nästan omöjligt att fixa för en hemmapulare, men det sistnämnda kanske kan gå att fixa. Annars är det nog RIP GPU =/

Sen är jag nog inte ensam om att undra hur det hela gick till. Vi (jag) kräver fler detaljer.

Yep, kollade på pcioe slotet och det verkar vara normalt. Testat kablarna i en PSU testare från Thermaltake DR.Power II, och då har jag rätt volt från alla kablar, inget fel på kablarna. Kollade också på kontakterna på GPU, verkar normala och om jag endast koppla in en kontakt på GPU, då lyser en röd LED som berättar, det fattas en kabel. Även om jag har båda kablarna i kopplade, så går inte deras LED igång.

Men på något höger eller vänster så verkar grafikkortet få någon slags ström, men inte tillräckligt för att kunna boota, testade på ett Asrock med en APU, men jag kanske har installerat fel, men jag satte både PCIe på 2.0 och på auto med inget fungerade. Ska testa med ett GT 710 och forcera PCIe 3.0 på mitt moderkort, för att det fungerade med PCIe 3.0, men BIOS återställdes och jag återställde till PCIe 4.0 (misstänker jag).

Permalänk
Medlem

Inte så att lödningen till GPU'ns ena strömkontakt som skadats/släppt från PCB? Isåfall kan du ju löda fast kontakten igen.
Pinnarna ligger ju synligt och lättåtkomligt om du skruvar loss kylaren.

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Skrivet av makarickiri:

Inte så att lödningen till GPU'ns ena strömkontakt som skadats/släppt från PCB? Isåfall kan du ju löda fast kontakten igen.
Pinnarna ligger ju synligt och lättåtkomligt om du skruvar loss kylaren.

Jag kollade på dem kontakterna, men dem sitter, så det måste ha skett någon annan skada.....

Kollade också på PCB, ingen synlig skada som jag kan se med mitt blotta öga.

Alex

Permalänk

En liten uppdatering.

Jag fick hem mitt GT 170, provade med att sätta kortet i alla PCIe platser, och vips, jag får en bild!

Det verkar som @Göteborgaren var rätt......

Nu har jag ett en dyr souvenir.....

Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirAlex18:

En liten uppdatering.

Jag fick hem mitt GT 170, provade med att sätta kortet i alla PCIe platser, och vips, jag får en bild!

Det verkar som @Joelgbg var rätt......

Nu har jag ett en dyr souvenir.....

Alex

försök få det på garanti, säga att det var ett doa(dead on arrival) kort 👍 brukar gå bra 🙂 säg inget om olyckan.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

försök få det på garanti, säga att det var ett doa(dead on arrival) kort 👍 brukar gå bra 🙂 säg inget om olyckan.

Kan inte ta det på garantin, hade mitt vattenblock installerat, där gick min garanti......

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av SirAlex18:

Kan inte ta det på garantin, hade mitt vattenblock installerat, där gick min garanti......

Hemförsäkring då? Du bör ju ha allrisk som tillägg på den, då får du nytt kort för självrisken.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Har kortet verkligen VGA-utgång? (Om RGB alltså fungerar?)

VGA: https://en.wikipedia.org/wiki/VGA_connector

Jag tror att det antingen har släppt några lödningar i och med olyckan, alternativt sprickor i själva kretskortet.
Finns allriskförsäkring/drulleförsäkring i hemförsäkringen, så kan skadan minimeras.

Edit:
Antar att det är ett GT710 som avses med "GT170".

GT170
Permalänk
Medlem
Skrivet av SirAlex18:

Jag kollade på dem kontakterna, men dem sitter, så det måste ha skett någon annan skada.....

Kollade också på PCB, ingen synlig skada som jag kan se med mitt blotta öga.

Alex

Testa kontakterna på kortet från början till slut en och en med en multimeter. Det räcker inte med att bara titta på den. En av ”pinnarna” i strömuttaget på kortet kan ha ryckts ur eller släppt.

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Testa kontakterna på kortet från början till slut en och en med en multimeter. Det räcker inte med att bara titta på den. En av ”pinnarna” i strömuttaget på kortet kan ha ryckts ur eller släppt.

Yes, det var det nag tänkte göra. Asus har också märkt ut, vilket kommer underlätta, vad heter det? Så jag kan hitta en guide...

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Hemförsäkring då? Du bör ju ha allrisk som tillägg på den, då får du nytt kort för självrisken.

Skrivet av Networker:

Har kortet verkligen VGA-utgång? (Om RGB alltså fungerar?)

VGA: https://en.wikipedia.org/wiki/VGA_connector

Jag tror att det antingen har släppt några lödningar i och med olyckan, alternativt sprickor i själva kretskortet.
Finns allriskförsäkring/drulleförsäkring i hemförsäkringen, så kan skadan minimeras.

Edit:
Antar att det är ett GT710 som avses med "GT170".

Yes, jag ska kolla med försäkringsbolaget, det var också ett alternativ för mig. Tack för hjälpen!

@Networker: ja, jag skrev fel, sáklart det gäller kortet som du länkade. Ville utesluta att andra komponenter hade tagit skada
Jagg ska se till att köpa en multimeter. Har varit nära ett par gånger, har alltid funderat på att tillverka egna kablar, men köpte en PSU testsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirAlex18:

Yes, jag ska kolla med försäkringsbolaget, det var också ett alternativ för mig. Tack för hjälpen!

@Networker: ja, jag skrev fel, sáklart det gäller kortet som du länkade. Ville utesluta att andra komponenter hade tagit skada
Jagg ska se till att köpa en multimeter. Har varit nära ett par gånger, har alltid funderat på att tillverka egna kablar, men köpte en PSU testsare.

Till och med en billig multimeter för typ 200-300 spänn kan vara guld värt vid felsökning!
(så man slipper gissa så mycket..)
Amazon har en massa helt okej, som duger vid felsökning etc:
https://www.amazon.de/s?k=multimeter&__mk_de_DE=%C3%85M%C3%85...

Hoppas att det löser sig för dig!

Permalänk
Skrivet av Networker:

Till och med en billig multimeter för typ 200-300 spänn kan vara guld värt vid felsökning!
(så man slipper gissa så mycket..)
Amazon har en massa helt okej, som duger vid felsökning etc:
https://www.amazon.de/s?k=multimeter&__mk_de_DE=%C3%85M%C3%85...

Hoppas att det löser sig för dig!

Ja, tack så mycket!

Har ett Kjell och company lokalt, det bli säkert en tur dit, dem säljer relativt billiga multimeter

Permalänk

En liten uppdatering, köpte en multimeter, verkar som jag inte få någon läsning på både PCIe kontakterna. Se bild, dem sem är inringade i rött. Skulle avlödning och lödning vara en lösning?

Permalänk
Medlem

En snabb goggling visar att du kanske inte är ensam om problemet med just det moderkortet, avvakta och googla

EDIT:
Är du säker på att moderkortet har en ny nog bios?
https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/X570-AORUS-MASTER-rev...

Det finns inte stöd för 5800X förrän bios F30

EDIT2:
02 är troligen D2 vilket är
D2 - PCH Initialization Error

Det felet blir pga för ny CPU utan ny bios

Edit3:
Missa att du hade senaste, men skulle testa flasha om iaf. Annars kan det varit CPUn som tagit skada, innan du börjar löda så skulle jag nog testa GPUn i ett annat system

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

En snabb goggling visar att du kanske inte är ensam om problemet med just det moderkortet, avvakta och googla

EDIT:
Är du säker på att moderkortet har en ny nog bios?
https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/X570-AORUS-MASTER-rev...

Det finns inte stöd för 5800X förrän bios F30

EDIT2:
02 är troligen D2 vilket är
D2 - PCH Initialization Error

Det felet blir pga för ny CPU utan ny bios

Edit3:
Missa att du hade senaste, men skulle testa flasha om iaf.

Yep, jag har redan uppdaterat till F33c, så det var det senaste (när jag kollade senast), kommer säker en ny snart. Datorn bootade när jag testade med ett GT 710, så processorn är det inget problem med.

Har redan testat mitt grafikkort i ett annat system! Det fungerade inte, även om jag inaktiverade APU.

Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirAlex18:

Yep, jag har redan uppdaterat till F33c, så det var det senaste (när jag kollade senast), kommer säker en ny snart. Datorn bootade när jag testade med ett GT 710, så processorn är det inget problem med.

Har redan testat mitt grafikkort i ett annat system! Det fungerade inte, även om jag inaktiverade APU.

Alex

Ah ja, pinsen du inte kan läsa av en senspins, borde inte göra massiv skillnad för kortet, de är mer för PSU tror jag och isf borde det startat i andra datorn.
Onekligen verkar det luta åt att GPUn är död :/ men kan ju vara värt att försöka laga iaf då man typ inte kan få tag i något idag .

EDIT:
Rättning 3000 serien har bara 12V och GND verkar det som, så du borde få bild oavsett.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Vad är det för nåt som jag har ringat in på bilden nedan? Jag kan inte riktigt se vad det är, men det ser inte normalt ut tycker jag.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Om ingen annan ger svar som får det att funkar så har jag en tanke angående lödning.

Värm så det smälter men inte mer. Låt det smälta och sätta sig igen. Det är det minsta åverkan du kan göra som kan fixa det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Asyvan:

Vad är det för nåt som jag har ringat in på bilden nedan? Jag kan inte riktigt se vad det är, men det ser inte normalt ut tycker jag.

https://www.bildtagg.se/file/05gx98s4sfjo2lpgujm18xs

Det är mest från thermalpads, jag har inte tagit bort dem på ett bra sätt.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Om ingen annan ger svar som får det att funkar så har jag en tanke angående lödning.

Värm så det smälter men inte mer. Låt det smälta och sätta sig igen. Det är det minsta åverkan du kan göra som kan fixa det.

Du referera till att använda en värmepistol? Exempel: https://youtu.be/sSZ7X2vQO_k?t=894

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Ah ja, pinsen du inte kan läsa av en senspins, borde inte göra massiv skillnad för kortet, de är mer för PSU tror jag och isf borde det startat i andra datorn.
Onekligen verkar det luta åt att GPUn är död :/ men kan ju vara värt att försöka laga iaf då man typ inte kan få tag i något idag .

EDIT:
Rättning 3000 serien har bara 12V och GND verkar det som, så du borde få bild oavsett.

Det är det, jag får ingen bild, men får tillräckligt med kraft eller ström för RGB.....

Alex